Hjälp...Kryssning till Helsingfors!

Som sagt är det betydligt mindre fest på Serenade än på Vikingbåtarna eller båtarna till Åland/Åbo och klientelet är generellt lite mer välbärgade barnfamiljer och 40-plussare. Eftersom ni har en A-hytt brukar det dessutom vara mindre störningsmoment i gången utanför nattetid eftersom de billiga hytterna ligger flera däck längre ner.

Om ni gillar mat från mellanöstern så är Sandro ett måste. Mina veggovänner går nästan bara dit nuförtiden när de ska äta ute. Restaurangen finns på två ställen, men jag rekommenderar den på Fabriksgatan 34 (Tehtaankatu på finska) eftersom den ligger i ett vackert område där det är mysigt att strosa runt. Sea Horse ligger i samma område men där har jag inte ätit.
 
Senast ändrad:
Vilken färja är det bäst party på? :) Sorry för gammal tråd men täntke att det var bättre än att göra en ny =)
Jobbade i hamnarna en tid med att bland annat beslagta flytande grejor från passagerare. Enligt ryktena kunde man i princip öppna bar en lönehelg med all den spriten de beslagtog på Vikingterminalen :D jag skulle tveklöst satsa på en viking-båt om jag ville parta loss på vattnet.
 
Taxfreen är stängd på utresan för att minska supande i hytterna. Bara barerna och restaurangerna säljer alkohol.
Ja såklart är det så och personligen känner jag att det väl är saksamma men visst. På viking är de i alla fall rätt duktiga på att kolla allt bagage med röntgen så där är det ovärt att ta med sig för hyttsupande.
 
Ja såklart är det så och personligen känner jag att det väl är saksamma men visst. På viking är de i alla fall rätt duktiga på att kolla allt bagage med röntgen så där är det ovärt att ta med sig för hyttsupande.

Och igen.

Va?

Har bara blivit sniffad av hund en gång en fredag.
 
Bara på Cinderella och på fredagar och lördagar. Var lite otydlig. Från vikings hemsida:
Tax freeförsäljning på Viking Cinderella
Inga alkoholhaltiga drycker säljs i taxfreebutiken under utresan från Stockholm fredag och lördag kväll. Taxfreebutiken har öppet och erbjuder övrigt sortiment.

På returen från Mariehamn har du möjlighet att handla från hela taxfreesortimentet.



 
Och igen.

Va?

Har bara blivit sniffad av hund en gång en fredag.
Åkte med viking line en helg i november förra året. Kön innan man var förbi röntgen var otroligt lång -.- det huvudsakliga de söker efter är ju bomber och vapen. Har med 9/11 att göra.
 
Åkte Birka i helgen som var fullsatt, bra drag, inga kontroller vare sig när man skulle på eller av och taxfreen var öppen åt båda håll...
 
Åkte med viking line en helg i november förra året. Kön innan man var förbi röntgen var otroligt lång -.- det huvudsakliga de söker efter är ju bomber och vapen. Har med 9/11 att göra.
Men det verkar ju helt ologiskt, åker man bil ombord så kollas ju ingenting... Jag tror att de visserligen kallar det sökning efter bomber och vapen men vet att de som går ombord oftast är de som ställer till med problem genom att ta med sig egen sprit. Skulle det verkligen vara av säkerhetsskäl så skulle ju alla bilar och lastbilar sökas igenom på samma sätt. Visserligen får man en lapp om att det är olagligt att ha med sig vapen i bilen, men något mer görs inte.
 
Men det verkar ju helt ologiskt, åker man bil ombord så kollas ju ingenting... Jag tror att de visserligen kallar det sökning efter bomber och vapen men vet att de som går ombord oftast är de som ställer till med problem genom att ta med sig egen sprit. Skulle det verkligen vara av säkerhetsskäl så skulle ju alla bilar och lastbilar sökas igenom på samma sätt. Visserligen får man en lapp om att det är olagligt att ha med sig vapen i bilen, men något mer görs inte.
Jag kan inte garantera att alla lastbilar kollas men jag har sett lastbilar kollas flera gånger. Sen kan man tycka att det är lite konstigt att inte alla båtar kollas och framför allt att de inte kollas varje gång.

http://www.transportforetagen.se/Fo...akerhet/Sjofarts-och-hamnskydd/Sjofartsskydd/ här står det lite om det.
 
Jag kan inte garantera att alla lastbilar kollas men jag har sett lastbilar kollas flera gånger. Sen kan man tycka att det är lite konstigt att inte alla båtar kollas och framför allt att de inte kollas varje gång.

http://www.transportforetagen.se/Fo...akerhet/Sjofarts-och-hamnskydd/Sjofartsskydd/ här står det lite om det.
Vi har parkerat ombord åtminstone 5-6 gånger de senaste 10 åren och ingen gång har någon kolla bilen eller packningen. Att lastbilar kollas är ju inte heller pga vapen och bomber utan det är ju snarare smugglingsfrågor det handlar om....
 
Vi har parkerat ombord åtminstone 5-6 gånger de senaste 10 åren och ingen gång har någon kolla bilen eller packningen. Att lastbilar kollas är ju inte heller pga vapen och bomber utan det är ju snarare smugglingsfrågor det handlar om....
Jaa, kanske det. Det är ju inte så himla enkelt att kolla fordon på samma sätt som passagerare. sen när man googlar lite verkar det vara väldigt olika nivå på olika båtar. Jag har ingen aning om varför vissa saknar den lite vassare kontrollen så visst kan det falla sig så att vissa sett sin chans att minska hyttsupande och kanske koncentrerat till vissa båtar, vad vet jag?

Kom att tänka på när jag var på väg till en större festival. Det stod poliser med hund längs vägen och plockade in alla bilar från Holland för att söka efter droger. Man kanske måste sortera lite?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin. På natten vaknar han...
2
Svar
32
· Visningar
2 699
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp