Hjälp mig att sortera mina tankar

Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Jag tänker ofta på det där med Matilda. Men för att klara det så måste jag också ta mig ur huset. Jag är rätt vek när det gäller att han är ledsen, men vet att någon gång måste han ju lära sig hur världen faktiskt funkar.

Är lite stolt ändå. Ammade inte till sömns i soffan en enda gång igår :banana:
Dessutom i natt när han som vanligt väckte mig en miljon gånger så fick han bara amma så länge det rann mjölk. När mjölken var slut och han bara snuttade så var det även slut med tutte! Han var inte så nöjd, men så pass trött att han gav sig med sprattel inom 5 minter. En början väl? :laugh:

Han är fruktansvärt snäll och lätt att ha med sig på saker. Inget gnäll, inget krav om total uppmärksamhet eller dylikt, men som vanligt tar det sig uttryck i att det blir stökiga läggningar hemma. Lite lagom utflykter - typ ett par timmar på öppna förskolan är alldeles lagom. Hade velat åka hem ill Knivsta en gång till innan jag börjar jobba, men det bär emot när det är sånt stök med soveriet.

SOm jag skrev i tidigare inlägg så ska jag försöka hålla igång honom lite längre när han börjar verka trött. Han är ju så lustig att han gäspar ju aldrig nånsin förrän precis innan han somnar. Antar att det inte kommer förrän han slappnar av och han är ju inte som andra bebisar som blir dåsigare och dåsigare.
Eftersom han går nuförtiden så försöker jag hålla igång honom mer fysiskt (ja, jag får ju gå dubbelvikt som en märla för att han slka få gå omkring) men det borde väl hjälpa till hoppas jag.

Tack för peppning vännen!
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Om han vill gå mycket varför inte en gåstol men något utmanande på.
Vet de kan vara dyra men det kan även gå att få tag på rea eller någon som vill sälja.
Lycka till! :bow:
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Vi har fått en gåstol i arv och ett tag tyckte han att den var himmelriket. Nu har han insett att han inte tar sig hela vägen fram till allt han vill titta på, så den kan väl duga ibland. Ibland blir han bara jätteledsen när han kämpar och kämpar utan resultat. Samma i hoppgunga. Den är kul tills han inser att oavsett om han går framåt, bakåt eller åt sidorna så hamnar han i mitten igen :D

Dock är gåstolen toppen när han börjar bli lite tröttare, för då har han inte lika höga krav!
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

lagm utflykt..... är det en tur till arvika på en kopp kaffe någon dag? :idea:
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Grejen är att jag har inte mkt tid på mig. Jag börjar jobba snart (självvalt, men ändå inte - måste in och jobba lite för att ha chansen att någon gång få jobba tillsvidare). I natt ammade han 4 gånger fram till kl 3 och sen 6 gånger fram till 8. Efter en sån natt kan man inte gå till ett heltidsjobb som innebär mycket bilkörning.

Aj då, bilkörning kanske inte är helt lämpligt i zombiestadiet. Jag skulle just skriva att det ordnar sig med jobbet, man tar sig igenom det på något vis. Sen såg jag detdär med bilandet :( Jag har ett barn som sovit nästan lika illa som ditt, och började jobba när han var sju månader. Det var inte kul direkt för han sov fortfarande uselt då, men det blev långsamt bättre. Han var iallafall så snäll att han tog napp, så att jag och pappan kunde dela på nattskiften. Jag fick helt enkelt åka bort en helg för att avbryta nattamningen vid elva månaders ålder, då orkade jag inte med nattsnuttandet mer. Hoppas verkligen det ordnar sig för dig, jag lider med dig som inte får sova!
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

KL

Jag lider med dig!

Jag känner väldigt väl igen mig i funderingarna om att rutin/napp/mer mat/sluta amma etc ska få allt att falla på plats. Alla barn är ju olika, men jag kan berätta hur det var med våra barn.

Det första barnet ammades till 9 månader (de sista månaderna endast på natten, jag slutade amma på dagen när hon slutade somna av amningen vilket var någon gång vid 7-8 månader). Vaknade ständigt på nätterna 8-11 gånger var normalt för henne och morgon var det kl 05. Nattsömnen förbättrades inte direkt alls av avslutad amning utan fortsatte ungefär som vanligt med skillnad att jag fick buffa henne och ligga emot henne istället (vi delade säng).
Med tiden blev det dock bättre, men hon har fortfarande problem och vaknar 1-flera ggr/natt (är drygt 3 år). Hon har aldrig någonsin påverkats av hur mycket hon har ätit, rutiner har vi alltid haft och hon har även somnat helt själv på sitt rum några gånger men vaknar på natten precis som vanligt.

Vår lilla tjej (knappt 10 månader) suger på tummen och började sova hela nätter 2 dagar efter att jag slutade (natt-)amma vid 8 månader. Före dess vaknade hon ganska mycket på nätterna, dock aldrig som storasyster. Äter ingen välling på natten, men dock på kvällen. Mängden mat har inte påverkat nattsömnen varken positivt eller negativt.

Jag skulle absolut ge upp detta med napp - varför kämpa med det efter så här många månader? Vi har vänner vars barn sover uruselt trots napp så det är inte ens någon garanti för bra nattsömn!

Sen har jag inte många råd att ge, mer än att jag absolut inte skulle köra med någon skrikmetod. Sen såklart blir ju barnen ledsna om man ändrar något de är vana vid och gillar - men då måste man finnas där och trösta så gott man kan!! Min stora tjej ville hålla sina händer på mina kinder istället för att nattammas (alltså när jag bestämde att vi skulle sluta) och det lät jag henne såklart göra.

Sen tycker jag du ska lägga ner alla tankar om att du har skapat detta beteende. Här håller jag nämligen inte med dig - du har antagligen bara lyssnat på ditt barn som har bett dig om detta och det kan ju aldrig vara fel (men jobbigt för en själv förstås).

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Ett tag ammade han 2 gånger per natt, ibland bara en. Då kände jag att jag skulle kunna nattamma hela jobbperioden, iom att han ändå är så liten när jag går på och jobbar igen. Nu vet jag varken till eller från, för han fullständigt tvärvägrar flaska sen en månad tillbaka. Ett tag åt han flaska 2-4 gånger per dag utan problem.
Har han kommit på att han har ett val eller?

Han älskar mat, men det kan vi inte ge då han får i sig för lite vätska och blir förstoppad. Känns som att han kommer vägra välling också.

Han älskar banangröt och jag har blandat upp med det i flaskan (och alla storlekar på hål i nappen), men det går ändå inte. Känner mig så låst då jag tidigare kunde lämna honom med pappa och veta att han åt, nu kan han matvägra i över 6 timmar om han inte får tutten. Gissa vem som tar igen det med besked på natten.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Tack för att du delar med dig av erfarenheter:bow:

Jag menar inte att jag skulle lämna honom skrikandes ensam eller så, utan när jag blir sådär trött och inget funkar så känns det som att jag inte orkar hitta på nya saker som kanske duger, utan helt enkelt får sitta med honom tills han skrikit klart. Men även det tycker jag är skitjobbigt och därför har jag ammat och ammat och ammat och suttit blickstilla i timtals i soffan. DET är precis så som han vill ha det och DÅ är han nöjd.

Ibland tror jag att jag står på kanten av en depression. Är ledsen och grinig mot min sambo, som är en riktig goding som stöttar utan att klaga. Ibland vill jag bara lämna allt och åka bort, men så ångrar jag tanken på en gång. Vill inte vara ifrån honom alls.
Jag dras med konstant dåligt samvete, vet egentligen inte för vad, men känner mig otillräcklig som mamma, i mitt förhållande och som människa. Tror det är tröttheten som talar.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Visst är det tröttheten - eller snarare den långvariga utmattningen i ditt fall - som talar! Får du bra stöd av BVC? Finns det någon kurator eller liknande där som du kan få prata med? Bara att få ösa ur sig lessenhet över situationen kan hjälpa långt.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Nä, BVC är väl inget stöd hur man än försöker :grin:

Nu sover plutten sött ialla fall. Hela dubbelsängen för sig själv. Ammade till sömns som vanligt, men har börjat kunna smita ut en timme eller två efter han somnat för natten. Han brukar vara så trött att han drar 1½-3 timmar i stöten när han somnar för natten.

Vi får se hur vi går vidare. Har iaf pratat av mig på öppna förskolan och det finns i alla fall en och annan som har haft det likadant. Tyvärr har vissa det så fortfarande efter 4 år :eek: Det är inte hoppingivande.

Nu tar vi timme för timme så får vi se. Att oroa sig för framtiden är dumt, men jag kan inte låta bli.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

4 år måste ändå vara ganska ovanligt! Det är ju när de utvecklas och växer så där mycket som del har mest fysiska problem med kolik och sömn och annat. Vi hade en del problem med första barnet men vid 2 sov hon hela nätter. Förmodligen kommer hans dagar att bli mer regelbundna när han äter mer vanlig mat. Men som sagt, låt honom inte sova för mycket på dagtid. Räkna ut hur många timmar han sover per dygn nu sammanlagt och försök ha en plan för hur du vill fördela den sömnen, det är inte farligt att väcka en bebis när den har sovit tillräckligt. Dessutom skiljer sig sömnbehovet mellan olika barn åt, min förstföding var ibland nere i 11 timmar per dygn trots att hon bara var några månader, så titta inte för mycket på hur de "ska" sova eller hur andra barn i samma ålder sover. Det kommer säkerligen att förändras under de närmaste åren flera gånger.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

KL delvis

Har du läst något om Elizabeth Pantleys "Somna utan gråt"-metod? Den beskrivs som en metod "för föräldrar som inte tror på att låta barnet skrika sig till sömn men som vill och behöver sova".

Surfa lite och köp boken (40 kr på Adlibris) om det verkar vara något för er. Det är ingen strikt metod utan man ska plocka russin ur kakan och välja det som passar en själv.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 677
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 019
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 239
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp