Hjälp mig att sortera mina tankar

dee79

Trådstartare
Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin.

På natten vaknar han oftast varannan timme och ska snutta,många gånger vaknar han en gång i halvtimmen-timmen och snuttar för att kunna somna om. Jag kan garantera att han inte är hungrig, utan det är bara för sovandet som han snuttar. Enstaka gånger sover han 3 timmar. Han sover inte om jag inte ligger med honom, så att amma till sömns och kliva upp är bara att glömma.
Visst, detta är naturligt för bebisar, det köper jag.

MEN

från att ha sovit i vagn (nåja, om man vagnat över tröskeln i 10-30 minuter) på dagtid så går det verkligen inte att få honom att somna. Han bara gråter och gallskriker. Ett tag löste vi det med att ta ut vagnen och gå en kort promenad vid insomning, men nu kan jag inte ens promenera honom till sömns. bärsele funkar om jag är i konstant rörelse - dvs häromdagen fick jag 5 timmars motion för att han skulle ova. Nog för att fläsket ska bort, men det är ju helt galet.

Regnar det, så att han inte kan sitta i sittdelen i vagnen på promenaden (regnskyddet är så konstruerat att han är för kort för att se ut), eller om det blåser så är promenad i vagn eller bärsele uteslutet. Han somnar absolut inte i dessa väder. Då är vi tvingade att vara inne och där som bekant sover han inte. Såvida inte jag ammar honom till sömns i soffan.

Idag när vädret varit kasst har jag alltså suttit över 4 timmar i soffan. Visserligen kan jag surfa, men intresset för internet dör efter en halvtimme eller så. Dessutom vaknar han till och snuttar mellan var 15-var 30 minut, ibland med 5-10 min mellanrum, men minst 2 timmar i stöten vill han sova. Han är alltså precis lika trött som andra bebisar i hans ålder, behöver precis lika mkt sömn men vi får inte till det. Jag blir GALEN! Hur livegen ska man vara som mamma?

MÅSTE jag sitta i soffan 4-6 timmar varje dag?
MÅSTE jag lägga mig 20 för att han är trött då, men inte vill/kan sova själv?
MÅSTE jag lägga ner hela mitt liv för att ungen ALDRIG sover. JAg kan inte åka bort en helg för då är han vaken hela dygnet och hela behållningen av resan/utflykten är borta.

Jag älskar honom mer än livet. Han är alltid superglad och go, utom kring sömnen. Jag känner mig skithemsk (och vet samtidigt att jag säkert inte skulle klara att genomföra det) men tankar om att låta honom skrika ettt par kvällar och dagar när han ska somna börjar kännas lockande. SOm det är nu ger jag upp när han skriker redan innan tårarna har börjat komma. Det är ju delvis jag som hela tiden ger honom tutten som har satt de här vanorna, men mitt mammahjärta mår dåligt när han skriker och gråter.

om en och en halv månad börjar jag jobba. Då måste han klara sig utan att snutta. För då finns jag inte där.

Är det någon som hänger med och som kan hjälpa mig nysta i mina tankar, för alla alternativ är lika pissiga som jag ser det. Att hjälpa honom att kunna somna själv känns som en bra gåva att ge sitt barn, men hur ska det gå till?

Det är just att både nätter OCH dagar har blivit sämre och sämre gradvis som gör att jag känner att jag måste bryta detta. Han är dessutom stor och tung och mycket knubbig, så mat får han så det räcker till och blir över. Hungrig är han inte.

Ursäkta om jag upprepar mig och snurrar, men snurrigt är det.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Har han napp ?
Det låter som om han faktiskt skulle behöva något att tillfredställa sugbehovet på. (förutom dig)
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Missade visst att skriva det den här gången - Vi har försökt, men han tar inte napp. Försökt med jämna mellanrum sen v 1, men utan resultat. Och ja - han använder mig som napp och det är inte alltid så skönt.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Hej!

Jag har ju ett barn som är nästan lika gammalt som ditt. Och har också haft en massa kolikskit och sånt, och nu funkar inte vagnen här heller utan det är selen som gäller. Min tar inte heller napp och inte flaska heller :D Ett tips som kanske kan funka är att inte lägga honom när du tycker att han ser trött ut. Nä, klä på honom då och gå ut lite och titta på saker, du kan bära honom eller ha i selen. Dansa lite, prata och gosa. Håll igång honom tills han är skittrött. Det sparar mycket frustration. Min däckar i selen sen och efter ett tag kan jag lämpa över honom i vagnen och så sover han där en stund till (om inte Sam kommer och väcker honom)

Min Isaac sover inte jättemycket, en halvtimme vid tio och sen nån timme efter tolv, en halvtimme till på eftermiddagen och kanske en till, sen lägger han sig vid åtta. Det kommer absolut inte vara såhär för alltid, du kommer inte behöva lägga ner ditt liv, men för din egen skull kanske du vill skala av alla måsten som inte egentligen är några måsten. Jag tror att de allra flesta ettåringar har helt ok sovrutiner.

Peppar lite, det blir bättre!
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Ger du honom något annat än bröstet?

Flaska?

Han kanske inte får i sig tillräckligt så det gör honom helt mätt.

Vi började att ge extra vid denna tidpunkt och till slut så använde han flaskan som "snuttefilt" och somnade i sin säng med den. Kanske inte helt rätt att göra men det har givit oss ro i vart fall.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Tack för input!
Somna i selen kan han göra, men bara om jag är ute och promenerar. Går jag omkring inne och fixar med saker så börjar han gråta i selen. Ute i en rask takt så dåsar han snällt av utan att gnälla - därav fick jag dryga 5 timmars promenad i rask takt i helgen som var. Stannar jag och pratar med någon så vaknar han, likaså om jag försöker plocka ur honom och lägga ner honom.

Sover han i knäet i soffan så är jag fast, även då är det omöjligt att lägga ner honom när han somnat.

Jag försöker hålla igång honom, men ju tröttare han blir, desto svårare har han att komma till ro, så vi har försökt att stoppa alla intryck i tid. Det resulterar i att han bara ligger och sprattlar och tjuter och skrattar för att lyckas varva upp sig själv.

Grejen är att jag har inte mkt tid på mig. Jag börjar jobba snart (självvalt, men ändå inte - måste in och jobba lite för att ha chansen att någon gång få jobba tillsvidare). I natt ammade han 4 gånger fram till kl 3 och sen 6 gånger fram till 8. Efter en sån natt kan man inte gå till ett heltidsjobb som innebär mycket bilkörning.

Jag hade tänkt mig att fortsätta amma kväll-natt-morgon, men jag vet inte längre.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Vi försöker med flaska, men i 80% av fallen slutar det med att vi får hälla ut allting. Ibland går det bra, oftast om man väntar och väntar tills han är görhungrig. Då kan han somna till flaskan, men vaknar i alla fall efter 30 minuter. Somnar han bredvid mig så kan han sova 2 timmar.

En timme innan läggning på kvällen äter han en hel portion gröt också. Så jag har svårt att tro att han är hungrig då han flaskvägrar vid läggning.

Kanske blir det bättre när han blir så stor att man kan ge honom välling.

De gånger han somnar med flaskan blir man ju salig. Så skönt att slippa gråt och stök och bök.

Nä, nu ska jag försöka få något gjort innan mitt nästa soffpass startar!
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Lillskruttan ville inte heller när hon var liten ta napp. Vi hade silikonnapp, men när vi bytte till latexnapp då gick det hur bra som helst. Efter det kom att hon tog flaskan, men det ska vara rätt flaska till rätt sak för henne. De stora tjocka NAM flaskorna med latex sug funkar för välling och tidigare urpumpad mjölk. Nappflaskor med silikon funkar enbart för juice eller vatten. Att ha napp kan bli ett helsike, för det blir att man får jaga denna napp och tappar de nappen på natten så ska man leta på den osv. Även om fingrar / tumme är svårt att få bort så föredrar jag nog ändå det. Vet av egen erfarenhet att det kan vara ett helsike att sluta med denna.
För oss har det varit att hon sover super om hon äter ordentligt under dagen, gäller alla måltider, men när hon äter lite av mat osv då blir natten hemsk. Tjejen blir två år till sommaren. Då jag är utan jobb för tillfälligt så blir det jag som får ta alla nattskiften och det är ganska jobbigt speciellt de nätter när hon vaknar varannan timme oroligt, inte för att hon är hungrig utan bara sover oroligt. Två-tre nätter av sju kanske jag får sova genom hela natten och då är det för att lillskruttan har ätit riktigt ordentligt speciellt av nattvällingen.
Många här på Buke vet att lillskruttan är oerhört bestämd när det gäller hur hon vill ha det för maten osv.

Förresten har du börjat med smakisar?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Jag tror att det var någonstans mellan 5-8 månader som vår son kunde börja sova själv 1-2 h. Fast jag minns ju också när han var 8 mån att jag gck med honom 2 ggr per dag i vagn för att han skulle sova.

Exakt klockan 10 på f.m. klädde jag på honom och gick ut. Jag var så slut mentalt och fysiskt att han faktiskt fick skrika. Det fungerade inte när han var liten, men då fungerade det. Hur som helst. Till slut somnade han redan när jag klädde på honom. Men den enda vila jag hade från honom var 2x2 timmars promenad per dag = ingen egentlig vila för mig.

Sen gav jag mig fan på att han skulle sova i sängen. Jag låg bredvid och buffade och buffade. Det tog ca 2 timmar varje tillfälle att lägga honom och då sov han 2 ggr per dag (dvs. 4 timmars läggning och då var inte kvällsnattningen inräknad...). Då var han dock närmare året.

Sen kunde han sova själv i vagn. Så jag kunde gå en sväng och sen ställa ut honom på balkongen. När han var drygt 1 år sov han bara en gång per dag och då löste sig det mesta.

Jag kan inte göra annat än att säga att jag vet hur tungt du har det. Det är pisstungt och man är trött som fan. Å vad jag känner igen det där med balansen mellan trött, tröttare, tröttast hos barnet :(
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Haha... blir ju ändå väckt! Hon kan också sova utan napp, för ofta tappar hon nappen under natten och fortsätter sova, men ibland är det alldeles hopplöst oftast beror det på hur mkt hon har ätit under dagen och innan hon ska sova.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

NU ska jag säga det man inte får säga.


Skippa amningen helt!
Är du ensam eller finns pappa på plats?
Har du uppbackning tycker jag att du börjar plocka bort amningen under ett par veckor, fyll på med lite kraftigare ersättning så att han säkert blir proppmätt.
Efter två veckor tar pappa semester 2-3 dagar och sen stålsätter ni er, pappa tar bebis sen du gjort nattproceduren beroende på hur det funkar kan du kanske även ge flaskan.
Sen tar pappa bebis och du går till grannen eller något.
Du får flytta ut ur sovrummet så att du inte finns tillgänglig nattetid.
Efter 3-5 nätter bör det börja lugna sig, men fortsätt med dessa rutiner ett par veckor innan du flyttar in igen i sovrummet.

Det låter hemskt men jag tror att det är enda chansen, bebis har skaffat sig en dålig ovana och ni måste bryta den.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Svarar lite allmänt här till er alla.

Jag har pratat lite med barnets pappa - som är högst närvarande, men som jobbar måndag till fredag som det ser ut normalt.

Vi hoppas ju att välling kommer att lösa en hel del, att han blir ännu mättare än han är nu. Smakisar har vi börjat med och han äter ju en full portion gröt (för 4 månader och uppåt) på kvällen.

AMningen är nog en stor del i det hela. Han älskar att mysa vid tutten och ärligt så tycker jag att amning till stor del också är mysigt (nu när jag inte blöder som en tok längre).
Vi håller på att etablera läggningsrutin vid samma tidpunkt varje dag nu, gröt halv åtta, från åtta till halv nio har vi kvällsmys med massage, tvätt, ren blöja och pyjamas. Allt med lite godnattvisor i CD-spelaren.

Vi tänkte att vi försöker befästa tgidpunkten först, så att han vet att det är sova natten som gäller vid halv nio.

Sen, eftersom jag ändå vill amma, så väntar vi tills han fyller 6 månader. Är det fortfarande lika stökigt så blir det att göra något drastiskt - eller det blir väl drastiskt i sig själv då jag jobbar och pappa går hem på pappaledighet (eller pappajobb som vi säger). Då får han en månad närhet och amning till (om han själv inte väljer bort det) och så kanske han är mer redo för förändringarna.

Jag inser ju att jag har del i det hela som alltför många gånger gett upp i ett för tidigt gnällskede och låtit honom amma i stället, men när han var 2,5-3 månader kändes han så liten att jag trodde att det var närheten och tryggheten som han behövde.

Jag lär vara trött den kommande månaden också, men det blir ju en ände på det hela till slut ändå. Vem vet - kanske sker ett mirakel och det hela löser sig ändå.

Har ni mer tankar och idéer så skriv gärna. Jag läser mer än gärna om era erfarenheter. Alla har vi ju olika barn, men på någon punkt kanske de är lika och då kan man kanske hitta sin fungerande rutin.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

bebisar förändras så snabbt. Han är ju inte längre någon nyfödis - kanske behöver han mer stimulans för att bli trött, babysim, öppna förskolan? Kan du träffa nån annan föräldraledig så att bebisen (och du!) får lite omväxling? Kanske kan du plocka bort ett sovpass som han inte behöver längre? Min erfarenhet är att när sömnen strular så beror det ofta på att sovbehovet har svängt, men det är inte alltid man själv hänger med. Vad det gäller nappar så fick vi ett tips som till sist funkade, NUK med latex, den här modellen

3317_master.jpg
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Vi gjorde successivt så att barnen fick somna längre och längre ifrån oss. Från på eller bredvid till vagga som vi drog med oss och hade bredvid tvsoffan etc.
Lätt att lägga handen på barnet men man behöver inte nödvändigtvis agera madrass. När det fungerade var inte steget långt till spjälsäng och somna själv (sedan har vi varit väldigt noga med att alltid komma direkt som barnen blivit ledsna just så att de inte ska känna sig övergivna trots att de faktiskt inte befinner sig i exakt närhet).

Sedan kan även jag tänka att sugbehovet kanske skulle få hjälp av flaska eller napp istället för att använda bröstet som napp.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Vi försöker åka på öppna förskolan och lite annat. I helgen var vi ju iväg och skulle prova att tälta m.m. Det blev så mkt intryck att han i det närmaste var vaken ett helt dygn - lite miss för mig då som inte hade så kul som jag ville. Och nej, tältning blev det inte, vi åkte till farmor och sov i stället. Eller försökte sova.

Däremot ska jag försöka pressa honom lite längre och inte försöka lägga vid första trötthetstecknet. Andra bebisar i hans ålder ligger ju mellan att sova 2 och 3 gånger per dag. Han har ju fram till nu sovit 5-6 korta snuttar, så det kanske är dags att få ner honom på 3 sovpass i alla fall.

Det är en bra input :) och jag ska se om det kanske hjälper.

Hela nappgrejen tror jag att jag lägger ner. Det känns som om det inte är värt besväret. Har vi klarat oss i snart ett halvår utan så vet ja inte riktigt om vi vinner något på att han tar nappen. Han gråter i princip aldrig på vakentid ändå och är mer intresserad av att stoppa bitringar och andra leksaker i munnen. Dessutom tycker han att det är svårt att prata med napp i munnen.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Vi hoppas att flaskan ska bli succé när pappa börjar vara hemma och vi kan börja med välling. Vi hoppas också att när han inser fördelar med flaskan så kommer bröstet att bli mer intressant.

Att sova lite längre från varandra har jag funderat på. Ska se om jag kan konstruera en sidosäng att hänga på våran (de som går att köpa passar inte riktigt vår typ av säng. Då ser han oss också, i stället för som i vagn och korg när han har höga kanter som skymmer.

Det kan vara värt ett försök i alla fall.

Jag har inget emot att ha honom intill i sängen, men det är lite trist att amma 10 gånger per natt.

Hursomhelst så bestämde vi oss för att ge det en månad till med amning och sen får vi se. Vi har också bestämt att det är absolut slut med amning till sömns i soffan på dagtid (om inget dramatiskt/traumatiskt hänt under dagen). Skriker han så plockar vi upp och tröstar och hoppas på att han tillslut är så trött att vagnen känns som ett bra alternativ. När det gör det kanske han också kan somna i egen säng.

Vad är det man säger - det tar 3 veckor att befästa en ny rutin?

Lite peppad med nytt hopp, men precis lika trött som förut :)
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Jag hade varit död om jag vore du. Vår Ellen är lika gammal ungefär som din, hon slutade ammas när hon var 3 månader och hon sover 3-4 h i sträck på nätterna. Nu får hon mat bara varannan natt ungefär, det räcker att vi lyfter över henne i vår säng när hon börjar stöka, så kan hon sova vidare.

Jag hade slutat amma om jag vore du. Men så tyckte jag heller aldrig det var mysigt - jag hade blivit TOKIG om Ellen skulle snuttat så hela tiden. För att inte tala om hur jag hade klättrat på väggarna!!

Ellen sover bäst när hon fått mycket intryck, träffat mycket folk. Bjud hem er till släktingar och vänner, ha anspråkslösa fester hemma (som slutar vid 22!) osv.
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Hursomhelst så bestämde vi oss för att ge det en månad till med amning och sen får vi se. Vi har också bestämt att det är absolut slut med amning till sömns i soffan på dagtid (om inget dramatiskt/traumatiskt hänt under dagen). Skriker han så plockar vi upp och tröstar och hoppas på att han tillslut är så trött att vagnen känns som ett bra alternativ. När det gör det kanske han också kan somna i egen säng.

bra där vännen!
å håll ut!
när ni väl bestämt er, så håll fast vid det. varje minut ni står ut är en minut närmare lugnet.
du vet ju hur matilda va när jag började på ridskolan i vintras, många gånger skrek hon tills hon däckade av utmattning och mitt mammahjärta led helt fruktansvärt! men efter några veckor med mycket pappatid på kvällen så accepterade hon att jag inte fanns i näheten och nöjde sig med det som fanns tillgängligt, dvs pappa.
och skippa det där med dramatiskt/tramatiskt. antingen gör ni det helelr åxå inte, att ge honom bröstet bara ibland skapar bara förvirring och frustration hos honom och han verkar inte behöva bli mer frustrerad. :D;)

hur är han att ha med ut? är han nöjd eller kräver han 100% uppmärksamhet hela tiden?
jag har märkt på matilda att hon är mycket nöjdare de dagar vi är är iväg på saker, typ hästträningar eller bara åka ut för att titta på olika saker.

efter att jag slutat försöka få henne att sova så mycket sm möjligt, så är det otroligt mycket lättare att få henne at sova och efter att hn börjar bita mig i hakan (trötthetstecken nr 1) håller ja henne vaken och uppe i 30-45 minuter till. sen tycker hon att det är jäteskönt att få lägga sig i sängen.

och när allt känns sm mest förjävligt ch det känns som att han skriker för att han är så besviken på att han inte får snutta, tänk på att det är allt han vet. det finns inga alternativ för honom. han måste komma på och vä'nja sig vid att det faktiskt gör det!
sitt med honom i knät och bara sjung eller vagga och håll honom och visa att det kan vara myspys det åxå. somnar han så, fine, då gör han det, men då har han iallafall inte snuttat på dig.

å du tappra människa, diplom borde du få! :bow::bow::bow:
 
Sv: Hjälp mig att sortera mina tankar

Ja, död är väl bara förnamnet, men man landar i nått zombie-stadie som gör att man tar sig vidare ändå. Det är sant som de säger att man klarar allt man måste klara. Det finns liksom inget alternativ.

Besök är jättetrevligt. Det tycker lillen också, så han sover helst ingenting alls. Senast var han vaken fem timmar i sträck, från 17-22. Trodde att han skulle kolapsa och sova hur många timmar som helst. Han sov i dryga 20 minuter :cool:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 676
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 019
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 767
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 372
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp