Bukefalos 28 år!

Hjälp med idéer till projektarbete (samhäll-beteendevetenskap)

DeadSerious

Trådstartare
Hej alla bukefalister!

Det är nu dags för mig att bestämma vad jag vill göra för projektarbete (gymnasiearbete, heter det nog numera), men jag har verkligen inga idéer över huvud taget. Jag pluggar på distans och kan därmed heller inte bolla idéer med klasskamrater eller liknande och det känns som att hjärnan har låst sig, trots att jag har funderat på det här i flera månader (inte superengagerat visserligen, men ändå) har jag inte en enda idé.

Det ska vara ett teoretiskt arbete och det är väldigt fritt, men skall ha med min inriktning att göra. Läser samhäll - beteendevetenskap, så lämpligen något inom det breda ämnet beteendevetenskap.

Så hjälp mig att spåna nu, snälla! Alla tankar och idéer tas emot med enorm tacksamhet!
 
Kan det blandas in med djur? Människors beteenden inom djurnäring. eller jag vet inte vad linjen går ut på. Men handikappade och hästar, hur folks beteenden kan förändras, eller hur djur helar människor med inriktning på hur människors hjärna påverkas? Eller något ;D Inte så bra på sådant där.
 
Det får handla om precis vad som helst bara det på något vis kan kopplas till inriktningen! Så dina idéer skulle absolut funka, tack!
 
Kan ju tillägga att det område inom beteendevetenskapen som jag är mest intresserad av är psykologi (de andra två områdena är kommunikation och ledarskap), så ett plus är om det har med psykologi att göra. Det finns ju massvis att välja på och jag tänkte sätta mig och gå igenom psykologiböckerna när jag har tid och se om jag får någon snilleblixt därifrån. Men alla idéer är välkomna, alltså även de som inte direkt har med psykologi att göra.
 
Kanske ett dåligt förslag, men för att bolla lite eller nåt, så kanske något om hur vi hanterar kriser i livet? T ex det här med förträngningsmekanismer är jag själv lite intresserad av och det måste väl falla under ämnet psykologi/beteendevetenskap...

//r
 
Kanske ett dåligt förslag, men för att bolla lite eller nåt, så kanske något om hur vi hanterar kriser i livet? T ex det här med förträngningsmekanismer är jag själv lite intresserad av och det måste väl falla under ämnet psykologi/beteendevetenskap...

//r

Det faller definitivt inom ämnet och var ett jättebra förslag! Kan mycket väl bli något jag spinner vidare på, tack :)
 
Något om hur religion under uppväxten/i livet/i samhället påverkar människor olika? Kanske välja nåt särskilt område för att begränsa lite, göra intervjuer och så. Kanske kräver att man har kontakter utomlands iofs då religion i Sverige inte är superstort eller integrerat i samhället... Jag hade tanke om att göra något liknande när jag gick gymnasiet men sen blev det aldrig av...
 
Vad är du intresserad av inom psykologin? Finns ju så mkt!

Sånt som jag själv tycker är intressant och som är lite basic:
- Anknytningsteori och/eller mentaliseringsförmåga
- Kopplingen anknytning och mentaliseringsförmåga
- Affektteori, kanske hur man ser på affekter från olika skolor/inriktningar
- Studera teori kring uppkomst av psykisk ohälsa utifrån visst område
- Studera någon viss typ av psykoterapimetod
- Trauma
- Viss typ av psykiatrisk problematik och studera uppkomst och/eller behandling
- Utvecklingspsykologi

Ja, finns ju hur mycket som helst. Lättare att tipsa om du kan begränsa ditt intresseområde lite mer än "psykologi" ;)
 
Vad är du intresserad av inom psykologin? Finns ju så mkt!

Sånt som jag själv tycker är intressant och som är lite basic:
- Anknytningsteori och/eller mentaliseringsförmåga
- Kopplingen anknytning och mentaliseringsförmåga
- Affektteori, kanske hur man ser på affekter från olika skolor/inriktningar
- Studera teori kring uppkomst av psykisk ohälsa utifrån visst område
- Studera någon viss typ av psykoterapimetod
- Trauma
- Viss typ av psykiatrisk problematik och studera uppkomst och/eller behandling
- Utvecklingspsykologi

Ja, finns ju hur mycket som helst. Lättare att tipsa om du kan begränsa ditt intresseområde lite mer än "psykologi" ;)

Haha, ja, jag förstår det! "Problemet" är väl att jag inte har något specifikt som jag är extra intresserad av inom psykologin utan det mesta inom ämnet intresserar mig! Även om psykologi är väldigt brett så kände jag åtminstone att det var smalare än "samhäll - beteendevetenskap" ;) så det kändes värt att nämna även om det fortfarande är otroligt öppet och lämnar massvis med möjligheter.

Tackar för dina förslag i alla fall och ska titta närmare på alla förslag så fort jag har tid att sätta mig ner med det ordentligt :)

Något om hur religion under uppväxten/i livet/i samhället påverkar människor olika? Kanske välja nåt särskilt område för att begränsa lite, göra intervjuer och så. Kanske kräver att man har kontakter utomlands iofs då religion i Sverige inte är superstort eller integrerat i samhället... Jag hade tanke om att göra något liknande när jag gick gymnasiet men sen blev det aldrig av...

Detta lät också intressant! Jag har dessvärre inga direkta kontakter utomlands, men kanske skulle det gå att göra något liknande ändå. Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp