Bukefalos 28 år!

Hjälp med övningar

tussi

Trådstartare
Hej
Rider en travare (som ska vara travhäst, tävla som det) som har svårt att böja sig i vänster varv. Vill ha tips på bra övningar att lösgöra henne med. Vi är inga experter varken hon eller jag ;) så det får vara tämligen enkla saker att göra. Hon är kollad så det är inte det som är problemet.

Tussi
 
Rider tävlande varmblod, vi är sällan på ridbana iofs utan mest ute i skogen för motionens skull, men på den nivån de hästar jag rider är (dvs, ingen skolning alls, de är inkörda och sedan lagda sadel på och det enda de fått lära sig specifikt för ridningen är framåtdrivande skänkel, vet ju inte vilken nivå din häst ligger på) tycker jag att en bra övning är att gå ut bland träden och rida serpentiner/volter osv runt träd. Med extra + för att de får lyfta lite på fötterna.
 
håller med föregående talare, snirkla runt en massa träd i skogen, rid mycket volter och serpentiner. Och om du har svårt för det uppsuttet så kan du ju prova att tömköra, det behöver inte heller nödvändigtvis vara på banan det kan du gå ut och göra. Tänk på att inte fastna på banan och bara fokusera på problemet, då kommer både du och hästen att tappa lusten. Prata med en tränare och fråga om hjälp också :)
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 508
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 065
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 636
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 184
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp