Bukefalos 28 år!

Hjälp med PIGG häst.

B

Beeaatch

Hej Buke.
Jag blir så inspirerad när jag ser alla otrolig underbara ridbilder här, och jag vill så gärna få min egen pålla trevlig i ridningen. Hon är jättetrevlig och fin att rida OM man riderfram henne en lång stund innan, men offtast är hon så pigg och het att hon inte kan slappna av och lyssna på vad jag ber henne om. För att få henne mjuk och följsam, lyhörd så krävs de att man rider fram henne ordentlig i över 30 minuter, hon har sån himmlans energi som hon inte vet vart hon ska göra av. Hon rids regelbundet, dvs ca 7 timmar i veckan, med 1 till 2 vilodagar, hon är lika pigg varje gång. Hon står INTE på mängder av kraftfoder, men jag hösilaget har överskott av energi. I nuläget får hon
15 kg silage,
4 dl havre,
5 dl HAVREFRI Musli,
1/2 dl miner blå,
1 mått multivitamin,
1 dl soja,
1 dl linfröpellets,
och 2 dl betfor.

Hon är fin i hullet, riktigt fin. Ska jag ta bort all kraft, och bara ge henne mineraler, vitaminer och soja ( för att få någorlunda balans mellan protein och enrgi i silaget).??

Vad tycker ni?? Tar tacksamt emot tips, och görna aktiviteter och övningar som gör att hon får använda lite mer mentalt tänkande och inte bara kroppen.

:bow:
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Kanske vore det något att löslongera henne en kvart innan du rider? Då får hon springa av sej lite energi!;)
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Hej Buke.
Jag blir så inspirerad när jag ser alla otrolig underbara ridbilder här, och jag vill så gärna få min egen pålla trevlig i ridningen. Hon är jättetrevlig och fin att rida OM man riderfram henne en lång stund innan, men offtast är hon så pigg och het att hon inte kan slappna av och lyssna på vad jag ber henne om. För att få henne mjuk och följsam, lyhörd så krävs de att man rider fram henne ordentlig i över 30 minuter, hon har sån himmlans energi som hon inte vet vart hon ska göra av. Hon rids regelbundet, dvs ca 7 timmar i veckan, med 1 till 2 vilodagar, hon är lika pigg varje gång. Hon står INTE på mängder av kraftfoder, men jag hösilaget har överskott av energi. I nuläget får hon
15 kg silage,
4 dl havre,
5 dl HAVREFRI Musli,
1/2 dl miner blå,
1 mått multivitamin,
1 dl soja,
1 dl linfröpellets,
och 2 dl betfor.

Hon är fin i hullet, riktigt fin. Ska jag ta bort all kraft, och bara ge henne mineraler, vitaminer och soja ( för att få någorlunda balans mellan protein och enrgi i silaget).??

Vad tycker ni?? Tar tacksamt emot tips, och görna aktiviteter och övningar som gör att hon får använda lite mer mentalt tänkande och inte bara kroppen.

:bow:

Hejsan! Prova och ta bort havren tillochbörja med. Vissa hästar tål inte å få havre öht. Hur är hon när du rider? Funkar ridningen annars?

Mvh Michaela
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Hon är jätte trevlig att rida när hon fått jobba av sej den värsta överskottsenergin. Har funderat på att byta ut all nuvarnde krafft till ca 1 kg krafft Grund, kan de vara något tro??
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Min häst som är ett riktigt nervvrak får;

1 liter Hippo bas basic, pellets
B-vitamin
3 dl betfor
7 kg hö

Hon får alltså inte havre pågrund utav att hon blir närmast sagt ohanterlig utav det :p

Så du kanske kan byta ut havren mot något annat?
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Ja, som jag skrev ovan funderar jag att byta ut allt pytts mot 1 kg Krafft Grund delat på 3 mål.

KL.

Är ca 12 dl 1 kg Grund tro? Har tyvärr inte möjlighet att väga i nuläget. Skall testa och byta ut havren mot Grund redan imorgon, Grund innehåller väl inte havre??
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Krafft Grund innehåller havre tyvärr. Min häst åt det förut (het och galen kallblodsdam) men blev en helt annan häst när jag bytte till helt havrefritt kraftfoder.

Har nåt svagt, svagt minne av att Krafft Grund innehåller 22% havre, men kan ha fel där... Det är havre i iaf :p
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Krafft Grund innehåller havre tyvärr. Min häst åt det förut (het och galen kallblodsdam) men blev en helt annan häst när jag bytte till helt havrefritt kraftfoder.

Har nåt svagt, svagt minne av att Krafft Grund innehåller 22% havre, men kan ha fel där... Det är havre i iaf :p

Hmm.. vad bytte du till för krafftfoder??
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Nu använder jag Mustang original. Tycker det funkar kanonbra! Nu får jag nästan driva henne istället för att hålla i mig för allt jag är värd :rofl:
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Mustang är så svårt att få tag på här, särsklillt om man inte har egen bil och körkot, har själv haft mustnag förr, då hästen var i träning, älskar verkligen mustang, både i kvaliten och pris. Någon som vet vart man köper mustang i uppsala, asså CENTRALA uppsala? Går de?
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Krafft Groov 90??? Kan de fungera tro?? De är väl havtefritt, eller cycklar jag nu igen??
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Om hästen är fin i hullet så skulle jag provat att bara plocka bort havren en vecka och se om det blir någon skillnad. Hon lär inte gå ner något märkbart av 4 dl havre mindre. Blir det skillnad så ska nog den hästen hållas borta från havre helt och hållet, blir det ingen skillnad så vet du att det inte är havren.
Jag funderar på om det går att minska hösilaget, eftersom du skriver att hästen är i fint hull, om du menar att den ev har lite för mycket hull?
Om du behöver mer protein så ger du ju redan soja, kan du inte öka det lite? Annara kan väl lusern vara bra, det brukar inte öka "piggheten".
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Det är omöjligt att säga ifall din häst få för mycket energi när det inte finns någo analys att beskåda.. Kan ju vara en massa energi i silaget som du inte vet om.. Ska man kunna beräkna en foderstat så måste man ha tillgång till analys..
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

...och sen när påverkade energiinnehållet i silaget hur pigg hästen är vid ridning?

Aldrig vad jag har varit med om i alla fall. Det är ju skillnad på energi och energi. Eller som min granne sa när jag skulle höja betforgivan och minska på havregivan för att hästen var för pigg. "Men det är ju mer energi i betfor?" Ja självklart är det det, men betfor ger snabb energi medan havre kan göra hästen piggare generellt, och eftersom hästen fick kraftfodret efter ridning (sommarbete) så spelar det ju ingen roll att betfor innehåller mer energi eftersom det är snabb energi, det märker jag ju inte av den extra energin dan därpå...

I övrig så var det väl inget fel i det du säger, men det handlade ju om att få hästen att lugna ner sig...

Eller missförstod jag helt vad du ville ha sagt nu? :confused:

Till TS. Jag håller med övriga om att du bör utesluta havren som ett första steg. Dock handlar det ju om mer än fodret. Exempelvis så måste du se till att sadeln sitter som den ska, att hästen inte har ont av bettet och att du själv sitter balanserat och avslappnat och andas lugnt och rytmiskt, "bara" detta kan göra underverk med en het häst. Dock inte så bara för det är jättesvårt att förverkliga sina intensioner. Men om du övar på att andas med "magen" till vardags och sedan praktiserar det på hästryggen så har du kommit en bit på väg. God ridning kan göra undeverk för små nervvrak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med PIGG häst.

kanske du har ngn i närheten som använder RS-ströprodukter!?dom ä återförsäljare av Mustangs foder och kan säkert leverera foder i samband med ströleverans!!:idea:
Enköping
RS-produkter
Telefon: 0171-41 41 80
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Min häst har ochså vart såå himmla pigg!men jag longerade henne ca 15-20 minuter innan varje rid pass de funkade super bra!:)kaske ta bort havren med?:angel:bara min tanke över de hela!:):idea://becca
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

Omvandla spring-energin till arbets-energi.

Han en pigg liten dam som gärna rinner iväg för mig. Vi jobbar i skritten tills hon är lugn och avslappnad, först då får hon börja trava. Tappar hon fokus på arbetet så går vi tillbakla till skritt.

Det är tålamodskrävande att arbeta på detta vis, att konsekvent skritta och rida rörelser i skritt. Ganska liten volt med rumpan ut brukar funka bra. Efter ett par pass tar det bara några minuter att så hästen lugn och ett par vekcor senare så behöver vi inte avbryta trav-arbetet lika ofta,. vi kan väöja volten och TÄNKA rumpan ut för att få hästen avslappnad och koncentrerad.
 
Sv: Hjälp med PIGG häst.

du kan ju gå in på kraffts hemsida jag har varit inne lite o kollat där för min häst blir också pigg :)
på frågor och svar är det någon som har frågat det o de har rekommenderat krafft grov 90. man kan ju läsa lite om de olika sorterna där med så kanske du får lite bättre överblick
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej, Intresserad av att få tips angående foder till en varmblodsvalack på 7 år. Han har enormt med energi?! Rids ca 6 dagar/vecka...
Svar
5
· Visningar
1 582
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 349
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp