Bukefalos 28 år!

Hjälp mig med lämplig borste till korthårig collie, please;)

Poni_Tail

Trådstartare
Jag har en korthårig collie tik på 5månader som är väldigt aktiv och glad utomhus. Hon är med mig i stallet varje dag och följer med på turer ut i skogen. Hon älskar att brottas med en långhårscollie i stallet och blir således VÄLDIGT smutsig! Jag vill inte bada henne för ofta och tänkte fråga om någon har nåt bra tips på en passande borste? Vad passar en kort päls? Jag tänkte även att vi kunde ha det som en mys-stund. För er som inte är så inne på kh-collie så har de hårda täckhår på ryggen, mjukare på sidorna och i kragen samt lite underhull.

Tacksam för många tips!

skitungen i fråga som behöver rengöras;)
 
Sv: Hjälp mig med lämplig borste till korthårig collie, please;)

jag brukar spola med vatten och torka torrt med handduk. det är egentligen bara om de rullat sig i något riktigt vidrigt som man behöver schampo för att de ska bli rena.
 
Sv: Hjälp mig med lämplig borste till korthårig collie, please;)

Ja, jo det begriper jag:) Men ibland så kan de tex ha rullat omkring på gräsmattan och så har hon lite torkad lera i pälsen. I såna lägen skulle jag vilja slippa blöta ner henne utan kunna borsta av det istället.
 
Sv: Hjälp mig med lämplig borste till korthårig collie, please;)

Några drag med furminator? Alt. minipiggborste till hästar.

De enda borstar som min hund gillar, och som faktiskt fungerar... (Korthårig BC)

/Migo
 
Sv: Hjälp mig med lämplig borste till korthårig collie, please;)

En mjuk piggborste låter som en bra idé om leran har torkat in, annars är det väl bara att torka av med handduk. Jag tror inte det är någon fara om du duschar henne i bara vatten heller. Det är ju schampo och tvål som tar bort det naturliga fettet i pälsen.
 
Sv: Hjälp mig med lämplig borste till korthårig collie, please;)

jag har köpt en typ kan som ser ut som en isskrapa (T-form) med tätatäta piggar....när hon i djuraffären visade mig så kunde jag inte ens i min vildaste fantasi tro att det skulle funka ( har sch/bc) men det är som att skära smör i solksen:love:


kommer banne mig inte ihåg vad den heter, men koster bort mot 5oo kr men den är verkligen super duper...men att borsta en blöt collie kanske inte är det den är bäst på, men vid fällning o så är den överlägsen
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 517
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 613
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 046
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp