Hjälp mig med min sneda häst, långt

S

Sion

Jag har kämpat länge med min häst nu.

Hästen är väldigt sned och har så varit så länge jag haft den (flera år). Visst alla hästar är lite sneda av naturen, men den här är mer sned än de flesta. Den vill alltid skjuta bakdelen till höger. Vid ridning i höger varv faller ytterbogen konstant ut till vänster. I vänstervarv blir den gärna lite rak och faller mot innerskänkeln. Jag gör mitt bästa för att rakrikta den, men ffa i höger varv känns det som att hästen nästan slår knut på sig själv de få steg man får den hyfsat rak. Ganska trevlig form under de bra perioderna, men under de dåliga tappar man bort ryggen och hästen blir hög och kort i nacken.
-Går lite snett även på rakt spår på lång tygel.
-Tappar ibland bakbenen, ffa i skritt på hårt underlag.
-Periodvis öm i ryggen.
-Dålig egen balans. Har visserligen inte idealisk exteriör med kort rygg/hals och långa ben. Något överbyggd. Har ganska mycket gång. Rider man på framåt får man bra påskjut, men svårt att komma tillbaka och sätta sig lite.
-Slår ibland i sko, ffa i höger varv i trav.
-Sätter inte överlinje. Visst inte jättetoppig, men absolut inte rund.
-Håller svansen på snedden. Kniper gärna med svansen.

Hästen var hos vet för ryggen första gången för ca 1,5 år sedan. Hästen hade då ganska plötsligt blivit istadig vid ridning. Hästen hade då en skada i ett bakben som tog mer än ett halvår att läka (men enl vet ska vara helt utläkt nu) samt var öm i ryggen. Ryggen behandlades inte förrän benet var nästan bra. Hästen skrittades för hand i flera månader under benkonvalecensen utan att man kunde märka någon större skillnad på ryggen. Ryggen är röntgad. Lite tät framme vid manken men inte värre än många andra väl fungerande hästar enl vet.

Hästen behandlades sedan i ryggen ett par gånger av kiropraktor knuten till kliniken samt blivit sprutad i ryggen. Vet tyckte den var bättre och den sattes igång igen. Det är nu ca ett halvår sedan. Snedheten påverkades inte alls av behandlingen. Ridmässigt går det väldigt upp och ner. Ibland känns det bra en period och det känns som att det börjar lossa. Sedan är man plötsligt tillbaka på ruta minus ett igen. Jag slits mellan hopp och förtvivlan.

Jag har en sadel som är utprovad av en sadelmakare som samarbetar med veterinär (dock inte den jag har haft). Jag vet inte om jag tycker att den ligger super. Den ligger inte helt stilla. Den glider dels framåt och dels i sidled åt höger. (Jag har tidigare haft andra sadlar. Hästen skjuter alla till höger iom sin snedhet.)

Hästen har ett tag känts ganska fin i ryggen, men nu det senaste tycker jag den är spänd i ryggmusklerna igen.

Jag vet inte längre vad jag ska göra. Ska jag åka till veterinären? Ska jag ta ut någon typ av equiterapeut? Jag har flyttat så det finns inte möjlighet att åka tillbaks dit jag varit tidigare. Ibland får jag känslan att det finns ett grundläggande problem som aldrig blivit löst, utan att man på något sätt bara behandlat symptomen.
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

tycker du ska rådfråga din veterinär och höra vad denne tycker och se vad veterinären säger om du frågar om equiterapeut.

Om du googlar equiterapeut kommer du till förbundets sida, mycket bra info att läsa där.
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Jag skulle vilja veta lite mer tror jag. :)

Hur ofta rids hästen, hur länge, hur rids den? Tränar du för instruktör, hur duktig är du själv, har du platta hagar, har du tillgång till kuperad terräng? Är du själv vänster- eller högerhänt, kan du hjälpa hästen med din sits?

Om vi nu utgår från att hästen har en normal rygg och att benskadan är utläkt säger jag som så:

Skritt är undervärderat. Skritta, skritta, skritta. Att komma igång efter skada kan ta rätt lång tid och att bygga upp med skritt i ett par månader kan många gånger förhindra följdskador av för snabb igångsättning. I skritt ligger dessutom sadeln oftast bäst och om du behöver koncentrera dig på din egen sits är det enklare också. Lek med ställningen av hästen och variera arbetet på lång och kort tygel.

Jag gör mitt bästa för att rakrikta den, men ffa i höger varv känns det som att hästen nästan slår knut på sig själv de få steg man får den hyfsat rak. Ganska trevlig form under de bra perioderna, men under de dåliga tappar man bort ryggen och hästen blir hög och kort i nacken.
I mina öron låter detta helt normalt för en sned häst. Han klarar bara att räta sig ett par steg och sedan när det blir för jobbigt tappar han hela formen. Enkel försvarsmekanik. Kräv inte för mycket.

Precis så är det med den häst jag har under omskolning nu. I början kunde han inte alls ställa sig åt vänster, men jag har tagit det försiktigt och bara krävt ett par steg åt gången och så fort han börjat falla ur lekt med ställning åt andra hållet för att sedan rakrikta lite igen och försöka ställa lite åt vänster. Detta kan man få hålla på med i flera månader. Kom ihåg att berömma när han gör rätt - även om det bara är ett steg.

Rider man på framåt får man bra påskjut, men svårt att komma tillbaka och sätta sig lite.
Man får ge hästen lång tid att samla sig och bara ta ett par steg i taget. Jag rekommenderar friskt tempo framåt (inte överilat - hästen ska ha takt och rytm) som du minskar ner på endast något steg åt gången. Mest bara halvhalt för att sedan få bra påskjut igen. Och som sagt: börja med att bara skritta.

Sätter inte överlinje. Visst inte jättetoppig, men absolut inte rund.
Att sätta överlinje tar ju ett tag och om han tappar formen relativt ofta sätter han heller inte överlinje.

Den jag har nu har tagit ett halvår på sig att få snygg överlinje. Var öm i ryggen när jag köpte honom och var också (troligtvis p g a ömheten) rädd för att fatta galopp och rusade i stället om han inte studsade.

Att ha en sadel som ligger hyfsat stilla är väldigt viktigt. Om du inte kan byta sadel just nu(jag vet att det är hur jobbigt som helst det här med sadelutprovning) kan du kanske använda ett riktigt tjockt schabrak (under förutsättning att det finns plats för ett sådant under sadeln så klart) och kanske även en padd? När han satt överlinje kommer du med största sannolikhet att få byta sadel igen.

Sedan rekommenderar jag att sätta på boots under träning så att han inte skadar sig. Att hästen trampar sig är ett vanligt tecken på obalans.

Hoppas att ni kommer vidare! :laugh:
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Tack för ditt svar!

Hästen rids ca 5 dagar i veckan. Rider vi i ridhus rider vi kanske 40 min plus skrittid fram och tillbaka. Jag känner ofta att jag rider längre än jag egentligen velat, för det tar tid att få hästen dit jag vill. Jag har försökt att tömköra lite, men jag är helt enkelt inte så bra på det och får inte hästen dit jag vill. Vid longering är formen helt ok, men jag får ingen koll över utskjutande bogar.

Jag är inget proffs själv, men jag anser mig nog vara hyfsat rutinerad ändå. Jag själv är högerhänt. Jag har ridit många olika hästar och det är få jag upplever så sneda som denna. Trots att hästen har passerat tiostrecket så känns det ibland som att sitta på en vinglig treåring. Jag tränar regelbundet för utbildade tränare. Vad gäller hagen hästen går i är den ganska platt. Tidigare hade jag inte tillgång till några backar överhuvudtaget, men efter flytten blir det naturligt en del klättring varje ridpass.

Vad gäller skritt tycker jag att det är den svåraste gångarten med hästen. På kort tygel är det svårt att få den att skritta framåt till handen. Den blir gärna kort i nacken och bjuder inte riktigt. Jag skrittar ut en runda ibland, men då mest på halvlång tygel. Som sagt hästen skrittades endast ett halvår under benkonvalecensen, först för hand och sedan uppsuttet utan att någonting blev varken bättre eller sämre.
Den gångart som är lättast att rida är galoppen. Där är det bara få tillfällen som han inte vill söka sig framåt nedåt.

Med att komma tillbaka lite menar jag inte att jag vill ha någon direkt samling utan jag hade varit nöjd om hästen var helt loss och igenom i ett arbetstempo. I trav får man bäst ryggaktivitet om man rider på riktigt framåt, men då klarar hästen inte riktigt att hålla balansen ock takten.

Vad gäller sadeln rider jag just nu med en fårskinnspad under. Jag inbillar mig att det känns något bättre än utan. Utan tycker jag att den kommer oroväckande nära manken. Oavsett pad eller inte så ligger den inte stilla. Ibland känner jag att jag nog borde byta, men efter sista varvet har jag tappat allt förtroende jag ev hade för sadelutprovare.

Det känns som att hästen ser likadan ut i överlinjen oavsett om jag rider eller om den bara står. Den är inte jämt musklad över rumpan.

Snart ger jag upp hoppet...:(
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Ganska långt från Sigtuna tyvärr...
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Min donna är sned, inte mycket men hon sätter muskler mer på ena sidan. I mitt fall beror det på mig!:o Jag vrider gärna(omedvetet) till mig och alltså även henne.. Mycket träning på den saken. :p
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Peppar nu - inte ska du ge upp hoppet! :laugh: Jag hade tänkt som så: "Vad har jag att förlora förutom tid?". Du har allt att vinna på att försöka lite till. :laugh:

Tömkör inte eftersom du inte är tillräckligt duktig.

Longera inte eftersom du inte kommer åt bogarna.

Rid, men rid inte för intensivt. Tänk på att du ska muskla om din häst - det kräver eftertanke och återhämtning mellan träningspassen. Om du tränar en muskelgrupp hyfsat intensivt ena dagen får du göra något annat nästa.

Jag förespråkar ändå en massa skritt. När du satte igång honom ledde du honom en längre tid om jag fattade rätt? Det i sig orsakar oftast snedhet eftersom man gärna går på bara en sida (vänster) och hästen böjer sig åt vänster.

Lek med ställningen. Att du är högerhänt innebär att du måste koncentrera dig på att vara lika stadig i båda händerna. Nästan alla har problem med att vara starkare i ena handen vilket påverkar hästen mycket mer än man tror.

Om hästen vinklar upp huvudet snett åt t ex vänster kan du parera det genom att lyfta din högra hand något (inte hela tiden).

En bra övning att komma åt bogen är att ställa hästen utåt på voltspåret (stor volt för att inte göra det svårt för din häst). Då måste du tänka noga på din egen sits för att hålla kvar hästen på voltspåret, sedan måste du använda din ytterskänkel för att hålla ytterbogen på plats. Var riktigt noga med hur hästen spårar - han får inte sladda runt på volten och det är framdelen som leder. Tryck inte ut bakdelen med innerskänkeln utan koncentrera dig på bogen.

När du har fått honom att gå hyfsat utåtställd (nu får du inte ha för stora krav - detta tar tid att få till korrekt) rakriktar du försiktigt, sedan ställer du över hästen inåt. Tänk hela tiden på att ge lika mycket stöd i båda tyglarna och ha helst någon som tittar på hästen och kan hjälpa dig att rätta till om han vinklar huvudet åt något håll. Den här övningen kan man göra i alla gångarter.

Sedan är sluta en riktigt bra rörelse, men om han inte kan ställa någorlunda korrekt får du vänta lite med den. När du sedan gör slutor ska du leka med tvärningen, tempot, inte göra för många steg, rakrikta och sedan fortsätta något steg, och även förvänd sluta. Tänk också på att inte träna oliksidigt: båda sidorna på hästen ska tränas - nöt inte för mycket på ena sidan.

Sedan till tempot: hästen ska ta skänkeln direkt. Det är inte svårt att lära in detta - man måste bara vara konsekvent. Tänk på hur du använder din skänkel: lägg bara till skänkeln när du vill något. Det kan inte nog poängteras att skänkeln enbart får användas när du vill ha en förändring. I början kan du behöva förstärka med spö (ett litet rapp samtidigt som skänkeln - aldrig spöa flera gånger och aldrig utan skänkeln) för att förtydliga för hästen vad du vill.

Så fort hästen kortar upp tempot själv måste du korrigera detta direkt. DU rider - DU bestämmer tempot.

Att hästen är ojämnt musklad över rumpan är så klart naturligt eftersom den är sned. Jag säger ca 2 månader innan du ser tydligt att han blivit jämnare och om han är riktigt sned (som den jag har var när jag köpte honom: världens filé på ena sidan och ingenting alls på den andra) får du räkna med ganska lång tid innan han är riktigt jämn.

Jag tror att du reder ut det här jättebra själv. Ge det bara lite tid och var väldigt positiv i din träning så din häst är på glatt humör så ska du se att det ger resultat. :bow:

All lycka!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Jag har kämpat länge med min häst nu.

Hästen är väldigt sned och har så varit så länge jag haft den (flera år). Visst alla hästar är lite sneda av naturen, men den här är mer sned än de flesta. Den vill alltid skjuta bakdelen till höger. Vid ridning i höger varv faller ytterbogen konstant ut till vänster. I vänstervarv blir den gärna lite rak och faller mot innerskänkeln. Jag gör mitt bästa för att rakrikta den, men ffa i höger varv känns det som att hästen nästan slår knut på sig själv de få steg man får den hyfsat rak. Ganska trevlig form under de bra perioderna, men under de dåliga tappar man bort ryggen och hästen blir hög och kort i nacken.
-Går lite snett även på rakt spår på lång tygel.
-Tappar ibland bakbenen, ffa i skritt på hårt underlag.
-Periodvis öm i ryggen.
-Dålig egen balans. Har visserligen inte idealisk exteriör med kort rygg/hals och långa ben. Något överbyggd. Har ganska mycket gång. Rider man på framåt får man bra påskjut, men svårt att komma tillbaka och sätta sig lite.
-Slår ibland i sko, ffa i höger varv i trav.
-Sätter inte överlinje. Visst inte jättetoppig, men absolut inte rund.
-Håller svansen på snedden. Kniper gärna med svansen.



Hej
Av det du beskriver, låter det som min häst. Kom hem från klinik i går, visade sig att h.n har inflammation i hasleden båda bak. Nu säger jag inte att det är det din häst har absolut inte, men sen fortsätter det intressanta.
Vilken sadel jag än provar ut till hästen (21 st olika märke/typer av sadlar) på 5 mån, ingen kan h.n ha! H.n gör precis som din häst, tappar tån, sätter inte överlinje, vill inte gå fram till hand, är sned fast till vä i ridning, slår sko, dålig balans jada jada....
Röntgade rygg, hur fin som helst.
Om jag inte ridit i barbackasadel (fårskinnsfäll-modell) i 3 mån skulle jag fortfarande trott att det var hästen alt jag som är en kratta på ridning o urkass, fortsatt sitta o dra hästen i mun, eller jobba! hårdare som många sagt till mig, o säkert dig med.

i 3 mån utan sadel= fårskinnsfäll m stigbyglar blev hästen mjuk, smidig, framåtbjudande, intresserad, inga märkbara spänningar från rygg. Jag fick koll på min balans också, att jag sitter rakt (går inte sitta snett i en sån utan att åka av). Musklade sig fint på båda sidor om rygg från manke och bak

Tror nu (eftersom jag inte själv begriper sammanhanget än) att nu var det dax att köpa en sadel, provade ut en som kändes förvånande bra. Beställer en splinkens ny, får hem sadeln, efter 3 passet står hästen på bakbenen, drar allt vad h.n kan in tygel o symtomerna kommer tillbaka snabbt. Sänker ryggen o får sin snedhet på 3dje passet. Det känns helt osannolikt, fantasi, inte möjligt etc etc. jag måste vara förvirrad.

Ber stallägaren titta, både med sadel o utan. Plockade jag av sadel går hästen rent, försöker slappna av, tar på sadel går det inte ett halvt varv utan hästen protesterar. Jo, då det var inte jag som var korkad.

Mitt svar jag fick på klinik igår var: hästens muskler-precis som människans-har ett minne. Har hästen gått med fel sadel/obalanserade ryttare en längre tid, spelar det ingen roll vilken sadel jag lägger på hästen. Resultatet kommer att va det samma, även med en sadel som ligger, om man gör det enl konstens alla regler, bra. Det är detta som händer min häst.

Kan det vara det samma för din? Kan det vara en/flera sadlar, utrustning, mm mmm.. (tänk igenom hästens liv) som kan vara boven? Om hästen är friskt för övrigt, kan det vara så här "enkelt" för din med?

För mig låter det fortfarande som svammel, om jag läst någon annan här inne med min historia skulle jag fnyst lite åt det o tänkt, jaja.. men nu upplever jag det själv o det känns märkligt.

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Hjälp mig med min sneda häst, långt

Om din häst är fräsch rent veterinärmässigt så tycker jag att du ska prova att ha den på vattenlöpband. Då får den skritta i vatten och röra på hela kroppen. Den är så illa tvungen att börja balansera sig bättre då. Har märkt på mina hästar att det gör mkt nytta på många områden. Senast i söndags så skänkte jag en tanke till hon som har anläggningen då jag var på Hallandsritten och red konstant i vatten...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 860
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp