Bukefalos 28 år!

HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Jag ställer mig helhjärtat bakom det. Jag tycker hela tråden är makaber och även jag var bestört över hur det uttrycktes och att hunden låg och blödde medan TS deklarerade att hon inte hade råd. Man TAR sig råd för att lösa det akuta, och så får man planera bättre till nästa gång för att slippa hamna i en sådan situation igen. Givetvis bär TS föräldrar den största skulden också.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Det är bara några här som verkligen gått över gränsen och jag tror de vet själva att de gjort det. Det handlar om, som flera här uttryckt att man måste tänka igenom sina ordval. Att framföra åsikter är helt ok men man kan göra det på rätt sätt. Men som några skrivit här "att ts borde aldrig få ha djur" eller att hon skulle avliva hunden för den skulle få det bättre då eller kalla hennes beteende sjukt då har man klivit djupt ner. Som Peter_L skrev, är det så man vill bli bemött när man ber om hjälp. Det är ganska klart när man läser tråden vilka som gått förlångt.

Om TS idag som myndig hade valt att skaffa hund utan att kunna försörja den så hade jag också varit mycket skarpare i min ton men under omständigheterna (som jag skrev tidigare) så ligger ett stort ansvar här på föräldrarna. De okejade ju att ge ett barn hunden. Ska hon avliva den när hon blir myndig om hon inte tjänar tillräckligt?

Oavsätt vad man tycker om TS situation kan man tycka på ett hövligt sätt.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Jag hade reagerat ännu starkare i verkliga livet än vad jag gjort i tråden. För det är så totalt onödigt att ett djur ska behöva lida i onödan för att man inte har en plan B. Ju mindre pengar man har desto större anledning att ha försäkrat. Och om Ts nu dessutom är ute efter att skaffa sig ett djur som lätt drar iväg i ännu värre veterinärräkningar... Och dom inte ens kan göra upp om vem som betalar vad innan det händer. Ruskigt synd om dom som drabbas, djuren...
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Eftersom TS fortfarande går skola så har föräldrarna försörjningsansvaret och är det några som ska klandras så är det väl dessa och inte TS som försökte be om hjälp.
Att sedan bukehund inte klarade av att hjälpa utan hellre stjälpte i, tyvärr, vanlig ordning är ju bara trist och deprimerande.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

kl

Förstår inte vad ni bråkar om. Hunden har varit hos vet nu - bra. Men det som är mest upprörande hittills är väl inte hur vissa här reagerar utan enligt ts mamma (?) först inte skulle ha vård pga att den var gammal och att man inte ville ödsla pengar på den. Att man inte kunde försäkra den eftersom man bodde mitt ute i skogen. Mja..

Vad gäller bett från annan hund så blir de snabbt infekterade. Eftersom det ofta rör sig om slitskador - hunden biter tag och ruskar - så fås i de flesta fall fickor i underhuden. Här börjar bakterierna snabbt att frodas och så bildas det var som spränger sig fram under huden. Hunden får feber, vilket väl får räknas som allmänpåverkan i sin lägre grad. Området blir snabbt hårt, ömt och varmt.

Att kalla detta för ett extremt lidande kanske är att ta i, men tvivelsutan är det ett lidande som hunden bör skyddas från. Ju tidigare hunden får vård, desto mindre blir skadorna. Att kalla bitskador för mindre öppna sår är alltså också en underdrift.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Delvis lån av knapp:

Det man också bör ha i åtanke är att blod gör att allt ser värre ut än vad det kanske är. 1 dl kan se ut som en halv liter när det rinner/sugs upp av en handduk.

Hunden var pigg och alert, ts är 18 år och inlägget skrevs kl 02:00 på natten. Ts bor tydligen också avsides till och verkar inte ha körkort. Ts föräldrar är de som verkar ha betalningsansvaret för hunden, de är borta och är heller inte villiga att betala för att hunden skulle få vård på en akuttid på helg. Ts fixade så att hunden kom till veterinär dagen efter, hunden mår bra vad jag kan se, så varför fortsätta hacka som en trasig stenskiva?

Det är inte alltid så enkelt att vara 18 år och veta vad man ska göra i alla lägen, men ts bad om hjälp och löste sedan det hela så att hunden har fått vård och mår bra.

Så uppfattar jag det också. Ts må vara myndig, men verkar ju som att hon bor hos föräldrarna och att föräldrarna har betalningsansvaret för hunden då den införskaffades när Ts var 8 år gammal.

Är ny här inne på hund, har ingen hund men vi letar efter valp och därför är jag här inne nu mycket och försöker läsa och lära.
Men blir i bland väldigt chockad över hårdheten och hur lite förståelse folk har för varandra.
Många användare kan ju massor och delar med sig av, sådant är jätteroligt att läsa, men sen kommer trådar som är rent av elaka i tonen.
Ni som skäller som värst, tror ni verkligen att Ts stannar i tråden och lyssnar och lär när ni håller på som ni gör?? Man kan ge tips, råd och hjälpa ist.
Varför bara skälla och bråka?
Nä usch tycker jag. Känns inte alls trevligt.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Jag behöver ju bara kika på min egen 18-åring (som inte har körkort ännu) för att inse att om vi vore borta och en hund behövde veterinärvård mitt i natten en helg skulle han få stora problem att ta hunden till vet.

Under vardagar finns närmaste vet. 5½ mil bort och kvällstid/helger finns närmaste vet. 20-30 mil bort (beroende på vilken klinik som har jouren) så hur skulle det gå till för en körkortslös ungdom att komma till en vet. mitt i natten på en helg :confused:

Svar: Inte alls!

Iofs så är våra hundar försäkrade, men för akutbesök nattetid/helger så går det oftast inte att direktreglera och han kommer ju inte åt våra konton och inte har han dylika summor själv alltid heller. Han har ju ändock bara 1050.-/månad och det är svårt att spara ihop några större summor då och när han gör det så är det oftast i syfte att köpa något dyrare som han behöver.

Inte är det heller säkert att man som vuxen utomlands snabbt kan föra över pengar heller en natt/helg.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Nej precis. Det var ju där problemet låg. TS kunde inte åka till en vet för tillfället. Hunden åt,drack och gick själv.Alltså var den inte döende. Hunden har nu varit hos vetten och allt är ju lugnt. Att rekommendera avlivning tycker jag är att ta i. En 18 åring bör inte tryckas ner i ett forum på det här sättet när h*n försöker sitt yttersta för att hjälpa sitt djur,trots att i detta fallet en förälder föröker hindra denne.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Men sånt går ju att lösa om man som förälder har lite framförhållning. Grannar med körkort lär ni ju ha inom relativt ok avstånd som mot en summa kanske kan köra till veterinär. Sen kan man lägga ett "akutkreditkort" med kod och en viss summa (säg 10 000 i kredit) på ett ställe där 18 åringen inte vet var det är förrän det händer något (får platsen när hen ringer för att be om hjälp - vilket jag antar att hen gör). Då har man en backup ifall det skulle hända något otrevligt. Men det kräver förstås planering. Mina föräldrar såg alltid till att jag ekonomiskt alltid hade en möjlighet att ta hunden/katten till veterinär redan när jag var 15 just genom ett så kallat "akutkort" när de var bortresta, nu är det lite lättare i sthlmsområdet eftersom det nästan alltid går att få tag på taxi.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Nu har ju TS löst situationen så den händelsen är ju löst och det är jättebra!

Men hur tycker du rent generellt man ska göra i en situation där föräldrarna struntar i att betala för en hund som dom givit tills sitt barn, barnet i fråga har inga pengar att betala hundens vård för öht?
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Men om man enbart läser första inlägget ( försvarar inte mobben ) så blir det ju en reaktion, en otroligt stark sådan hos mig iaf.

Jag tycker du bagatelliserar vad som faktiskt står i inläggen innan TS berättar att hon trots allt åkte in till veterinären.

Hon skriver att hon inte kan åka alls till veterinären för hon har inga pengar och hennes föräldrar har inte problem med transaktionstid av pengar, dom vill inte hjälpa alls.

* Stort riktigt öppet sår

* Handduk runt halsen som blöder igenom

* Blöder väldigt mycket just nu

* Går skevt och ostadigt

Jag tycker inte alls att det är konstigt att reagera efter man läst detta. Att hon sedan löser situationen är ju jättebra, allra helst för hunden.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Jag tycker inte alls att efter man läst detta reagerar faktiskt. Att hon sedan löster situationen är ju jättebra allra helst för hunden.
Men inte kan bukefolket ta åt sig äran för att man försökt hjälpa till och det tycker jag är synd för buke är annars en fin plats.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Det vet jag inte och därför gav jag mig inte in i diskusionen under det statiet. Men uppenbarligen fanns det några till här som heller inte viste hur Ts skulle lösa situatinonen men de kunde inte hålla munnen utan började skälla ut henne istället.

Visst kan man bli beklämd av situationen som sådan men att skälla ut och trycka ner någon som är förtvivlad, ledsen och ber om hjälp är ändå inte okej. Om någon annan hamnar i liknande sitts någon gång så kommer den nog att vända sig någon annan stanns. Synd. Här finns ju massor med duktiga hundmänniskor som skulle kunna hjälpa på ett vettigt och konkret sätt istället. Tyvärr har några inte samma empati för människor som de har för djur.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Jag behöver ju bara kika på min egen 18-åring (som inte har körkort ännu) för att inse att om vi vore borta och en hund behövde veterinärvård mitt i natten en helg skulle han få stora problem att ta hunden till vet.

Under vardagar finns närmaste vet. 5½ mil bort och kvällstid/helger finns närmaste vet. 20-30 mil bort (beroende på vilken klinik som har jouren) så hur skulle det gå till för en körkortslös ungdom att komma till en vet. mitt i natten på en helg :confused:

Svar: Inte alls!

Iofs så är våra hundar försäkrade, men för akutbesök nattetid/helger så går det oftast inte att direktreglera och han kommer ju inte åt våra konton och inte har han dylika summor själv alltid heller. Han har ju ändock bara 1050.-/månad och det är svårt att spara ihop några större summor då och när han gör det så är det oftast i syfte att köpa något dyrare som han behöver.

Inte är det heller säkert att man som vuxen utomlands snabbt kan föra över pengar heller en natt/helg.

Bra skrivet!
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Nu skrev jag ju att jag inte försvarar mobben. Jag menar bara att det inte är konstigt att man reagerar på det TS skriver i sina första inlägg, innan hon faktiskt ändå åker in till veterinären, vilket givetvis är det enda rätta och enda råd man kan ge i situationen !
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Din hund behöver verkligen hjälp låter det som..
Jag hade tagit henne till veterinär i vilket fall..
Hellre en faktura du inte kan betala då än en död hund på ditt samvete.. Hon har säkertväldigt ont och lider..

Vill inte mobba eller något negativt men att inte söka hjälp för en sådan skada är djurplågeri man har tagit på sig ett ansvar att behandla hunden och sköta den då man skaffar den.. och är man hundvakt har man tagit på sig det ansvaret då med..

Du kan säkert hitta en lösning med betalningen!

Veterinären kommer antagligen sy och ge antibiotika iaf.. Men nu har det gått dagar så frågan e ju självklart hur hon mår nu..

Blir hon svullen om hon nu slutat blöda å fortfarande lever så är det infekterat och behöver medicin. Blir det varit måste det kanske öppnas upp och skäras hud å sys.. Och hon kanske behöver någon medicin eller tillskott om hon förlorat mkt blod..

Stackars hund!!! =(
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Hunde har ju redan varit till vet. för 2 dagar sedan och fått behandling..
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Å det går inte att förvara att man inte tar en hund som behöver vård till vet.. även om man inte har körkort.. Har man inte det får man ringa jour vet dom kommer även hem till en om det är akut annars får man väl ta taxi..
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Såg svar att vovven varit till vet! =) Kanon!

Hoppas allting ordnar sig! När ens barn och djur gör sig illa är det värsta som finns!
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

kl
Jag tycker den här tråden visar på hur viktigt det är att man tänker på hur man uttrycker sig, och det säger jag inte bara till de som reagerade, utan även till dem som ämnar starta trådar. Är man gammal i gemet på hund så har de flesta lärt känna personen i någon mån och vet på ett ungefär hur dennes åsikter och hundhållning ser ut. Skulle tex Gnist skriva att hennes hund inte åt sin mat skulle de flesta förstå att någon verkligen var galet, eftersom vi har lärt oss att Gnist (som får agera exempel) är sund i sin hundhållning och inte klemar med en hund som hoppas på leverstuvning hellre än vanlig mat.

Skriver "Lolita99" sitt första inlägg där hon antyder att hunden är en chihuahua insmugglad från Polen och köpt ur en baklucka, och att hon nu undrar vad hundar äter och varför den inte blir rumsren trots att man trycker ner noset i kisset, då är ju det allt vi vet! Därför kommer folk att reagera starkare på vad Lolita skriver trots att vi kanske missförstår och tillskriver henne egenskaper hon inte har.

I de första inläggen från TS bes det om hjälp ja, men det visas också på en attityd som jag inte är så van vid, dvs det finns inga pengar och hon kan inte åka iväg.

Det har blivit populärt att man i vissa trådar ska vara väldigt förstående och absolut inte fördöma, medan man i andra trådar (tex den med den döda rottweilern) får hojta om livstidsstraff på vatten och bröd trots att det inte är känt vad som hänt med hunden egentligen. Man tror att den använts att kampa på, vilket givetvis är förskräckligt, men man vet inte.

I en annan tråd fick en sansad, hyfsat ny TS sina fiskar varma när hon skrev att hennes hund hade fått en uppstrukturerad tillvaro där man förtjänade mat och trygghet. Luddigt skrivet möjligen, men det gick absolut att ge den TS the benefit of doubt och tolka inlägget humant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 322
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 537
Senast: Milosari
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp