Bukefalos 28 år!

HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Men jisses... Det kostar att hålla häst, oavsätt om man lånar eller köper.
Ts borde nog inte skaffa några djur alls, lånade eller köpta eller skänkta, så länge man inte har ekonomi nog att kunna ge ett djur veterinärvård Direkt när den behöver det, utan att behöva argumentera med föräldrarna om det. Man ska vara på det klara med Vem som betalar Vad, Innan det händer.
Och ha ekonomi nog att grejan det, innan det händer. Så inget mer djur utsätts för onödigt lidande onödigt länge.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

kl
Jag måste också erkänna att jag blir förundrad över angreppen i tråden.
Nog för att hundägare i en perfekt värld har sina hundar föräkrade och alltid en plan B oavsett vad som händer, men nu är världen inte perfekt och sånt här händer då. Människan har insikt nog att åtminstine försöka få hjälp och får då på moppo? Jag häpnar...
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Men om man inte ens har en Plan B för det första djuret, planerar man då att skaffa ett ÄNNU dyrare djur då? Är inte det om något ett tecken på ansvarslöshet och omognad?
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Håller med!!

Till någon ovan som skrev om dyr hopphäst..TS ville LÅNA en häst..inte köpa en..

Ok, f'låt läste fel då annonsen fanns under rubriken hästar 30 - 80 tusen MEN det är inte gratis att hålla en lånad häst heller. Självrisken och %-beloppet brukar fodervärden få stå för om veterinär ska anlitas. Skulle du vilja låna ut ditt djur till någon som inte har ekonomi att kunna ta djuret akut till veterinär? Det är inte inköpet av ett djur som kostar, det är att hålla det.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Men om man inte ens har en Plan B för det första djuret, planerar man då att skaffa ett ÄNNU dyrare djur då? Är inte det om något ett tecken på ansvarslöshet och omognad?

Vad jag läser mig till ansvarar TS föräldrar för hunden, och dessa verkar inte ha ett särskilt starkt känslomässigt band till den då modern hellre ser den avlivad. Hunden är gammal, en drever..kanske en gammal jakthund? Vi vet inte hur föräldrarna ser på hundar eller hur bakgrunden ser ut öht. Det kan mycket väl vara så att TS föräldrar tycker att det är "finare" med häst och därför kan tänka sig lägga mer tid på en sådan. Jag har träffat många med samma synsätt.

Det är inte rätt att inte bry sig om sitt djur, men svaren TS fått gör inte saken bättre.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Finns det människor som värderar djur olika? Sjukt...
Hos oss får alla djur vård när dom behöver det, katt som häst. Även fast katten var gratis och hästen är värd en hel del.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Jag värderar egna djur olika både utgående från typ o individ, vilket dock inte går ut över djurskyddet.
Rent allmänt är det inte helt ovanligt att ett högt värderat(känslomässigt el ekonomiskt) djur utsätts för mer lidande i hopp om att det skall bli friskt.
PL
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Klart att man värderar lite olika, katten skulle jag exempelvis vara snabbare att avliva om något hände än hästen. Hästen skulle jag lägga mer pengar på i form av veterinärVård innan jag avlivade. Katten har jag inte lust att lägga samma summa på. Men det drabbar inte dom i form av lidande. Utan båda tas till veterinären lika fort.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Självklart håller jag med om att man ska ha råd att ta sina djur till veterinären, men angreppen här är makabra, och TS har ju förklarat situationen.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Fast det jag menade var sjukt var att inte båda djuren får veterinärvård. Att ena djuret tas till veterinär snabbare, andra inte. Att gratisdjuren får självläka, medans dyra djur tas till veterinär...
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

I en sånt här drev är det extra viktigt att tänka på vad man skriver o inte bara vräka ur sig att ngt är sjukt!
PL
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Delvis lån av knapp:

Det man också bör ha i åtanke är att blod gör att allt ser värre ut än vad det kanske är. 1 dl kan se ut som en halv liter när det rinner/sugs upp av en handduk.

Hunden var pigg och alert, ts är 18 år och inlägget skrevs kl 02:00 på natten. Ts bor tydligen också avsides till och verkar inte ha körkort. Ts föräldrar är de som verkar ha betalningsansvaret för hunden, de är borta och är heller inte villiga att betala för att hunden skulle få vård på en akuttid på helg. Ts fixade så att hunden kom till veterinär dagen efter, hunden mår bra vad jag kan se, så varför fortsätta hacka som en trasig stenskiva?

Det är inte alltid så enkelt att vara 18 år och veta vad man ska göra i alla lägen, men ts bad om hjälp och löste sedan det hela så att hunden har fått vård och mår bra.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Självklart håller jag med om att man ska ha råd att ta sina djur till veterinären, men angreppen här är makabra, och TS har ju förklarat situationen.

Om jag har angripit TS med makabra påhopp ber jag tusenfalt om ursäkt. Jag trodde faktiskt att min svenska var så bra att TS och alla ni andra som läser mina inlägg uppfattades som goda råd. Jag har haft djur så pass länge att jag vet att det kostar ganska mycket och det var det som jag ville skulle komma fram. Man bör vänta med att skaffa sig utgifter tills man vet att man klarar av dem. Både för djurens och sin egen skull.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Håller med om att man ska vänta med att skaffa djur tills man har råd att hålla dem i alla tänkbara situationer NÄR MAN ÄR VUXEN!

Men i TS fall var hon bara åtta år när föräldrarna okejade att hon skulle få en hund till skänks. Ingen kan väl kasta skit på henne för att hon, åtta år och överlycklig tog emot hunden? Nu har tio år gått och TS är äldre och vovven lever ännu och hon försöker ju lösa probelmen som dyker upp så gott hon kan.

Ska man skälla på någon här så får det i så fall vara föräldrarna som ger en åttaåring en hund och står för kostnaderna men sen släpper ansvaret innan "tiden gått ut" för vovven.

TS försök att inte ta åt dig för mycket av gläffsandet.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

jag kan ju säga att jag har aldrig blivit så arg på någon människa på nätet, som jag blev på dig i en annan tråd. jag hoppades faktiskt att du hade tänkt till lite efter det, men här ser jag nu ytterligare ett inlägg i samma mobbaranda. så jag ber dig, var försiktig med vad du skriver och försök se konsekvenserna av din text.

jag tror att TS redan nu är jätteledsen över alla hätska ord (och lite ledsen bör hon kanske vara), men att dra slutsatsen att hon hellre borde avlivat hunden är liksom too much, slag under bältet, droppen i bägaren.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Om du hamnar i ett taskigt läge o begär råd för att fixa situationen är du då beredd att ta ett sånt här drev?
PL
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Håller med med dig här Peter_L. Det är ju riktigt beklämmande hur en del bemött TS. Några här borde skämmas över sin brist på empati och över de ord det vräkt ur sig. Läs bara rubriken på tråden - HJÄLP MIG NU!!!....

Någon BER om hjälp och vuxna människor kastar sig över en tjej i utsatt situation och bara hugger. Håll tyst eller om man nu tycker att hon gör så fel, ge henne då konkreta råd och hjälp. Inte F-n blev vare sig Ts eller hunden ni tyckte så synd om hjälpt av era hugg.

Intressant och se om någon av de som gick ut hårdast läser igenom sina inlägg fr början samt övrigas och innser hur vassa de var och ber om ursäkt till TS. Har man inte självkritik ska man inte ge kritik.
 
Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Ja det är ju jäkla svårt att veta om man anses vara någon av "dessa" som ni anses ska skämmas!?

Jag står för vart enda ord jag skrev. Hela historien gör mig ledsen. Punkt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 320
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 536
Senast: Milosari
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp