Bukefalos 28 år!

Hjälp mig! *rättså långt*

L

liiinis_

Jag är medryttare på en nordsvensk som är 7 år.
Men ibland när jag är ute å rider så kan hon få för sig att hon inte vill gå mer.

Det kan t.ex va sådana vägar som hon är van vid att gå in på och när jag ska gå förbi dom så är hon jätte jobbig.
Hon bara tvärstannar, jag smackar å skänklar lite lätt först.
Men hon står asså bara helt stilla, jag har också försökt att typ svänga henne å gå in på en volt ett varv å sen försöka gå förbi igen men de går inte.

Har sedan efter en stund börjat skänkla lite hårdare å smacka och ibland går hon då efter att hon har halvstegrat å backat lite mm.

Men ibland bara VÄGRAR hon och efter en halvtimmas skänkling å smackning så är jag helt slut så dår får jag gå av och leda fram henne ca.2 meter å då berömmer jag lite när hon går fram för på marken går de hur bra som helst, sen sitter jag upp igen å då stannar hon igen men bara efter att jag har skänklat lite så så börjar hon skritta igen å då berömmer jag mycket såklart.

Men i fredags då jag red då tog jag med ett spö och då var hon jobbigare än nånsin. Jag fick använda spöt några gånger för att hon var jätte jobbig, men jag vet inte om jag ska använda det mer för hon verkar bli mer sur av de för då sparkar hon backut å sådant å hoppar å studsar. Men tillslut så får jag ju fram henne.

Men jag undrar vad jag ska göra:confused:
För det känns som om jag bara sitter där ock skänklar å skänklar hela tiden å jag får jätte dåligt samvete.

Snälla kom med några tips..!!
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Har du prövat att backa henne in på den vägen? Jag hade en häst förut som gjorde så, och jag vände alltid och backade. Sedan vände jag om igen, om hon fortsätter att stanna så backar man igen. Tillslut tröttnar de på att backa och går fram istället, det är ju enklare att gå fram än att backa. Ge dig inte! och hoppa INTE av!
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

jag skulle *faktist* vara riktigt dryg och vänta ut henne om det så ska ta 4 timmar eller mer (ta med lite matsäck)
skulle *faktist igen* inte använda spöt.

Ta med nån som kan leda dig förbi i typ longerlina
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Det där känner jag igen från medryttarhästen. Som tur är håller hon inte på så längre.
Jag lät henne stå stilla när hon hade bestämt sig för det. Jag var förberedd med godis och dricka ifall det skulle bli en lång dag ;), men efter 30 min blev hon less och gick framåt.
Jag skulle testat det som jag gjorde, för som det låter på dig spelar det ingen roll hur mycket du skänklar.

Hur är hon när du promenerar med henne?:)
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Jo hon går fram ibland när man har hållt på att skänkla rättså länge å ganska hårt får man skänkla.
Det går jätte bra när man promenerar henne.
Hon går jätte bra när man t ex går med henne förbi den vägen.
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Men ska jag bara stå helt stilla och inte skänkla eller nåt?
Brara "vänta ut henne".?
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Om hon går där utan problem när du leder henne så tycker jag mest det låter som hon är envis och testar dig.
Sitt bara still i sadeln och vänta tills hon går. Inte skänkla, inte ta i tyglarna.
Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Okej:D
Tack för alla svar och förslag.:P
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Läste nu att du var medryttare. Var noga att tala om vad hästen gör och att du har tänkt att testa den här metoden. Det kan lätt misstolkas om du kommer tillbaka efter flera timmar ;)
Gör hästen såhär med ägaren också?
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Mmmm jag har sagt till henne att hon håller på så.
Jag vet inte om hon gör så med ägaren. Hon rider bara en gång i veckan men jag kan fråga om hon gör så med henne också.
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Eftersom hästen inte beter sig så när du är på marken så verkar det ju som att hon testar dig. Om jag var du skulle jag verkligen ALDRIG hoppa av, för då får hon precis som hon vill. Alternativet med att backa in lät smart, för som sagt är det jobbigare att backa. Har du testat att rida henne med sporrar? Då om hon inte lyssnar så kan du ju skänkla lite hårdare, inte för hårt bara. Grejjen är att låter du hästen "vinna" på de små sakerna så tar det inte lång tid innan du märker att det är hästen som rider sig själv, du bara åker med dit hon/han vill.
Hur länge har du ridit hästen?
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Sådär brukar min häst oxå göra, jätte jobbigt, men jag har ett knep... men jag vet inte hur jag ska förklara så att du förstår :crazy:

kan jag skicka ett pm till dig ist? xD för jag orkar inte höra allas kommentarer om jag förklara knäppt ^^
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Hej! Känner verkligen igen det där problemet! Min medryttarehäst höll på så för bara några månader sedan, hur mycket jag än skänkla eller använde spöt så gick hon inte.
Det visade sig att hon bara testade mig, har du ridit h*n länge? Om inte är det kanske samma sak, det gället att inte ge upp utan sitta där tills hästen börjar gå! Hoppas detta hjälpt lite, ! ;)
 
Sv: Hjälp mig! *rättså långt*

Låt ALDRIG ALDRIG hästen vinna. Stå då hellre i skogen i 5 timmar än vänd, vänder du kommer det bli tio ggr värre nästa gång.
Hon testar dig, har du sagt gå fram, då är det gå fram som gäller!
Inga tveksamheter. Och fortsätt du använda spö, en nordis är trots allt en stor och stark häst.
En häst som bråkar på detta vis har inte accepterat dig som ledare.
Är du bara konsekvent så kommer det att gå över i sinom tid och ni kommer att få fina turer i skogen.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 326
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 939
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp