Hjälp mig tänka

Hemma igen!
Det var väl inte så bra som jag hade hoppats, men ändå bra.

Benen ligger alldeles rätt och läkningen har påbörjats, men dock inte så mycket att vi kunde få ta av transfixen. Vi ska röntga om efter 4 veckor ( pust) och förhoppningsvis har läkningen kommit längre då.

Att en så svår fraktur med så många småflisor skulle ha läkt på knappt 6 veckor var inte så sannolikt - så jag är egentligen inte förvånad. Mycket av läkningen har gått åt till att småflisorna ska antingen "försvinna" eller läggas tillrätta.

Såren soppar lite mer än vad de borde så det kan finnas nån liten infektion också, prover är tagna - och om det finns tillväxt av bakterier så blir det lite antibiotika.

Han ska också få promenera lite mer, det är tydligen bra för att stimulera läkning av skelett.
 
Vad skönt att benen ligger rätt iallafall och att han får röra sig lite mer!
Hoppas att det inte är någon allvarlig infektion.
 
Det är synd om dyrgripen.
Han blir stressad av att vara på djursjukhuset (vilket han var i torsdags morse) så att när han kommer hem så kan han inte kissa och gissa vad - då måste man åka till djusjukhuset. Vi åkte igårkväll på svindyr jourtid och han fick hjälp att kissa. Det finns inget stopp eller stenar utan hans muskler spänner så att kisset inte kommer ut. Nu har vi fått lite medikamenter så att kissepojken ska slappna av och kissa. Han har kissat en liten skvätt när vi kom hem och en liten skvätt inatt. Sen har det inte kommit något mer även fast han har försökt. Eftersom det är stressrelaterat vill jag inte klämma på honom mer än nödvändigt. Han har dessutom ätit och druckit bra idag.

Själva benet bekymrar honom inte ett dugg för tillfället och han kan vara utan krage hela tiden och dessutom spatsera som han vill i huset. Dock väljer han ju soffa eller säng mest hela tiden. Så all-in-all han blir bättre men har svårt att kissa.
 
Men stackarn att han blir så stressad att det knyter sig för honom alldeles :( Jag vet bara hur hemskt det är med kramp i urinröret och jag sitter där vrålkissenödig och försöker och försöker i typ tio minuter innan jag äntligen kan kissa och då vet jag att det beror på en medicinbiverkan och jag kan resonera med mig själv att slappna av. Tänk stackars lille kissen, han måste ju få mer eller mindre panik när han inte kan kissa och då blir det ju bara ännu värre och han spänner sig ännu mer :( Fy jag lider verkligen med både honom och er och jag håller tummarna för att medicinen hjälper så att han snart kan kissa som vanligt igen. Kanske kan en lugn massage av hela katten hjälpa honom att slappna av? Men se isåfall till att det inte gör något om han skulle slappna av så mycket så att han kissar på sig så att han inte ligger i finsoffan typ.

Skönt att benet är så mycket bättre och att han slipper tratten iallafall :)
 
jag har masserat honom lite nu på eftermiddagen och det kom litegrann, blåsan känns för stunden mjuk. Det känns verkligen skittrist när allt annat går så på rätt håll att kisseriet ska knyta sig för honom. Och nu är dety uppenbart för oss att det är sjukhusvistelse som han inte mår bra av. Hemma mår han utmärkt. Just nu så ligger vi i sängen och myser.
 
Han har kissat några småskvättar igen så det känns rätt lugnt. Vår nya strategi är att han får gå som han vill i huset nu (med en övervakare) så att han ska känna sig som mycket som möjligt som en vanlig katt - just nu ligger han på köksgolvet och kollar på när husse håller på med ett byggprojekt.
 
Åhh, jag är ju så korkad. Nu har jag lagt pusslet varför han får svårt att kissa efter att han varit på djursjukhuset. Det är inte alls mentalt som jag fått för mig. Han smådroppar mest hela tiden antagligen pga uppvakningsmedlet som är muskelavslappnande. Sen fick vi ju mer avslappnande med oss hem för att han skulle kunna kissa.

Idag så har jag mer eller mindre punktmarkerat honom och sett att det kommer droppar. Imorse så var han rätt blöt i rumpanoch om bakbenen och även i hans bädd. Såklart, han har ju droppat inatt. Jag har känt på hans blåsa idag och den har känts liten. För att vara på säkra sidan så kom min kusin som är veterinär på kvällskvisten och kände och hon sa samma sak - den ÄR liten så han tömmer den.

Nu känns det så mycket bättre i min oroliga skalle. Han går dessutom riktigt bra på benet.
 
Vi tog en tripp tlil djusjukhuset förra veckan igen. Det kom var vid ett utav stiften så jag ville att de skulle kolla - jodå, det var infektion. Så sen förra onsdagen äter han antibiotika, som jag förvånansvärt lätt får i honom. Vi byter bandaget varje dag och det såg bättre ut redan efter två dagar, bara lite sårvätska igen. NU kissar han dessutom ordentligt igen.

Han går fritt inomhus hela dagarna nu (om någon är hemma). Och jag tycker att han går lite olika bra olika dagar. Det underliga är att han är mindra halt i snabbare tempo - han har börjat trava korta sträckor.

Drygt två veckor till nästa röntgen.
 
Röntgen imorgon igen.
Hoppas på positivt besked, men jag tror nog att fixeringen blir kvar ett tag till. Jag ska be dom raka bort så mkt päls det går för nu fastnar sårvätska i pälsen och det luktar inte hallontårta och dessutom så gör det ont när vi byter bandage om kompressen torkat fast.

Självaste katten mår nog rätt bra, han strövar fritt inne dagtid och sover oftast i buren på natten, några gånger har han gnällt vid nattning och då har han fått sova i min säng. Han har börjat vara sitt vanliga kavata och terroriserande jag med att spionera och smyga på de andra katterna. Han haltar lite fortfarande
 
Verkar tyvärr som om tumhållning inte räcker. Det vill inte börja läka som det ska. Antingen så är det ingen blodgenomströmning i benet, eller så är det så att kroppen fortfarande får småbitarna på plats. Eller så belastar han för lite eller för mycket. Eller. eller. eller. Oavsett så har det bara börjat läka yttepytte. Ny röntgen om 4 veckor, är det ingen skillnad då så blir katten nog trebent.

Det enda positiva var att han verkar i allafall inte ha problem att kissa denna gång.
 
Men vad tråkigt att det inte vill läka :( Verkar han ha ont av benet?

Skönt att han kan kissa iallafall så att du slipper åka fram och tillbaka för det också.
 
Men vad tråkigt att det inte vill läka :( Verkar han ha ont av benet?

Skönt att han kan kissa iallafall så att du slipper åka fram och tillbaka för det också.

Han har inte ont alls - han haltar visserligen lite men det är ju inte så konstigt när man har tre stift rakt igenom muskulaturen. Hade han haft ont hade saken varit i ett helt annat läge. Han fick såret ordentligt rengjort och rakat runt så det blir lättare för oss att hålla honom ren. Det soppar ju en hel del men det är helt i sin ordning iom stiften genom musklerna.

Det känns förjäkligt om vi ska behöva amputera benet eftersom cirkulationen i resten av benet funkar finfint

Nu ligger han i sin bur och surar - jag har haft besök av stor hund och då måste huset kattsäkras ;)
 
Men nej vad tråkigt. Vilken utdragen historia det blev för stackars kissen.
Min häst skadade sig nyss och fick behandling med led och det läkte fort som bara den. Skulle det kunna vara nått som hjälper läkeprossesen för honom? Eller laser?
 
Problemet är att skelettbildningen inte kommer igång och frågan är varför. I värsta fall så finns ingen blodgenomströmning i skelettdelarna och då är det rätt så kört. I bästa fall så har kroppen varit upptagen med att ta hand om splittret och infektionen och att det kommer igång. Är det inte en märkbar förbättring till nästa röntgen så måste vi överväga om vi ska ta bort benet, vilket känns skit iom att det funkar bra med fixeringen och att resten av benet är friskt, ingen svullnad eller ngt sån skit. Han är pigg och glad och helt sig själv. Det är liksom det skönaste. VI kanske får leva med en katt som har ett lustigt bandage på vänster lår O_o
 
Vad tråkigt att det inte vill läka :(

För vad det är värt, så har jag en bekant som i somras amputerade benet på sin ena katt efter en olycka. Katten blev snarare (ännu) piggare och gladare efter amputationen, då han hade haft ont i det amputerade benet och det hindrat honom. Han är sig själv, fast med bara ett bakben och två framben.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 113
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 193
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 940
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 428
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp