Hjälp mig!!!

lakrits

Trådstartare
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med foder.
Jag har försökt att läsa mig till hur man lägger upp foderstater m.m men jag ska ärligt säga att det är riktigt svårt. Har hållt på med hästar i hela mitt liv men det är alltid någon annan som har ansvarat för fodring så jag har inte fått någon kläm på det hela.
Jag ha förstått det här med ts-halt och dyl. men om jag vet ts-halten i vårat hösilage, hur räknar jag på hur mycket hon behöver ha? Hur räknar jag ut kraftfodret sedan? Jag har försökt med de foderstatsprogram som man kan testa men har liksom inte kommit till några bra värden för att det ska bli bra med fodersorterna tillsammans.
Min häst rids nu ca. 2 dagar i veckan .Det är ett sto på 15 år som väger 400-450 kg. Hon är ca 155 cm i mankhöjd.
Just nu får hon ca 1/2 l kross ( 75 korn,25 havre) och 3 dl blöt betfor på morgonen. På kväll får hon 1/2 l kross. Hösilage får hon ( vet ej kilovikt) en famn (normal) ungefär.
Är det för lite eller för mycket av något , ska hon ha mer, något mer sorts foder. Vitaminer och mineraler får hon också givetvis. På morgonen har hon ibland svullna bakben, kan det bero på proteinöverskott?
Vi rider dressyr men har nu en liten viloperiod under vinter men ska så smått börja arbeta igen. Hon är fin i hull och lagom pigg vid ridning men jag vill inte missa något så musklerna inte får det de behöver för uppbyggnad mm. Tack på förhand!!! :confused:
 
Vad har du för värden på ensilaget och ts-halt, får jag det kan jag hjälpa dig... :)
 
Du skulle inte kunna väga upp krossen? Det blir lättast om du gör det för andra. Äter hon en famn hösilage en gång om dagen eller flera? Du kan inte väga det? Typ packa ikeasäckar eller nåt? Annars kan det ju variera.
:)
 
Jag har nyss fått veta att det är 70% ts och ca 9.5 Mj i vårat hösilage. Jag har kollat lite på Freefarms foderstatsprogram och fick till ungefär så här;
6 kg hösilage, 1 kg korn, 0,2 kg havre, 0,1 torr betfor.
Jag fick inte det i balans precis men vad tror ni som kan?
Jag kan tro att min "famn" tar ca.3 kg hösilage.
 
Du har inga andra värden än MJ?
6 kg hösilage tycker jag låter lite. Har du tillgång till halm? Isåfall kan du ge 1-2 kg av det oxå. Annars får han inte tillräckligt med TS.
 
Du behöver ge ca 8 kg av ditt hösilage om du inte ger halm eller lucernhack också.

Är värdet 9,5 per kg ts eller per kg foder?

mvh Jessica
 
Hr du inga fler värden på ensilaget och gäller det per kf foder eller per kg ts??
 
Tyvärr är detta de enda värden jag har. Stallet har tyvärr inte analyserat våra hösilagebalar utan detta var vad bonden trodde det låg på ca.
 
det blir svårt att räkna foderstaten om det inte är analyserat....man kan inte se värdena med ögat..... :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 095
Senast: Twirro
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 227
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp