Bukefalos 28 år!

Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet, vad ska jag göra?

L

LuckyLuke

Hej!
Jag har en valack som är jättesnäll på nästan alla sätt, köpte honom från en ridskola i juni och allt har gått jättebra hela tiden tills för ett tag sen.
Han står i ett stall tillsammans med tre ston och en shetlandsvalack och i förra veckan skulle stona ut och rida och då blev min häst (Lucas) och shettisen kvar inne. Jag följde med de andra ut och kollade och gick sen i stallet en 20-30 min senare. Då hade Lucas röjt runt i boxen och var skitorolig. Han brukar aldrig bli svettig men var nu helt blöt på halsen.. Jag var tvungen att ta ut han till de andra för att han skulle lugna sig. Och shettisen var ändå inne så han hade inte varit helt själv. :confused:

Grejen är att han fick bukhinneinflammation i slutet av oktober och det var då när han kom tillbaka och jag fick börja rida igen som det började så smått. Varje gång jag ska ut och rida med nån annan blir han helt "knäpp" och blir jätterädd för att de andra hästarna inte ska vänta och lämna honom ensam.

Jag vet inte vad jag ska göra för han måste ju kunna vara ensam med shettisen (både i stallet och hagen) ifall de andra ska ut och rida.. jag kan ju inte förbjuda de andra tjejerna i stallet att rida alla tre utan mig.

Jag har funderat på om det är något "vildhingst-beteende" då Lucas är lite hingstig och och ofta "rider" på stona när de brunstar. För det var inte så länge sen som en annan valack flyttade från stallet så om det är så att Lucas känner att han måste "hålla koll" på sina ston nu eller nåt. För jag kan rida ut själv och så på honom utan problem.
Eller är det p.g.a. bristande rutin (han är ju van med rutin från ridskolan) så han inte är säker på att de andra kommer tillbaka om de försvinner?
Eller kan det bara vara så att han är överpigg då han inte gått lika hårt som vanligt pga sin, nu helt borta, bukhinneinflammation (han har ätit havre men nu tog vi bort den)?
Eller kan det vara brist på ledarskap från min sida? :confused:

Nån som har något bra tips på hur man kan träna bort och vad det kan bero på? Jättetacksam för all hjälp! :D :bow:
 
Sv: Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet, vad ska jag göra?

Jag tror att han känner sig otrygg.

Tänk på att han antagligen haft massor av hästar omkring sig under ridskoletiden och kanske aldrig varit ensam häst.

Köpte själv älsklingshästen från ridskolan för sex år sen och hon kunde inte heller vara ensam. Allra bäst trivs hon i flock men nu för tiden går det att ha henne med bara en annan häst som sällskap. När hon flyttar till ett nytt stall tar det flera månader innan hon blir så trygg att hon klarar att vara ensam inne.
 
Sv: Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet, vad ska jag göra?

Min häst stod i ett större stall förut och gillade inte att vara ensam (hände visserligen väldigt sällan då det står många hästar där).
Nu står hon i ett stall där vi bara är två stycken, vilket självklart leder till att hon får vara ensam ibland.
Vi gjorde så att vi lät det ta tid för dem att vänja sig att vara ensamma. I början räckte det med att ta ut den andra hästen i hagen först för att få min häst i upplösningstillstånd. Nu är det inte längre några problem för den andra att rida ut och lämna min häst ensam i stallet. Visst hon gnäggar efter honom men håller sig lugn i övrigt.

Vet inte om det här säger så mycket för dig i din situation men för oss funkade det bra.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet, vad ska jag göra?

ok tack! :)

glömde skriva i mitt förra, hehe lagom långa inlägg ;) , att det egetligen inte är nåt problem att honom inne i stallet själv så länge det inte finns hästar där inne när jag tar in honom, visst blir han lite orolig men det har lugnat sig mycket jämfört med i början :) Utan problemet är just när de andra hästarna går ut och han blir kvar...

Nån mer som har nåt bra tips på vad jag kan göra och hur jag ska göra tillsvidare om situationen uppstår och hur man kan "bota det" i längden? :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp