hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

S

solkristallen

har problem med min hund och skulle behöva lite tips!.

När vi möter hundar så börjar han gny och skälla, han drar även i kopplet, vissa hundar reagerar han inte på. Grannarna övanför oss har en mellanstor hane. När dom ser varandra så börjar bägge två morra göra utfall och skälla som idioter.

Han drar när man är ute och går med han, han lyssnar inte så bra och gör gärna som han själv vill. Tex om han skall gå fot så går han gärna 1 meter framför, fast han skall gå brevid mej. När jag säger sitt så vänder han sej och låsas inte höra vad jag sa. När han väl sätter sej så kollar han med huvudet åt ett annat håll och varken ser/lyssnar på mej.

När man skall gå ut med han så springer han ut, om man rycket tillbaka han så ställer han sej och kissar i lgh gången som protest att han inte får springa i full fart ut:devil:.

Känns som jag har provat det mesta med han och ingenting hjälper:cry:.

Har satt upp regler inomhus tex. får inte börja äta förens jag sagt varsigod, han får inte ligga i soffan eller sänger. Och han får inte sova inne i sovrumet och han får inte gå ut i lhg gången förens jag säger till.

Har jag satt upp för mkt regler inomhus:confused:

Har även varit hos en så kallad "expert" med han, men de gick inte så bra.

Har haft han i snart 4 månader, han är en blandning schäfer/rottwiler på 2 år.
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Har du någonsin tränat och lärt honom att gränser finns ?

Har du tex tränat in kammadot FOT ordentligt ?
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Har du någonsin tränat och lärt honom att gränser finns ?

Har du tex tränat in kammadot FOT ordentligt ?

Jo det har jag sagt till om han gör fel osv. Men jag vet inte om jag gör rätt, är min första hund så jag har ingen tidigare efarenhet.

Jo fot kan han, dom som hade han innan har lärt han det. Blir man arg och säger till han på skarpen så går han fot ett tag, men jag vill inte behöva höja rösten och ta tag i han så fort man vill att han skall göra något.
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Du har sagt till när han gör fel, men har du provat att träna in med positiv inlärning...

Visa honom hur man SKA göra och beröm .
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Du har sagt till när han gör fel, men har du provat att träna in med positiv inlärning...

Visa honom hur man SKA göra och beröm .

Jo jag har tästat positiv inlärning oxå, har varit en kille och hjälpt mej med det.
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Men jag tycker du ska börja om på noll, försök hitta en bra instruktör som lär dig om ledarskap och sedan får du börja gå kurser och aktivera din hund.

Han har ju två krävande bruksraser i sig och kräver en hel del mentalträning för att må bra...

Lycka till
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Du måste bygga upp en positiv relation mellan dig och din hund. Träna till att börja med inomhus eller på en störningsfri plats utomhus. Beröm hunden när den ser dig i ögonen och belöna antingen med godis eller en rolig lek. Så fort hunden lär sig att allt kul kommer genom att hålla (ögon)kontakt med dig kommer ni att kunna kommunicera mycket lättare med varandra. Träna gärna in ett roligt trick med din hund (snurra, hopp , slalom mellan benen eller liknande) som du kan inleda era promenader med. På så vis lär du din hund att det inte bara är under speciella "träningspass" som det händer något kul, utan när som helst. Fot kommer att bli mycket lättare allt efter hand, eftersom det är svårare att hålla ögonkontakt med sin ägare om man går en meter framför... =P

Jag rekommenderar varmt att börja med klickerträning, för det gör träningen mycket lättare! =)

Hundanfallen i sig är ett eget kapitel och kräver oftast instruktörshjälp. Tänk dock alltid på att vara lugn och undvik att halsbandet trycker mot hundens hals när den blir orolig. Frustrationen att inte nå fram till hunden leder väldigt lätt till aggressivitet. Avled istället med en lek eller kasta en godisbit i gräset om en hund kommer obehagligt nära. Träna fot allt närmare andra hundar. Var beredd att ge träningen mycket tid!

Lycka till!
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Jag ska tillägga att du borde testa någon skojig hundsport med din hund, för hans raskombination lämpar sig perfekt för det! =) Ett par träningskvällar på klubben varje vecka ger mycket stimulans!
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Var konsekvent och bestämd,om hunden märker att du tvekar så är han snabb att utnytja din osäkerhet.:D
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Tycker att du ska visa vem som verkligen bestämmer.
Gå några kurser lr så kanske?
Han kanske behöver mera motion/huvudträning än vad han får.
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Lånar din tråd liten aning eftersom
mina föräldrars hund är exakt likadan!

Lyssnar aldrig! Är fruktansvärd och gå med,
gör utfall mot andra hundar, går upp på bordet och snor maten:eek: osv osv osv.
Schäfer/berner senner blandis så han är stooor och STARK!
Har alltid fått göra som han vill.

Brist på uppfostran och ledarskap helt klart men hur (ursäkta nu men) FAAN får man ägarna att fatta det? Att hunden faktiskt gör FEL?

Är massor med folk som försökt få dem att fatta men det gåår inte!
Dem anser bara att alla andra gnäller och dem själva är felfria typ.

Hjälp!
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Tycker att du ska visa vem som verkligen bestämmer.
Gå några kurser lr så kanske?
Han kanske behöver mera motion/huvudträning än vad han får.

Jo jag har börjat bli lite tuffare mot han på promenaderna, och jag har faktiskt märkt skillnad, tycker att hund möterna börjar gå bättre oxå:D

Ringde och anmälade till lydnadskursen idag, dom lottar ut vilka som får vara med. Så hoppas vi kommer med.


Så här ser mitt schema ut med han:

06:00 promenad 20 min
09:00 promenad 20 min
12:00 långpromenad 1 timme, i skogen.
15:00 promenad 20 min
18:00 promenad 20 min
21:00 promenad 30-40 min.
Alla promenader inehåller träning. Skogspromenaden tränar jag sök, har han lös m.m.
Sen blir det oxå små kissrundor på 5-10 min emellan.

Han blir en helt annan hund när man har han lös, då lyssnar han bra och lyder. Tror det är för att han hatar koppel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Tror det är för att han hatar koppel.

Jag tror det har att göra med att du inte varit lika konsekvent när du har honom i koppel som när du har honom lös...

När han är lös KRÄVER du optimal lydnad, när han går i koppel kan han ibland smita undan "jobbet"

Så är det med många hundar..

Ex.. En hund beter sig exemplariskt på bruksplanen men så fort man lämnar området blir den helt "hopplös"

Och jag tror många gånger det handlar om en sådan enkel detalj som konsekvens...
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Jo jag har börjat bli lite tuffare mot han på promenaderna, och jag har faktiskt märkt skillnad, tycker att hund möterna börjar gå bättre oxå
Underbart :D:D:D
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Jo jag har börjat bli lite tuffare mot han på promenaderna, och jag har faktiskt märkt skillnad, tycker att hund möterna börjar gå bättre oxå

det kan inte vara så att du har blivit tydligare med vad du vill? de flesta hundar beter sig inte illa för att jävlas, utan för att ägaren är så luddig med sina önskemål. när man "tuffar till sig" tenderar man också att bli tydligare.

försök tänka lite ur hundens synvinkel, alltså varför ska han lyda? får han lön för mödan? är det värt det för honom? och igen, är du säker på att han förstår?
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Ja, jag har blitt tydligare. Jag tror att han inte förstod vad jag ville förut.

Igår träffade vi på en STOR grand dios precis runt kröken, då började han skälla och dra lite. Men absolut inte så mkt som han brukar göra. Hennes hund var inte mkt bättre. Men hon hade satt ett snöre eller en munkorg runt hundens mun så den inte kunde skälla, de enda den fick ifrån sej var tunga andetag och små pip.
Sen träffade vi på 3 hundar till, han gjorde ingenting alls:), jo han kollade lite men lät ingenting. En av hundarna började morra men de brydde han sej inte om. Han har aldrig varit så duktig förut!.

Matte var jätte stolt när vi kom hem efter promenaden:D

Tänkte att sambon skulle filma sen när jag är ute med han. Tänkte lägga in den här sen så ni får se. Och gärna säga till om det är något jag ska ändra/tänka på, beröm eller kritik.
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Filmade en snutt med mobilen förut när vi var ute, tyvärr är det väldigt dålig bild!

Jag vill ha kritik och höra vad jag ska ändra/göra annorlunda.


 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Först och främst så har jag aldrig hört att hundar kissar i trappgångar i protest. Kanske är han jävligt kissnödig? UVI?

Sen för att återgå till träning så tyker jag du ska kontakt med en vettig tränare. Nu vet jag inte var du bor, men jag vet flera bra runt om i Sverige.

Filmen tycker jag bara består av tjat, lårklappningar och lite beröm. Försök att inte tjata på honom. Börja försiktigt med att lära honom "fot" (det betyder eg. sitt vid sidan med kontakt, alt ha kontakt). Belöna när han gör rätt. Sen tränar man med lite mer störningar, folk som går omkring, bollar som kastas vid honom. Han ska ändå sitta med kontakt. Efter detta så börjar man med ETT steg. Tippar han (dvs släpper kontakten) så får man backa igen.
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

det ja tycker du gör bra i denna film de är att du är positiv och hurtig ;) lite mkt tjat kanske men ändå inte så farligt för ja tycker att ni håller en bra kontakt under hela filmen. Sen vet ja inte om du säger nej några gånger? kan ha hört fel men om du gjorde de vilket är väldigt lätt att man gör , så försök att undvik det.. ignorera och sätt honom t ex vid sidan av dig om de nu va de han skulle göra. Sen tycker ja att du kan låta honom sitta lite längre stunder innan ni börjar gå igen.. på så sätt för att infinna viss balans i samspelet.

kämpa på :bow:
 
Sv: hjälp, min hund lyssnar inte på mej.

Först och främst så har jag aldrig hört att hundar kissar i trappgångar i protest. Kanske är han jävligt kissnödig? UVI?

Sen för att återgå till träning så tyker jag du ska kontakt med en vettig tränare. Nu vet jag inte var du bor, men jag vet flera bra runt om i Sverige.

Filmen tycker jag bara består av tjat, lårklappningar och lite beröm. Försök att inte tjata på honom. Börja försiktigt med att lära honom "fot" (det betyder eg. sitt vid sidan med kontakt, alt ha kontakt). Belöna när han gör rätt. Sen tränar man med lite mer störningar, folk som går omkring, bollar som kastas vid honom. Han ska ändå sitta med kontakt. Efter detta så börjar man med ETT steg. Tippar han (dvs släpper kontakten) så får man backa igen.

Tror inte han är jävligt kissnödig, då jag går ut med han ofta!.
Har pratat med dom som hade han innan och dom trode det var en "ful" vana han har fått.

Har tagit kontakt med en tränare, bestod mest av ryck så han stod på huvudet när han inte lyssnade. Bor ca 15 mil från Kiruna, så det är ganska dåligt med tränare här.

Skall ta och träna det som du skriver. Träna fot och sen börja med ett steg, gå tillbaka om han tappar kontakten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hejsan! Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger...
2
Svar
37
· Visningar
3 186
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 671
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 452
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp