Hjälp min kastrerade hona kissar i sängen!

smoki

Trådstartare
hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig!

Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad och har aldrig haft problem med att hon kissar utanför lådan innan, varken innan kastrering eller som kattunge .
När min pojkvän flyttade in hände det första gången, vilket jag tänkte va helt normalt då hon protesterade ... Jag och min kille hade bott med varandra innan och köpte henne tillsammans men jag flyttade till en annan stad och han kom någon månad senare .. För säkerhets skull tog jag henne till vetrinären och det visade sig att hon hade UVI som jg behandlade henne mot, beteendet slutade..
3 mån senare skaffar vi en liten kattunge då hon kissade i sängen igen.. Protest för då hade hon ingen infektion då jag kollade det igen.. Det slutade tillsist och nu är de bästa vänner !
Efter ytterligare 2 månader har hon börjat igen och nu är det flera gånger i veckan! Har kollat henne hos vetrinären mot allt som har med njurar urinsten osv och hon är helt frisk! Köpt speciell spray som tar bort lukten från sängkläderna och även en Feliway som ska lugna ( denna har jag dock bara haft i 4 dagar ) rensar lådan varje dag! Kan någon snälla ge mig tips hur jag blir av med detta beteende !
Bor i en stor etta så kan ej stänga henne ute från "sovrummet och sängen" detta börjar bli sjukt jobbigt och irriterande då jag får tvätta allt ca 2 gånger i veckan.. Har testat allt, nu har jag och mkn pojkvän gjort slut och han ska flytta ut och ta med sig ena katten , ska jag kolla om beteendet slutar då? Och avvakta då hon ALLTID har varit väldigt mammig och i början ville hon inprincip döda mitt ex så fort han rörde mig! Får verkligen panik för vill inte göra mig av med henne :( och har inte råd med en större lägenhet då jag är student !
Är det någon som har tips??? Snälla hjälp mig !
 
hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig!

Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad och har aldrig haft problem med att hon kissar utanför lådan innan, varken innan kastrering eller som kattunge .
När min pojkvän flyttade in hände det första gången, vilket jag tänkte va helt normalt då hon protesterade ... Jag och min kille hade bott med varandra innan och köpte henne tillsammans men jag flyttade till en annan stad och han kom någon månad senare .. För säkerhets skull tog jag henne till vetrinären och det visade sig att hon hade UVI som jg behandlade henne mot, beteendet slutade..
3 mån senare skaffar vi en liten kattunge då hon kissade i sängen igen.. Protest för då hade hon ingen infektion då jag kollade det igen.. Det slutade tillsist och nu är de bästa vänner !
Efter ytterligare 2 månader har hon börjat igen och nu är det flera gånger i veckan! Har kollat henne hos vetrinären mot allt som har med njurar urinsten osv och hon är helt frisk! Köpt speciell spray som tar bort lukten från sängkläderna och även en Feliway som ska lugna ( denna har jag dock bara haft i 4 dagar ) rensar lådan varje dag! Kan någon snälla ge mig tips hur jag blir av med detta beteende !
Bor i en stor etta så kan ej stänga henne ute från "sovrummet och sängen" detta börjar bli sjukt jobbigt och irriterande då jag får tvätta allt ca 2 gånger i veckan.. Har testat allt, nu har jag och mkn pojkvän gjort slut och han ska flytta ut och ta med sig ena katten , ska jag kolla om beteendet slutar då? Och avvakta då hon ALLTID har varit väldigt mammig och i början ville hon inprincip döda mitt ex så fort han rörde mig! Får verkligen panik för vill inte göra mig av med henne :( och har inte råd med en större lägenhet då jag är student !
Är det någon som har tips??? Snälla hjälp mig !
Prova att lägga en presenning över sängen när du inte är hemma. Kanske inte lika mysigt att kissa på och framförallt fräschare om hon inte lägger av
 
Katter är känsliga djur. Vid stress kissar de på "fel" ställen och då gärna på mjuka saker. Eftersom du har uteslutit medicinska problem så tror jag att det är för att hon känner att något är fel, det råder inte harmoni i hennes hem. Jag skulle lägga plast över sängen och vänta ut henne. Jag tror att när allt har lugnat ner sig, exet har flyttat och du har kommit till ro så gör hon detsamma. Feliway är en jättebra hjälp på vägen. Om du bara har en låda så skulle jag skaffa en till och då med annan sand i för att se om det kan underlätta något.
 
Vi har 2 lådor just nu som är stängda båda två och använder everclean som kattsand, rensar lådorna varje kväll..
Ja det känns som det är något hon är missnöjd med men kan verkligen inte förstå vad :( hon har sin kattställning lite avskilt där hon alltid sover och hon äter bra mat hon tycker om, ger henne mycket stimulans och favoriserar inte någon av katterna...
Jag får testa köpa en plaspressening och lägga över, inte alls tänkt på det ! Men ibland hoppar hon upp och kissar när vi ligger i sängen med , jobbigt när man inte kan prata med dem och fråga vad de vill:(
 
Vi har 2 lådor just nu som är stängda båda två och använder everclean som kattsand, rensar lådorna varje kväll..
Ja det känns som det är något hon är missnöjd med men kan verkligen inte förstå vad :( hon har sin kattställning lite avskilt där hon alltid sover och hon äter bra mat hon tycker om, ger henne mycket stimulans och favoriserar inte någon av katterna...
Jag får testa köpa en plaspressening och lägga över, inte alls tänkt på det ! Men ibland hoppar hon upp och kissar när vi ligger i sängen med , jobbigt när man inte kan prata med dem och fråga vad de vill:(
Helt stängda lådor är inte trivsamma för katter, så ta åtminstone bort svängluckorna om det finns sådana. Att endast rensa en gång per dag är för sällan, särskilt om man har två katter. Rensa både morgon och kväll + direkt när/om du märker att någon har bajsat.
 
Vi har inte svänglucka kvar på någon av dem då den lille inte fattade riktigt hur det fungerade :D får testa börja rensa morgon och kväll!
 
Kastrering hos honor kan ge inkontinens.
Så de kan kissa på sig när de sover.

Källa på det? Vi har haft kastrerade katthonor i mer än 40 år som aldrig varit inkontinenta och jag har aldrig hört om någon som haft det problemet med sina honor.

Edit: Jag googlade lite och det verkar vara extremt ovanligt på katt, inte alls jämförbart med risken på kastrerade tikar.
 
Termen protest antyder förmänskligande av katten.
Flera flyttar samt olika antal tvåbeningar i sängen är troligare orsak, dvs vantrivsel o otrygghet.
 
Termen protest antyder förmänskligande av katten.
Flera flyttar samt olika antal tvåbeningar i sängen är troligare orsak, dvs vantrivsel o otrygghet.
Ja precis, och vantrivsel/otrygghet/oro/stress ökar behovet av en optimal lådsituation. Det är lättare att stå ut med den stress en smutsig eller på annat sätt obehaglig låda innebär när allt är harmoniskt och som vanligt i tillvaron. När stressen ökar p.g.a. förändringar i tillvaron kan det bli övermäktigt för katten att dessutom använda en låda som innebär stress.

Optimerar man lådsituationen klarar de flesta katter höga stressnivåer utan att kissa/bajsa fel.
 
Vi har haft kastrerade katthonor i mer än 40 år som aldrig varit inkontinenta och jag har aldrig hört om någon som haft det problemet med sina honor.
Det är ju själva hysterektomin som kan ge inkontinens och den har man inte gjort rutinmässigt i 40 år.
Men jag vet dock inte hur länge den har gjorts eller hur vanligt det är med inkontinens.
 
Katten som fanns i familjen när jag var liten använde inte lådan om det var kiss eller bajs i lådan senan sist hon besökt den utan då gick hon någon annan stans och gjorde sina behov.
 
Rent spontat skulle jag säga att det är förändringarna som utlöser beteendet.
Katter kan vara mycket känsliga, och jag antar att inte allt har varit bra mellan dig och ditt ex?
Kan vara en reaktion på dina stressnivåer, även om du inte tycker det är så jobbigt.
Hoppas, när allt lugnat ner sig och du är glad och trygg, att hon ger sig. men som någon tidigare sa, åk å köp en presenning och använd som överkast så länge..
 
Vissa individer är väldigt lättstressade och en stressad katt kissar ofta fel. Det är bra att du testar med Feliway, det har hjälpt för mina föräldrars katt. De har även gett honom Zylkene ibland, det är ett kosttillskott som ska verka lugnande. Du kanske kan testa att ge det en period nu när pojkvännen och den andra katten ska flytta?
 
Istället för plast eller presenning i sängen så kanske det är smidigare med plastad frotté, sånt man har i sängen för små barn. Det kan du också ha som överkast.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp