HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

D

Draksus

Är det någon som har något tips eller någon aning om hur man gör när ens katt börjat bajsa i sängen? Det har hänt tre gånger på två veckor nu och jag börjar tröttna:cry:

Första gången hände det när jag och min sambo hade varit bortresta över helgen och haft kattvakt en gång om dagen. Då tänkte jag att det var för att vi hade varit borta.

Andra gången trodde jag att det berode på att sanden i lådan behövde bytas ut. Skrubbade ur den och hällde i ny sand. Tyvärr hände det idag igen!!! (båda de senaste gångerna när min sambo var hemma)

Hon är kastrerad och innekatt. Kan tyvärr inte gå ut och bajja. Däremot är bajset väldigt torrt och små klumpar. Kan det vara därför hon bajsar där för att bajset är svårt att få "loss"?
(Kan tyvärr inte testa att byta mat...hon får royal canin sensitive och spyr av allt annat)

Tacksam för svar och tips i alla former!!! Börjar bli desperat!!
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Vätskebrist??

Låter som att missen är orolig i magen eftersom hon inte tål annan kattmat. :confused:
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Hur lätt som helst. Utestäng katten från sovrummet. Sätt ett kompostgaller i dörren eller stäng dörren.

Sen var glad att den inte kissar i sängen!!!!
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Hur lätt som helst. Utestäng katten från sovrummet. Sätt ett kompostgaller i dörren eller stäng dörren.

Sen var glad att den inte kissar i sängen!!!!


Ja det är jag glad för ;)
En ny regel har kommit till i hemmet...katterna får inte vara i sovrummet om inte vi är med.
Hoppas det blir bättre!:banana:
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Vätskebrist??

Låter som att missen är orolig i magen eftersom hon inte tål annan kattmat. :confused:

Vätskebrist kanske det är men man tycker ju att hon borde reglera det bra själv hon dricker ju och äter som hon ska.

Jag pratade med veterinär om hennes matproblem och hon sa att vissa katter helt enkelt är mer känsliga och att det enda man kan gör är att ge foder mot känsliga magar.
Men royal canin är verkligen superbra! Hon spyr bara någon enstaka hårboll någon gång om året nu mot innan varje natt:idea:.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Hade en katt en gång som kissade någon gång på överkastet. Varje kväll så kollades täcket noga om hon varit där o kissat. Blev lika glad varje gång det inte var blött i sängen. Men en gång så hade kattskrället krypit under överkast o påsläkan o kissat på madrassen direkt.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Hur lätt som helst. Utestäng katten från sovrummet. Sätt ett kompostgaller i dörren eller stäng dörren.

Sen var glad att den inte kissar i sängen!!!!

Hur ska det hjälpa katten?

TS: Vår ena katt har bajsat på andra ställen än lådan då han förknippar den med smärta då han varit hård i magen. Du måste på något sätt se till att lösa din katts problem, det ska inte behöva göra så pass ont varje gång den går på toa, att försöka lösa problemet genom att stänga ute katten löser inte grundproblemet. Katten sätter sig på din mjuka säng av den anledningen att den tror att det gör mindre ont där, på precis samma vis som UVI-katter börjar kissa på sängar, mattor och kläder.

Katter som enbart äter torrfoder har stora problem med att reglera vätskenivån själva, de dricker i allmänhet alldeles för lite och därför får många katter sådana problem som urinsten, njurproblem och diverse annat.
Har du testat att ge din katt blötmat?
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Nej men medans man löser grundproblemet. Om något sådan nu finns o inte katten bara känner för att skita i sängen. Så kan man låsa ut den därifrån så man slipper ha kattskit i sängen!!!!!!!

Det finns tusen anledningar till varför ett djur gör så eller så. Den behöver inte alltid vara sjuk.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Nej men medans man löser grundproblemet. Om något sådan nu finns o inte katten bara känner för att skita i sängen. Så kan man låsa ut den därifrån så man slipper ha kattskit i sängen!!!!!!!

Det finns tusen anledningar till varför ett djur gör så eller så. Den behöver inte alltid vara sjuk.

Katter är mycket renliga djur och det är sällan de gör något sådant som att skita i sängen "bara för att", om inte av en fysisk anledning så av en psykisk. TS berättade dessutom att korvarna var väldigt torra och små vilket är ett väldigt uppenbart tecken på att i det här fallet så är det något som är fel med matsmältningen och att det har gjort ont att få ut det.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Varför skulle inte katten kunna tycka det är trevligt att skita i en mjuk o gosig säng? Varför går den inte på lådan då om den nu är ren? Jag tror katter myckte väl kan göra något "bara för att". Om skiten dessutom är torr så borde den ju hinna till toan o skita inget akut som diare som kan komma när som helst.

Ang magen kan vara så enkelt att den ätit något som ägaren tappat på golvet eller kanske rent av gett den något som gjort skiten torr. Mina katter äter gärna om jag tappar något på backen.

Till TS. Är skiten alltid torr. Se till att den inte får tag i något annat att äta än just kattmaten den serveras.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Varför skulle inte katten kunna tycka det är trevligt att skita i en mjuk o gosig säng? Varför går den inte på lådan då om den nu är ren? Jag tror katter myckte väl kan göra något "bara för att".

Katterna som vår katt stammar ifrån har som naturligt beteende att gräva ned sin avföring i jorden, därför är det så förvånansvärt lätt att få "vildkatter" att använda kattlådan ganska direkt efter man tagit in dem.
Och visst kan katter göra något "bara för att" men att gå utanför lådan brukar inte vara en av sakerna. Det beror oftast på fysiska eller psykiska orsaker.

Om skiten dessutom är torr så borde den ju hinna till toan o skita inget akut som diare som kan komma när som helst.

Precis, alltså var det en genomtänkt handling att sätta sig på sängen då den fann lådan obehaglig.

Ang magen kan vara så enkelt att den ätit något som ägaren tappat på golvet eller kanske rent av gett den något som gjort skiten torr. Mina katter äter gärna om jag tappar något på backen.

Inte för att det spelar någon större roll varför skiten är torr, huvudsaken är att katten hellre satte sig på sängen då det gjorde ont att skita.
Men jag kan ändå undra vad det skulle vara man tappade för att få avföringen så pass torr och liten. Troligare beror det på att katten får i sig för lite vätska, något som är relativt vanligt att katter som bara äter torrfoder får, speciellt nu när det börjar bli varmt ute. I naturen äter katten byten som består av ca 80% vatten och därav har de en låg drift att dricka, därför får våra tamkatter med sitt torrfoder ofta problem med sjukdomar relaterade till att katten inte förmår reglera sitt drickande själva, därav många fall av UVI, njurproblem etc.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Hur ska det hjälpa katten?

TS: Vår ena katt har bajsat på andra ställen än lådan då han förknippar den med smärta då han varit hård i magen. Du måste på något sätt se till att lösa din katts problem, det ska inte behöva göra så pass ont varje gång den går på toa, att försöka lösa problemet genom att stänga ute katten löser inte grundproblemet. Katten sätter sig på din mjuka säng av den anledningen att den tror att det gör mindre ont där, på precis samma vis som UVI-katter börjar kissa på sängar, mattor och kläder.

Katter som enbart äter torrfoder har stora problem med att reglera vätskenivån själva, de dricker i allmänhet alldeles för lite och därför får många katter sådana problem som urinsten, njurproblem och diverse annat.
Har du testat att ge din katt blötmat?

Misstänker oxå att det är därför hon söker sig till sängen men jag stänger dörren även om hon har ont, kortsiktliglösning eller inte, jag vill hursomhelst inte sova i en bajs säng!!!
Grejen med denna katten är att hon är extremt kräsen...hon vill bara ha sitt torrfoder. Hon har aldrig ätit mjukmat och då menar jag inte ens som kattunge så länge jag haft henne. Hon äter inte heller färsk ströming eller annan fisk. Inte grädde, inte skinka, ingenting annat än torrfoder duger åt lilla damen.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Ringde smådjurskliniken idag...de tyckte jag skulle pröva freoner, antagligen i spray form eller sån man sätter i kontakuttaget.
Ska åka dit sen när bilen kommer hem och höra lite med dem!
...kanske man ska passa på att köpa fy-spray samtidigt och försöka rädda min nästintill slaktade soffa:angel:
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Du kan försöka med att blöta torrfodret.

Jag tror det du tänker på är feromoner, typ Feliway.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Som någon sade så kan man pröva att blöta torrfodret lite successivt, man kan även hälla på lite tonfiskspad (katter "äter med näsan" så det brukar vara svårt att motstå) på lite blötmat men det kan vara salt så var försiktig med det då det kan torka ut mer (men som inledande hjälp att få katten att börja äta blötmaten kan det vara bra). Vet att det är flera som har problem med att deras katter bara äter torrfoder och tyvärr blir det lätt så när uppfödarna bara erbjuder dem torrfoder så fort de går över till fast föda.
Katter vill även ha sin vattenskål på ett annat ställe än matskålen men det kanske du vet? :) Helst inte i en plastskål då vattnet drar åt sig en viss smak av det, en speciell vattenfontän brukar också inspirera katter att dricka mer.

Vet att det finns fler som har kräsna katter här och som har lyckats att vänja in dem på blötmat efter mycket om och men så omöjligt är det inte, kanske någon av dem läser tråden.
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

Hade inte en aning om att de inte vill ha vattnet på samma ställe :o
Hur kan det komma sig?

En väldigt bra ide med att blöta upp torrfodret. Att man inte tänkt på det själv :P
 
Sv: HJÄLP min katt bajsar i sängen!!!

I naturen vill inte katterna ta sitt byte till vattenhålet då instinkterna säger att det kan leda till förorening av vattnet.
Därav brukar även tamkatter föredra att ha ett avstånd mellan mat och vatten, vattenskålen brukar vara passande att ställa någonstans mellan maten och kattlådan där den ofta går förbi men på behörigt avstånd från det andra. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 613
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 308
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 713
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp