HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Nominous

Trådstartare
jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten.

va har haft honom i några dagar nu och det blir bara värre och värre.

dag 1, han kom ju till oss på kvällen och då fick han mat och vatten som vanligt. vi har ju fler hundar så vi har alltid haft vattnet framme hela tiden. men han drack och drack. men jag tyckte det vara ganska normalt då han rest långt och så.

dag 2, då är det full rulle på han. han vill ha mer och mer vatten - och jag ger honom det. han tömmer skål på skål på skål.vi mätte vattnet och han drog i dig 6,5 liter på en gång. helt sjukt :eek: han är snäll och foglig, går huuur bra som helst i kopplet som han precis då har börjar lärt sig. men efetrsom han dricker som en elefant - kissar han ju som en åxå. hela denna dag går åt att gå ut och rasta hunden. alltså var 5 minut var han tvungen att kissa. och då hann han även kissa inne i mellan ibland.:crazy: vi fattar att detta håller ju inte, men kanske fortfarande att det är resan som påverkat honom. men han är världens underbaraste valp. vill gosa hela tiden och tycker om att lära sig saker.

dag 3 och till nu, fortsätter som dag 2 fast han har hållit sig bra över natten - tog bort vatnet vid 18. men morgonen fortsätter lika dant och han tömmer skål på skål. så jag ringer veterinären och frågar vad jag ska göra. hon säger att han absolut inte får dricka mer än 7.5 dl /dygn. så vi ska portionera ut vattnet dom gånger han äter. sagt och gjort. men nu börjar helvettet (om inte dagarna innan var det??). han blir helt galen, hela tiden innomhus går åt att leta vatten. han dricker ur toan om han får chans att smita in - har lärt sig lyfta på locket. han ställer sig på bakbenen och försöker dricka ut diskhon osv osv. han sover inte en minut på dagarna - bara detta letande. sen det värsta är att han går inte att rasta längre. hela rastningrna går åt till en dragkamp ( som inte funnits förut, då älskade han att gå runt i grästet och leka, gjorde sina behov osv). han vägrar att gå, han vill bara slicka på asfalten, på stenar. alltså han totalvägrara röra sig ur fläcken. han är så fokuserad att han glömmer att han är nödig. får jag ut honom på gräset så går det någorlunda att gå med honom - men det är bara för att han vill till den blöta asfalten.

alltså allvarligt - vad ska jag göra??? vad kan vara fel på honom? finns det några brister son kan orsaka detta betende? :confused:
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Låter som han skulle vara sjuk eller ha någon brist... Han är väl vetrinärbesiktigad och försäkrad? Jag skulle nog åka till vetrinär och kolla upp honom.
Får han fodret uppblött eller torrt? Samma som hos uppfödaren?
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Det kan vara en mängd olika saker som leder till ökat drickande, och de flesta behöver behandling, så ta med hunden till veterinär och ring även uppfödaren.

Kan ju vara rent okynnesdrickande också, men ta hunden till vet. och uteslut att det beror på sjukdom först innan du vänjer honom av vid att bälga i sig sådana mängder vatten.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

kl
Jag har en bekant som inte ger sin hund vatten mer än när han äter.
När den hunden var valp så hade de en njursjuk schäfer som drack mängder tom. från toa om någon lämnat locket uppe. De avlivade schäfern när valpen var 6-7 månader och beteendet blev kvar (valpen var fem mån när han kom till dom). Men det blir en ond cirkel, hunden letar vatten jämt när de är ute, slickar på asfalt osv. När de kommer till oss så tömmer han vattenskålen direkt.
Såg att vet nämnde 7,5 dl/dygn, är det vad en hund bör dricka eller? Denna hund är en mastiff.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Oj, är det så mycket!
Tack för svaret.
Min hund dricker ganska mycket och är det 1dl/kg så blir det några liter/dag.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

nu har jag pratat med vet, men dom säger att om vi har tur så kan de vara att han har mask. blir dom sånna av mask?? fast sen sa hon att hon tyckte vi skulle undersöka honom och göra en utredning före vi avmaskade. men tänk om det är mask då. göra en utredning först och betala 3000kr och sen så är det mask.

vad skulle ni göra? och kan dom bli sånna av mask? kan han reagera såhär för att han precis flyttat hit?
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten.

va har haft honom i några dagar nu och det blir bara värre och värre.

dag 1, han kom ju till oss på kvällen och då fick han mat och vatten som vanligt. vi har ju fler hundar så vi har alltid haft vattnet framme hela tiden. men han drack och drack. men jag tyckte det vara ganska normalt då han rest långt och så.

dag 2, då är det full rulle på han. han vill ha mer och mer vatten - och jag ger honom det. han tömmer skål på skål på skål.vi mätte vattnet och han drog i dig 6,5 liter på en gång. helt sjukt :eek: han är snäll och foglig, går huuur bra som helst i kopplet som han precis då har börjar lärt sig. men efetrsom han dricker som en elefant - kissar han ju som en åxå. hela denna dag går åt att gå ut och rasta hunden. alltså var 5 minut var han tvungen att kissa. och då hann han även kissa inne i mellan ibland.:crazy: vi fattar att detta håller ju inte, men kanske fortfarande att det är resan som påverkat honom. men han är världens underbaraste valp. vill gosa hela tiden och tycker om att lära sig saker.

dag 3 och till nu, fortsätter som dag 2 fast han har hållit sig bra över natten - tog bort vatnet vid 18. men morgonen fortsätter lika dant och han tömmer skål på skål. så jag ringer veterinären och frågar vad jag ska göra. hon säger att han absolut inte får dricka mer än 7.5 dl /dygn. så vi ska portionera ut vattnet dom gånger han äter. sagt och gjort. men nu börjar helvettet (om inte dagarna innan var det??). han blir helt galen, hela tiden innomhus går åt att leta vatten. han dricker ur toan om han får chans att smita in - har lärt sig lyfta på locket. han ställer sig på bakbenen och försöker dricka ut diskhon osv osv. han sover inte en minut på dagarna - bara detta letande. sen det värsta är att han går inte att rasta längre. hela rastningrna går åt till en dragkamp ( som inte funnits förut, då älskade han att gå runt i grästet och leka, gjorde sina behov osv). han vägrar att gå, han vill bara slicka på asfalten, på stenar. alltså han totalvägrara röra sig ur fläcken. han är så fokuserad att han glömmer att han är nödig. får jag ut honom på gräset så går det någorlunda att gå med honom - men det är bara för att han vill till den blöta asfalten.

alltså allvarligt - vad ska jag göra??? vad kan vara fel på honom? finns det några brister son kan orsaka detta betende? :confused:


Problem med njure?
Det finns många skäl till det.. ta kontakta med veteinär och åka dit så att dom kan göra prover så kan dom hitta fel

hoppas att det går bra för er!
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Är valpen korrekt avmaskad från uppfödaren? Ras? Hur har vattentillgången varit hos uppfödaren? Detta borde ju uppfödaren lagt märke till innan valpen skickades iväg.
Är ju hemskt om valpen är så törstig och inte får tag på vatten det blir ju en mani.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

det är en amstaff på 4 månader. jag har köpt han från kompisen till uppfödaren. denna kompisen han pappan till min kille, men pappa gick bort å då ville dom inte ha kvar valpen. han drack rätt mycket hos henne med, dom gav han vatten när han fick mat. men han hade inte en sådan här mani. när han var hos uppfödaren så var han precis som de andra valparna. dravk lika mycket osv.
men han är otroligt pigg och glad. sprutar av energi,äter som en häst om han får.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Ransonera inte vattnet innan du vet vad det är. Jag skulle definitivt göra en undersökning och kolla lever, njurar, urinprov (uvi kan ge ökad törst).
Normalt vätskeintag för en hund är 50-60ml/kg/dygn. Mer än 100 ml/kg/dygn räknas som förökad törst.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Ransonera inte vattnet innan du vet vad det är. Jag skulle definitivt göra en undersökning och kolla lever, njurar, urinprov (uvi kan ge ökad törst).
Normalt vätskeintag för en hund är 50-60ml/kg/dygn. Mer än 100 ml/kg/dygn räknas som förökad törst.
fast jag kan lova dig att det var inte roligt när en helt orumsren valp häller i isg 6 liter vatten på raken. sen var 5 min 1 liter hela kvällen. vi fick rådet att ge han de han ville ha... han drack totalt ca 16 liter den dan... de e ökad törst..
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!


ja.. å ungefär så såg jag ut åxå när han drack...
och då kissade han ungefär var 3 minut i ett dygn.. hur kul är det?
men sen vi börja ransonera så kissar han var 3 timma ungefär. och då reält. om det var urinvägsinfektion så borde han väl kissa ofta fast lite ändå??
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Låter som det kan vara Diabetes insipidus, en sjukdom som innebär att njurarna inte kan koncentrera urinen och kissar och dricker därför massor.
Kan finnas andra anledningar också såklart, men du måste kolla upp detta hos vet.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

jo vi ska dit i morron..
men nu kissar han inte amssor längre när han får vatten utportionerat. då kissar han lagomt mycket var 3 timma.
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

jo vi ska dit i morron..
men nu kissar han inte amssor längre när han får vatten utportionerat. då kissar han lagomt mycket var 3 timma.

Jo, det är väl ganska naturligt att man inte kan kissa mer än man dricker :). Dock kan det ju resultera i att hunden blir uttorkad om den inte kan koncentrera urinen. Vilken färg har urinen, är den gulfärgad alls? Ett bra sätt att kolla är att fånga upp lite i en engångskaffekopp :)
 
Sv: HJÄLP,min valp är besatt av vatten!!

Jag har också fått vattenmani nu men får det på vintern igenaning varför :confused:

Lycka till hos vet. håller tummarna :)

Kram :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
690
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp