Bukefalos 28 år!

Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

T

Therese182

Jag har två dvärghamsterbrosor som är ca 4 månader gamla. Nu har den ena gett sig på den andra och bitit bort päls och gjort ett stort men ytligt sår på bakdelen på den andra.


Vad händer? Dom har aldrig bråkat förr!

Nu sitter dom i varsin bur och jag törs inte släppa ihop dom.... Lr borde jag?

Är det att dom blivit könsmogna o plötsligt ser varandra som rivaler?
Dom har en sor fin bur & massor av mat...

Ska jag åka till vetrinären eller finns det något jag kan göra själv?
Han verkar ju pigg o så.... Usch va detta va jobbigt!

Snälla hjälp med tips och råd!

//Therese
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Jag hade inte släppt ihop dem igen om du inte har en ovanligt stor och rymlig bur med massor av gömställen. (Nu snackar jag minst kvadratmeterstor). Eftersom de bråkat i sin befintliga bur är den förmodligen för liten :)
Tvätta såret med vatten om det inte är djupt. Tänk på att så små djur kan bli dåliga mycket snabbt även av ett litet sår. Verkar han det minsta hängig är det veterinärbesök på stört som rekommenderas.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Hamstrar ska inte bo ihop, inte ens dvärghamstrar. Vet att många djuraffärer säger att det är ok, och det KAN gå bra. Men det kan lika gärna sluta med att en av dem blir skadad, eller rent av ihjälbiten.

Jobbade i djuraffär ett tag, ägarinnan födde upp hamstrar. Hon avrådde starkt från att ha flera hamstrar i samma bur, oavsett storlek och oavsett ras på hamstern.

Och har nu dina hamstrar börjat bråka så illa så skulle jag absolut inte sätta ihop dem igen.
Hoppas den lille blir frisk! Blir han sämre får du kontakta veterinär såklart. Lycka till med hamstrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Som gammal hamsteruppfödare rekommenderar jag inte heller att ha hamstrar i samma bur. Hamstrar är eremiter. Två honor kan gå bra, men absolut inte två hannar.

Separera på dem så kommer allting vara lugn och ro.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Det är lag på att dvärghamstrar ska hållas i par om inte särskilda skäl finns.

Jag tycker inte att man ska sammanföra två hamstrar som har bråkat så pass mycket som dina.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Marsvin ja, det kan jag gå med på. Den lagen finns. Men hamstrar?
En sådan lag skulle ju mer eller mindre uppmana till djurplågeri. Som sagt, de VILL och SKA inte leva tillsammans på det viset.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Jag har mailat jordbruksverket nu.
Ska bli väldigt intressant att höra om jag bröt mot lagen de åren jag födde upp dvärgisar. :) Inte lät jag dem bo i samma bur, med undantag för paret som var i avel...
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Jag har inte ens haft mina par i samma bur, bara när de brunstar har jag fört ihop dem. De är ju eremiter.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Jag har inte ens haft mina par i samma bur, bara när de brunstar har jag fört ihop dem. De är ju eremiter.

Ja, precis, de är ju det.

Mina fick bo ihop hona-hane kortare perioder (upp till en vecka). Dvärghamstrarna alltså, inte guldhamstrarna, honan hade ju gjort köttfärs av hanen då. Men jag höll ett öga på dem hela tiden. Jag har dock aldrig varit med om att hona/hane av dvärghamster har bråkat. Samma kön däremot...

Jag var faktiskt med om en gång att en kund som kom in i affären för att köpa mat frågade om råd om sina hamstrar som hade börjat bråka. Det slutade med att jag sålde henne en begagnad bur också eftersom djuraffären hon hade köpt hamstrarna av hade sålt henne två stycken guldhamsterhonor och sa att de skulle trivas jättebra ihop... jösses... Hon blev jättearg på dem, hade ju inte räknat med att behöva ha två burar hemma.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Fast två systrar funkar med guldhamstrar. Det har jag haft och det fungerade bra. Men alla hamstrar är ju egentligen eremiter, så det spelar liksom ingen roll om de är dvärg eller guld.

Jag hade hamsteruppfödning när jag var "liten", medlem i svenska hamsterföreningen.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Fungerar kanske, men lagligt är det inte. Att hamstrar fungerar ihop är mer nog mer undantag än regel.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Nu har jag fått svar och hänvisning till en lagtext.

Tydligen så är det olagligt att ha guldhamstrar boendes ihop, precis som Modig_Korn säger. Det visste jag faktiskt inte. Ja, man får anta att med det menas vuxna guldhamstrar. Man kan ju inte sära på kullar så fort de föds direkt...

Alla andra gnagare (och det inkluderar egentligen dvärghamstrar också) ska hållas i par eller grupp - OM inte särskilda skäl finns som talar mot detta. Vilket, enligt han som mailade mig, innefattar hamstrarnas mer eller mindre naturliga aggressivitet mot varandra.

Så lagen är lite luddig, men hamstrar ska helst bo ensamma. Typ.

Marsvin däremot SKA ju hållas parvis eller fler. Det är många som blandar ihop de två djurslagen.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Referens till att guldhamstrar inte FÅR bo ihop? Enligt lag alltså, att de är eremiter är jag med på.

Mig veterligen säger lagtexten bara att alla gnagare utom guldhamstrar ska hållas i par/grupp. Undantag särskilda skäl...

TS: Skulle inte heller sätta ihop dem.
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Referens till att guldhamstrar inte FÅR bo ihop? Enligt lag alltså, att de är eremiter är jag med på.

Mig veterligen säger lagtexten bara att alla gnagare utom guldhamstrar ska hållas i par/grupp. Undantag särskilda skäl...

TS: Skulle inte heller sätta ihop dem.

PDF: L80 sid 41.

"Vuxna guldhamstrar får inte hållas tillsammans. Måtten gäller minsta yta vid grupphållning av avvanda guldhamstrar i samma kull upp till 8 veckors ålder och för ensam avelshona med kull."

Om man missar den paragrafen så finns ett "kryphål" :cool: på sida 19
"§ 2 Guldhamstrar ska hållas åtskilda från att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som hör till samma kull efter avvänjning får fortsättningsvis hållas tillsammans till och med 8 veckors ålder"

På sida 18 längst ner står även:
"§ 1 Gnagare, utom guldhamster, ska hålls i par, av samma kön eller motsatt kön eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl" :crazy:
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Tack alla! Vilket Engagemang!=))

Mina små prinsar är numer särbos, dom vill inte bo tillsammans.

Jiraya läker jättebra pälsen är påväg ut igen och Naruto har blivit mycket lugnare!

MVH Therese :love:
 
Sv: Hjälp mina dvärghamster brorsor bråkar!

Vad bra att det löste sig och att alla är glada igen. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Idag såg jag att våran ena kanin inte mådde bra. Arg på mig själv som inte sett något tidigare :( Troligen har dom bråkat med varandra...
Svar
5
· Visningar
2 042
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 361
Senast: hastflicka
·
H
Däggdjur För två år sen köpte jag en liten chinchilla och blev helt såld på den,så förbanand mysiga djur,blev så sugen på o köpa en till...
Svar
9
· Visningar
3 048
Senast: Poxz
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 426
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp