Hjälp! Plötslig "avloppslukt"!

Nä det borde det i och för sig inte men det är nog svårt att känna exakt varifrån lukten kommer och det är lätt att spola lite vatten så att alla brunnar och vattenlås säkert är fyllda, funkar inte det får man gå vidare. Lukt från ett läckage under huset borde inte komma så plötsligt tycker jag.

Ja, i morgon ska jag hälla i några hinkar i brunnen i pannrummet så får vi se. Och hoppas att det försvinner lika snabbt som det kom. Det var som sagt en liten liten svag doft i torsdags kväll, för då böt jag toalettsits och trodde jag kände av något när jag var så nära toan en längre stund. På fredagen så var det fortfarande en liten svag doft, och jag tror det var då det blåste halv storm.

På lördagen åkte jag till jobbet direkt på morgonen och mitt luktsinne funkar inte när jag är nyvaken så tänkte inte på det då. Kom hem sen på Söndag morgon och då STANK det! Räckte att jag bara öppnade dörren så osade det ut... På måndag luktade det lite mer sött och då började jag fundera på om det kan vara en död råtta endå, men sen gick det över till rent avlopp under dagen, sen till kvällen var det knappt nått.

Mamma frågade mig då på eftermiddagen när hon hämtade sin hund om min hund hade skitit inne på natten där för hon hade tyckt det luktat skit när hon var in med sin hund på morgonen. I går gick doften upp och ner hela dagen, från en svag avloppsdoft till en betydligt tydligare, sen till att försvinna helt, till att bli en liten svag. Satte mig som sagt på golvet och gosade lite med vovven innan jag skulle gå upp och lägga mig och då blev doften tydligare och då lyckades jag lokalisera det till tröskeln och i luften som kom in där under. Sen åkte jag och jobbade i morse igen (och har som sagt inget luktsinne förrens jag varit vaken i några timmar) och kände inget spec då. Blir intressant i morgon när jag kommer hem...
 
Uppdaterar lite här! Avloppslukten gick över till död råtta lukt, så antagligen handlar det bara om en råtta som gått och dött nånstans i väggen/golvet. Nu har det gått två veckor och tyvär osar det lite än, men är nog på övergående. Vi pratar råttor på kropp på 20 cm, sen svans på det, så dröjer väll ett tag innan den "försvunnit"...

Förr har dom dött under köksskåpen bara och alltså legat ganska fritt och lukten kunde man känna igen ganska på en gång, men nu började det som sagt lukta annorlunda eftersom den ligger mer inbäddad. Äckligt är det då oavsett, men lyckas hålla det relativt begränsat om vi har dörren till toaletten stängd, det kommer upp liiiite lite i sovrummet ovanför, men är fullt hanterbart. När dom legat under köksskåpen har det luktat i hela huset och man hade allvarliga funderingar på att kasta in en tändsticka och stänga dörren och gå. :crazy:

I huset som mamma hade sprang det möss i väggarna som dog lite då och då, men det var ju borta på en vecka och luktade mer sött. Råtta luktar extremt mycket värre, surt,sött,tungt,vidrigt. Hoppas det är helt borta snart!
 
Hej fibusen, hur gick det för dig och lukten? Har ett snarlikt problem just nu...

Just detta var nog något dött djur som sagt, men jag har en unken doft till och från inne på toaletten fortfarande... Har inte löst det problemet tyvärr...
 
Har du kollat golvbrunnen om du har en sån ?

Har ingen golvbrunn i detta rum, bara en toalett och handfat. Har golvvärme där inne och blir ingen skillnad om den är på eller av. Lukten som är nu är inte direkt avlopp heller utan lite "fränare" doft. Skurar toaletten frenetiskt för jag tänker om det är den som luktat, men blir inget bättre. Känns om dörren varit stängd, står den lite på glänt så luktar det inte. Däremot har jag pannrummet i rummet bakom, som har golvbrunn, men där inne luktar det inget. Rummet innanför det ligger dusch/tvätt. Ska testa att hälla i lite i brunnen i pannrummet, men känns som om det borde ha luktat där inne då?
 
Har ingen golvbrunn i detta rum, bara en toalett och handfat. Har golvvärme där inne och blir ingen skillnad om den är på eller av. Lukten som är nu är inte direkt avlopp heller utan lite "fränare" doft. Skurar toaletten frenetiskt för jag tänker om det är den som luktat, men blir inget bättre. Känns om dörren varit stängd, står den lite på glänt så luktar det inte. Däremot har jag pannrummet i rummet bakom, som har golvbrunn, men där inne luktar det inget. Rummet innanför det ligger dusch/tvätt. Ska testa att hälla i lite i brunnen i pannrummet, men känns som om det borde ha luktat där inne då?
Har du städat handfatets vattenlås på länge?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Hemmet Kom hem från gymmet igår, vi hade varit iväg på gymmet ca två timmar. Sambon går upp på vinden där wc finns och ropar att jag skall...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp