Hjälp! Plötslig "avloppslukt"!

Fibusen

Trådstartare
Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles innanför ytterdörren, men luktade inget alls när jag stack ner näsan i varken handfat eller toan, inte heller runt om ner mot golvet. Sen har det kommit och gått lite sen dess. Kan komma en rejäl "puff" för att sedan lukta ingenting på flera timmar, till att vara lite lätt osande igen.

Det började redan i torsdags men det var så svagt så reagerade knappt, men söndag morgon som sagt så var det extremt.

Igår när jag satt på golvet i hallen och gullade med hunden kände jag lukten väldigt väl, och "nosade" mig till att det kom från golvet, var en liiiiten liten springa under tröskeln till toaletten där det sipprade in luft med lukt av avlopp. Huset är lite dragigt längst golven (byggt 1920) och har torpargrund.
Vet inte när avloppen är bytta men badrum/toalett byggt slutet av 90-talet.

Nu är jag livrädd, har jag ett trasigt avloppsrör i grunden? Eller finns det nån möjlighet att det kan lukta avlopp endå? Eller är det bara att göra sig beredd på att punga ut x antal tiotusentals kronor? (Kommer naturligtvis ringa ut bes.man)

Det enda jag ändrat hemma är att jag höjde golvvärmen på toaletten från 3an till 5an, men det har stått på hela sommaren. Det andra jag har gjort är att skjutsa igen spjället till kakelugnen nu när det blev kallare ute, men det är inte stängt helt. Kan det ha blivit något "baksug" på ventilationen iom det? Och om det blivit det, så ska det väll endå inte lukta avlopp?

Jag kan med nästan all säkerhet säga att lukten kommer under huset då det drog in lite kalluft som luktade, och där är det enda stället jag verkligen känt tydligt att lukten kom ifrån. Ventilationen från toaletten går upp och även är ventilation på toaletten på övervåningen, och där luktar det inget.

Är inget stopp eller rinner dåligt i något avlopp, allt spolades igenom med spolbil januari -16 då det frös. Inget problem efter det.
 
Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles innanför ytterdörren, men luktade inget alls när jag stack ner näsan i varken handfat eller toan, inte heller runt om ner mot golvet. Sen har det kommit och gått lite sen dess. Kan komma en rejäl "puff" för att sedan lukta ingenting på flera timmar, till att vara lite lätt osande igen.

Det började redan i torsdags men det var så svagt så reagerade knappt, men söndag morgon som sagt så var det extremt.

Igår när jag satt på golvet i hallen och gullade med hunden kände jag lukten väldigt väl, och "nosade" mig till att det kom från golvet, var en liiiiten liten springa under tröskeln till toaletten där det sipprade in luft med lukt av avlopp. Huset är lite dragigt längst golven (byggt 1920) och har torpargrund.
Vet inte när avloppen är bytta men badrum/toalett byggt slutet av 90-talet.

Nu är jag livrädd, har jag ett trasigt avloppsrör i grunden? Eller finns det nån möjlighet att det kan lukta avlopp endå? Eller är det bara att göra sig beredd på att punga ut x antal tiotusentals kronor? (Kommer naturligtvis ringa ut bes.man)

Det enda jag ändrat hemma är att jag höjde golvvärmen på toaletten från 3an till 5an, men det har stått på hela sommaren. Det andra jag har gjort är att skjutsa igen spjället till kakelugnen nu när det blev kallare ute, men det är inte stängt helt. Kan det ha blivit något "baksug" på ventilationen iom det? Och om det blivit det, så ska det väll endå inte lukta avlopp?

Jag kan med nästan all säkerhet säga att lukten kommer under huset då det drog in lite kalluft som luktade, och där är det enda stället jag verkligen känt tydligt att lukten kom ifrån. Ventilationen från toaletten går upp och även är ventilation på toaletten på övervåningen, och där luktar det inget.

Är inget stopp eller rinner dåligt i något avlopp, allt spolades igenom med spolbil januari -16 då det frös. Inget problem efter det.
Låter som en golvbrunn som torkat, har du någon du inte använt på ett tag? Det kan också ha blivit undertryck som sugit ut vattnet. Det är vanligaste orsaken så jag gissar på det :)
 
Har du fläktventilation, då kan det vara att inluften inte kommer som den ska och undertrycket inne gör att de backar i vattenlåsen, särskilt om nivån blir lite låg. Golvbrunnen i badrummet är inte ovanligt även här.
 
Låter som en golvbrunn som torkat, har du någon du inte använt på ett tag? Det kan också ha blivit undertryck som sugit ut vattnet. Det är vanligaste orsaken så jag gissar på det :)

Jag har 2 brunnar inne i duschen, därifrån går rören genom pannrummet där det sitter en brunn (som inte används, sitter väll bara där om pannan skulle läcka eller behövas tömmas gissar jag?) sen går rören från pannrummet genom toaletten, sen ut mot köket.

Jag är ju helt värdelös på sånt här, men året det frös så rann det undan uppe, men rann ut ur brunnarna inne i duschen och pannrum, på toaletten nere stannade vattnet kvar i både handfat och toa, och i köket kunde jag hälla i vatten som försvann ut, dock frös vattenkranen där istället... Så enda avloppet som funkade hade jag inget vatten vid, och där jag hade vatten fanns det inget avlopp... :down:

Jag köpte huset sensommar 2015, och då hade det stått tomt länge och det luktade såhär, men det försvann på några dagar när man började använda allt.

Så, den enda brunnen som inte används är den i pannrummet, men där luktar det inget? Toaletten ligger dock vägg i vägg med pannrummet, men det som oroar mig är som sagt att lukten kommer från drag i golvet? Det borde väll vara luktfritt om rören skulle vara hela tycker jag?

Ska jag öppna ventilationen helt eller ska jag stänga till den lite? (Snurrlock i taket som passerar upp genom toaletten uppe, sen ut vid taket)

Toaletten ligger dessutom mitt i huset nästan och känner inget från utsidan i grunden.

Nu har vi fått minusgrader på nätterna, om det kan påverka något?

Jag skiter iallafall knäck snart och ser framför mig en personlig konkurs. :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Efter att ha lagat skorstenen och satt in nytt kök i sommar så vill inte plånboken ha något mer större på ett tag...
 
Har du fläktventilation, då kan det vara att inluften inte kommer som den ska och undertrycket inne gör att de backar i vattenlåsen, särskilt om nivån blir lite låg. Golvbrunnen i badrummet är inte ovanligt även här.

Ingen fläkt, är bara en skruvventil uppe i taket som går genom ett rör upp till toaletten på övervåningen där det sitter ytterligare en skruvventil, sen går det ut på taket.
 
Jag var ju rädd att nått gått sönder där i januari när det visade sig att det bara fryst, så frågade spolgubben om han trodde det var något fel på rören, men han fick inte upp något skräp/sand/jord alls när han spolade, utan var bara rent vatten.
 
Avluftningen till avloppet borde komma ut någonstans, ev på taket eller genom väggen någonstans högt upp. Det är med något som kan krångla men inte borde vara svårt att åtgärda. Ibland kan det sitta som ett filter på den som det kan samlas fukt i och frysa så där blir tätt.
 
Med självdragsventilation kan det bli undertryck om det blåst bra.
kan räcka med att där är mera öppet på läsidan än vindsidan.
 
Sen är det det med döda gnagare som ligger någonstans och luktar, de luktar när de blir fuktiga och avtar när det torkat. Brukar kunna lukta så här på hösten och rent helsike att hitta! Men bara man gjort det och burit ut dem och isoleringen närmast runtikring så brukar det bli bra igen.
 
Sen är det det med döda gnagare som ligger någonstans och luktar, de luktar när de blir fuktiga och avtar när det torkat. Brukar kunna lukta så här på hösten och rent helsike att hitta! Men bara man gjort det och burit ut dem och isoleringen närmast runtikring så brukar det bli bra igen.

Har haft jättemycket problem med råttor, så Anticimex rände hos mig varannan vecka i sommar med olika fällor och gift, tillslut hittade vi ett som funkade och det dog 3 stycken och det luktade vidrigt!!!! Det var lite därför jag beslutade mig för att byta ut hela köket då vi fick ner under skåpen och ta fram dom och dom hade byggt om all isolering under, och spånet var fullt med skit så fick tömma och i med ny isolering och sätta igen golvet. Jag har inte hört nån mer råtta alls sen dess, och jag tänkte först om det var det nu också, men lukten är inte alls samma. Och nu är den som sagt i hallen och toan bara. Råttlukten spred sig i hela huset på bara ett par dagar och luktade konstant. Det var vidrigt!!!!!!
 
Men kan det lukta avlopp från grunden/under golvet trots att rören är hela?
Nä det borde det i och för sig inte men det är nog svårt att känna exakt varifrån lukten kommer och det är lätt att spola lite vatten så att alla brunnar och vattenlås säkert är fyllda, funkar inte det får man gå vidare. Lukt från ett läckage under huset borde inte komma så plötsligt tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hemma luktade det plötsligt, tog ut en rörmokare som fick lokalisera lukten. Då var det en bidé som aldrig användes och lukten var pga vattnet blev stillastående.

Så börja med att spola i alla brunnar/handfat/vattenlås etc så det inte är ett så enkelt fel som det? :)
 
Igår när jag satt på golvet i hallen och gullade med hunden kände jag lukten väldigt väl, och "nosade" mig till att det kom från golvet, var en liiiiten liten springa under tröskeln till toaletten där det sipprade in luft med lukt av avlopp. Huset är lite dragigt längst golven (byggt 1920) och har torpargrund.
Vet inte när avloppen är bytta men badrum/toalett byggt slutet av 90-talet.

Nu är jag livrädd, har jag ett trasigt avloppsrör i grunden?
Går det att öppna i grunden någonstans så du kan lukta och titta under huset?
 
Mitt hus luktade så som du beskriver, dock inte i huset men i ingången till krypgrunden noterades avloppslukten (på besiktningen innan inflytt) och då hade avloppsrör gått isär och det var organiskt material som besiktningsmannen så fint beskrev det, i grunden. Är det så är der iaf inte dyrt att fixa. :-)
 
Går det att öppna i grunden någonstans så du kan lukta och titta under huset?

Tyvär... Det går att lysa in genom ventilationshålen på ena sidan och där ser det torrt och fint ut. Fukt mättes i somras när Anticimex var ut på besiktning som ingår genom försäkringen och det var torrt överallt. Öppnade upp golvet lite i köket längst mes rören som sagt när jag rev ut det gamla köket och satte in nytt, det var då inga konstigheter där heller.
 
Hemma luktade det plötsligt, tog ut en rörmokare som fick lokalisera lukten. Då var det en bidé som aldrig användes och lukten var pga vattnet blev stillastående.

Så börja med att spola i alla brunnar/handfat/vattenlås etc så det inte är ett så enkelt fel som det? :)

Ja, jag ska spola i avloppet i pannrummet i morgon när jag kommer hem och se om det blir nån bättring. Nu kommer man ju in i hallen, sen går man direkt till vänster så kommer man till kök, sen höger så går trappen upp. Rakt fram åt sidan ligger toaletten, (och toan på övervåningen ligger ovanför den) innanför den ligger pannrummet, och längst in ligger dusch och tvätt. Den används nästan dagligen och tvättmaskinen går iaf 2 ggr i veckan. Det är brunnen i pannrummet som inte används. Men den har ju inte används sen jag flyttade in heller så känns konstigt att det börjar lukta efter 2 år? Och det är i hall och toa det luktar, och som sagt vid tröskeln in till toan drar det in lite kalluft med avloppsdoft. Så det känns ju som det kommer underifrån. Men jag vet inte om ventilationen kan gå ner i grunden och göra så det luktar? Jag är som sagt värdelös på ventilation/rör/avlopp...
 
Sen tänker jag att det luktade som sagt mycket avlopp när jag flyttade in, vilken var i oktober 2014 dvs samma årstid som nu. (Kom just på att set var 3 år sen jag köpte det!) Det kanske inte alls var för att huset stått lite halvtomt länge, utan det kanske blir något fel så här på senhösten med ventilationen. 2015 mådde jag så himla dåligt psykiskt så det året minns jag knappt något alls av, så om det luktade eller inte då har jag ingen aning om... Förra året tror jag inte det var nån lukt, men då var inte hösten lika lång, utan då hade vi snö vid den här tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Hemmet Kom hem från gymmet igår, vi hade varit iväg på gymmet ca två timmar. Sambon går upp på vinden där wc finns och ropar att jag skall...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp