Bukefalos 28 år!

Hjälp - Stark ardenner

W

Winter

Jag har nyligen blivit medryttare på en 7 årig ardenner. Hon har aldrig varit speciellt hårt tränad men hon vet ändå vad det handlar om och hon kan "grunderna".

Mitt problem är att hon tror att hon är galoppör. Skämt åsido, men hon blir väldigt stark i galoppen och drar gärna på eftersom det är jobbigt att gå långsamt. Jag försöker alltid rida med sitsen och använda händerna så lite som möjligt, göra mycket halvhalter och liknande. Denna hästen har dock gett mig problem, hon är grymt okänslig (kan vara någon annanstans problemet ligger, men det är min gissning) och lyssnar varken på vikthjälper eller något annat. Kanske beror det på att hon är såpass maffig och stark, medans jag är så "liten" (så liten är jag faktiskt inte, är ca 167cm lång och väger 55kg). Enda sättet jag kan få stopp på henne är att dra i tyglarna, vilket jag hatar att göra!

Var ute och red dressyr idag på en äng i den nya snön och tränade lite på detta. Jag försökte allt jag kunde komma på, men det enda som verkligen fungerade var att dra i tyglarna. Jag hade alltså inget annat val. Så fort hon gick i en ordentlig arbetsgalopp gav jag eftergift och då gick hon där, men sakta men säkert ökade hon farten igen och så blev det samma vända där. Mot slutet gick hon dock i en jätte fin galopp hela tiden och ett bra tempo, men finns det verkligen inget annat sätt att få henne att lyssna? :confused:

Alla tips är välkomna!
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Bryt av innan hästen hunnit börja öka. Fatta ny och gör om igen. :laugh:
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Problemet är att jag måste ta i tyglarna för att bryta av också. Problemet sitter inte bara i galoppen utan överhuvudtaget. Bara det att i galoppen blir hon som starkast och "okänsligast". :crazy:
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Dessutom går det oftast för fort redan någon sekund efter fattningen, man får lixom därifrån lägga henne i en bra galopp och sen göra sitt bästa för att hålla henne där.
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

kl
red förut en finsk häst som är lika. Hon blev så otroligt stark, speciellt efter man galopperat. Hon älskar att arbeta och ligger ordentligt på hugget! Men så kunde hon gå jättefint och koncentrerat emellan, men när hon blev sådär "tänd" så hjälpte det inte hur man än satt och satt, utan man måste faktist dra rätt ordentligt, fast man inte ville! Hon är väldigt maffig och stor, och jag är bara 1,55cm lång och väger 52 kilo!. Dock blev detta mycket bättre då vi tränade hårt, för hon krävde en hel del motion. Så mitt tips är att bara träna, man kanske måste vara lite hård i början, men sen fattar de nog vad man menar,och då gick det åtminstone mycket bättre för mig :)
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Hejsan
Jag sitter i samma båt... på en av hästarna jag rider. Jag ska prova att longera, innan ridning. En annan lösning är att rida/trötta ut henne innan jag tar galoppen. Jag vill inte heller dra i munnen så man får hitta andra lösningar.
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Jo, men känns inte som att man har löst problemet om man inte kan galoppera i ett lugnt tempo utan att trötta ut hästen först..
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Kanke inte är den bästa lösningen att trötta ut den innan galoppen men de är en bra början om de går bättre i galoppen, blir lättare att utgå därifrån. Ett tips är att kolla över foderstaten och kolla tänder och bettet. Är den mycket motionenerad ? Den kanske blir för lite sysselsatt. Prova att rida korta turer och fler ist o kolla om de blir bättre:)
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Det största problemet är egentligen att jag bara är medryttare och har hand om henne 2 dagar i veckan. Jag kan inte byta något utrustning, foder eller liknande.

Hon rids/longeras/tömkörs (aktiveras helt enkelt) varje dag, visst händer det att hon får någon vilodag men hon har problem med tarmarna och blir konstig i magen om hon står.

Det går att få henne i en bra galopp, mitt problem är bara att man måste dra i henne för att sakta ner henne. När hon väl har rätt galopp kan jag rida henne på helt lösa tyglar och hon håller sig där (en stund i alla fall, tills hon inte orkar mer). Men jag vill ju slippa dra i henne :confused:
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Fortsätt att rida med sitsen och träna mycket på att göra halt och halvhalt i skritt och trav.
Hästen måste ju få tid att lära sig dina hjälper om hon alltid är riden med tygel och händer.

Lägg in ett par skrittsteg och trav igen, övergångar är den bästa övningen du kan göra för att få henne att förstå.
Det handlar alltså om att hon måste lära sig förstå dina signaler.
Innan det fungerar perfekt i skritt och trav så börja inte galoppera.

När det fungerar perfekt i skritt och trav så fatta galopp, ta två-tre galoppsprång, sakta av med sitsen och trava ett par steg och fatta igen.

Det är bara träning som ger resultat och hästen måste få en chans att förstå vad du menar.

Fatta gärna galopp i uppförsbackar, galoppera ett par språng och sakta av till skritt, då får du lite hjälp med avsaktningen i början.
När det fungerar i backar så prova likadant på volten.

Så även om du måste ta i tyglarna nu i början för att få henne att sakta av så rid med övertydliga sitshjälper så kommer hon att förstå.
Hästar tycker att det är så mycket behagligare att bli ridna med sitsen än att bli dragen i munnen att det inte brukar ta mer än någon månad innan de förstår.
Eftersom du bara rider henne några gånger i veckan tar det ju givetvis längre tid än om du hade ridit henne varje dag och ingen annan hade ridit henne imellan.
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Jo, men jag är av tron att om man ska få något att fungera så måste man vara konsekvent. I och med att 2-3 andra också rider henne, mer än jag gör, och de rider (tydligen) inte med sitsen så tror jag inte att det kommer få så himla stor effekt utan att man kommer att få börja om i stort sett varje ridpass.

Hon lyssnar jätte bra på sitsen när man rider barbacka, det är också något som gör mig lite fundersam. Är det bara för att det blir tydligare då?
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Bygg mer muskler på henne, så att hon orkar bära sig i galoppen, funkade på min förra pålle. Hon försökte också smita undan, och jag trodde då att hon var musklad nog att bära sig. Men det visade sig att hon behövde mycket mer träning för att orka med det :)

Fattningar är ett toppensätt att träna bärighet :D Tycker jag iaf :) Galoppera bara några steg (ca 6-8) i taget, låt henne aldrig öka innan du saktar av.
 
Sv: Hjälp - Stark ardenner

Jo, men jag är av tron att om man ska få något att fungera så måste man vara konsekvent. I och med att 2-3 andra också rider henne, mer än jag gör, och de rider (tydligen) inte med sitsen så tror jag inte att det kommer få så himla stor effekt utan att man kommer att få börja om i stort sett varje ridpass.

Hon lyssnar jätte bra på sitsen när man rider barbacka, det är också något som gör mig lite fundersam. Är det bara för att det blir tydligare då?

Visst är det betydligt mycket svårare när alla ryttare inte gör likadant. Men hästar är inte dumma så det skulle inte förvåna mej om hon lär sig dina hjälper om du fortsätter vara konsekvent.
Som jämförelse så skulle min hund aldrig ens tänka tanken att tigga mat från mej medans han genast är vid kylskåpsdörren om sambon öppnar:grin:man behöver ju inte ens undra vem som ger honom från kylskåpet titt som tätt när jag inte ser.

Ja hon lyssnar bättre när du rider barbacka för att dina hjälper blir tydligare då.
Ta nytta av det genom att lägga in något ljud som du säger när du vill göra en avsaktning, då får hon ännu lättare för att förstå vad du vill när du använder sadel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 660
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp