HJÄLP! Var tvungen att pressa hösilaget på natten.

bukelist

Trådstartare
I går natt pressades vårat torra hösilage.
Har aldrig fått pressat på natten förut. Tråkigt då det var väldigt mycket dagg ute.
Kommer jag få dåliga balar nu?
Tyvärr hade bonden problem med maskinerna och det fanns inget val. Dagg eller regn på hösilaget.
Fick bli det första alternativet.
Bonden sa att det inte var något problem. Men vad säger ni?
Ska jag vara orolig?
 
Sv: HJÄLP! Var tvungen att pressa hösilaget på natten.

Som jag har läs behövs det en viss vattenhalt för att processen ska fungera, för torr få man vinbärmögel för blott röttnar den.
Boj ska vara bra på sånt.....annars www.google.com/ensilage
 
Sv: HJÄLP! Var tvungen att pressa hösilaget på natten.

Det du kan få problem med är väldigt ojämna balar, d v s torrt på vissa ställen och blötare i andra partier. Det kan ibland ställa till det.

Annars är det ju bara en fråga om TS-halt, det är ju plastat.
 
Sv: HJÄLP! Var tvungen att pressa hösilaget på natten.

Det kommer säkert bli en TS på minst 70. Så det blir kanske ingen ensileringsprocess och kanske hösilaget blir dåligt. Men kommer det ingen luft i balarna så bort det ju bli bra ändå.
Ska bli intressant att öppna någon bal om en månad eller så.

Men det är ingen som har erfarnhet av att pressa på natten?
Har dom balarna varit dammig, möglig?
Eller bara lite ojämn i torkning?

Vi fick ju regn för några år sedan när de höll på att pressa. Inga mängder utan bara lite grann. Kanske samma mängd som daggen gör.
De balarna var det inge fel på.
Så jag hoppas ju detta också blir bra.
Är över 100 balar. Så inte roligt om det skiter sig efter de är pressade.
 
Sv: HJÄLP! Var tvungen att pressa hösilaget på natten.

Den konserverande processen minskar redan vid en TS på 40% och uteblir helt vid TS på 65-70%.

Man kan väl i korta ordalag säga att det är större risk för eventuella feljäsningar vid låg TS.Och högre risk för bakteriell tillväxt vid hög TS.

Som flera redan skrivit så är nog det största problemet du kan få just ojämn TS-halt i balarna vilket kan göra lagringen ostabil men samtidigt behöver inte betyda att det ger en försämrad kvalitet på slutprodukten det kan bli lite antingen eller.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 708
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp