MattiZ

Trådstartare
Nu är detta ett blandat problem men i grund och botten ligger det hos mig psykiskt. Vill helst ha bra positiva eller iaf realistiska svar som vill upplysa mig på ett bra sätt av något slag.

I skrivande stund är jag inte helt mig själv så kommer bli sluddrigt..

Jag börjar tyvärr se ett mönster i min prestationsångest som över går i ångestsyndrom.

Det började med för 3år sedan då jag sökte till Hippologen första gången, relativt oförberedd och så. Var även enrelativt uselryttare också så det är klart jag inte klarade ridprovet. Men de hjälpte ju inte att jag skakade så mycket att jag inte ens kom upp på hästen till en början. Handlingsförlamad av spänning på hästen så genomförde proven utan någon som helst guldstjärna.

Andra året sökte jag igen! Nu mer förberedd och kände mig redo, missade på två gula punkter och förstod dem. Var nervös men inte handlingsförlamad.

Nu har jag jobbat som hästskötare och har tränat mkt, tävlat LB dressyr med 64% med en häst jag ridit 2gånger i mitt liv! men ja alltså tävlandet har inte varit den viktiga punkten utan bara träna träna träna. Så bestämde mig för att ta hästskötarexamen, helvetet brötlös på ridprovet. Handlingsförlamad, så spänd att häst nr2 mer eller mindre ville springa ut ur ridhuset med mig på ryggen. Noll koll och dagis nivå på ridningen. Men med godkänt i LB dressyr och nosar på LA nivå så borde jag väl klarat mig? Eller har de så höga krav? Är jag så blind?

Nu är jag hemma igen, spytt tre gånger och kan inte sluta tänka på att jag är så värdelös som inte ens klarar ridprov i hästskötar examen? Är inte kraven bara att man ska kunna rida den i enkel balans? Inte ens i form?

Detta yttrar sig endast när jag rider och det väl gäller. Eftersom jag inte bryr mig om tävlingar antar jag att de aldrig kommer någon prestationsångest där?


Vad ska jag göra? Detta betyder allt för mig och ridprov kommer redan i Maj igen.. Hippologen.

Fick förövrigt godkänt med + poäng i foderlära, visning av häst vid hand och longeringen så bara omprov i ridningen om 3mån men känns meningslöst om jag ändå inte kan rida när de väl gäller.

De ända tips de gav mig var; rid mer hästar, träna balansen och inte rid emot hästen. De frågade aldrig om prestationsångest eller något sånt, inte ens när jag nämnde det. Nämnde inte ens att jag tävlat dressyr, varför skulle de tro mig? Varför skulle ni tro mig?

Blääääääää livet är inte nive jämnt. Behöver nog bara skriva av mig..
 
Usch vad jobbigt! Det låter ju som att du behöver nån form av mentalträning, inte så mycket ridträning egentligen? Dom ordnar ridkurs inför hippologen nästa vecka. Tre pass dressyr och tre pass hoppning. Kanske hjälper att komma dit och rida hästarna innan och få visa upp sig utan provpressen?

Jag tycker alltid att det är lättare att rida för "publik" om jag vet att åtminstone någon i den vet hur jag rider till vardags. Då släpper pressen lite.
 
Kanske inte är till någon hjälp, men så här tänker jag :

Innan jag tar tyglarna-> hitta rätt position i sadeln (alltså jätte bacis, axel höft och häl. Hellre lite säckig men mjuk o följsam istället för rak och spänd). Sitter jag o spänner mig innan passet ens börjat så lär det ju gå :turd: liksom.

När man väl får ta tyglarna, så börja inte jobba hästen direkt! Kolla av gas o broms med ett par halter. Samma när dom ber en börja trava, ta en långsida och bara hitta position, SEN kan man börja rida. Många gånger tror jag att man vill allt på en gång, och då kapsejsar allt direkt istället.

Jag låser mig på tävling istället, när allt ska ske på exakta punkter...
 
Skulle också säga mentalträning, hitta din egen mentala balans och lugn. Känns lagom flum flum, men det fungerar! Men det kräver också jobb och konstant träning.

fickans förslag om att åka ner till hippologen och provrida låter också utmärkt, ett sätt att få mer träning i en liknande situation.
 
Om du känner dig ensam när du ska utföra provet så kanske du kan tänka så som att du är inte ensam, du har stora trygga hästen med dig som hjälper dig framåt och visar vägen, så det är helt lugnt. Du kanske kan träna på andas-övningar för att få ner pulsen?

Vet inte om mina tips skulle hjälpa något dock, det som redan sagts är ju jättebra och ber om ursäkt ifall jag skrev något olämpligt :)
 
Kan du inte försöka kolla om det finns möjlighet att rida igenom hästen innan provet, samma dag?

Så får ni känna på er dagsform och vilken nivå ni ska vara på för att det ska kännas tryggt för er båda?
Hellre tryggt och säkert än "perfekt och pannkaka" tänker jag.
Börja träna på avslappning och djupandning redan nu, fundera på hur du vill hantera situationen och vad du behöver för att nå dit.
Ha en plan och gör det enkelt för dig. Försök få till helheten istället för att tänka in i minsta moment, då ökar risken för att du fastnar, och bestämmer dig (omedvetet?) redan innan vilka problem ni kommer stöta på.
Ser du till helheten VET du att du KAN.
"Tänk inte så mycket, kör bara! " fick jag som råd en gång för att jag tänker för mycket.
Troligtvis det bästa råd jag fått.
Någonsin.
 
Man rider inte på egna hästar på provet tyvärr, annars hade det varit nåt.
Aha, så det är helt okända hästar? Då förstår jag att det är extra läskigt!
Tänkte annars om man kunde fråga ifall man kan få låna hästen lite innan och känna sig för om man är så rädd/nervös, men det kanske ses som fusk om det är lika för alla?
 
Aha, så det är helt okända hästar? Då förstår jag att det är extra läskigt!
Tänkte annars om man kunde fråga ifall man kan få låna hästen lite innan och känna sig för om man är så rädd/nervös, men det kanske ses som fusk om det är lika för alla?
Ja det räknas nog som det tyvärr. Man rider två hästar i dressyr och två hästar i hoppning. Just för att man ska få chansen att visa sig både på hästar som är ens typ och som inte är det. Kan tänka mig att för dom flesta släpper nervositeten när man har ridit den första, men så verkar det ju inte vara i @MattiZ fall :(
 
Jag har mått jätte dåligt några dagar nu efter provet och tog ledigt från jobbet osv. Mått jätte illa och så. Så jag gick till vårdcentralen igår och snackade med en läkare om problemet.

Så har fått hjälp både till höger och vänster. Mycket stöd från nära och kära så det känns toppen nu. Har fått lugnande tabletter eftersom nästa ridprov är inom för kort tid för att jag ska kunna hinna med Psykologen. Men har fått en remiss dit iaf så väntar på tid.

Dags att ta tag i sina rädslor! ;) Påtiden..
 
Tackar för alla bra tips också! Ska tänka igenom allt ordentligt och vara så förberedd som möjligt tills nästa gång, så med lite lugnande också så ska det nog gå vägen! :) Förhoppningsvis lär jag mig hantera ångesten också, så jag slipper tabletterna. Men tillsvidare är det min räddning :)
 
Jag har mått jätte dåligt några dagar nu efter provet och tog ledigt från jobbet osv. Mått jätte illa och så. Så jag gick till vårdcentralen igår och snackade med en läkare om problemet.

Så har fått hjälp både till höger och vänster. Mycket stöd från nära och kära så det känns toppen nu. Har fått lugnande tabletter eftersom nästa ridprov är inom för kort tid för att jag ska kunna hinna med Psykologen. Men har fått en remiss dit iaf så väntar på tid.

Dags att ta tag i sina rädslor! ;) Påtiden..
Tänkte också på att du kunde prova med lugnande tabletter. Ibland kan de behövas för att bryta en ond cirkel.

En av mina gamla stallkompisar var så otroligt nervös när hon skulle tävla. Kräktes två dagar innan och tre dagar efter. Dessutom kunde hon knappt styra hästen när hon skulle rida fram. Att då hoppa en bana var inte att tänka på.

Hon sökte hjälp och fick då lugnande utskrivet. Hon fick ta det redan två-tre dagar innan men vilken skillnad det blev. När hon sen visste att det inte skulle bli så farligt så blev hon mindre nervös för det och så gick det ännu bättre nästa gång.

Tog nog bara 4-5 starter innan hon klarade sig utan lugnande helt. Nervös kommer hon ju alltid vara men nu är det bara på normalnivå.

(Tur man inte gjorde några drogtester på klubbtävlingarna :D)
 
Tänkte också på att du kunde prova med lugnande tabletter. Ibland kan de behövas för att bryta en ond cirkel.

En av mina gamla stallkompisar var så otroligt nervös när hon skulle tävla. Kräktes två dagar innan och tre dagar efter. Dessutom kunde hon knappt styra hästen när hon skulle rida fram. Att då hoppa en bana var inte att tänka på.

Hon sökte hjälp och fick då lugnande utskrivet. Hon fick ta det redan två-tre dagar innan men vilken skillnad det blev. När hon sen visste att det inte skulle bli så farligt så blev hon mindre nervös för det och så gick det ännu bättre nästa gång.

Tog nog bara 4-5 starter innan hon klarade sig utan lugnande helt. Nervös kommer hon ju alltid vara men nu är det bara på normalnivå.

(Tur man inte gjorde några drogtester på klubbtävlingarna :D)

Tabletterna fungerade kanon även om jag blev lite avtrubbad även känslomässigt. Mkt bättre än att måilla, kräkas och skaka helt enkelt :) Jag blev lite obrydd och väldigt avslappnad istället och kunde fokusera på rätt saker, jag gjorde allt klockrent kanske itne min bästa prestation men utan lugnande hade jag inte kunnat sitta upp på hästen ens. Jag var sååååå nervös och mådde såååå dåligt(spyfärdig) innan det började verka, så de hade nog gått åt helvete annars. Kände i informations salen när allt bara rann av mig och jag slutade svettas och skaka på några få korta minuter. Underbar känsla! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 835
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 482
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp