Bukefalos 28 år!

Så skönt att hon är hemma. Hur märktes skallskadan?
Det första jag såg var ett blodigt sår, inte jättestort dock. Sedan när jag kollade närmare på det och kände lite så fick jag känslan av att något var löst där. Kände med fingrarna likadant på båda sidor samtidigt och kunde konstatera att det kändes olika. Pga det tvättade jag inte såret eller något alls utan lämnade allt till personalen på sjukhuset och när jag ringde in för att förvarna så sa jag direkt att jag tror på fraktur.

När vi kom dit och jag kunde titta på henne i bra ljus så tyckte jag mig se en benbit sticka ut ur såret. Hon som tog emot oss (inte vet utan någon djurvårdare) försökte säga något om att det inte behövde vara så allvarligt, men vid närmare koll så jodå, det var en benbit som stack ut. Sedan har hon blivit röntgad med DT-röntgen (fast vad det är vet jag inte ens riktigt? Förstår bara att det är en mer avancerad röntgen än den vanliga) och ja, den lösa benbiten är såklart bortplockad nu. Jag vet inte riktigt hur stor själva frakturen är, men såret som var från början var runt och kanske 1-1,5cm i diameter. Själva benbiten som stack ut var bara någon millimeter. Jag har bett om röntgenbilder men eftersom filerna är så stora så visste de inte riktigt hur vi skulle göra för att skicka dem. Känner ingen större stress kring det, det är ju inte det viktigaste, mest så att jag själv tycker att det är intressant.
 
Det första jag såg var ett blodigt sår, inte jättestort dock. Sedan när jag kollade närmare på det och kände lite så fick jag känslan av att något var löst där. Kände med fingrarna likadant på båda sidor samtidigt och kunde konstatera att det kändes olika. Pga det tvättade jag inte såret eller något alls utan lämnade allt till personalen på sjukhuset och när jag ringde in för att förvarna så sa jag direkt att jag tror på fraktur.

När vi kom dit och jag kunde titta på henne i bra ljus så tyckte jag mig se en benbit sticka ut ur såret. Hon som tog emot oss (inte vet utan någon djurvårdare) försökte säga något om att det inte behövde vara så allvarligt, men vid närmare koll så jodå, det var en benbit som stack ut. Sedan har hon blivit röntgad med DT-röntgen (fast vad det är vet jag inte ens riktigt? Förstår bara att det är en mer avancerad röntgen än den vanliga) och ja, den lösa benbiten är såklart bortplockad nu. Jag vet inte riktigt hur stor själva frakturen är, men såret som var från början var runt och kanske 1-1,5cm i diameter. Själva benbiten som stack ut var bara någon millimeter. Jag har bett om röntgenbilder men eftersom filerna är så stora så visste de inte riktigt hur vi skulle göra för att skicka dem. Känner ingen större stress kring det, det är ju inte det viktigaste, mest så att jag själv tycker att det är intressant.

Kanske kan de skicka dem via WeTransfer? Det brukar vara smidigt när man ska skicka stora filer :)
 
Det första jag såg var ett blodigt sår, inte jättestort dock. Sedan när jag kollade närmare på det och kände lite så fick jag känslan av att något var löst där. Kände med fingrarna likadant på båda sidor samtidigt och kunde konstatera att det kändes olika. Pga det tvättade jag inte såret eller något alls utan lämnade allt till personalen på sjukhuset och när jag ringde in för att förvarna så sa jag direkt att jag tror på fraktur.

När vi kom dit och jag kunde titta på henne i bra ljus så tyckte jag mig se en benbit sticka ut ur såret. Hon som tog emot oss (inte vet utan någon djurvårdare) försökte säga något om att det inte behövde vara så allvarligt, men vid närmare koll så jodå, det var en benbit som stack ut. Sedan har hon blivit röntgad med DT-röntgen (fast vad det är vet jag inte ens riktigt? Förstår bara att det är en mer avancerad röntgen än den vanliga) och ja, den lösa benbiten är såklart bortplockad nu. Jag vet inte riktigt hur stor själva frakturen är, men såret som var från början var runt och kanske 1-1,5cm i diameter. Själva benbiten som stack ut var bara någon millimeter. Jag har bett om röntgenbilder men eftersom filerna är så stora så visste de inte riktigt hur vi skulle göra för att skicka dem. Känner ingen större stress kring det, det är ju inte det viktigaste, mest så att jag själv tycker att det är intressant.

En DT är en datortomografi dvs en skiktröntgen. Hunden är sövd eller sederad och åker igenom en rund båge (inte rör, det är MR). På så sätt kan man gå en 3D-bild av det man röntgar och kan se mycket som en vanlig slätröntgen inte kan upptäcka. Framförallt för skalle är det överlägset med DT. Du kan till exempel se små små frakturer och förändringar, hjärnblödning, tumörer och mjukdelsförändringar som en vanlig röntgen aldrig skulle upptäcka.
Det är verkligen guld värt när hunden eller katten varit med om något trauma och man inte riktigt vet hur många eller vilken typ av skador det kan finnas. Det går snabbt att köra och kan i många fall vara bättre än ta jättemånga röntgenbilder som ändå inte kan upptäcka allt. Tyvärr kan fb-bolagen ibland krångla med ersättning trots att det ofta kan förkorta vårdvistelse om man får rätt diagnos direkt.
Det är många bilder, sekvenser och modeller som gör att filerna blir enormt stora så jag förstår att det är svårt att skicka. Enklaste är kanske om du går dit med ett tomt USB-minne eller CD-skiva så kan de överföra direkt.
 
Nu har jag köpt lite mer sårvårdsprylar... Ska sy tröjan till henne innan jag börjar ta bort något. Men usch så nervöst det känns. Är rädd för att det inte ska se bra ut under, rädd för att göra fel och förvärra något, rädd att misslyckas med att hålla rent och på så sätt förvärra...

Kanske redan har nämnt det här, men Aysu brukar i alla fall inte bry sig om sår osv förutom om det är något problem med dem. Med tidigare skador har hon tidigt varit väldigt(!) tydlig när något börjat bli inflammerat eller om något bandage sitter för hårt eller om huden vid stygnen blivit irriterad. I skrivande stund sover hon lugnt utsträckt i soffan, och så har det varit i princip hela tiden. Hon är verkligen helt obrydd om sina sår, så det borde ju inte vara något fel på dem, mer än att de alls finns då. Ändå blir jag orolig.
 
En DT är en datortomografi dvs en skiktröntgen. Hunden är sövd eller sederad och åker igenom en rund båge (inte rör, det är MR). På så sätt kan man gå en 3D-bild av det man röntgar och kan se mycket som en vanlig slätröntgen inte kan upptäcka. Framförallt för skalle är det överlägset med DT. Du kan till exempel se små små frakturer och förändringar, hjärnblödning, tumörer och mjukdelsförändringar som en vanlig röntgen aldrig skulle upptäcka. Det är många bilder, sekvenser och modeller som gör att filerna blir enormt stora så jag förstår att det är svårt att skicka. Enklaste är kanske om du går dit med ett tomt USB-minne eller CD-skiva så kan de överföra direkt.
Stort tack för förklaringen! De nämnde USB-minne så jag kanske kör på det. Ska kolla lite olika alternativ.
 
Det första jag såg var ett blodigt sår, inte jättestort dock. Sedan när jag kollade närmare på det och kände lite så fick jag känslan av att något var löst där. Kände med fingrarna likadant på båda sidor samtidigt och kunde konstatera att det kändes olika. Pga det tvättade jag inte såret eller något alls utan lämnade allt till personalen på sjukhuset och när jag ringde in för att förvarna så sa jag direkt att jag tror på fraktur.

När vi kom dit och jag kunde titta på henne i bra ljus så tyckte jag mig se en benbit sticka ut ur såret. Hon som tog emot oss (inte vet utan någon djurvårdare) försökte säga något om att det inte behövde vara så allvarligt, men vid närmare koll så jodå, det var en benbit som stack ut. Sedan har hon blivit röntgad med DT-röntgen (fast vad det är vet jag inte ens riktigt? Förstår bara att det är en mer avancerad röntgen än den vanliga) och ja, den lösa benbiten är såklart bortplockad nu. Jag vet inte riktigt hur stor själva frakturen är, men såret som var från början var runt och kanske 1-1,5cm i diameter. Själva benbiten som stack ut var bara någon millimeter. Jag har bett om röntgenbilder men eftersom filerna är så stora så visste de inte riktigt hur vi skulle göra för att skicka dem. Känner ingen större stress kring det, det är ju inte det viktigaste, mest så att jag själv tycker att det är intressant.
Det är inte speciellt svårt att förminska bilder när dom ska skickas - det gör man direkt i mailen :)
 
Sådär. Nu har jag tagit bort plåstren, gjort rent med koksaltlösning och satt på väldigt lätt skydd igen. Veterinären sa att jag skulle lämna allt utan plåster osv, men jag kan inte lämna det helt utan något alls för dels kommer det bli smutsigt, dels är det extremt stor risk att Ebrah börjar tvätta Aysu. Men ja, det blir nog bra.

Två av såren hade vätskat sig lite, det på frambenet var värst. Ska hålla lite extra koll på det. Såhär såg allt ut efter att jag tvättat.
80735061_1528408010640907_6916259727366160384_o.jpg

79697975_1528408143974227_6578219541740912640_o.jpg

79893960_1528408273974214_590994496431325184_o.jpg

Det här sista såret syddes aldrig ihop helt. Dels för att det var svårt att få huden att räcka till, dels för att veterinären ville ge det möjlighet att vätska sig lite. Det blev såhär istället för dränage, om jag förstod det hela rätt.
 
Sådär. Nu har jag tagit bort plåstren, gjort rent med koksaltlösning och satt på väldigt lätt skydd igen. Veterinären sa att jag skulle lämna allt utan plåster osv, men jag kan inte lämna det helt utan något alls för dels kommer det bli smutsigt, dels är det extremt stor risk att Ebrah börjar tvätta Aysu. Men ja, det blir nog bra.

Två av såren hade vätskat sig lite, det på frambenet var värst. Ska hålla lite extra koll på det. Såhär såg allt ut efter att jag tvättat.
80735061_1528408010640907_6916259727366160384_o.jpg

79697975_1528408143974227_6578219541740912640_o.jpg

79893960_1528408273974214_590994496431325184_o.jpg

Det här sista såret syddes aldrig ihop helt. Dels för att det var svårt att få huden att räcka till, dels för att veterinären ville ge det möjlighet att vätska sig lite. Det blev såhär istället för dränage, om jag förstod det hela rätt.
Jag tycker (helt lekmannamässigt) de ser fina ut!
 
Det ser jättefint ut! Försök ändå, så mycket du bara vågar, låta såren lufta sig. Tejpa igen munkorg om hon vill tvätta.


Min hade en riktigt ful grop i midjan. Han lade sig på såret hela tiden och det gick inte alls att skydda. Det var bara att duscha och smörja med vetramil och sen hålla tummarna. Det blev suveränt ändå.
 
Sådär. Nu har jag tagit bort plåstren, gjort rent med koksaltlösning och satt på väldigt lätt skydd igen. Veterinären sa att jag skulle lämna allt utan plåster osv, men jag kan inte lämna det helt utan något alls för dels kommer det bli smutsigt, dels är det extremt stor risk att Ebrah börjar tvätta Aysu. Men ja, det blir nog bra.

Två av såren hade vätskat sig lite, det på frambenet var värst. Ska hålla lite extra koll på det. Såhär såg allt ut efter att jag tvättat.
80735061_1528408010640907_6916259727366160384_o.jpg

79697975_1528408143974227_6578219541740912640_o.jpg

79893960_1528408273974214_590994496431325184_o.jpg

Det här sista såret syddes aldrig ihop helt. Dels för att det var svårt att få huden att räcka till, dels för att veterinären ville ge det möjlighet att vätska sig lite. Det blev såhär istället för dränage, om jag förstod det hela rätt.

Såren ser fina ut men det som vätskar behöver du tvätta och se till att inget smuts kommer in i 😊 Hon ser lite irriterad ut i huden runt om det första såret, det kan du smörja med mjukgörande salva men var försiktig att det inte kommer i själva såret.
 
Sådär. Nu har jag tagit bort plåstren, gjort rent med koksaltlösning och satt på väldigt lätt skydd igen. Veterinären sa att jag skulle lämna allt utan plåster osv, men jag kan inte lämna det helt utan något alls för dels kommer det bli smutsigt, dels är det extremt stor risk att Ebrah börjar tvätta Aysu. Men ja, det blir nog bra.

Två av såren hade vätskat sig lite, det på frambenet var värst. Ska hålla lite extra koll på det. Såhär såg allt ut efter att jag tvättat.
80735061_1528408010640907_6916259727366160384_o.jpg

79697975_1528408143974227_6578219541740912640_o.jpg

79893960_1528408273974214_590994496431325184_o.jpg

Det här sista såret syddes aldrig ihop helt. Dels för att det var svårt att få huden att räcka till, dels för att veterinären ville ge det möjlighet att vätska sig lite. Det blev såhär istället för dränage, om jag förstod det hela rätt.


Är mittenbilden såret på huvudet? Hur fick hon såret på sidan?

Fantastisk ändå att hon kan få komma hem så fort mtp att det är en fraktur i skallbenet. Det låter ju som något väldigt allvarligt.

Doris sprang in i en grind en gång och fick en skärsår under ögat. Jag har aldrig tänkt på att det kan bli så här illa av att springa in i något, inser att vi nog hade tur i att det bara blev ett sår.
 
Är mittenbilden såret på huvudet? Hur fick hon såret på sidan?

Fantastisk ändå att hon kan få komma hem så fort mtp att det är en fraktur i skallbenet. Det låter ju som något väldigt allvarligt.

Doris sprang in i en grind en gång och fick en skärsår under ögat. Jag har aldrig tänkt på att det kan bli så här illa av att springa in i något, inser att vi nog hade tur i att det bara blev ett sår.
Yep, mittenbilden är huvudet. Hela hon flög in i bänken i rastgården, det var så kraftig smäll att själva bänken flyttade sig en bit. Visst, den var i plast istället för trä, men ändå. Jag är mer förvånad över att hon inte har ännu fler sår, hade lätt kunnat vara sår längs hela sidan. Hur såret på huvudet kan vara så litet förstår jag inte riktigt. Det var iofs litet från början, men snacka om att de måste varit försiktiga när de tog bort benbiten!

Nu var jag precis ut på cykeltur med Ebrah och under tiden hade Aysu pillat av sig plåstret på frambenet. Hon har inte tagit några stygn som tur är, men jag kommer utan tvekan hålla extra koll nu. Gjorde rent igen och ska fundera på om det finns någon bättre lösning för allt där.
 
Och nu är frambenet något svullet... Inte så att det syns, men känns. Morsans sambo på väg med antibiotikan som vi skulle gett från igår morse men som f*n inte gått att få tag på. Han är i annan stad nu och köper på vägen hit. Ringde till djursjukhuset nu och rådfrågade, de tyckte inte att jag behövde komma in nu, men att jag ska komma direkt om det blir värre. Har gett kvällsrimadylen redan nu och blandade lite fil i en del vatten för att få henne att dricka något. Om max 1 1/2 timme borde morsans sambo vara här. Jag ringde honom och sa att vi vill ha medicinen nu, så han skulle köra raka vägen iaf...
 
Och nu är frambenet något svullet... Inte så att det syns, men känns. Morsans sambo på väg med antibiotikan som vi skulle gett från igår morse men som f*n inte gått att få tag på. Han är i annan stad nu och köper på vägen hit. Ringde till djursjukhuset nu och rådfrågade, de tyckte inte att jag behövde komma in nu, men att jag ska komma direkt om det blir värre. Har gett kvällsrimadylen redan nu och blandade lite fil i en del vatten för att få henne att dricka något. Om max 1 1/2 timme borde morsans sambo vara här. Jag ringde honom och sa att vi vill ha medicinen nu, så han skulle köra raka vägen iaf...
Stackars lilla gumman :( Styrkekramar! :heart
 
Nuuu har hon fått i sig antibiotika och varit ut en liten sväng igen. Det har åtminstone inte blivit värre sen jag upptäckte att det inte var bra. Bara hoppas att hon snabbt blir helt ok nu. Ska se till att blanda i lite vatten i maten varje gång ett tag framöver nu också, känns som om det kan hjälpa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
1 568
Svar
34
· Visningar
1 495
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
526
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Hej, hur många har fått till en parning när enligt veterinären Progesteronprovet legat på 63 nmol/L och det har blivit valpar?
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp