T

tabasco

går här hemma och funderar på hur jag ska göra.
har funderat länge på att ha fri tillgång till hö men hur ska det förvaras i hagen? någon form av höhäck men jag har ingen aning om hur en sådan ska se ut! det vore ju bra om det är lite jobb för hästarna att få tag på höet, alltså att höet inte bara ligger på en öppen yta på marken utan lite mer svår tillgängligt, typ någon form av spjälor runt höet.
hur har ni som har fri tillgång till hö gjort?

en kvinna här där jag bor ger sina hästar hö som vaanligt men har i hagen en rundbal halm, skulle det kunna vara något? finns det risk att hästarna äter för mycket av halm och inte mår bra av det? men hennes hästar ser ut att må bra.

tacksam för svar
sofie
 
Jag har en gammal sj pall som jag har satt kragar på så lägger jag höt i den. Hästen får då normal ät ställning eftersom höt nästn ligger på backen. Jag har inget tak på den men jag lägger i ca 1 bal per gång och det räcker i ca 2 dagar.
Fungerar mycket bra oxå iom att min går med en minishettis som jag inte vill sätt apå fri tillgång. Han når ju inte upp och i.
 
Jag har ett helt vanligt badkar till höhäck. Det är billigt, bra och enkelt. Det blir normal ätställning och de kan inte trampa runt i höet som de hade gjort om det låg direkt på marken. Sen har jag badkaret inne i hästarnas regnskjul så blir det inte blött heller om det regnar eller så. (Det är det enda det gör här nere i Skåne just nu, regnar. Vi flyter snart bort.... :crazy:)
Jag tycker det funkar jättebra och det är lätt att hålla rent.
Jag har oxå shettisar, 2 stycken, men de har oxå fri tillgång till hösilaget precis som de stora och det funkar bra. De är inte alls tjocka eller så, tvärtom är de i utmärkt kondition. Men det är väl individuellt.... :smirk:

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius
 
hehe det med badkar var ju smart! ;)

om man sedan sätter någon form av tak över så funkar det kanske bra...jag har själv en shettis som alla redan är lite för fet men det är ju på grund av brist på motion. :crazy:

ingen som har något att säga om att ge fri tillgång på halm? är som sagt en här där jag bor som har det till sina hästar och tipsade mig om det.
 
Fri tillgång på halm funkar bra tycker jag.
Har en NSV som är ganska kraftig,och ett väldigt bra ensilage.

Jag har hästarna på lösdrift,och för mig funkar det kanon med en storbal halm i hagen (fin havrehalm).

Hästarna ,russ,arab och nordsvensk har något att göra hela tiden,samtidigt som nordsvensken inte blir för tjock.
/Anette
 
jag använder mig av en gammal korgsläde, (tror att de heter så), fungerar jätte bra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
711
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 507
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp