N

niba

Dags för knattelektion imorgon igen, och jag är totalt hjärndöd efter en vecka i sängen.

Tänkte att vi ska ägna åt oss hur man styr hästen imorgon, och då undrar jag om ni har några bra förslag på hur jag ska lägga upp lektionen?

De är bara små, barn födda 03-04 så inga krav här. Och de rider en halvtimme.

Jag brukar göra så att de först får gå in på en stor volt och göra massa olika balansövningar, som att leka flygplan, klappa öra och rumpa osv. Vilket jag tänkte göra nu med, men sen :crazy:

Inte bra när fantasin tryter :(
 
Sv: hjälp..

Är du säker på åldern?
Hur länge har dem ridit?
Vad mer har du lärt dem förutom balansövningar?
 
Sv: hjälp..

Sätt upp en liten bana med koner, bommar eller hinderstöd och låt dem skritta runt. T.ex. slalom mellan konerna på långsidan, volt runt konen på ena kortsidan, skritta över eller mellan några bommar, in mellan kon och vägg på ett annat ställe osv. Då behöver du inte göra så mycket annat än att stå i mitten och titta och komma med råd där det behövs och ungar brukar väl gilla sådana där stationsträning som i fångarna på fortet?
Eller låt dem leka "följa john", första ungen väljer själv väg och de andra följer, och byt ledare ibland.

(Herregud vilka små barn förresten. Finns det lektioner för sådana knattar!?)
 
Sv: hjälp..

Hej, Gör en "hinder" bana dvs slalom, styra mellan två bommar man kan låtsas att det är en bro och under bron simmar det hajar!!
lycka till
 
Sv: hjälp..

Jag är helt säker på åldern, varför skulle jag inte vara det? De är väldigt små men de älskar stunderna på hästryggen.

De har hittills ridit 1 gång då vi precis har startat för terminen och dessa är nya. Och de har lärt sig att sätta igång hästen, dvs smacka och trycka med benen (eller för dem "sparka"). Det ska vi givetvis fortsätta med.

Det där med stationsträning var bra, det ska jag slipa på!

Följa John brukar de lite äldre barnen få köra, de här är ju så små så det kan bli lite svårt att få dem att säga var de vill styra.

Det där med en bro var också bra!

Tackar, hoppas mer tips kommer inrullande!
 
Sv: hjälp..

Bygg en labyrint väg av bommar på marken, visserligen blir det 90 graders svängar men gör den bred så går det galant!!!
Och så kan man lägge en bom ensam sen när dom ska lära sej att göra halt för då ska dom stanna så den kommer under hästens mage, sånt tycker dom är skitkul!!!!
 
Sv: hjälp..

Med så små barn kan du lika gärna köra en repetition av förra lektionen, särskilt om det bara är andra gången de rider. De kommer att tycka att det är precis lika kul ändå! Det är bättre att ta det lugnt i början, de har nog fullt upp med att bara sitta på hästen och koncentrera sig på den, och har svårt för att ta in för mycket nytt då.

Sen ger det trygghet i den åldern med repetition, så börja gärna lektionen på samma sätt varje gång, och smyg sen in något nytt om du märker att de är mottagliga. Men det vet du säkert redan om du är van att ha lektioner för små barn.

När jag hade knattelektioner en gång i tiden hade jag balansövningar nästan halva terminen och bara lite enkla styrövningar, t.ex. volt runt en kon, snett igenom etc. Men "mina" treåringar kunde faktiskt ändå både skritta och trava själva efter bara en termin och styra hjälpligt (på de snällaste ponnysarna).

/Anja

(som har två döttrar och vet precis hur yra de kan vara i den åldern!)
 
Sv: hjälp..

Jo, lite yra är de och väldigt impulsiva.

Jag tänkte börja lektionen precis som förra gången med balansövningarna och så vidare men vill gärna lägga in något lite nytt för att se vad som händer, själv är jag rätt nöjd om de faktiskt håller i tyglarna.

Knattar är jag inte speciellt van vid, har oftast ungdomar eller vuxna men jag tycker det är jätteroligt med de små också och jag hade tänkt mig att man bara ska styra mellan koner och lite så...Jag får klura i natt!
 
Sv: hjälp..

hej!

när jag hade lite äldre barn från 4-5 och uppåt brukade jag försöka få dem att vara trygga och avslappnade på hästryggen. alla barnen skulle le iaf i alutet på lektionen!

då spelar de inte så stor roll va dman gör bara dom har skoj och känner sej säkra, känner man sej osäker blir det aldrig riktigt kul. Vet jag själv då jag är en liten fegis hehe.

men som alla andra sagt. styra runt koner, det brukar räcka att man sätter koner så att dem rider tex ridvägarna så korrekt som möjligt. så små barn tar ju de flesta ridläraren säger på antingen jättestort allvar, elelr inte alls hehe.

för svårt blir bara jobbigt för både dej och barnen. keep it simple liksom! balansövningarna är jätteviktiga, det tror man inte. men som sagt för att tycka att det är kul att rida när det börjar kräva lite av en, även om det är att bara svänga o styra så räcker det med att barnet har dålig balans och att hästen inte riktigt svänger när barnet är berett så kan det bli en obehaglig upplevelse.

men skönt att se att du är så ambisiös elel rhur de nu stavas haha.
Gud vad jag saknar att ha lektioner nu... buhu!

lycka till iaf! och hopap sinte jag rördetill det för mycket =):banana:
 
Sv: hjälp..

Lektionen gick bra, och ungarna log och jag fick kramar när de åkte hem :love:

Vi gjorde balansövningar och sen fick de testa att stå i sadeln (trepunktssits) vilket de verkade tycka var jättekul, men höjdpunkten är ju enda de där långsidorna de får trava..:smirk:
 
Sv: hjälp..

jamen va bra!

när mina små kunde stå i fältsits fick dom först lära sej att skritta mot en bom (som låg på långsidan) haha, och resa sej när dom gick över den, och noga med att titta framåt och inte ner i backen!
xå en favorit som många gillade, sen får dom ju lära sej att trava, sen flyttar man in bommen in mot mitten mer o mer för varje gång!

gilald eiaf "mina" barn:bump:
 
Sv: hjälp..

Immer skrev:
Tvååringar som rider? Det var häftigt!

Immer

mja häftigt o häftigt.. inte bra för deras ryggar.. tror jag.. jag har hört att man inte ska låta barn rida förrän dom är minst 4..
 
Sv: hjälp..

Jo, jag har också stött på folk som anser att barn under 7 år inte ska rida regelbundet pga av att deras skelett inte är tillräckligt utvecklat ännu. Men jag vet inte.
 
Sv: hjälp..

Fille skrev:
mja häftigt o häftigt.. inte bra för deras ryggar.. tror jag.. jag har hört att man inte ska låta barn rida förrän dom är minst 4..

Men en halvtimme 1 gång i veckan kan väl inte vara skadligt:angel:
Då tror jag nog att vilda dagislekar kan skada ryggen mer:crazy:
 
Sv: hjälp..

Fille skrev:
mja häftigt o häftigt.. inte bra för deras ryggar.. tror jag.. jag har hört att man inte ska låta barn rida förrän dom är minst 4..

Det var ungefär så jag menade :crazy:
Och jag undrar hur tvååringar kan tillgodogöra sig undervisningen, stå i lätt sits t ex?

Immer
 
Sv: hjälp..

I lärarfärbundets tidning famnns det för några år sedan en stor artikel om en knatteridskola i Frankrike. Där började barnen rida (åka?) när de var 18 månader! Föräldrar stod i kö för att deras barn skulle få börja. Det hade gjorts grundliga studier på de barnen som visade att förutom fin balans så blev barnen också intelligentare, både när det gällde IQ och EQ!

Sen kan man ju se på beduinernas och mongolernas barn, de rider innan de kan gå, fastbundna i sadeln i början.....
 
Sv: hjälp..

okey "bra" hehe.. jag skulle inte låta mitt barn rida mer än typ några varv på ponnyrdining innan typ 4-5 års ålder.
 
Sv: hjälp..

Det är väl klart att de älskar att sitta på hästen, det brukar räcka med att jag tar med en bild på en häst för att de ska bli överlyckliga.
Så små barn inte fattar vad följa john går ut på, knappt att 4-5 åringarna fixar det.

Men en halvtimme 1 gång i veckan kan väl inte vara skadligt
Då tror jag nog att vilda dagislekar kan skada ryggen mer

Jag tror inte att ridning 30min 1dag/v är skadligt för ryggen men jag förstår inte riktigt vad de får ut av den, för så små barn räcker det med att bara åka häst.


Haha, menar du att "dagislekar" skadar ryggen? är du seriös? hur många tror du det är som har gått på "dagis" egentligen? skulle man få dålig rygg av lekar på "dagis"?

Sen kan man ju se på beduinernas och mongolernas barn, de rider innan de kan gå, fastbundna i sadeln i början.....
Alla som tycker att man ska börja binda fast sig själv i sadeln räcker upp en hand. :smirk:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 088
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag brukar hålla ridlektioner för ett barn på ca 7 år och snart är det sista lektionen och då vill jag hitta på något lite roligare. Har...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: Fairy94
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp