Bukefalos 28 år!

hjälptyglar

E

EmMmY

har någon lust att förklara för mig vad dessa hjälptyglar är bra för/hjälper, om ni inte tycker de är bra; vad de används i för syfte, och vad som är dåligt med dem?

Graman?
Martingal?
thiedeman?
halsförlängare?
inspänningstyglar?
chambon?
snodd?
 
Gramantygel används försiktigt av kunniga ryttare för att hjälpa hästen att komma i rätt form. Den fäster man i sadeljorden och sen löper den genom bettringarna och man har således samma tygelfattning som när man rider på kandar. Den är enkel att ge eftergifter på. Var observant så att hästen verkligen trampar under sig och inte bara böjer på nacken, då är inte gramanen rätt hjälp.

Thiedemantygel verkar som en fast graman men du har bara en tygel i handen. Den är ställbar i fasta lägen.

Halsförlängare används vid longering och vid ridning för att hästen ska söka sig framåt/nedåt och är en ”snällare” variant av gramantygel. Halsförlängaren fästes antingen under magen på hästen eller i sidorna och skall spännas så att den slutar att verka när hästen går på tygel.

Inspänningstyglar används också vid longering. Syftet är att hästen skall gå i rätt form och arbeta med ryggen. Var noga med att tyglarna är lika långa och att inte spänna för hårt. Om du longerar hästen utan att den är inspänd för den visserligen motion men arbetar inte i rätt form och utvecklar då inte ryggmusklerna.

Chambon används mest vid longering men det går även att rida på chambon. Hjälptygeln skall löpa genom ringen i nackstycket och fästas i bettringen. Dra inte åt för hårt, när hästen går i rätt form skall tygeln hänga lös.

Martingal används vid hoppning och på hästar som slår upp med huvudet. Skall hänga löst när tyglarna är sträckta. Var noga med att inte spänna martingalen för hårt, den används inte för att få hästen att gå på tygeln. Tygelstoppar måste användas så att inte ringarna fastnar i tygelns spänne. En martingalstopp fäste strax ovanför halsremmen och hjälper till att hålla allt på plats.

Allt ovanstående är hämtat från H**ks sida om hjälptyglar..Jag ser själv lite nytta i att använda sådana hjälpmedel.Det kan dock i bland vara nödvändigt.För hästen för att finna balans genom sin kropp.men som sagt det är hjälptyglar för hästen.INTE hjälptyglar för ryttaren
 
Ingen stor vetare, men försöker:

Graman? Lättare att få hästen i form. Kan dock bli så att den skiter i bakbenen och bara böjer på nacken.
Martingal? Så att hästen inte kan kaste upp huvudet, över hinder och annars också.
thiedeman? När man tar i hästen måste den bita sig i bringan.
halsförlängare? Som en snäll graman. För att få hästen att sänka huvudet. Iaf min häst blev helt stum istället.
inspänningstyglar? Vid longering för att få hästn i rätt form.
chambon? Formens skull, som de felsta andra.
snodd? Ridskolenamnet på halsförlängare.

Personligen rider jag inte på annan hjälptygel än martingal när jag hoppar högre och när jag rider galopp, så hon inte slänger upp huvudet på näsan på mig, vilket hänt ett antal gånger.. :crazy: Har testat halsförlängare, inspänningstyglar (ridning och longering) och thiedemantygel. Bara halsförlängaren hade nån riktig effekt - negativ effekt. :crazy:
 
chambonen kan man låta löpa genom bettringarna och tillbaka från ursprunget av snörerna.
 
Isåfall dras den ju genom bettringarna till ursprungsläget istället för att knäppas fast i bettringarna.
Kallas då för gouge.
 
Graman? För att dra hästens huvud nedåt/bakåt. Har dock fördelen att ryttaren kan reglera den själv. Fast det kan ju även vara en nackdel, förstås...

Martingal? Hindrar hästen från att träffa ryttarens ansikte om den kastar upp huvudet.

thiedeman? För att dra hästens huvud nedåt/bakåt. Sämre variant av graman, eftersom det inte går att reglera den fritt.

halsförlängare? För att dra ned och hålla fast hästens huvud. De flesta är för korta för att ge en vettig eftergift på annat än små ponnyer...

inspänningstyglar? För att dra hästens huvud nedåt/bakåt.

chambon? Sänker hästens huvud genom tryck på nacken. Drar inte huvudet bakåt.

snodd? Samma som halsförlängare.
 
gougebetten är ju annorlunda.
istället för att knäppa chambonen i bettringarna så löper den igenom och tillbaka mot bringan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Egentligen är livet bra. Men det har varit många tuffa år, och jag är helt slut. Mår verkligen inte bra. Jag försöker rensa upp bland...
Svar
14
· Visningar
1 484
Senast: Gnist
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 049
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 747
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp