Hjälp mig! Jag behöver era råd! :(

Snompe

Trådstartare
Hej!
Nu behöver jag råd av er.
Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny.
Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket. Det är en supersnäll häst och verkligen en riktig klippa. Hon älskar människor och kan ridas och skötas av alla. Från små, små barn till vuxna.
Nu till problemet...
För ca fem år sedan skadades hon svårt i ena hoven. Hon är nu "läkt", men är inte längre ridbar annat än för barn. Har satt en gräns på 50 kg. Endast i skog och mark och givetvis ingen hoppning.
Hon markerar i traven, men ska inte ha ont enligt veterinären, utan skadan har medfört en rörelsestörning. Enda gångerna man märker att hon har lite ont är när det är hårt och knöligt i marken. Då kan hon bli lite öm i hoven, det märker man. Annars ser hon ut att må bra. Springer glatt med de andra hästarna, busar, äter, håller hull, verkar glad och nöjd etc.
Men! Jag har en häst till, en ridhäst till mig. En häst som jag tycker mycket om :heart
Min ekonomi är inte den bästa i världen. Visst, pengarna räcker till, men jag får dåligt samvete gentemot den övriga familjen. Alla våra pengar går till mina hästar och maken tycker inte att det är så kul. Jag förstår honom...
Egentligen vill jag bara ha en häst. Det räcker för mig. Min gamla älskade häst går bara och kostar massa pengar och själv kan jag inte använda henne. Annat än till avel möjligen. Hon har bra stam och har lämnat bra avkommor. Men, jag vill inte avla.
Jag skulle säkert kunna få henne utdömd, men klarar jag av att avliva henne. Mitt hjärta värker!!!!
Låna ut henne? Men till vem?? Man måste isåfall kunna lite helt till 1000% på fodervärden.
Att sälja min ridhäst och behålla henne är uteslutet. Jag vill ju rida!
Vad ska jag göra? Känner mig rådvill.
Behöva få höra era tankar och ideer.

Kram :heart
 
Det här är så svårt... Jag skulle leta efter någon som vill ha en sällskapshäst någonstans. Naturligtvis ha ett ordentligt kontrakt så att det aldrig uppstår några problem och du har full koll på hästen, och kan åka dit och se till att hästen har det bra! :)
 
Vet du, jag tycker att du med gott samvete kan låta henne somna in.

Hon slipper stressen över att flytta bort från dig och du slipper oroa dig över om hon har det bra eller inte samt tänka på eran ansträngda ekonomi. Jag tycker att man hör alltför många historier om folk som lämnar bort sina äldre älsklingar och hittar de sönderridna eller magra eller både och. Ni har fått många fina år tillsammans och jag tror hon hellre slutar sina dagar hos dig.
 
Då hästen trots allt inte är helt fräsch, även ifall hon inte verkar ha särskilt ont, markerande är ändå ett markerande och tär på övriga kroppen. Hon har haft ett långt och bra liv hos dig, jag hade nog valt att ta bort hästen faktiskt. Svårt som sjutton och otroligt jobbigt men samtidigt bäst för hästen.

Att lämna bort en sådan häst är inte rätt, varken för dig eller för hästen.
 
Jag skulle avliva eftersom hästen har en skada som hon har ont av till o från. Då skulle jag inte våga låna ut. Bättre att avliva och veta att hästen har de bra än att gå runt och vara orolig.
 
Hej!
Nu behöver jag råd av er.
Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny.
Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket. Det är en supersnäll häst och verkligen en riktig klippa. Hon älskar människor och kan ridas och skötas av alla. Från små, små barn till vuxna.
Nu till problemet...
För ca fem år sedan skadades hon svårt i ena hoven. Hon är nu "läkt", men är inte längre ridbar annat än för barn. Har satt en gräns på 50 kg. Endast i skog och mark och givetvis ingen hoppning.
Hon markerar i traven, men ska inte ha ont enligt veterinären, utan skadan har medfört en rörelsestörning. Enda gångerna man märker att hon har lite ont är när det är hårt och knöligt i marken. Då kan hon bli lite öm i hoven, det märker man. Annars ser hon ut att må bra. Springer glatt med de andra hästarna, busar, äter, håller hull, verkar glad och nöjd etc.
Men! Jag har en häst till, en ridhäst till mig. En häst som jag tycker mycket om :heart
Min ekonomi är inte den bästa i världen. Visst, pengarna räcker till, men jag får dåligt samvete gentemot den övriga familjen. Alla våra pengar går till mina hästar och maken tycker inte att det är så kul. Jag förstår honom...
Egentligen vill jag bara ha en häst. Det räcker för mig. Min gamla älskade häst går bara och kostar massa pengar och själv kan jag inte använda henne. Annat än till avel möjligen. Hon har bra stam och har lämnat bra avkommor. Men, jag vill inte avla.
Jag skulle säkert kunna få henne utdömd, men klarar jag av att avliva henne. Mitt hjärta värker!!!!
Låna ut henne? Men till vem?? Man måste isåfall kunna lite helt till 1000% på fodervärden.
Att sälja min ridhäst och behålla henne är uteslutet. Jag vill ju rida!
Vad ska jag göra? Känner mig rådvill.
Behöva få höra era tankar och ideer.

Kram :heart


Många står där med egna gårdar och har visserligen råd med 2 hästar men har inte tiden att hålla 2 i ridkondis..Så en ren och skär sällskapshäst är vad dom söker.
Som kan hänga med som handhäst då och då hästen får ju bli borstad och ompysslad varje dag och gå ute i en hage minst 12 timmar om dagen eller gärna lösdrift.


Så jag hade sålt hästen som ren sällskapshäst där hon får gå och skrota sina sista år i livet.. där hemmet är viktigare än priset.. finner man ett bra hem så skulle jag kunna skänka bort hästen tillochmed.
 
Ta ditt ansvar och låt hästen somna in, tycker jag. En så gammal häst ska inte behöva flytta, särskilt inte som den är ofräsch. Det är fruktansvärt svårt att avliva sin häst, men att skjuta upp det kommer inte att göra det enklare.
 
Usch vilket svårt val.. Jag blir själv orolig över att behöva ta sådana beslut då jag nu har en 27:åring som rids 6 dagar i veckan och samtidigt letar häst att tävla med.

Jag vet inte om jag skulle kunna klara av att ta beslut om avlivning om jag såg att hästen mådde bra men innerst inne vet man nog när det är dags.. Jag skulle säga att du ska gå på magkänslan. Lider verkligen med dig, det finns nästan inget värre än att ta ett sådant beslut.
 
Hej!
Nu behöver jag råd av er.
Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny.
Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket. Det är en supersnäll häst och verkligen en riktig klippa. Hon älskar människor och kan ridas och skötas av alla. Från små, små barn till vuxna.
Nu till problemet...
För ca fem år sedan skadades hon svårt i ena hoven. Hon är nu "läkt", men är inte längre ridbar annat än för barn. Har satt en gräns på 50 kg. Endast i skog och mark och givetvis ingen hoppning.
Hon markerar i traven, men ska inte ha ont enligt veterinären, utan skadan har medfört en rörelsestörning. Enda gångerna man märker att hon har lite ont är när det är hårt och knöligt i marken. Då kan hon bli lite öm i hoven, det märker man. Annars ser hon ut att må bra. Springer glatt med de andra hästarna, busar, äter, håller hull, verkar glad och nöjd etc.
Men! Jag har en häst till, en ridhäst till mig. En häst som jag tycker mycket om :heart
Min ekonomi är inte den bästa i världen. Visst, pengarna räcker till, men jag får dåligt samvete gentemot den övriga familjen. Alla våra pengar går till mina hästar och maken tycker inte att det är så kul. Jag förstår honom...
Egentligen vill jag bara ha en häst. Det räcker för mig. Min gamla älskade häst går bara och kostar massa pengar och själv kan jag inte använda henne. Annat än till avel möjligen. Hon har bra stam och har lämnat bra avkommor. Men, jag vill inte avla.
Jag skulle säkert kunna få henne utdömd, men klarar jag av att avliva henne. Mitt hjärta värker!!!!
Låna ut henne? Men till vem?? Man måste isåfall kunna lite helt till 1000% på fodervärden.
Att sälja min ridhäst och behålla henne är uteslutet. Jag vill ju rida!
Vad ska jag göra? Känner mig rådvill.
Behöva få höra era tankar och ideer.

Kram :heart

Jag skulle kollat om någon jag kände kunde ta emot en sällskapshäst. Annars låta somna in.
Jag skulle vara rädd att den hamnar hos ngn som tänker att de får en billig häst som de sen busrider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
876
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp