Bukefalos 28 år!

"Hmmm himlen är vacker idag..."

Qvistis

Trådstartare
Hästen jag rider, går med huvudet högt och får inte upp ryggen för hon tycker det är så kul att bli riden att hon inte får ner huvudet och upp ryggen.

Hon reds in i höstas och gick mkt fint på tygel och så.

Sen hade hon en paus från okt till december erl något sådant och var då tillbax där hon är uppföd och levt hela sitt liv. (Hon reds in hos en kompis till ägaren)

Första gången när jag red henne (när hon hade kommit hem efter pausen)protesterade hon och fick tillslut av mig med många om och men sedan dess har hon aldrig gjort något sådant och är nu mkt posetiv till arbete. Kan grundhjälperna mkt bra, även galoppombyten och hoppa hinder..

Men ner på tygel kommer hon inte inte äns i närheten, för hon är så glad när man rider henne att huvudet är högt och öronen framåt. Nån gång i bland ute kan hon gå ner fint och arbeta bra.

Funkar bra att tömköra henne då går hon ner fint fast jag bara gjort det några gånger.

Behöver alla tips jag kan få för att få ner huvudet på henne och upp ryggen gärna lösgörande övningar även hjälptyglar som kan få ner huvudet en bit...

Alla tips m.m. välkommnas varmt!!!!
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Ta hjälp av en tränare! Att ge goda ridråd på nätet är svårt.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

JO det ska jag om en månad då jag har tid jos tränare men behöver få ner huvudet och upp ryggen iallafall lite på traven tills vi ska till tränaren.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Ta hjälp av en tränare.

Unghästar ska inte bli påtvingade hjälptyglar, det är ridningen som brister och den blir inte bättre av att man spänner ner näsan på hästen.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Ett litet tilllägg hästen räknas ej som unghäst längre då den är över åtta reds in när den är sju.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Åldern har ganska liten betydelse här. En oerfaren häst är en oerfaren häst oavsett ålder.

Du verkar fokusera mkt på var huvudet befinner sig? Aktivera bak istället, skänkelvikningar, öppnor och slutor. När bakbenen hamnar rätt kommer huvudet "rätt" på köpet!
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Men i utbildningssammanhang kan man nog betrakta den som en unghäst!

Jag har själv en sexåring, som gått och skrotat i hagen hos oss i två och ett halvt år. När hon kom var hon riden i ett år (reds in som 2,5-åring) och hade inte en muskel på kroppen. Nu har hon fått växa till sig (var kraftigt överbyggs innan) och hon blivit minst 5 centimeter högre i manken.
Vi har nyligen börjat med markarbete, och jag betraktar henne definitivt som en unghäst.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Jo det är de jag gör, jag rider henne driver gör lösgörande övningar osv. Men hon har huvudet fortfarande högt och så.

Det är precis som hon tycker att huvudet ska vara där när man rider och inte var nere och slappna av osv.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Har du provat att skritta och trava över en lång rad bommar? Det är svårt för hästen att se vad som ligger på marken när huvudet är uppe i skyn. Dessutom aktiveras bakdelen när de måste lyfta hovarna lite högre, och som vi alla vet kommer "äkta form" från bakdelen och inte från nacken.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Nja 4 bommar har vi skrittat och travat över men det är ju inte många men ska prova med en 10 st elr något sådant.

Tack för ett inspirerande tips!!!

Tar tacksamt emot fler tips!!!!
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Det behöver ju inte vara just tio så länge som de är fler än två (skutt skutt). Du kan ju lägga ett par på böjt spår och ett annat par på rakspår och blanda in lite koner här och där för att rida serpentiner emellanåt, allt för att hålla hästen aktiverad. Om hon är så glad och positiv till ridning, blir hon säkert bara trevligare av att få tänka lite under sadel istället för att bara åka rakt fram. Lycka till!
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Passar sadeln och är hästen kollad så att den inte har ont?
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Behöver alla tips jag kan få för att få ner huvudet på henne och upp ryggen gärna lösgörande övningar även hjälptyglar som kan få ner huvudet en bit...​

Lugn, lugn, lugn! Såååå viktig är inte huvudets placering! För att kunna gå så som du önskar behöver hon både utbildning, muskler, kondition och även vara lösgjord. Sådant tar sin lilla tid.

Rid mycket på lång tygel och var lugn med både hand och skänkel så att hon kan söka sig neråt i ett första skede och börja slappna av lite. Ta inte till några hjälptyglar (men gärna instruktör) för att placera huvudet i en viss position, för risken är stor att det istället skapar spänningar, stress och motstånd i hästen.

Att rida i mjuka bågar med ledande tygeltag brukar kunna locka hästar som vill titta på stjärnorna att sänka huvudet något. Ge efter och beröm så snart hon gör minsta antydan till att sänka huvudet - även om det inledningsvis leder till att hon höjer det direkt igen. Att rida öppnor och slutor (utan att samtidigt kräva av hästen att den ska "gå på tygeln") hjälper hästen att börja bygga muskler i bakdelen. Bommar (som du rider över med längre tyglar) hjälper till att träna upp ryggmuskulaturen samt konditionen och lockar henne att se efter vart hon sätter fötterna (dvs sänka huvudet framåt neråt). Behöver inte vara många bommar och du behöver inte rida över dem jättemånga gånger. Less is more.

Att utbilda en häst är en långvarig och successiv process som kräver både tid, tålamod, kunskap och erfarenhet. Oavsett ålder tar det tid för en häst att bygga upp muskler och kondition. Även hästar kan få träningsvärk och belastningssmärtor om man begär för mycket för fort. Vilodagar och många pauser under ridpassen är en viktig del i utbildningen, både för den fysiska och den mentala biten.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Skit i vart hon har sitt huvud. Tänk på att "få in" bakbenen under hästen. Så kommer lösgjord heten senare. prova med att sänka handen lite och bredda lite. Så fick jag rida min ponny när han oxå "kollade in himmlen" nu är det mycket bättre
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Få hästen att slappna av först! en spänd häst kan inte jobba i en bra form...
Och tkr det låter som att du fokuserar väldigt mkt på vart huvudet är... Att sätta på en hjälptygel så börjar man i fel ände tkr jag...

Formen ska komma bakifrån bakben/rygg sen sist kommer huvudet...

Har själv en 6 åring ett fullblod som håller på att skolas om, första månaden gick hon typ bara med huvudet upp och jobbade inte alls med ryggen och bakbenen. Sen började hon kunna slappna av och hon kunde då börja få med sig ryggen och bakbenen korta stunder.
Nu har vi haft henne 5 månader och hon kan nu få med sig ryggen och bakbenen längre stunder, men får inte med sig huvudet så ofta än.

Är hästen van att gå med huvudet uppe och kanske spänner sig så blir ju hästen spänd, så skulle ta ut en ET som kan kolla om hästen är spänd någonstans...

Men att få hästen avslappnad tkr jag är nummer 1!
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Hej!

Kommentar: Om du breddar och sänker handen blir vinkeln i bettet fel och bettet hamnar fel i munnen. Dessutom är risken väldigt stor att du tappar din sits (utöver naturligtvis det felaktiga med att rida med breddade och nedlagda händer). Många hästar reagerar "fel" på detta och drar in huvudet mot bogen och ger en "falsk form" där de förvisso har huvdet inte i luften, men de jobbar inte heller med bakbenen. För att få rätt inverkan på bettet när häst drar upp huvudet måste man tyvärr följa med upp med händerna.. Så fort häst slappnar av lite ger man efter och följer med ner.

till TS: Tipsen om bommar och övergångar är superbra, precis som flytta sidvärts. Tänk på din sits också- kanske är du låst nånstans, så du hindrar häst att kunna slappna av. Sitter sadeln verkligen bra? Många hästar går med huvudet i vädret av obehag från sadeln- den kanske har åkt fram? Har du mjuka händer som tillåter hästen att slappna av? Tänk lite mindre på huvudet och mer på bakbenen (jag vet att det är lätt att säja och inte lika lätt att göra). Ut och tuffa i skogen, över stock och sten, så pålle måste lyfta fötter och sänka rygg.

Lycka till!

/ Lavinia
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Jag menar inte att hon ska rida så hela tiden(borde ha skrivit det i texten) utan bara så hästen börjar att söka sig neråt.
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Hästen ska söka handen framåt nedåt, inte böja sig för handen. Håller med Lavinia som dessutom gav ett riktigt bra tips! - TS: Ute i terrängen med unghästen så att den får lysta på fötterna!
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Tömköra mycket kanske? Kanske tycker det är jobbigt med ryttare på ryggen och måste arbeta utan?
 
Sv: "Hmmm himlen är vacker idag..."

Tack för alla svar!!!!

Just nu tömkör jag hennne rätt mkt för att få henne i form då hon går alldeles rätt där. Sen är jag även ute och promenerar med henne i lång och låg form och rider henne även barbacka i skritt i låg och lång form med långa tyglar, melan däck och över bommar.

Så nu kommer vi köra på detta ett tag tills hon får tillräckligt med muskler för att bära sig i trav osv.
Typ att vi börjar från grunden och bygger upp allting igen för att få henne i bra form med bra muskler.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 896
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp