Hö/hösilage priser i Skåne

_Peplis_

Trådstartare
Ska flytta söderut snart och undrar.
Hur mycket betalar ni för hö? hösilage? (/kg /bal?)
Är det eget? Eller åker ni och hämtar? (pris för hemkörning?)
 
Sv: Hö/hösilage priser i Skåne

Hö kan du nästintill glömma i skåne i år inte många som lyckats få in något sådant, ett fåtal med skulltorkar fick in en omgång tidigt, har inte varit sammanhängande fint väder ens 5 dagar sedan i april/maj här nere utan varannandags väder med regn vilket gjort att många inte ens har lyckats få in något hösilage i år.
Nu när det står klart att det blir väldigt svårt pga vädret att få in andra skörden också så kommer nog prisbilden att sticka rejält uppåt. Det är ett katastrof år i skåne pga vädret som drabbat allt, just nu står grödorna och gror på fälten och fälten är så blöta så att tröskorna inte kommer ut där de få fina dagar som är. Överallt ligger det halm som blivit fördärvad i monsunregnen där de trots allt har lyckats ta sig ut och rädda säden.
Så med facit att höskördarna har regnat inne, säden har grott och halmen regnat bort så blir det nog ett väldigt dyrt år på de bitarna.
Beror lite på var i skåne du skall bosätta dig det finns fler med skulltorkar upp mot norra, nordöstra skåne och jag tror de haft lite bättre väder än här nere i södra delarna, i stort sett alla annonser som finns kommer från dessa delar.
 
Sv: Hö/hösilage priser i Skåne

Jag ska bo i Malmö. Så med andra ord är det bra att hitta stallplats där hösilage ingår....:)
 
Sv: Hö/hösilage priser i Skåne

Jag hade definitivt satsat på att hitta något där både strö och hö ingår för som alltid när det blir dåligt med halm så kommer ströpriserna också gå upp oavsett vilken sort, de vet när de kan ta betalt ;)
 
Sv: Hö/hösilage priser i Skåne

Jag ska bo i Malmö. Så med andra ord är det bra att hitta stallplats där hösilage ingår....:)

Fast har du otur så hamnar du i ett stall där stallägaren och du inte har samma uppfattning om vad som är bra hö/strö. I värsta fall blir du i alla fall tvungen att köpa eget hö för det som erbjuds är skräp.
 
Sv: Hö/hösilage priser i Skåne

Tog man inte höet i början av Juni så fick man vänta tills veckan efter midsommar.
Så de höskördar som finns tagna efter midsommar innehåller väldigt lite protein.
Hösilage fanns det tillfälle till då och då om man vågade.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 391
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 093
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp