Jag har inga invändningar emot att du vill köpa en vuxen hund, men jag tror du kanske har lite väl mycket hästtänk kvar om du ser en sådan hund som en läromästare på samma sätt man gör i hästvärlden? Jag är inte hästmänniska, så kanske tänker jag helt fel, vad säger ni andra som har erfarenhet av båda världar?
Hos oss som jobbar som väktare, där 90% av de nya hundförarna tar färdigutbildade hundar skulle säga att det fungerar faktiskt precis likadant på häst och hund.
Med rutinerad hund och orutinerad förare så har du en avklarad uppkörning mellan 2-6 månader efter du satt ihop ekipaget, men med otränad hund så har du tur om du har ekipaget igång inom 1,5 år.
Att lära föraren hur de ska göra för att dom ska få hunden att utföra redan inlärda beteenden är inte så svårt, men att lära in hur man lär ut är svårt.
Så jag skulle säga att tänket med läromästare även på mer detaljnivå är detsamma :)
Även om få inom hundvärlden vill erkänna det ;)

TS:En hund med c-höfter accepteras vanligtvis av dom som ska köra i tjänst, köps tex även in av polisen om hunden är tillräckligt bra, och brukar hålla om man tänker sig för med värmning och liknande innan arbete men självklart är en friröntgad hund att föredra om det alternativet finns.

/Camilla
 
Får man fråga vad det är för ras du spanat på? :)

Rent allmänt när det gäller köp av vuxen hund så är jag väldigt positiv, men så har bara en av mina tre hundar varit valp vid köpet, de andra två har varit ganska gammal hund och unghund. Helt fantastiska hundar.

En bra sak att göra när du fått hem hunden är också att ta den till en riktigt bra fysioterapeut för genomgång. Veterinärundersökning i all ära, men är det problem med muskler eller bara små, små störningar i rörelsemönstret lär veterinären inte hitta dem alls. Genom att ta hunden till en bra fysioterapeut så får du veta hur hunden är i kroppen samt får lära dig hur du ska ta hand om den på bästa sätt för att den ska hålla så länge som möjligt.
Tycker smådjurveterinärerna har skrämmande dålig koll när det kommer till hältor, hundarna måste mer eller mindre hoppa fram på tre ben innan de flesta ser det ens :S

/Camilla
 
Hos oss som jobbar som väktare, där 90% av de nya hundförarna tar färdigutbildade hundar skulle säga att det fungerar faktiskt precis likadant på häst och hund.
Med rutinerad hund och orutinerad förare så har du en avklarad uppkörning mellan 2-6 månader efter du satt ihop ekipaget, men med otränad hund så har du tur om du har ekipaget igång inom 1,5 år.
Att lära föraren hur de ska göra för att dom ska få hunden att utföra redan inlärda beteenden är inte så svårt, men att lära in hur man lär ut är svårt.
Så jag skulle säga att tänket med läromästare även på mer detaljnivå är detsamma :)
Även om få inom hundvärlden vill erkänna det ;)

TS:En hund med c-höfter accepteras vanligtvis av dom som ska köra i tjänst, köps tex även in av polisen om hunden är tillräckligt bra, och brukar hålla om man tänker sig för med värmning och liknande innan arbete men självklart är en friröntgad hund att föredra om det alternativet finns.

/Camilla

Tack för info.

Hur länge funkar och håller de i tjänst? Är det som vilken hund som helst eller finns det begränsningar?

Har de varit röntgade med eller utan förändringar?
 
Jag köpte ju min labbe som tvååring, hon var grundtränad i jakt och det var mer eller mindre "bara" att tuta och köra. Det är klart att det blev pannkaka ibland, i synnerhet som jag hade noll erfarenhet, men på det stora hela gick det faktiskt bra. Nu är Nikka visserligen en väldigt lätt hund överlag och jag hade bra uppbackning i hennes uppfödare (som var den som hade tränat henne) men ändå.
Skall dessutom tillägga att jag har duktiga träningskamrater, utan dem hade jag stått mig slätt hur duktig hunden än var.
Det jag kan tycka är svårt är nu när vi skall gå vidare, eftersom det inte är jag som lagt grunden vet jag inte riktigt vad jag har att bygga på.
Anledningen till att jag köpte en "färdig" hund var helt enkelt att jag snubblade över henne och det sade klick. Annars hade jag lika gärna köpt en som var otränad, dock ingen problemhund.
Ett stort plus i kanten för henne var att hon var friröntgad och kärnfrisk :up:.

Jag har tidigare även tagit över träningen av min kompis agilityhund som hade tävlat SM, hej och hå vad det gick, jag hade inte en chans att hinna med :D. När jag var på hinder nummer fyra hade han typ avverkat hela banan. MEN jag lärde mig otroligt mycket på denna hund och även om vi aldrig blev lika samspelta som han var med sin matte så gick det riktigt hyfsat. Och kul hade vi!
 
Tack för info.

Hur länge funkar och håller de i tjänst? Är det som vilken hund som helst eller finns det begränsningar?

Har de varit röntgade med eller utan förändringar?
Dom har kört som vilken hund som helst, men med lite mer noggrannhet vid uppvärmning och liknande, och även hållit som vilken annan hund som helst,
Om det varit med eller utan förändring kan jag faktiskt inte säga, har inte diskuterat så nog då jag haft tur med mina och fortfarande själv bara haft a-höfter. Men jag tror det har varit utan förändringar...

/Camilla
 
Hos oss som jobbar som väktare, där 90% av de nya hundförarna tar färdigutbildade hundar skulle säga att det fungerar faktiskt precis likadant på häst och hund.
Med rutinerad hund och orutinerad förare så har du en avklarad uppkörning mellan 2-6 månader efter du satt ihop ekipaget, men med otränad hund så har du tur om du har ekipaget igång inom 1,5 år.
Att lära föraren hur de ska göra för att dom ska få hunden att utföra redan inlärda beteenden är inte så svårt, men att lära in hur man lär ut är svårt.
Så jag skulle säga att tänket med läromästare även på mer detaljnivå är detsamma :)
Även om få inom hundvärlden vill erkänna det ;)

Men hur funkar det sedan då? Kan dessa förare utbilda nästa hund, eller måste de få en färdigutbildad igen?

Jag håller verkligen med om att lära in hur man lär ut är svårt, men å andra sidan anser jag att just att kunna lära/träna/utbilda hunden är det viktiga... Som @Lona skriver, man har ju ingen koll på grunderna om man får en färdig hund så hur vet man vad och hur man kan bygga på? För mig ser det bara ut som att man skjutit svårigheterna framför sig - vilket kanske kan vara praktiskt i en situation där hunden faktiskt ska arbeta, men jag tycker nog att det bästa/enklaste för "vardagshundmänniskor" torde vara att lära sig grunderna först?

(För övrigt handlar inte mitt motstånd om att jag "inte vill erkänna", utan bara om att jag inte riktigt ser det så. ;))
 
Men hur funkar det sedan då? Kan dessa förare utbilda nästa hund, eller måste de få en färdigutbildad igen?

Jag håller verkligen med om att lära in hur man lär ut är svårt, men å andra sidan anser jag att just att kunna lära/träna/utbilda hunden är det viktiga... Som @Lona skriver, man har ju ingen koll på grunderna om man får en färdig hund så hur vet man vad och hur man kan bygga på? För mig ser det bara ut som att man skjutit svårigheterna framför sig - vilket kanske kan vara praktiskt i en situation där hunden faktiskt ska arbeta, men jag tycker nog att det bästa/enklaste för "vardagshundmänniskor" torde vara att lära sig grunderna först?

(För övrigt handlar inte mitt motstånd om att jag "inte vill erkänna", utan bara om att jag inte riktigt ser det så. ;))

Lite OT, men det finns en del jägare som bara köper "färdiga" jakthundar, och aldrig jagar in hunden själv för att intresse eller kompetens inte finns.
Det är dyrt att utbilda hundar, och jag tror inte att man gör någon minusaffär på att köpa en färdigutbildad om man inte har koll på utbildningen själv.

Det finns ju dessutom mängder av olika grunder att lära sig :)
 
Lite OT, men det finns en del jägare som bara köper "färdiga" jakthundar, och aldrig jagar in hunden själv för att intresse eller kompetens inte finns.
Det är dyrt att utbilda hundar, och jag tror inte att man gör någon minusaffär på att köpa en färdigutbildad om man inte har koll på utbildningen själv.

Det finns ju dessutom mängder av olika grunder att lära sig :)

Jovisst, men då sitter man ju i den "fällan" också? Alltså att man får fortsätta skaffa färdiga hundar, man lär sig inte att få till nästa hund för att man fått köra en färdig hund först.

Och en färdig jakthund faller för mig (för vissa typer av jägare i alla fall) lite inom samma som @ch791022 s arbetande hundar. Där är prestationen det viktiga, hunden skaffas och has för att prestera. Något jag inte ser som det primära för "vanliga" hundägare - och verkligen inte vill se bli vanligare. Något jag är tusen gånger tacksam för i hundvärlden är att vi inte har pengarna och prestigen (i lika stor grad i alla fall) i prestationer i våra sporter, som hästvärlden har i sin.
 
Jovisst, men då sitter man ju i den "fällan" också? Alltså att man får fortsätta skaffa färdiga hundar, man lär sig inte att få till nästa hund för att man fått köra en färdig hund först.

Och en färdig jakthund faller för mig (för vissa typer av jägare i alla fall) lite inom samma som @ch791022 s arbetande hundar. Där är prestationen det viktiga, hunden skaffas och has för att prestera. Något jag inte ser som det primära för "vanliga" hundägare - och verkligen inte vill se bli vanligare. Något jag är tusen gånger tacksam för i hundvärlden är att vi inte har pengarna och prestigen (i lika stor grad i alla fall) i prestationer i våra sporter, som hästvärlden har i sin.

Ptja, har man inte tid eller intresse av att utbilda hundar ser jag inte riktigt problemet med att man köper färdiga hundar? Jag tror faktiskt att man tjänar på det, rent ekonomiskt.
En jakthund är ju inte klar att börja arbeta på riktigt förrän tidigast 2 år, och då är det ändå ganska tidigt jämfört med vissa tjänstehundar osv.
Sedan är det ju så att det inte är säkert att du lärt dig till nästa hund heller.. Det tänk du körde på hund nummer 1 kanske inte alls fungerar på hund nummer 2 osv.

Naturligtvis är prestationen det viktiga för en jakthund - vilket i regel bidrar till sundare hundar, även om extremer så klart finns på det hållet också. Jag tror tvärtom att det till viss del skulle vara sunt om fler hundar användes till prestationer utöver utställningsringen.
 
Men även jakthundar måste väl "fräsha upp" sina kunskaper och sin lydnad mellan varven?

Jag märker ju tex stor skillnad på spårarbetet när de bara gjort ett par-tre skarpa jobb i rad jämfört med när man är noga att lägga in träningsspår mellan de skarpa. Likaså inom vallningen så måste alla hundar regelbundet göra läxan igen för att inte börja slarva.

Min erfarenhet är att de som köper "färdiga" hundar dessutom blir handfallna den dagen något går snett. De vet inte hur de ska hjälpa sin hund eller vad det är som faktiskt brister. De ser bara att det blir fel och skyller det på hunden.
 
Ptja, har man inte tid eller intresse av att utbilda hundar ser jag inte riktigt problemet med att man köper färdiga hundar? Jag tror faktiskt att man tjänar på det, rent ekonomiskt.
En jakthund är ju inte klar att börja arbeta på riktigt förrän tidigast 2 år, och då är det ändå ganska tidigt jämfört med vissa tjänstehundar osv.
Sedan är det ju så att det inte är säkert att du lärt dig till nästa hund heller.. Det tänk du körde på hund nummer 1 kanske inte alls fungerar på hund nummer 2 osv.

Naturligtvis är prestationen det viktiga för en jakthund - vilket i regel bidrar till sundare hundar, även om extremer så klart finns på det hållet också. Jag tror tvärtom att det till viss del skulle vara sunt om fler hundar användes till prestationer utöver utställningsringen.

Jag vill vara väldigt tydlig med att jag på intet sätt är en förespråkare av utställning. Jag finner hela grundtanken om att tävla i utseende totalt förkastlig. När jag talar om sporter för hund räknar jag alltså över huvud taget inte in utställning.
 
Men även jakthundar måste väl "fräsha upp" sina kunskaper och sin lydnad mellan varven?

Jag märker ju tex stor skillnad på spårarbetet när de bara gjort ett par-tre skarpa jobb i rad jämfört med när man är noga att lägga in träningsspår mellan de skarpa. Likaså inom vallningen så måste alla hundar regelbundet göra läxan igen för att inte börja slarva.

Min erfarenhet är att de som köper "färdiga" hundar dessutom blir handfallna den dagen något går snett. De vet inte hur de ska hjälpa sin hund eller vad det är som faktiskt brister. De ser bara att det blir fel och skyller det på hunden.

Lydnaden absolut, jaktkunskaperna - njae..
Man tränar ju inte jakt på det sättet när hunden är injagad (obs, med min typ av jakthund - drivande), utan hunden utvecklar egentligen sina egna egenskaper med viss support från föraren under själva injagningen, och sedan utvecklas hunden utefter dom erfarenheter den får i skogen.
Man kan träna upp jaktliga egenskaper till viss del, men många väljer dock att inte lägga ner det arbetet om hunden inte har det i sig från början. Då säljer dom hunden vidare till någon med mindre krav på jaktliga egenskaper eller till sällskap.

Vi förbereder egentligen bara hundarna rent fysiskt inför säsongen, när det är dags går vi ut i skogen, kopplar loss och sedan vet en korrekt injagad hund vad den ska göra. Den kan göra enklare missar i början, som att gå i bakslag osv, men eftersom det inte lönar sig så brukar dom fungera korrekt efter bara ett par släpp.
Det är inte så farligt om hunden skulle slarva någon gång eftersom den då tappar viltet - kommer tillbaka till föraren - skickas ut att hitta nytt vilt och direkt får möjligheten att göra om - göra rätt.

Inkallning är egentligen den enda väsentliga lydnaden för en jakthund, och det tränas/upprätthålls ju under hela året även i vardagen. Har hunden en bra inkallning från början brukar det räcka så.

Däremot är det säkert så som du säger, att dom som köper en färdigtränad hund i regel blir handfallna den dagen det går snett!
 
Jag vill vara väldigt tydlig med att jag på intet sätt är en förespråkare av utställning. Jag finner hela grundtanken om att tävla i utseende totalt förkastlig. När jag talar om sporter för hund räknar jag alltså över huvud taget inte in utställning.

Nej, jag förstod att det inte var så du menade, sorry om det uppfattades så :)
Jag menade snarare att jag tror att det vore bra för de flesta rasernas hälsa om även "vanliga" hundägare var lite mer inriktade på prestation, än enbart sällskap och utställning.
 
Nej, jag förstod att det inte var så du menade, sorry om det uppfattades så :)
Jag menade snarare att jag tror att det vore bra för de flesta rasernas hälsa om även "vanliga" hundägare var lite mer inriktade på prestation, än enbart sällskap och utställning.

Ja det kan jag absolut hålla med om, men jag menar nog att den plats hundsport har för hundägare idag - bland de som faktiskt är aktiva med sina hundar på något sätt (och där håller jag med om att fler borde göra mer) - har en ganska hyfsad nivå. Börjar man blanda in prispengar och berömmelse så kommer snabbt otrevligare delar av den mänskliga naturen att ta plats...
 
Ja det kan jag absolut hålla med om, men jag menar nog att den plats hundsport har för hundägare idag - bland de som faktiskt är aktiva med sina hundar på något sätt (och där håller jag med om att fler borde göra mer) - har en ganska hyfsad nivå. Börjar man blanda in prispengar och berömmelse så kommer snabbt otrevligare delar av den mänskliga naturen att ta plats...

Ja, det är nog helt sant :)
 
Tycker smådjurveterinärerna har skrämmande dålig koll när det kommer till hältor, hundarna måste mer eller mindre hoppa fram på tre ben innan de flesta ser det ens :S

/Camilla

Tycker också att många veterinärer har skrämmande kunskaper av att röntga och av att läsa plåtar. Samma hund kan få väldigt varierade utlåtanden på sina plåtar.
Vet en hund som fick C-höfter hos en vette och 2 år senare A hos en annan :meh:
 
Tycker också att många veterinärer har skrämmande kunskaper av att röntga och av att läsa plåtar. Samma hund kan få väldigt varierade utlåtanden på sina plåtar.
Vet en hund som fick C-höfter hos en vette och 2 år senare A hos en annan :meh:
Just därför får inte andra än SKKs avläsare säga vare sig bu eller bä om hundars HD status.
 
Just därför får inte andra än SKKs avläsare säga vare sig bu eller bä om hundars HD status.
När Fähunden (NZ BC) visade sig ha HD B/C så ströks alla mina tankar om avel, dvs jag röntgade inte om honom eftersom jag själv aldrig skulle använda en sådan hund i avel.

Fäis fick leva ett mycket aktivt liv med såväl får som nötvallning, spetsat med sök, spår o räddning. När bakdelen började visa problem när han klev ner från fåtölj soffa så sökte jag vård, förutom spondylos så, många vet på kliniken kollade hans plåtar o ingen av dem kunde förstå att de mer eller mindre obefintliga lederna kunnat klassas som B eller ens C, i deras värld/erfarenhet var det snarare E.
Han var då 9 år.
 
Men hur funkar det sedan då? Kan dessa förare utbilda nästa hund, eller måste de få en färdigutbildad igen?

Jag håller verkligen med om att lära in hur man lär ut är svårt, men å andra sidan anser jag att just att kunna lära/träna/utbilda hunden är det viktiga... Som @Lona skriver, man har ju ingen koll på grunderna om man får en färdig hund så hur vet man vad och hur man kan bygga på? För mig ser det bara ut som att man skjutit svårigheterna framför sig - vilket kanske kan vara praktiskt i en situation där hunden faktiskt ska arbeta, men jag tycker nog att det bästa/enklaste för "vardagshundmänniskor" torde vara att lära sig grunderna först?

(För övrigt handlar inte mitt motstånd om att jag "inte vill erkänna", utan bara om att jag inte riktigt ser det så. ;))
Én del fortsätter köra färdigutbildade hundar då dom inser att dom inte vill ha valp, andra tar valp när den färdigutbildade börjar bli till åren.
Jag skulle säga att dom som tar en valp har en enorm fördel av att ha haft färdig hund, både i vardagen och i tjänst. Dels har du ofta insett vilka saker som du tycker fungerar i vardagen och vad som är viktigt för dig att det bara ska fungera för en acceptabel basnivå, och rent träningsmässigt har du en enorm fördel när du ska utbilda en hund att det vet vart du är på väg och hur du vill det ska bli, jämfört med att på många sätt försöka hitta vägen genom ett töcken till ett stort svart hål för du har ingen målbild. Och förhoppningsvis har dom ändå fått in lite belöningsteknik/timeing för det är det absolut viktigaste verktyget du har i verktygslådan vid hundträning som jag ser det, inte det enda verktyget men med belöningsteknik/timeing har man kommit en bra bit på väg.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 587
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp