Bukefalos 28 år!

Höger sida i transporten? Snabbt svar

millan123

Trådstartare
Hejsan!

Jag ska åka iväg på tävling nu om några timmar och vi har fått låna en transport utan en tjej i stallet.
Det är bara det att på vänster sida så är mattan bubblig.
Så min fråga är: Spelar det någon roll om jag kör henne på höger sida en gång?
Jag har ju alltid fått höra att man ska köra dem på vänster sida för att balansera upp.:cautious:
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

Nu vil jag inte skrämma upp dig men varför är mattan bubblig?
Är det en gammal vagn så man kan misstänka att golvet är dåligt?

Anledningen till att man kör hästen på vä sida är att om du skulle komma ner till kanten till ett dike så balanserar hästen på andra sidan från att släpet eventuellt välter ner i diket.

Jag skulle inte köra på hö sida.
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

Vi kör både på höger och vänster sida, det skulle jag inte oroa mig för om jag inte ofta behöver köra på knöliga ytor och i vägkanten.

Däremot hade det oroat mig att mattan är bubblig, dåliga golv är ju en livsfara för hästen.
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

Tack för omtanken, men transporten är nyligen besiktad och den gick igenom utan fel. :p Tack för svar!
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

Fast besiktningen behöver inte kolla golven, vi har varit inne med en där golvet var genomtrampat, den gick UA.
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

jag kör mina på höger sida. har skötardörren på vänster sida så blir lättast att ha hästen på höger, slipper man att gå in under hästen när man går in för att tränsa.

sen så har hon själv valt att lastas på höger, vill inte gå in på vänster. har också frontutlastningen på höger sida. inte för att ja ganvänder den som utgång men är trevligt för hästen att kunna titta ut igenom den när hon står på tävling.
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

Jag föredrar att köra hästen på vänster sida, men jag antar att det egentligen mest är en vanesak.
Jag hade heller inte haft problem att lasta hästen på vänster sida om mattan var lite bubblig (självklart under förutsättning att golvet är okej, men det förutsätter jag i sammanhanget). Mattan i min transport har jag inte fått helt jämn än och ja, golvet är bra (bytt för 1½ vecka sen). En bubbla behöver inte betyda katastrof, men som sagt, jag utgår från att man har koll.
 
Sv: Höger sida i transporten? Snabbt svar

Jag kör alltid på höger sida eftersom det är mest praktiskt i mitt släp. Det finns en massa åsikter om vilken sida hästen ska stå på. Om de står på vänster sida så kan de, rent teoretiskt, väga upp en vagn som är på väg att välta i diket. Om vagnen väl skulle välta i diket så klarar sig hästen bättre om den står på den sida som hamnar nederst (ofta höger).
Vid omkörningsolyckor är vänstersidan mest utsatt osv osv.
Så det där med att stå på höger eller vänster sida är något som bara kommer spela in vid ett tillbud eller olycka och då kan man ändå inte förytspå hur det går.
Fokusera på att köra sansat, klokt och försiktigt istället för att snöa in på vilken sida hästen står är mitt tips.

Vad gäller "bubblorna! i mattan. Är det en lös matta eller limmad?
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 318
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 351
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp