"Högerstyrd" i kroppen.

Enya

Trådstartare
Det är jag det!
Jag har blivit mer och mer medveten om det, pga. att min häst också föredrar åt höger. Volt åt höger går tex. fint medan volt åt vänster är jooooobbigt för henne. Mitt fel, gissar jag.

Om jag går rakt fram och någon står rakt bakom mig och kallar på mig så vänder jag huvudet och kropp åt höger för att vända mig om. Aldrig åt vänster. Någonsin. När jag pratar med någon står jag med sidan lite lätt vänd mot personen, höger sida. När jag väntar på något, tex. tåget så går jag åt höger, i volter eller ovaler. Alltid åt höger i stort sett. När jag ser mig omking tittar jag mer åt höger än åt vänster.

Jag har kraftiga nedsättningar på både min syn och min hörsel, men det är höger öga samt höger öra som nedsättningen är mindre på, vilket jag gissar är anledningen. Jag kan tex inte se på en person på vänster om mig utan att vända höger öga till eller höger öra för den delen också. Jag ser otydligt med vänster öga och hör otydligt med vänster öra.

Det hela beror alltså på mig. Eftersom jag blivit mer medveten om problemet så¨vill jag gärna ändra på det här. Men hur? Ni här måste ju nästa ha några tankar och idéer om hur jag ska göra åt det här, jag kan inte vara den enda som är styrd åt ett håll! :D

(Jag har inte mina glasögon på mig, då de är inlämnade till min optiker för reparation (elelr full renovering, kanske man kan säga! :o och jag har även beställt nya, så finns det stavfel så bneror det på det.)
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Ja det är ett h*lvete när Moderaterna tar över en :p :D

Hur som helst, jag skulle nog råda dig att ta hjälp av en duktig tränare som kan korrigera dig, det kan också vara en bra idé att låta någon "kotknackare" ta sig en titt på dig för att se om du är sned i kroppen. I övrigt är det bara att träna, träna, träna. Eftersom det är svårare i ena varvet är det ju precis det varv du ska träna mest på.
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Du är inte ensam om detta problem, även om det för oss andra inte nödvändigtvis beror på nedsatt hörsel eller liknande! Alla är starkare i ena halvan av kroppen och har en benägenhet att "fuska" för att slippa arbeta med den svagare sidan. Naturligtvis är detta ett jätteproblem vid ridning då man ska använda kroppen för att kommunicera med hästen och hålla sin balans.

Enkla grejer som jag fått tips av min underbara ridinstruktör att jobba med är att stå på ett ben vid tandborstning (det ena benet på morgonen och det andra på kvällen), äta med besticken i "fel" hand, bära t ex höpåsar, handväska och liknande i den svagare handen, osv. Jag har själv märkt en ganska snabb förbättring.

Jag tycker också att du kan testa yoga som också handlar mycket om att få en balanserad kropp och ofta har man spänningar i kroppen som gör att man tenderar att arbeta mer med den andra sidan.

Lycka till!
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Jag röstade på moderaterna, det har kankse också att göra med hur högerstyrd jag är :p

Nja, någon knotknackare kommer jag inte att gå till, då jag inte tror jag är sned mer än muskelärt. Jag har varit högerstyrd i snart 31 år typ och då pga syn och hörsel, så jag är ju van vid det nu. Det går automatiskt och jag tänker liksom inte på det förrän det är försent! :o

Nu hade jag dock tänkt försöka råda bot på det då det ju tydligt påverkat min häst. Tråkigt nog så är det jättesvårt att ändra på, mycket pga att jag faktiskt inte ser ens ok på vänster öga och inte heller hör vettigt på vänster öra.Det tar emot väldigt mycket, så det är ren och skär tvång jag får syssla med.

Finns det några övningar för mig att göra för att blanda in vänster mer?

Tränare har jag att tillgå och ska rida för honom igen, är det tänkt. Vi har dock inte pratat om detta, så det får jag göra. Till och med här vid daorn har jag höger sida mer vänd mot skärmen och tangentbordet.... :o
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Skönt att jag inte är ensam! Elelr hur jag ska säga!

Det konstiga är att jag är sk bådhänt, inte extremt högerhänt som man kan tro. Bär vattenhinkar lika bra i vänster som i höger, men mockar rätt ofta mest åt vänster. Äter med besticken i vad som många anser vara fel hand, har kniven i vänster och gaffeln i höger. Har jättesvårt för tvärtom. Har alltid ätit så trots mycket skäll från min mamma- hon anser att en högerhänt person äter tvärtom.

Jag ska absolut testa att stå på ett ben vid tandborstning! Verkar ju vara enklare än yoga i alal fall! JAg kan inget alls om yoga!:o
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

En naprapat är nog mer befogat i ditt fall ;)

Det behöver inte bara vara ditt fel :)
Hästar är också höger- eller vänsterhänta, och om hästens starka sida är densamma som din så blir det ju "dubbelfel" :p

Titta på din häst när den betar. Vilket ben föredrar den att sätta framåt?
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

de flesta hästar brukar ha mer problem i vänster varv eftersom de måste sätta in höger bak under sig (det ben de oftast är svagare i), så det kanske inte enbart beror på dig :D
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

de flesta hästar brukar ha mer problem i vänster varv eftersom de måste sätta in höger bak under sig (det ben de oftast är svagare i), så det kanske inte enbart beror på dig :D

Jag ångrar mig innan jag måste börja leta reda på en stensäker källa på mitt uttalande... (Buke...)

En del hästar kan ibland ha problem i vänster varv eftersom de då måste sätta in höger bak in under sig. H.b kan hos vissa hästar vara svagare än v.b.

(:D)
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Skulle kunna tro att du kan få hjälp av en osteopat. Det finns till och med sådana som jobbar med hela ekipage (både häst och ryttare).

Jag har själv problem med snedhet (finns f ö inte många människor som är helt symmetriska). Upptäckte till min fasa att jag fick ordentliga ridsår BARA på vänster sittben. När jag föll av hästen gjorde jag alltid det åt vänster och jag har haft svårt att få ner hälen på höger skänkel.

Sen i somras har jag besökt en osteopat som jobbar med problemet. För min del handlar det om en tidigare operation (Perthes sjukdom som barn) som förkortat min benlängd, en knäskada på samma ben och otaliga avfallningar från hästen (med div skador o förslitningar) vilket gör att jag avlastar den sidan och det skapar muskelspänningar i höfter, bäcken o ländrygg. Spänningarna går ända upp i nacken. Problemet har förbättrats efter att jag börjat jobba med det här, men helt symmetrisk kommer jag aldrig att bli.

Lycka till! :)
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Jag ångrar mig innan jag måste börja leta reda på en stensäker källa på mitt uttalande... (Buke...)

En del hästar kan ibland ha problem i vänster varv eftersom de då måste sätta in höger bak in under sig. H.b kan hos vissa hästar vara svagare än v.b.

(:D)

Du har rätt men fel, de flesta hästar har lättare för ena varvet vanligen höger, men det finns de som är "vänsterbenta" också.
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Jag är oxå moderat :D

Jag har besökt sjukgymnast ett par gånger, min "lokala" sjukgymnast hjälpte mig att strecha ut framförallt musklerna i bäcken/ländrygg som ju drabbar hästen mest. Sen fick jag en strechövning jag skulle göra flera gånger om dagen! Efter det började jag oxå tänka på att ställa saker på min vänstra sida så att jag var tvungen att vrida åt jobbiga vänster. En sak som kanske egentligen är lite för privat men det är toapappret! Ställ/häng toarullen så långt åt vänster du kan utan att behöva lämna sitsen... Automatisk streching flera gånger om dagen o du har inget val! :rofl: Pröva nu som du sitter framför datorn o snurra stolen lite åt höger istället för åt vänster men håll axlarna kvar mot datorn... Blir tokigt obekvämt!

MEN väldigt knepigt är att två sjukgymnaster ställt olika "diagnos" på mig. Ovanstående är en högt aktad sjukgymnast med många år i yrket utan att vara "gammal". Den andra som jag besökte var en ung nästan nyutexad sjukgymnast. Den äldre sa att jag har ett muskulärt problem pga min högervridenhet, mina muskler i höger länd drar upp mitt bäcken varvid höger ben blir kortare. Strechar jag ut där så blir högerbenet lika långt som det andra. Den yngre sa att symptomet visst var muskulärt men att Orsaken är att skelettbenen är olika långa. Det som påverkade hästarna var min svaghet i vänster sida bålen.

Vet inte vem jag skall tro på men bådas övningar har gjort mig bättre -NÄR jag nyttjar dom.

Mina övningar bestod förutom av den äldres streching oxå av flera övningar för att stärka min svaga sida av bålen och på så sätt bli mer liksidig och då påverka hästen mer lika. Det är helt hemskt vad svag jag är i vänster sida bålen mot höger och det gör stor inverkan på hästarna och sabbar mycket för mig i ridningen. Många övningar/rörelser kan jag med "ryggmärgen" för höger hjälper men för vänster blir det total pannkaka.
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Jag har samma problem, fast tvärt om :rofl:

Jag rider tusen gånger bättre i vänster varv, fast jag är högerhänt. Jag har funderat på om det delvis blir så pga. att min högerhand är stadigare och alltså ger jag ett jämnare stöd på ytter i vänster varv, fast det är absolut inte enda skillnaden.

Jag jobbar på det tillsammans med min tränare och rider mer i höger varv än vänster just för att träna upp mig själv även i det varvet.

Hästen vet jag faktiskt inte vilket varv som är hans bästa eftersom jag är så brutalt dålig i höger jämfört med vänster :rofl:
 
Sv: "Högerstyrd" i kroppen.

Är du sned i musklerna är det i princip ofrånkomligt att du blir sned även i kotorna, så jag rekommenderar ändå att du går och kollar upp ryggen och vid behov får den tillrättad. Kotor påverkar muskler, muskler påverkar kotor ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 076
Hästvård Jag brukar inte vara på forum.. Men nu behöver jag hjälp av hästvärlden. Jag har en 6 årig hbl valack. Jag köpte han som 3 åring med...
Svar
0
· Visningar
944
Senast: emeli
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp