Högskolestudier HT 2014

cili

Trådstartare
Idag öppnar anmälan till höstterminens kurser och program, och snart är det dags för vårens högskoleprov - alltså behöver vi en tråd för att diskutera detta och peppa/hjälpa varandra.

Vilka här ska skriva hp? Första gången eller har ni skrivit förut? Vad siktar ni på för poäng?

Vad planerar ni att söka? Och varför just det programmet/kursen? Vilken studieort?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska skriva högskoleprovet. Skrev i höstas och fick då 1,4. Hoppas kunna höja det till 1,6 men vågar inte hoppas för mycket. Mitt stora problem är matten, så jag tränar på gamla högskoleprov och googla runt på olika sätt att lösa de olika talen. Nästan alla mina fel på förra var på just mattedelen (då hade jag inte övat någonting), så kan jag bara få ordning på hur man löser olika mattetal borde 1,6 inte vara helt omöjligt.


Ska söka sjukgymnast-/fysioterapeutprogrammet i flera olika städer. Göteborg blir förstahandsalternativet, Uppsala som andra. Resten får slumpen avgöra.
Antagningsstatistiken för VT 2014 visar 1,3 för Gbg och 1,2 för Uppsala så jag hoppas att mitt nuvarande hp-resultat ska räcka även om jag misslyckas på detta.
Har varit sugen på att söka i flera år, men velat över om jag verkligen vill jobba med det och sen hittat på nåt annat istället. Men sedan snart ett år tillbaka känner jag mig ganska säker på att det är det här jag vill göra. Speciellt nu när jag har haft väldigt mycket kontakt med olika sjukgymnaster p.g.a. mina krånglande knän.
Det jag saknar är ett betyg i Idrott & Hälsa A, så jag ska göra en prövning nu i vår. Den är betalad och klar, det ska bara bokas in ett lämpligt datum (vilket jag legat lite lågt med p.g.a. att knäna inte riktigt fungerar just nu).
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska också skriva högskoleprovet. Förra gången jag skrev fick jag 1.35 och den här gången hoppas jag på 1.65. Har pluggat med hjälp av boken i ett halvår så det känns i omöjligt för mig heller.

Vad jag ska söka har jag velat enda sen jag hoppade av KTH för två månader sen. Jag har alltid velat bli veterinär men kom inte in och började civilingenjör i medieteknik istället. Nu kan jag inte bestämma mig om jag vill bli veterinär eller civiling. i ett annat område. Hoppas nästan att det går dåligt på högskoleprovet så jag slipper välja :p
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska skriva högskoleprovet, för första gången.
Tror jag ska söka samma kurs (evolutionsbiologi distans GU) för tredje gången och hoppas på att det är lättare att komma in på hp än betyg.
Jag vill inte flytta så det blir antingen Växjö, Jönköping eller distans. Jag har tidigare läst ca 2/3 av kemiingenjörsprogrammet och kurser i biologi. Kanske blir det en biologexamen i framtiden.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska inte skriva högskoleprovet (tyvärr, slarvigt av mig) men har sökt socionom och psykologi i Linköping, Jönköping, Stockholm, Kalmar/Växjö men lär inte komma in så som komplement har jag sökt 30 poängs kurser inom psykiatri och engelska (<-- det sista lär jag komma in på)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag skall skriva högskoleprovet, dock mest som en kul grej. (Ja, jag kan tycka att det är rätt kul att skriva prov... :p ) Skrev det för första gången i höstas utan några som helst förberedelser och fick 1,4 om jag inte minns fel, skall se om det går att höja något snäpp kanske.


Sedan har jag även sökt in till Agronomprogrammet inriktning Landsbygdsutveckling på SLU i Uppsala, hoppas på att komma in. :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska också skriva högskoleprovet. Förra gången jag skrev fick jag 1.35 och den här gången hoppas jag på 1.65. Har pluggat med hjälp av boken i ett halvår så det känns i omöjligt för mig heller.

Vad jag ska söka har jag velat enda sen jag hoppade av KTH för två månader sen. Jag har alltid velat bli veterinär men kom inte in och började civilingenjör i medieteknik istället. Nu kan jag inte bestämma mig om jag vill bli veterinär eller civiling. i ett annat område. Hoppas nästan att det går dåligt på högskoleprovet så jag slipper välja :p

Vilket område är du inne på? :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ska göra HP för första gången och är redan nervös. :crazy:
Kommer inte hinna plugga såvärst, förhoppningsvis kolla igenom lite av matematiken vilket är vad jag oroar mig mest för. Men det är tveksamt, provet är ju snart och jag har sjukt mycket fram tills dess, har försökt leta tips på nätet och så. Men matte är verkligen inte min grej, så är det någon som har något tips så får ni gärna säga till!

Ska söka intill program för första gången och tror jag kommer att behöva skriva 1,4 på HP så håll tummarna.
Annars har jag en massa andra roliga kurser jag vill läsa, men då måste jag vänta ett år till. :(
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag tyckte också att högskoleprovet var rätt kul :D

halvt kl

Ni som ska flytta för att plugga, hur gör ni med nuvarande bostad (om ni hyr)? Jag vill ju inte säga upp min om jag inte är säker på att komma in i Gbg, men samtidigt vill jag inte heller stå och betala hyra för en lägenhet jag inte använder. Första antagningsbeskedet kommer i juli, säger jag upp den då så får jag ju betala för den till oktober - och att stå med dubbla hyror på studiebidrag+lån känns ju inte jätteroligt direkt.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

För det första: andas!
Det värsta som kan hända är att du inte får så hög poäng som du ville, och vad gör det om hundra år? :)
Ett år hit eller dit spelar inte så värst stor roll på en hel livstid, och då hinner du skriva två högskoleprov till!
Bara genom att ha den inställningen blir du mer lugn, och då är det lättare att fokusera på provet.

När du sitter där inne så ta en fråga i taget. Känns den omöjlig så markera den och gå vidare, slösa inte tid på saker du inte vet hur du ska lösa. När du är klar med allt du känner dig säker på så börja beta av dom andra, försök hitta någon logisk lösning. Och gissa ett svar på de du inte ser någon logik i alls.

Mitt mattetips är att plugga in terminologin! Täljare, nämnare, faktorer, produkt, differens o.s.v. Dessa används nämligen i vissa frågor, och förstår man inte vad dom betyder så vet man inte hur man ska ställa upp talet.

Skriv ut några gamla prov och kolla på dom i lugn och ro hemma. Då får du lite koll på hur frågorna är uppbyggda, så det inte känns helt främmande när du sitter i provsalen.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska varken skriva Högskoleprovet eller söka på högskola. Men ska söka till YRKEShögskola till specialutbildad undersköterska med inriktigt äldrehälsa och kost till Sollentuna. Det är på distans så ska jobba samtidigt är tanken. Väntar på att mina betyg ska komma, för jag har lyckats tappa bort dom. Sen är det bara att söka! Tjoho! Håll tummarna att jag kommer in.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Åh tack för svar! Får försöka se fördelen med ett misslyckande, att jag har två prov till på mig ;)
Jag läser matte B nu, så orden har jag koll på, det är mest de olika räknesätten med procentsats och sannolikhets-blalba etc. som jag känner att jag inte har någon koll alls på. Det svåra är ju att det man inte vet, vet man inte. Alltså jag vet inte riktigt vad det är jag behöver plugga på riktigt.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Du är givetvis välkommen in i tråden du med!
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådtiteln, för att det skulle slippa bli en gymnasietråd, och sen glömde jag helt bort att nämna YH, folkhögskola och andra varianter i inlägget :o

När får du besked?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Det är det du ska ha dom gamla proven till. Fördelen med matte är ju att det inte finns oändligt många sätt att ställa upp tal, bara olika siffror att stoppa in i dom. Så om man bara lär sig hur man gör så spelar det ingen roll vilka siffror det handlar om, eftersom man vet hur man ska räkna.

Jag håller på med sånt nu. Kollar in gamla frågor och läser lösningar till dessa på olika forum. Eller ja, först testar jag att lösa dom själv förstås, och lyckas jag inte med det så googlar jag upp svaret. Viktigt är att inte bara nöja sig med "jaha, svaret blev B. 3x", utan verkligen bena ut varför svaret blev just så och hur man kom fram till det. Vänd och vrid på tal och lösningar, så det sätter sig i huvudet :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Sista ansökan är 15 maj, men vill gärna ha gjort det i tid. Vet inte när man får besked. Men tror det vore en sjukt kul utbildning, dessutom leder den till att man kan bli vårdledare i arbetsgruppen och lite annat. Så det ger ju förutsättningar att få högre lön med. Så hoppas hoppas.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ja det är lika bra att ha alla papper klara och inskickade, så man inte missar något och inte hinner komplettera.
Att den är inriktad på kost låter ju toppen för dig! Håller tummarna!
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska skriva HP för första gången, och sen söka till universitet för första gången.

Kommer söka språkkonsult samt kognitionsvetenskap i Göteborg, ingen aning om vad som krävs på HP för att komma in på dem, men det löser sig. :p Förstnämnda har dessutom antagningsprov. Söker även ett tredje program som läses på distans som har platsgaranti - 2 år, webutveckling.

Rafsade lite snabbt igenom H-provet från 2011 och fick 1, hoppas kunna höja det om jag faktiskt bryr mig i att göra de delarna jag är bra på ordentligt också och inte bara lägga all energi på matten. :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska söka in till sjukgymnast-master i ortopedisk manuell terapi :) Har inga större förhoppningar om att komma in då det är enormt tryck på den utbildningen dock. Ska också skriva högskoleprovet då mitt går ut nu. Hade 1,3 som 18-åring och jag hoppas jag är lite klyftigare nu :p
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska söka någonting. Just nu har jag inte en jäkla aning om vad, men nu är det dags för skolbänken igen känner jag.

Ska skriva högskoleprovet för fjärde och förhoppningsvis sista gången.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·
R
Skola & Jobb Skulle gärna ringa CSN men det kostar en förmögenhet härifrån med tanke på köerna. Hoppas på hjälp här, som jag sedan kan dubbelkolla...
Svar
6
· Visningar
987
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Okej, jag läser just nu ett program, heltid. Ska hoppa av utbildningen efter att den här sista kursen är klar (dvs på fredag). Skriver...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: sky_fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp