Bukefalos 28 år!

Höjd på blivande distanshästar

Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min pluttis är ca 139 cm. Född juni 2006. Fick det idag till att han ska bli 154 cm men det får vi allt se... :angel:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

nu är jag i och för sig inte 100 på att det verkligen BLIR distans på heltid för mig & pållan, men vi får väl se vad som händer tills nästa säsong då det bör vara lagom för oss att starta (om allt går som det ska)..men jag gillar tråden så jag svarar ändå :angel: :rofl:

Honey är ett varmblod (fd travare, slutade för 3år sen), fyller 7år i april i år. Hon är ca 155-157cm i mankhöjd.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Den här LL Donner....ska du behålla honom som hingst ? :p


Om han står kvar hos oss (är ju till salu) kommer han att vara hingst minimum fram tills han är 3-4 så vi kan utvärdera honom ordentligt. Fortsätter han att utvecklas som han gjort hittills kan jag lova att det inte blir "tjopp-tjopp" på honom. :D
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Måste bara fråga ja är inte ett dugg insatt på distans eller så! men hästarna är väldigt små! hur långa är ni till dom?
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Måste bara fråga ja är inte ett dugg insatt på distans eller så! men hästarna är väldigt små! hur långa är ni till dom?

Jag är 170 cm och min ena häst är 148- lagom.
Min unghäst däremot börjar skrämmande nog närma sig 160-alldeles för stort i min smak.Lillkillen är efter Authentic Shaji och han är ju maffig....

FPL
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

hästarna blir ju skörare om de är stora bjässar oxå... har för mig att en hästs naturliga storlek ligger runt 148... sen finns det alltid hästar som är betydligt större/mindre som klarar sig bra ändå, men rent generellt...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

hästarna blir ju skörare om de är stora bjässar oxå... har för mig att en hästs naturliga storlek ligger runt 148... sen finns det alltid hästar som är betydligt större/mindre som klarar sig bra ändå, men rent generellt...

Nej, hästar blir sköra när proportionerna inte stämmer.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Det ska bli spännande att se hur Donner utvecklas, speciellt med tanke på hans superb stam ! :p
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

jaså? så en häst som är 170 är lika hållbar som en som är 148? om de i övrigt har samma byggnad, nej det kan jag inte hålla med om.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

det finns ju häst och häst också, vissa ponnyer som är sönderavlade så de inte heller håller spec bra trots deras storlek...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

nej men nu menade jag att den idealiska höjden är 148, inte att alla ponnysar skulle vara hållbarare.. det är en rätt stor skillnad...:D
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

var på en föreläsning för länge sen... kommer inte ihåg vilken det va...

men det är väl skit samma, antingen så tror man på det eller så gör man det inte
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Jag har oxå hört det där med att ursprungshöjden är kring 148. Men hur mycket sanning det ligger i det vågar jag inte uttala mig om.

Przewalskis hästen är mindre typ 130-140. Det är väl en urhäst.


/Linnea
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

var på en föreläsning för länge sen... kommer inte ihåg vilken det va...

men det är väl skit samma, antingen så tror man på det eller så gör man det inte

Menar du på alla hästraser överlag? Låter mycket märkligt.
I vilket sammanhang skulle någon på en föreläsning säga att idealhöjden på en häst är 148cm?
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

handlar inte om raser, det handlar om arten häst. vet inte hur jag ska förklara, föreläsaren hade en mkt bra teori men jag kommer tyvärr inte ihåg den... när arten är så optimal som möjligt, på alla sätt... luddigt...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min treåring Katmandu, e. Bayard u. Katanja STANNADE i växten i maj förra året när han fick hovbensfraktur, han är 147 cm.
Nu är han frisk och fräsch sen några månader tillbaka och jag hoppas att han kommer igen och växer lite till.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande??
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Lägger in höjden på min bebis med då,då han är tänkt distans häst!
Min bebis är "trarab" mätte 10 mån 136cm fram 138 bak snacka om slalom backe har inte mätt honnom denna månaden men han har växt rätt mkt till.
Han har haft en stilla stående period då han hadde box vila pg hovböld! men har växt så det knakar efter det..undrar hur stor han blir jag vill inte att han blir för stor..gärna under 160!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Njae inte på det viset...Porter växte 3 cm när han var 7 år! och var senskadad....
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
798
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 790
Senast: Elisha
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 483
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp