Bukefalos 28 år!

Höjd på blivande distanshästar

Sv: Höjd på blivande distanshästar

:DJust det Weazeel.. det stämmer.. har gjort 600 godkända tävlingskm.. i år.. klart man är stolt.. Det visar ju även att ett kallblod kan vara med och "slåss" i dom högre klasserna.. :banana:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Mätte för bara några veckor sedan:
LL Misha, 2 år, 145cm (Voronez Kossack 160cm - Milia 150cm)
LL Donner 10 mån 142cm (Drug 160cm - Relacja 155cm)
LL Top Gun 9,5 mån 131cm (Top Flyte storlek? - Regna 151cm)

I november var Hedonizt 3,5 år och 155cm (Samsheik 154cm - Relacja 155cm)

I november var Mondiale Kossack 2,5 år och 146cm. Hon är i träning nu i Polen och enl tränaren har hon skjutit iväg rejält nu, dock ej mätt. (Madiar 160cm - Milia 150com)

HIttade precis en bild från mitten av oktober på LL Donner där han "slänger käft" med Bouquet. Bouquet är 154cm. Nu har jag inte mätt Donner sedan senast, men nog har han växt till sig ytterligare sedan senast... :angel:
Donner är den bruna (blir skm) och Bouquet då han med täcke.
Donner är 1 år och 6 månader på bilden.

Bouquet_Donner_o_TopGun.jpg
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Då får du ta fram stickan o mäta.
Gagarin var ca 141cm vid 1,5år. Lite högre bak.
// Linda
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min påläggs distansare Ts Millence är ca 145 vid 19 mån e Ege u Minina e Gokart. Jag har ju mina gamla kvar Mr Wilson (20 år) och Nobless Oblige (21 år). Med dessa ridar jag bara dressyr och ute ritter nu mera . saknar tävlandet är batra funktionär just nu
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Hej alla!

Min -05:a mätte 156 i manken sist jag kollade. Han är e. MC Cashmere och ue. Medalj. Kanske inte den vanligaste distansstammen, men fin och tuff är han!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Då får du ta fram stickan o mäta.
Gagarin var ca 141cm vid 1,5år. Lite högre bak.
// Linda

Han ser riktigt fin ut på bilden du lade lite högre upp i tråden. Lite sommarmage som dragit sig tillbaka. Mina har istället tjockat på sig lite. Ja ja, då har de lite hull när det blir kallare. Ska mäta när jag kommer ihåg det - jag är nyfiken själv också. Misha har också skjutit iväg igen. Dags för en stallrunda på alla barnen!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

hej.

mitt nya lilla sto är

varmblodstravare 6 år 150cm
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Vi har ett nio-årigt sto (arab) som vid 3 års ålder fortfarande bara var 1.44. Hon stod still i växten i drygt ett år. Nu är hon 1.50. Saht Marah.
Sen har vi lille store Pamiros som är 1,50. "lille" Ynkh 4 år 1,54 och en rejäl bit. Han var den ynkligaste,näpnaste fölunge med långa långa ben som liten. Ingen kropp bara ben. Vid två års ålder började han grovna och det blir bara mer och mer massa av denna Ynkh. Pamills Lady 6 år 1.52. Ahrne 2 år 1,38 och så till slut årets föl (den fula ankungen, som börjar bli en riktigt stilig kille nu)Dakkhar 8 mån 1,34 E Daffaq. U pamills Lady.
Vad det gäller storlek på hästarna så var väl inte vinnaren på Vm , Nobby särskilt stor vad jag förstår!
Det kanske inte är storleken som räknas alla gånger?
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Oj är Pamiros "bara" 150? Jag tycker han ser så stor ut, tycker han ger intryck av att vara minst 155.

Jag måste mäta min nya dam. Det blir ett projekt för imorgon. :laugh:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

6 år och ca: 160 Mkh, ska väl se om han passar till distans men han har en ork utan dess like känns de som ibland:)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

*knapplån*

Min lille Indy e: Wierusz ligger på 145 cm lite drygt.
Han är 2 år nu och hade ju hoppats han skulle bli uppåt 155-160 men börjar tvivla...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ja, jag läste att du skrev i din blogg att han skulle bli stor, men jag tvivlade. ;)

Min -06a är runt 158 cm, och han får gärna krympa lite, och han känner för det.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min Stengärdes Milos ligger runt 158-159 och är en 05:a.

Angående storleken: Jag tror det är lika (om inte mer) viktigt med ett bra löphuvud och att det inte finns några direkta fel i extriören.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min Stengärdes Milos ligger runt 158-159 och är en 05:a.

Angående storleken: Jag tror det är lika (om inte mer) viktigt med ett bra löphuvud och att det inte finns några direkta fel i extriören.

Steglängd. Vill inte ha symaskin utan långa svepande steg. Höjden behöver inte ha så stor betydelse bara benen kan pendla stort. Om en stor och en liten häst har samma teknik så "vinner" den stora hästen på varje steg. Sedan kommer vi till grovlek som också påverkar mycket. En stor häst ska ju helst inte vara grov också - det blir många kilon att flytta på, så lägger vi till faktorn grovlek/ork så är vi tillbaka vid "det beror på"...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min blivande stjärna är detta lilla sto; född mars 06 nu är hon 143 i manke och 145 över korset... (hon är e Egmont och ue Ernal) Hon var väldigt stor som föl men sen dess har hon bara sprungit runt och inte haft tid till att växa...;) //Erika
th_009JPGPpelis.jpg
th_Pelkainaction-9.jpg
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min -06a är runt 158 cm, och han får gärna krympa lite, och han känner för det.

Min -06 är 140 cm med lite god vilja... Kan hon inte få ett par cm av din?
Jag hoppas att allt regnande skulle göra att hon växte, men nej då. I år har hon inte vuxit mycket inte. Men jag har hört att Premier ger sena avkommor så jag lever på hoppet...
Vi kallar henne lilla c-ponnyn och jag börjar överväga att sälja till en ponnytjej...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ja, jag läste att du skrev i din blogg att han skulle bli stor, men jag tvivlade. ;)

Min -06a är runt 158 cm, och han får gärna krympa lite, och han känner för det.

Äsch din måttstock den mäter ju galet;);)......
Så Willy är så stor nu? Windy har jag inte mätt sedan i augusti och då var hon 150 men har nog vuxit lite till 152. Jag börjar tycka att hon känns lagom faktiskt. Hon har superbra skritt och trav, långa steg. Galoppen har vi inte prövat undan ryttare ännu.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Håller med dig helt! För mig är det inte så viktigt om hästen är 145, 155 eller 160 cm, bara den rör sig bra och vägvinnande. Jag har ridit massor av små ponnyer som tack vare sina vägvinnande gångarter dragit ifrån vissa större hästar med lätthet.

Min shettis på 85 cm skrittar ifrån mina araber utan problem...DET är pinsamt! :o :rofl:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

haha jag kan inte sluta se Bellman framför mig, tror han håller på att bli min idol;)

Nej men för att bidra något till tråden så håller jag med angående att de mindre hästarna faktiskt kan hävda sig bland de högre. Min egan arab Amber är ju bara 146cm och i år var vi med i två 8: or utan problem där hon även vann den ena. Hon har otrolig förmåga till att ta mark, när det andra hästarna galopperar på tävlingarna så brukar Amber trava. Så man ska inte bli allt för ledsen om man har en liten häst, men om hennes förmåga håller till tolvorna återstår att se nästa säsong, men jag tvivlar inte.

Min 4 åriga Morganhäst Ballad som just nu är i distansträning mätte jag nyligen till 148,5 cm. Är ganska övertygad om att hon kommer stanna där.
2 åriga Morganhingsten mätte jag till ca 147-148cm, ser ut till att växa till över 150cm iaf.
1 årig Morganhingst, är 138 cm (hihi så liten) är bara långa ben och är enormt bakhög...riktigt läskigt. Han kommer trots sin lilla storlek nu skjuta iväg rätt mycket tror jag, det gjorde hans pappa iaf.
5 årig Arab sto är 153,5 cm och där tror jag hon stannar.
3 årig Morgansto ca 144 cm, väldigt sent utvecklad men tror att hon kommer växa några centimeter till.
3 årigt Morgansto ca 145 cm, tvivlar på att hon växer mer på höjden...mer på bredden bara;)

Så de va några av mina blivande distansare:)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Han påmminer så mycket om min lilla Rebell...just för det att han inte var liten men i huvudet avr han såå bebis;)
Skicka gärna fler bilder på honom:)
Skulle så gärna vilja ha tillbaka Rebellens möderne bland mina framtida araber.
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
316
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
795
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 790
Senast: Elisha
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 480
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp