Bukefalos 28 år!

Höjd på blivande distanshästar

Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min treåring Katmandu, e. Bayard u. Katanja STANNADE i växten i maj förra året när han fick hovbensfraktur, han är 147 cm.
Nu är han frisk och fräsch sen några månader tillbaka och jag hoppas att han kommer igen och växer lite till.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande??

Inte just i samband med skada, men de där stillastående perioderna - jovisst! Man tittar och väntar och inget mer händer, så man tänker att det där blir nog en ganska liten en. Sedan går det några månader och så har baken skjutit ifrån så ryggen mest duger till backhoppning en tid! Det är lite lurigt det där med hur "det brukar vara" - vänta och se verkar vara ett bra recept... :smirk:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

*knapplån*
Jag har erfernhet av att mina unghästar ( mitt fall 4-5åringar) dragit iväg på höjden men även breddat sig och blivit mer vuxen så att säga när jag börja göra något med dem dvs ridit in,börjat träna etc.
Nuvarande kom ju hem som 4årshingst på 144 bak och ca:142 fram. Vid mätning förra våren så var han 146 både fram och bak och han har dragit iväg bak nu igen och dessutom blivit en kompakt herre som du vet! Precis idag fyller han sex år!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min egen plutt född 28/3 -07 var
Vid 6mån 125cm
Vid 7mån 127cm
Vid 8mån 130cm
Sen har det inte hänt så mycket nu i "vinter"
Vid 11mån 132cm fram o 135cm bak.
// Linda

Nu är plutten 1 år.
136cm i manken och 139cm i gumpen.
20080327038.jpg

// Linda
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Tack! Det blev en väldigt lyckad bild.
Vet inte hur stor han blir. Pappa Mirroh 154cm, morfar Saturn 153cm, mamma Gratyfikacja vet jag inte.
Så där någonstans. Större än så behöver han inte bli.

// Linda
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

*knapplån*

ni med traraber, hur utvecklas de (exetriört och psykiskt) och hur går det så här långt med dem? :) era erfarenheter av denna ras/korsning (vad man vill kalla dem..) ?
(är nyfiken, har hört så mycket både ont och gott om dem så vill gärna höra lite erfarenheter från ägare ;) skicka gärna PM)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Hej!
På angloarab.se finns en "tabell" på förväntade/trolig mankhöjd på unghästar. Gå in under "Aktuellt" så hittar ni det.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Hej,

min pensionerade kämpe blir 27 år den 26/4 så det blir lite överraskningar till hans ära på Lovisedalsritten ... mer får ni inte veta. Han är c.a 162 i mankhöjd och är ett engelskt fullblod.

Min blivande (om det går som jag planerat) - blir åtta den 27.4 (obs endast slumpen) och är redan 170 + men lätt i typen. En långbent svart skönhet ... själv är jag 160 så jag använder stege e dy för att komma upp ... :banana:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Mätte för bara några veckor sedan:
LL Misha, 2 år, 145cm (Voronez Kossack 160cm - Milia 150cm)
LL Donner 10 mån 142cm (Drug 160cm - Relacja 155cm)
LL Top Gun 9,5 mån 131cm (Top Flyte storlek? - Regna 151cm)

I november var Hedonizt 3,5 år och 155cm (Samsheik 154cm - Relacja 155cm)

I november var Mondiale Kossack 2,5 år och 146cm. Hon är i träning nu i Polen och enl tränaren har hon skjutit iväg rejält nu, dock ej mätt. (Madiar 160cm - Milia 150com)

Gammal tråd, men måste bara fråga, äger du Hedonizt? :o
Så otroligt fin häst!! :love:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

*KL*

Jag har en 85 centimeter shettis som är i träning, galopperar rundor på milen utan problem :p
Funderar på att skicka ut honom på distansbanan nästa år om jag bara hittar en ryttare i bra storlek?
Vinner kanske han inte gör, man sötast blir han nog! :D
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

garanterat sötast! :D
Jag har en pinne till medryttare som gärna rider shettisar, men alledes för lång skulle jag gissa på;)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Är hon längre än 145 cm? Så lång är hans nuvarande medryttare som flänger runt i skogarna på honom och det börjar se lite lustigt ut om man säger så ;) Men men, så länge ponnyn får motion och är pigg och glad så får det gå ;) Men om nån allvarligt vet nån unge som vill prova på distans får den personen gärna säga till!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Jag tror hon är längre faktiskt, får ta fram mätstickan;)
Jag tycker det är toppen att de små hästarna används och får motion, allt för många står i hagarna och gör ingenting, har själv en sån här hemma...en elak en:p
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

:D Jag håller med dig! Jag har så höga värden på hösilaget här hemma och kraftigt bete så jag är rädd att han får fång eller liknande. Sedan är han så sällskapssjuk och glad i att göra saker, så att låta honom förfalla i hagen skulle kännas hemskt. Han rids 3-5 dagar i veckan med en lite för lång och tung ryttare (man tager vad man haver ;) ) och körs för vagn någon dag lite då och då. Sedan brukar han följa med ut på mina cykelturer, jag cyklar, han galopperar bredvid :p Trots att han har fri tillgång på mat så är han inte speciellt tjock och han har inga problem att hänga med ut på de större hästarnas träningsrundor :p
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Gammal tråd, men måste bara fråga, äger du Hedonizt? :o
Så otroligt fin häst!! :love:

Ja, visst äger jag Hedonizt! Tack för berömmet! Han kommer tillbaka från Polen nu vid årsskiftet - det ska bli så kul! Det var vårt första föl och du kan tro att jag kelat ihjäl den här bebben när han var liten! Ett totalt charmtroll! Nu är han vuxen och ståtlig, men lika larvigt förtjust i kel är han fortfarande... ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ja, visst äger jag Hedonizt! Tack för berömmet! Han kommer tillbaka från Polen nu vid årsskiftet - det ska bli så kul! Det var vårt första föl och du kan tro att jag kelat ihjäl den här bebben när han var liten! Ett totalt charmtroll! Nu är han vuxen och ståtlig, men lika larvigt förtjust i kel är han fortfarande... ;-)

:o :eek:

Såg honom på annons för ganska länge sedan å kan ju säga att jag vart mer än måttligt frustrerad över att jag inte kunde trolla fram de ni ville ha för honom. Ska dock tillägga att han helt klart verkar vara värd pengarna, dock lite utanför min plånboks gränser om jag säger så. Jag är ju student så pengarna finns ju inte i överflöd om jag ska uttrycka mig milt. :angel:

Men herregud så fin han verkar, riktigt snygg, och ganska stor också väl? Närmare 160?
Är ju själv någonstans en bit över 185, så har ju ganska svårt för att hitta någon arab i relativt lämplig storlek för mig, så jag jobbar på vikten ist. Haha, för å underlätta så mycket det går.
Vill ju testa på distans någon gång i framtiden när man väl blir med häst, dock e jag ju egentligen hoppryttare, så jag får väl se vad d blir för polle åt mig haha. En salig blandning med lite allt möjligt i för å passa mina behov får vi hoppas på. :idea:

Bara ett par frågor till alla er distansryttare, kanske lite OT men iaf. :d
En arab född 05 som är ca 158-159 i dagsläget, vad kan den tänkas landa på i slutändan?
Min andra fråga.:
Hur vanligt är det på högre nivå inom distansen att en ryttare ligger en bit över minimivikten på tävlingar? Kan tänka mig att jag möjligtvis skulle kunna landa på en matchvikt på runt 85 kg, med all utrustning inräknat, men då gäller det att hitta lättviktsutrustning också, men är det vanligt, eller ligger alla på 75 kg, eller något över?

Tacksam för svar. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Höjd på blivande distanshästar

:DMin "lille" Sven.. är ju "bara" 1.62,5 cm.. och han har hävdat sig fantastiskt bra tycker jag i distanssammanhang med alla "Ferraris" araber.. hihi!! Brukar jämföra dom så.. och min Sven är då en "volvo".. är väl rätt bra jämförelse va?..
och inte har han varit skadad en enda ggn.. utan har hållt hela tiden.. trots sin storlek och grovhet.. .. Så jag är väldigt nöjd med honom..
fast han har ju inte dom chanserna som en liten smidig arab har.. att placera sig ..
fast han HAR gjort det några ggr.. och tom.. tagit prispengar.. ;)*sträcker på mig och är stolt*.. hihi!!
Men troligtvis kommer Sven inte ut nu nästa år.. för jag känner att han ska få sig ett sabbatsår.. och göra annat.. Han har gått så mycket nu.. Vill inte att han tröttnar.. Bara så ni vet.. om ni inte ser honom ute på banorna -09.. :)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Bara ett par frågor till alla er distansryttare, kanske lite OT men iaf. :d
En arab född 05 som är ca 158-159 i dagsläget, vad kan den tänkas landa på i slutändan?
Min andra fråga.:
Hur vanligt är det på högre nivå inom distansen att en ryttare ligger en bit över minimivikten på tävlingar? Kan tänka mig att jag möjligtvis skulle kunna landa på en matchvikt på runt 85 kg, med all utrustning inräknat, men då gäller det att hitta lättviktsutrustning också, men är det vanligt, eller ligger alla på 75 kg, eller något över?

Tacksam för svar. :bow:

Menade en arab som är född 2006 och inte 2005. Tänkte bara tillägga det.
Tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

:DMin "lille" Sven.. är ju "bara" 1.62,5 cm.. och han har hävdat sig fantastiskt bra tycker jag i distanssammanhang med alla "Ferraris" araber.. hihi!! Brukar jämföra dom så.. och min Sven är då en "volvo".. är väl rätt bra jämförelse va?..
och inte har han varit skadad en enda ggn.. utan har hållt hela tiden.. trots sin storlek och grovhet.. .. Så jag är väldigt nöjd med honom..
fast han har ju inte dom chanserna som en liten smidig arab har.. att placera sig ..
fast han HAR gjort det några ggr.. och tom.. tagit prispengar.. ;)*sträcker på mig och är stolt*.. hihi!!
Men troligtvis kommer Sven inte ut nu nästa år.. för jag känner att han ska få sig ett sabbatsår.. och göra annat.. Han har gått så mycket nu.. Vill inte att han tröttnar.. Bara så ni vet.. om ni inte ser honom ute på banorna -09.. :)

Sven, är inte han den där svarta (eller kanske mörkt mörkt brun möjligtvis) kallblodet som gått en massa längre tävlingar? Isf. om han är den jag tror han är så är han jääättefin! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
758
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 782
Senast: Elisha
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp