Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Jag hade jobbat även om jag inte hade behövt pengarna, och tänker "aldrig" gå i pension. Jag älskar ATT jobb och jag älskar MITT jobb, båda ger mig gott så att säga. Inte bara att det ger mig mat på bordet utan för att jag gillar vad jag gör och att jobba, använda huvudet, vara kunnig, hjälpa, behövas, vara del av ett system, vara en kollega osv.
Men det är jag det. Som tur är är jag inte ensam om att känna så här, har sett flera ha liknande känslor för sitt jobb här på buke.
Kul för dig. Jag hatar att jobba.
 
Det där begriper jag inte alls. Jag jobbar endast för att tjäna pengar. Roliga jobb finns inte.
Jag älskar mitt jobb, inte alla dagar och stunder, men på det stora hela är det kul att gå till jobbet, träffa mina kollegor och mina härliga elever. Jag skrattar varje dag, gråter en skvätt då och då av sympati, sorg eller ilska, inte varje dag men varje dag sker något som berör.
Framförallt är det mina kollegor och mina chefer som gör jobbet kul, jag lär mig något nytt varje dag och får förmedla kunskap till andra.
Så visst finns det roliga jobb, man måste bara hitta det som är rätt för en själv.
 
Trist för dig. Jag trivs utmärkt med det.
Jag älskar också att jobba! Jag har flera jobb för att jag tycker att det är kul, behöver egentligen inte pengarna från extrajobbet. Imorgon jobbar jag till exempel från cirka 07.30/8 till 15 och sen 18-22 + 4 timmar körning för att ta mig till och från jobb nummer två, är hemma runt midnatt imorgon. Skulle aldrig göra det om jag inte gillade att arbeta. 😊 Extrajobbet är dock bara 1-3 gånger i månaden, så jag behöver inte jobba så långa dagar speciellt ofta.
 
Samtidigt är en stor anledning till att folk inte börjar jobba lika tidigt att en stor del av de okvalificerade jobben försvunnit. Fabrikerna är borta. Så för samhället är det bra om folk lägger några år på att utbilda sig.
Fabrikerna borta? Här erbjuder dom största arbetsgivaren just fabriksjobb. Volvo Cars, lastvagnar, SKF, IAC group är bara några jag kommer på.
 
Samtidigt är en stor anledning till att folk inte börjar jobba lika tidigt att en stor del av de okvalificerade jobben försvunnit. Fabrikerna är borta. Så för samhället är det bra om folk lägger några år på att utbilda sig.

Fabriker borta? Konstigt... sitter ju på jobbet just nu.
Finns väl bra många industrier som tar in kreti å pleti med enda krav att man vill lära sig, vill jobba och kan hålla tider? Eller?
 
Du slipper ju jobba heltid och får pengar ändå för den tid du inte jobbar.
Hade jag kunnat hade jag jobbat 10-12 timmar om dygnet! Det finns många som hatar att jobba även om de klarar av det, jag klarar inte av det men älskar det.

Min arbetsförmåga ligger på 50% av det som räknas heltid för en normal person, men det är heltid för mig, det glöms ofta bort. Mina 50% arbete gör mig inte mindre trött och sliten än de som jobbar 100%, många gånger säkert mer, pga mina funktionsnedsättningar. Därav 50% sjukersättning så att jag åtminstone har en sk "heltidslön" och klarar mig ekonomiskt.
 
Jag älskar också att jobba! Jag har flera jobb för att jag tycker att det är kul, behöver egentligen inte pengarna från extrajobbet. Imorgon jobbar jag till exempel från cirka 07.30/8 till 15 och sen 18-22 + 4 timmar körning för att ta mig till och från jobb nummer två, är hemma runt midnatt imorgon. Skulle aldrig göra det om jag inte gillade att arbeta. 😊 Extrajobbet är dock bara 1-3 gånger i månaden, så jag behöver inte jobba så långa dagar speciellt ofta.
Det är skönt när man kan välja själv :)

Jag pluggade en period 200 % och jobbade 50%. Det var tungt men otroligt roligt! under utbildningen till medicinsk sekreterare jobbade jag 50% och pluggade 100, men orkan tog liksom slut då, det blev för mycket.

Men det är på sätt och vis skönt att vara begränsad av Försäkringskassans regler om sjukersättningen för annars hade jag jobbat mer och mer och mer.... och inom kort hade jag kraschat helt, för jag har svårt att låta bli i stundens hetta, det är ju roligt!
 
Fabrikerna borta? Här erbjuder dom största arbetsgivaren just fabriksjobb. Volvo Cars, lastvagnar, SKF, IAC group är bara några jag kommer på.

+ @Lycan

Jag menade mest bildligt, men jag var för otydlig. Förut fanns det fabriksjobb, eller liknande tillverkningsjobb, överallt. Man visste att man mer eller mindre var garanterad jobb när man slutade skolan. Så är det inte längre.
 
Men gud vilken märklig och otrevlig kommentar till ngn som har en funktionsnedsättning och arbetar efter sin förmåga.
Ja, lite så. Jag tog onekligen lite illa vid mig, som om min känsla/kärlek för att arbeta har att göra med att jag "bara" jobbar 50% och "slipper resten, när det egentligen är en inställning jag alltid haft och att inte kunna jobba 100% är en stor sorg för mig att bara. Alla som känner mig vet det här, att jag har svårt att acceptera att jag bara kan arbeta så lite. Just nu är jag 50% sjukskriven på min 50% tjänst- första gången någonsin jag ens är sjukskriven! Har alltid jobbat tidigare! Jobbade efter min gastric sleeve operation efter en vecka trots att läkaren skrev sjukskrivning på 4 veckor, tyckte det var överdrivet så jag jobbade. Tar 2-3 veckors semester för att jag blir uttråkad med längre och saknar att jobba.
 
+ @Lycan

Jag menade mest bildligt, men jag var för otydlig. Förut fanns det fabriksjobb, eller liknande tillverkningsjobb, överallt. Man visste att man mer eller mindre var garanterad jobb när man slutade skolan. Så är det inte längre.
Jaha du menar på den tiden fabrikerna bla hämtade busslass från Finland med arbetskraft för det inte fanns tillräckligt många arbetare i Sverige.
Var en ändå ganska kort period i vår historia som det var brist på arbetare och inte jobb.

Finns ju en uppsjö av högutbildade som jobbar på fabrik för det är så hög konkurans om dom få jobben som kommer ut.
 
Ja, lite så. Jag tog onekligen lite illa vid mig, som om min känsla/kärlek för att arbeta har att göra med att jag "bara" jobbar 50% och "slipper resten, när det egentligen är en inställning jag alltid haft och att inte kunna jobba 100% är en stor sorg för mig att bara. Alla som känner mig vet det här, att jag har svårt att acceptera att jag bara kan arbeta så lite. Just nu är jag 50% sjukskriven på min 50% tjänst- första gången någonsin jag ens är sjukskriven! Har alltid jobbat tidigare! Jobbade efter min gastric sleeve operation efter en vecka trots att läkaren skrev sjukskrivning på 4 veckor, tyckte det var överdrivet så jag jobbade. Tar 2-3 veckors semester för att jag blir uttråkad med längre och saknar att jobba.

Vet du, du behöver inte "försvara dig". Samtidigt förstår jag tyvärr att du kände behovet efter det svaret.
Jag tror att det är vanligt att personer med funktionsnedsättning vill jobba mer än de klarar av. Det är inte viljan som saknas. Förstår att det känns frustrerande!
 
Jaha du menar på den tiden fabrikerna bla hämtade busslass från Finland med arbetskraft för det inte fanns tillräckligt många arbetare i Sverige.
Var en ändå ganska kort period i vår historia som det var brist på arbetare och inte jobb.

Finns ju en uppsjö av högutbildade som jobbar på fabrik för det är så hög konkurans om dom få jobben som kommer ut.
Fast är det inte "allmänt känt" att jobben utan krav på utbildning, så att säga fabriksjobb osv har minskat i antal? Förr var det lätt att gå ut 9an och få ett jobb och jobba sig vidare där, idag kräver alla jobb utbildning och få jobb är utan utbildning. Så himla många "fabriksjobb" finns det inte i dag som det fanns för 20 år sedan, 30 år sedan.

Samtidigt har eleverna det svårt i skolorna och går ut utan fullständiga gymnasiebetyg och ungdomsarbetslösheten har ökat rätt mycket under åren, det finns inga jobb de kan få så att säga.
 
Vet du, du behöver inte "försvara dig". Samtidigt förstår jag tyvärr att du kände behovet efter det svaret.
Jag tror att det är vanligt att personer med funktionsnedsättning vill jobba mer än de klarar av. Det är inte viljan som saknas. Förstår att det känns frustrerande!
Det tror jag också är vanligt, vanligare än att man inte vill i alla fall. Det är tex ett sätt att känna sig "normal" och som andra en stund och känna sig lika mycket värd, även om det inte ska mätas så, så är det ändå ett bevis på att man finns, existerar och bidrar som alla andra!
 
Jaha du menar på den tiden fabrikerna bla hämtade busslass från Finland med arbetskraft för det inte fanns tillräckligt många arbetare i Sverige.
Var en ändå ganska kort period i vår historia som det var brist på arbetare och inte jobb.

Finns ju en uppsjö av högutbildade som jobbar på fabrik för det är så hög konkurans om dom få jobben som kommer ut.

Nej? Jag menar när det inte var några större problem att få ett okvalificerat jobb oavsett var i Sverige man bodde. Därav ett pensionssystem uppbyggt utifrån att man skulle börja arbeta som tonåring och inte ta ut pension i särskilt många år. (Detta långt innan arbetskraftsinvandringen från Finland.)
 
Det tror jag också är vanligt, vanligare än att man inte vill i alla fall. Det är tex ett sätt att känna sig "normal" och som andra en stund och känna sig lika mycket värd, även om det inte ska mätas så, så är det ändå ett bevis på att man finns, existerar och bidrar som alla andra!

Jag håller med dig. Jag tror att det är betydligt mer vanligt att vilja jobba än tvärtom!
Väldigt många sätter en stolthet i att arbeta, även om det sker med lönebidrag eller i en daglig verksamhet!
 
Fast är det inte "allmänt känt" att jobben utan krav på utbildning, så att säga fabriksjobb osv har minskat i antal? Förr var det lätt att gå ut 9an och få ett jobb och jobba sig vidare där, idag kräver alla jobb utbildning och få jobb är utan utbildning. Så himla många "fabriksjobb" finns det inte i dag som det fanns för 20 år sedan, 30 år sedan.

Samtidigt har eleverna det svårt i skolorna och går ut utan fullständiga gymnasiebetyg och ungdomsarbetslösheten har ökat rätt mycket under åren, det finns inga jobb de kan få så att säga.
Efter 9 an håller jag med om då jag inte vet någon arbetsgivare som tar in någon under 18 år, inte ens som sommarjobbare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 552
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp