Bukefalos 28 år!

Sv: Höjder!

vill bara säga danmarks kategorier :)

Kategori B= Kat. III
Kategori C= Kat. II
Kategori D= kat. I
 
Sv: Höjder!

Tack så hemskt mycket! Nu vet jag, kanske blir det att ställa upp i Lätt D,C och B för mig och min shettis, tackar ännu en gång!
 
Sv: Höjder!

Nästa år kommer LD, LC, LB osv att tas bort även på ponny. Läs TR ändringar på ridsport.se. Det kommer att ha benämningen höjderna, precis som det är på häst nu.
 
Sv: Höjder!

Har också fått info om det nya på ponnysidan
Jag tycker personligen att det kändes rörigt, speciellt att det blir så mycket att skriva på proppen.
Sen funderade jag på det här att det stod bedömning A CL eller A/A på 0,90 för häst samt KatD 0,85 Kat C 0,075 osv (LD+) för ponny?
Betyder det att det inte ska vara någon tidtagning i dom klasserna?

Som vanligt är ridsportsförbundets formulering kluddiga att tyda (min personliga åsikt)
 
Sv: Höjder!

Men nu är det nog dax att någon uppdaterar denna tråden eftersom det inte heter LD, LC, LB osv längre utan heter klassens höjd för varje kategori på ponny, precis som det varit på storhäst ett antal år nu!
 
Sv: Höjder!

Så är det inte här.

Div 3 = LD, LD, LC (A1a)
Div 2 = LC, LC, LB (A1a)
Div 1 = LB, LB, LA (A1a)

Så är det är också (:

Men jag har en kompis vars kusin har ridit svår klass och jag har för mig att hon hoppade 1.40 då
med D-ponny.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höjder!

men vad är det för klass om en shettis hoppar 90 cm då? är det inte typ Msv klass?

Jo, logiskt sett skulle det vara det, men en shettis (alltså kat. A) får hoppa max LA (alltså 80 cm för kat. A, 90 cm för B, 1 m för C och 1,1 m för D)
 
Sv: Höjder!

Hmm, för mig som är rätt ny på tvälings fronten hänger jag inte riktigt med..

Eftersom jag rider en häst på 1,57 måste jag ju tävla i häst klasserna och inte ponny. Finns det klasser som inte är så höga, ungefär 50-80 cm? Hästn jag rider har inte världens hoppteknik och gillar inte höga höjder. På lite lägre tycker han det är kul. Därör skulle det vara roligt att starta i lägre klasser. Är jag helt ute och cyklar om det är som jag har uppfattat att storhästklasser börjar på 90 cm? Glad för svar^^:)
 
Sv: Höjder!

Hej, from januari -09 finns inte LD, LC, LB osv för ponny utan det blir som storhäst ;)
 
Sv: Höjder!

Hmm, för mig som är rätt ny på tvälings fronten hänger jag inte riktigt med..

Eftersom jag rider en häst på 1,57 måste jag ju tävla i häst klasserna och inte ponny. Finns det klasser som inte är så höga, ungefär 50-80 cm? Hästn jag rider har inte världens hoppteknik och gillar inte höga höjder. På lite lägre tycker han det är kul. Därör skulle det vara roligt att starta i lägre klasser. Är jag helt ute och cyklar om det är som jag har uppfattat att storhästklasser börjar på 90 cm? Glad för svar^^:)

Om man vill hoppa "riktig" tävling börjar det på 90 men sen finns det ju pay and jump och liknande där man kan välja vilkne höjd man vill :)
 
Sv: Höjder!

Jag tycker att ponny klasserna upp till msv är för höga. Jag menar, 1.50 breda trippelbarrer som ngn sa att hon hade hoppat på tävling? 1.35 är ju faktiskt väldigt högt för en d-ponny på 1.48. Och då är banorna tekniskt svåra också. Det finns ju inte så många ponnyer som faktiskt klarar det.
Fast nu förtiden är ju alla ponnyer övervuxna.

Väldigt bra tråd ändå, nu vet man! :D
 
Sv: Höjder!

Jag tycker att ponny klasserna upp till msv är för höga. Jag menar, 1.50 breda trippelbarrer som ngn sa att hon hade hoppat på tävling? 1.35 är ju faktiskt väldigt högt för en d-ponny på 1.48. Och då är banorna tekniskt svåra också. Det finns ju inte så många ponnyer som faktiskt klarar det.
Fast nu förtiden är ju alla ponnyer övervuxna.

Väldigt bra tråd ändå, nu vet man! :D

Håller med helt och hållet! Var på tävling idag och min ponny är 145,1 cm hög (mäter det idag med) och då såg jag en tinker på säkert 160! ENORM! Det var inte många ponnys som var i rätt kategori.
 
Sv: Höjder!

Får jag då jämt bara fråga, vad betyder då LC och LB och såna bokstäver? xD fattar ingenting..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp