Hönstråden 2016

Nu är äntligen både hus och gård klart :up: I dag sker inflytt av djuren men först ska alla ben badas, smörjas och klor ska klippas :devil: Ska bli så skönt att flytta dom till ett ställe utan damm och mögel med frisk luft dygnet om och äntligen kunna jobba bort benkvalstren :up:
Ska bli spännande att ha vaktlarna och hönsen tillsammans på heltid nu :)

Bilder vill vi se :up::D:D
 
Då var alla 10 höns spa behandlade och 9 utsläppta i sitt nya hem tillsammans med vaktlarna :up:
Lilla Pärlan som varit sjuk tog inte det hela så bra så hon ligger inne vid elementet nu och värmer sig.

Bilder kommer lite senare :)

Nu är det nog dax för mig att ta en dusch med :o
 
241F9298-3E23-4829-A15F-E2BF635DA8F0.jpg


D98E9860-8CEF-42F4-9EE7-A7AC6716579D.jpg


FAE8E563-EEBF-45B2-A396-ECCF19BCAA6C.jpg


Hönsen var inte ute länge eftersom dom var lite blöta efter behandlingen förut. Måla får jag göra sen när det blir lite varmare ute. ;)

Men när jag sitter där och tittar på dom så ser jag hur en av hönorna precis har lagt första ägget :up: men då kommer en av dom andra och och tar ägget i näbben och går iväg och äter upp det :crazy: Och med den tekniken så kan jag lätt säga att det där har hon gjort förut :mad: Kan man få dom och sluta äta ägg? Eller är det helt omöjligt? :cautious:
 
241F9298-3E23-4829-A15F-E2BF635DA8F0.jpg


D98E9860-8CEF-42F4-9EE7-A7AC6716579D.jpg


FAE8E563-EEBF-45B2-A396-ECCF19BCAA6C.jpg


Hönsen var inte ute länge eftersom dom var lite blöta efter behandlingen förut. Måla får jag göra sen när det blir lite varmare ute. ;)

Men när jag sitter där och tittar på dom så ser jag hur en av hönorna precis har lagt första ägget :up: men då kommer en av dom andra och och tar ägget i näbben och går iväg och äter upp det :crazy: Och med den tekniken så kan jag lätt säga att det där har hon gjort förut :mad: Kan man få dom och sluta äta ägg? Eller är det helt omöjligt? :cautious:
Fint det blev. :)

Vad det gäller ägget har jag läst/hört att man kan ta ett urblåst och fylla med senap. :wtf: Om det fungerar eller inte har jag ingen aning om, men annars så får du nog ta bort henne? Mardröm om de andra tar efter. :nailbiting:
 
Vad det gäller ägget har jag läst/hört att man kan ta ett urblåst och fylla med senap. :wtf: Om det fungerar eller inte har jag ingen aning om, men annars så får du nog ta bort henne? Mardröm om de andra tar efter. :nailbiting:
Funkar...sisådär...
Jag hade problem med äggätande på våren för några år sedan. När jag gav dem senapsägg så minskade ätandet men jag tittade på en höna som glatt slafsade i sig det också. Mina slutade då de kunde börja gå ut igen så hur det fungerat i längden vet jag inte, men det gick åt MYCKET senap. Då jag la in minst 3 ägg per dag och sen fick kasta de sönderhackade som inte var uppätna.
 
Funkar...sisådär...
Jag hade problem med äggätande på våren för några år sedan. När jag gav dem senapsägg så minskade ätandet men jag tittade på en höna som glatt slafsade i sig det också. Mina slutade då de kunde börja gå ut igen så hur det fungerat i längden vet jag inte, men det gick åt MYCKET senap. Då jag la in minst 3 ägg per dag och sen fick kasta de sönderhackade som inte var uppätna.
Kan alltså vara värt ett försök? :idea:
 
Har googlat mig fram och tillbaka och jag hör ingen som säger rakt ut att dom har löst det utan bara fått dom att sluta tillfälligt genom att plocka ägg typ varje timme (vilket är omöjligt här) och ge senapsägg. En del verkar tydligen gilla senapen med :wtf:
 
Har googlat mig fram och tillbaka och jag hör ingen som säger rakt ut att dom har löst det utan bara fått dom att sluta tillfälligt genom att plocka ägg typ varje timme (vilket är omöjligt här) och ge senapsägg. En del verkar tydligen gilla senapen med :wtf:
Du får testa vilken som är minst smaklig, Dijon eller Colemans, den senare finns ju som pulver så om du rör ut Dijon med Colemanspulver kanske det avskräcker. ;)
 
Du får testa vilken som är minst smaklig, Dijon eller Colemans, den senare finns ju som pulver så om du rör ut Dijon med Colemanspulver kanske det avskräcker. ;)
Jag har i dag fått beskedet att en vän till mig har ILT på sina höns :( Hon kommer ta bort allihopa :(
Tanken har slagit mig att att det kanske inte bara är den dåliga miljön utan kanske har jag råkat ut för samma sak? Till saken hör att den som äter äggen nyser sen någon vecka tillbaka och jag funderar på om jag helt enkelt ska ta bort henne och skicka in till sva i stället? :(
 
Jag har i dag fått beskedet att en vän till mig har ILT på sina höns :( Hon kommer ta bort allihopa :(
Tanken har slagit mig att att det kanske inte bara är den dåliga miljön utan kanske har jag råkat ut för samma sak? Till saken hör att den som äter äggen nyser sen någon vecka tillbaka och jag funderar på om jag helt enkelt ska ta bort henne och skicka in till sva i stället? :(
Var har du fått dina höns ifrån? Ring och prata med SVA, jag hade ju en flock för många år sedan som visade sig ha ILT men det märktes inte förrän jag tog in nya höns som alla blev sjuka och dog. De jag hade var alla smittbärare men hade utvecklat immunitet själva. :(
 
Var har du fått dina höns ifrån? Ring och prata med SVA, jag hade ju en flock för många år sedan som visade sig ha ILT men det märktes inte förrän jag tog in nya höns som alla blev sjuka och dog. De jag hade var alla smittbärare men hade utvecklat immunitet själva. :(
Fem kommer från samma ställe. Dom har inte haft några problem alls med sjuka djur. Dom andra är uppfödda av mig i somras. Första förkylningen kom efter vi flyttat hit och min hv har höns. Dom ska dock vara egenkläckta i maskin och dom har valt att inte köpa in för att inte få nån smitta.
Några av hv´s höns har nyst lite sista veckorna men det beror nog på att vi har haft kallt och dom har stängt luckorna ut då och det finns ingen ventilation att tala om därinne. ( Det finns många anledningar till att jag valt att bygga eget )
Annars har det inte märkts nåt på dom förutom att nån enstaka har "trillat av pinn" nån gång.
 
Fem kommer från samma ställe. Dom har inte haft några problem alls med sjuka djur. Dom andra är uppfödda av mig i somras. Första förkylningen kom efter vi flyttat hit och min hv har höns. Dom ska dock vara egenkläckta i maskin och dom har valt att inte köpa in för att inte få nån smitta.
Några av hv´s höns har nyst lite sista veckorna men det beror nog på att vi har haft kallt och dom har stängt luckorna ut då och det finns ingen ventilation att tala om därinne. ( Det finns många anledningar till att jag valt att bygga eget )
Annars har det inte märkts nåt på dom förutom att nån enstaka har "trillat av pinn" nån gång.
Du kan låta veterinär ta blodprov och skicka in för analys. Det gjorde jag på mina två flockar. Den ena var frisk och den andra hade ILT.
 
Jag skulle strunta i det. Lyft ur hönan ur redet (ja du behöver tjocka käder och handskar), märk upp äggen och lägg tillbaka henne. Det är inte roligt alls när det helt plötsligt ligger så många ägg uder hönan att ohn inte kan värma alla. Det är inte heller kul när man står med 3 kläckta kycklingar och 5 halvfärdiga foster som dör pga hönan kliver av. Det bästa är att fixa eget krypin till hönan så hon inte blir störd och verkligen lägger sig på sina ägg då hon varit uppe och ätit. Risken är annars att hon tar första bästa rede om hennes är upptaget och så dör fostren.
Ska absolut märka äggen! Den ena har 6 ägg nu och den andra 4...och handskar är alltid på sen höken var hit. Den jäkeln lyckades ändå punktera handleden på mig...:cautious:
 
Hönshuset är i princip klart :banana: och utegården med...trodde jag tills jag stod två meter ifrån en räv mitt på gården i kväll! :eek: Så jag måste rävsäkra. Sidorna på gården är av hundgårsstaket så där kommer den inte in. Ovansidan ca 1 meter ovan mark kommer vara täckt av vanligt hönsnät och presenning som jag hoppas ska fungera. Men botten...det är för hårt att ens tänka tanken på att gräva ner något. Kan det funka att lägga kompostgaller runt om och strö jord över? Eller kommer den troligtvis gräva utanför och under gallret då? :confused:
kompostgaller lite nedgrävt utanför hönsgården är nog bra, annars kan ni ju ha både på insidan och utsidan för att vara lite mer på den säkra sidan mot smarta rävar.

och sen såklart, BILD!!!
 
Jag tog bort den äggätande hönan i kväll efter att ha testat några grejer under dagen utan resultat. :(

I kväll hittade jag även två av hv´s höns som satt och gapade. Så antingen har dom gapmask eller så är det tecken på ILT och med tanke på minas förkylningar som kommit och gått sen vi kom hit och deras som "trillar av pinn ibland så vill jag veta. Jag ska skicka in ett blodprov till SVA i nästa vecka. Min lilla favorit Pärlan bara nyser och nyser mest hela tiden nu även om hon är pigg annars igen. Jag har en hemsk känsla i magen just nu :(
 
Jag tog bort den äggätande hönan i kväll efter att ha testat några grejer under dagen utan resultat. :(

I kväll hittade jag även två av hv´s höns som satt och gapade. Så antingen har dom gapmask eller så är det tecken på ILT och med tanke på minas förkylningar som kommit och gått sen vi kom hit och deras som "trillar av pinn ibland så vill jag veta. Jag ska skicka in ett blodprov till SVA i nästa vecka. Min lilla favorit Pärlan bara nyser och nyser mest hela tiden nu även om hon är pigg annars igen. Jag har en hemsk känsla i magen just nu :(
Håller tummarna att det inte är ILT. :(
 
Tack. Hur lång tid tog det att få svar? Jag hittar inget om det när jag letar...
Oj, det är länge sedan jag tog proverna så jag minns inte, men räkna med en vecka. Min distriktare tog proverna och det var första gången hon tog prover på en höna, men efter lite hysteri hos både oss och hönsen lyckades vi fånga och ta proverna. :)
 
Själv har jag en fågel mindre, tycker det är lite hemskt att jag inte har samma ångest längre när grannen får nacka en av tupparna. Jag kan ju inte ha hur många som helst, men helst hade jag ju sluppit besluta vem som ska leva och vem som ska dö. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 921
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 910
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 552
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp