Hönstråden 2016

kompostgaller lite nedgrävt utanför hönsgården är nog bra, annars kan ni ju ha både på insidan och utsidan för att vara lite mer på den säkra sidan mot smarta rävar.

och sen såklart, BILD!!!
Som sagt målning ska ske när det är varmare och så ska kompostgallren hamna under lite mer jord :) Känner mig helnöjd. Plusgrader i hönshuset och ventilationen är perfekt! Dom älskar dessutom sitt fönster och sitter där och stirrar på mig varenda morgon när jag kommer för att öppna luckan :D
47CA2C8F-9B1E-47CC-B5E6-00EF5163779D.jpg


E400D99C-8910-4D2E-B7BE-4092AAA2F2B0.jpg
 
Som sagt målning ska ske när det är varmare och så ska kompostgallren hamna under lite mer jord :) Känner mig helnöjd. Plusgrader i hönshuset och ventilationen är perfekt! Dom älskar dessutom sitt fönster och sitter där och stirrar på mig varenda morgon när jag kommer för att öppna luckan :D
47CA2C8F-9B1E-47CC-B5E6-00EF5163779D.jpg


E400D99C-8910-4D2E-B7BE-4092AAA2F2B0.jpg
Vad mysigt de har det, men jag hade hittat något bättre till fodret, jag vill inte att de ska kunna sitta och skita i maten. Rastgården ser ut som rena Guantanamofängelset, ingen risk att någon tar sig ut därifrån, eller in! :up::laugh:
 
Vad mysigt de har det, men jag hade hittat något bättre till fodret, jag vill inte att de ska kunna sitta och skita i maten. Rastgården ser ut som rena Guantanamofängelset, ingen risk att någon tar sig ut därifrån, eller in! :up::laugh:
Det är inte foder i krubban utan hackad halm och det är deras värprede :D
Deras matbar syns inte på bilden ;)
Utegården är ju säkrad för vaktlarna och det var den som tog sin tid :devil:
Jag funderade på att sälja vaktlarna flera gånger om när jag höll på med allt extra nät när men så var det plötsligt klart så då fick dom stanna ;)
 
Det är inte foder i krubban utan hackad halm och det är deras värprede :D
Deras matbar syns inte på bilden ;)
Utegården är ju säkrad för vaktlarna och det var den som tog sin tid :devil:
Jag funderade på att sälja vaktlarna flera gånger om när jag höll på med allt extra nät när men så var det plötsligt klart så då fick dom stanna ;)
Aha, jag trodde det var matbalja men då förstår jag bättre. :)
 
Lilla Agda (varför döpte jag henne till det? avskyr ju namnet :cautious: ) var så duktig på att lämna prov. Både hon och Häxan fick följa med till vet. Nu är det bara att ha is i magen och vänta på provsvar..... :nailbiting:
 
Usch fick nacka en höna idag. Hon har haft diaree en period, tappade vikt och fick problem med kloaken så hon inte kunde stänga den. Avskyr den delen av hönsägandet. De sitter på pinnen och tittar nyfiket på en.
"Har du godis till mig?"
och så släpar man ut dem och har ihjäl dem :'(
 
Ska absolut märka äggen! Den ena har 6 ägg nu och den andra 4...och handskar är alltid på sen höken var hit. Den jäkeln lyckades ändå punktera handleden på mig...:cautious:
Ok, märks att det är unga hönor. Plötsligt hade dom 7 ägg var (vi märkte dom med blyerts) men så hände en olycka, troligen och kvar hos den ena grå var bara 2. Den andra har sina 7 kvar och nu försöker den grå ligga i samma rede som hon? ...hennes egna kvarvarande 2 har hon lämnat så dom kasserar jag. Blir det någon kyckling alls har vi tur...
 
Usch fick nacka en höna idag. Hon har haft diaree en period, tappade vikt och fick problem med kloaken så hon inte kunde stänga den. Avskyr den delen av hönsägandet. De sitter på pinnen och tittar nyfiket på en.
"Har du godis till mig?"
och så släpar man ut dem och har ihjäl dem :'(
Usch ja...ska nacka 2 paduantuppar och en stor kochintupp i det närmaste. Drar på det lite bara...aldrig kul, den delen...
 
Proverna visade på IB. Infektiös bronkit. Diagnosen är ganska god men några hönor mår inte bra och har troligen fått sekundär infektioner.Vi ska avvakta över helgen och se vad som händer. Inom 7-10 dagar borde dom blivit friska och dom som inte är det beräknas ha fått permanenta skador av viruset och ev av den dåliga inomhusmiljön dom vistats i och då är det avlivning som gäller. :(
 
Usch fick nacka en höna idag. Hon har haft diaree en period, tappade vikt och fick problem med kloaken så hon inte kunde stänga den. Avskyr den delen av hönsägandet. De sitter på pinnen och tittar nyfiket på en.
"Har du godis till mig?"
och så släpar man ut dem och har ihjäl dem :'(
Det är den värsta delen absolut :(
 
Det positiva är dock att det inte är ILT, sen får man ju se till att förbättra deras miljö öht för det låter ju inte osm de hade det bra innan heller. :cautious:
 
Det positiva är dock att det inte är ILT, sen får man ju se till att förbättra deras miljö öht för det låter ju inte osm de hade det bra innan heller. :cautious:
Just nu har dom allt om behöver. Ren och fint och frisk luft dygnet om med möjlighet att söka upp värmelampa. Solrosfrön, värp opti och olika sorters spannmål och lucern. Dagligt tillskott av vitaminer och dom kan gå ut och in som dom vill.
Ingen visste ju att det var mögel i tak och väggar på byggnaden dom var i förut och det är i så fall det som har ställt till det.
Jag är så klart glad att det inte var ILT men anar att jag kommer få ta bort flera och så klart mina favoriter i så fall och det känns i hjärtat :(
 
Just nu har dom allt om behöver. Ren och fint och frisk luft dygnet om med möjlighet att söka upp värmelampa. Solrosfrön, värp opti och olika sorters spannmål och lucern. Dagligt tillskott av vitaminer och dom kan gå ut och in som dom vill.
Ingen visste ju att det var mögel i tak och väggar på byggnaden dom var i förut och det är i så fall det som har ställt till det.
Jag är så klart glad att det inte var ILT men anar att jag kommer få ta bort flera och så klart mina favoriter i så fall och det känns i hjärtat :(
Jag håller tummarna att de tillfrisknar. Fördelen med höns är ju att de kan bli friska mot alla odds, nackdelen är att helt plötsligt bara stendör de utan att man sett något fel. Jag förstår att det är jobbigt men försök se det possitiva. Det är inte ILT. (Jag har sån skräck för att få in ILT att jag faktiskt funderat på att sluta med hönsen några gånger.)
 
Jag passar stallets höns just nu. Det är ca 20 stycken av olika raser. Nu har en av de indiska hönorna börjat nysa.
Bara en och inga andra symtom än just konstanta nysningar. Äter och dricker normalt. Men hon nyser konstant!
Ska försöka fånga henne och kolla om det sitter nått skräp i näbben.. Känns konstigt att bara en av 20 nyser om det vore förkylning eller nått i miljön..?
 
Jag har precis tagit bort min älskade lilla Pärlan :cry:
Hon kom alltid springandes när jag kom och ville upp i famnen, där hon alltid kilade in sitt huvud under min haka och satt och kuttrade medan vi myste. :heart :heart :heart
Två bor inne sen i går kväll, båda hängiga den ena är blek och den andra svullen runt ögonen. Dom äter och dricker dock bra så jag avvaktar för tillfället. Ute hos dom andra finns en till som är förkyld, också hon som drabbats mest av benkvalstren. Hon är fortfarande pigg som vanligt så jag låter henne gå kvar därute för stunden.
 
Jag har precis tagit bort min älskade lilla Pärlan :cry:
Hon kom alltid springandes när jag kom och ville upp i famnen, där hon alltid kilade in sitt huvud under min haka och satt och kuttrade medan vi myste. :heart :heart :heart
Två bor inne sen i går kväll, båda hängiga den ena är blek och den andra svullen runt ögonen. Dom äter och dricker dock bra så jag avvaktar för tillfället. Ute hos dom andra finns en till som är förkyld, också hon som drabbats mest av benkvalstren. Hon är fortfarande pigg som vanligt så jag låter henne gå kvar därute för stunden.

Jag håller båda tummarna för att de repar sig, jag hade också någon som nös ett tag men det gick över så det gör det säkert på dina också :)
 
Jag har åter börjat ta tag i projektet "året runt-höns", vilket försvåras en hel del av att kommunen för att ge tillstånd har samma krav på ansökans omfattning som om jag velat starta mjölkproduktion eller grisuppfödning i STOR skala... :-O Har visserligen fått ett positivt "förhandsbesked" men det har ändå känts som uppförsbacke att ta tag i ansökan... men nu är jag på gång - igen!

Läste någonstans ett tips om att ha en varmkompost i hönshuset - främst som värmekälla till hönsen på vintern. Men också som sysselsättning - om man tar bort locket under dagtid så kan hönsen sprätta runt, vilket dessutom gör att kompostens innehåll både blandas och får tillsats av naturgödsel vilket snabbar på komposteringsprocessen. Låter väldigt spännande tycker jag! (En kompost kan visst producera riktigt mycket värme - så sommartid måste man antingen flytta hönor eller kompost för att det inte ska bli alldeles FÖR varmt för hönorna.) Är det någon här som testat detta - eller vet någon som gjort det?
 
Ber föresten om ursäkt att jag (försöker) ignorera inläggen om sjuka hönor - det är ren självbevarelsedrift...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 887
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 909
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 545
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp