Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

Jag har åter börjat ta tag i projektet "året runt-höns", vilket försvåras en hel del av att kommunen för att ge tillstånd har samma krav på ansökans omfattning som om jag velat starta mjölkproduktion eller grisuppfödning i STOR skala... :-O Har visserligen fått ett positivt "förhandsbesked" men det har ändå känts som uppförsbacke att ta tag i ansökan... men nu är jag på gång - igen!

Läste någonstans ett tips om att ha en varmkompost i hönshuset - främst som värmekälla till hönsen på vintern. Men också som sysselsättning - om man tar bort locket under dagtid så kan hönsen sprätta runt, vilket dessutom gör att kompostens innehåll både blandas och får tillsats av naturgödsel vilket snabbar på komposteringsprocessen. Låter väldigt spännande tycker jag! (En kompost kan visst producera riktigt mycket värme - så sommartid måste man antingen flytta hönor eller kompost för att det inte ska bli alldeles FÖR varmt för hönorna.) Är det någon här som testat detta - eller vet någon som gjort det?
Jag tror de kommer sprätta ut komposten över hela hönshuset på mindre än en dag :)

Vi har våra i en hästbox med gammal djupströbädd (som aldrig blev utgödslad :angel:) och de gör större åverkan på bädden än vad två stora hästar gjorde. Och då har de ändå så de kan gå fritt ute, hela parkträdgården som är på nästan ett hektar är också genomsprättad.
 
Ännu en höna fick vandra vidare i dag :(
Dom två som nu finns inne är piggare och verkar svara på antibiotikan. Dom ute verkar må bra så hoppas att det räcker nu och att det gå åt rätt håll. Har bara 7 kvar nu... :crazy:
 
@Shaggy Jag hade tagit bort alla tuppar med tecken på kalkben. Sönerna kan ju vara kvar sålänge benen är fina, men får dom också så hade dom rykt med faktiskt. Hoppats på bättre lycka nästa säsong.

Jag tycker inte att 1-åriga tuppar är stökiga med hönorna. Har haft nästan bara ungtuppar och det har aldrig varit några problem, sålänge det finns en ordning. Fn är båda mina tuppar kläckta -15, dock med några månaders mellanrum. Dom är så duktiga så. Delar på 5 flickor. :) I sommar har jag tänkt dubbla antalet hönor och spara en till tupp.
 
Det är när de blir många och börjar uppträda i flock som problemen uppstår. Ibland kan det vara svårt att utrskilja vilka som är drivande och vilka som bara hänger på. Om man då får kvar någon/några av de drivande så blir det hopplöst. Jag brukar försöka få bort de som är mest översexuella då beteendet verkar gå i arv. Om inte annat så har jag märkt att de ofta fortstätter vara sämre tuppar då de blir äldre. Det finns ett undantag i min flock, tuppfan var vidrig förra året men i år så är han perfekt med hönsen. Han hängde på en lös tråd innan ham gav sig och jag har haft ögonen på honom men nu är han helt underbar med hönorna. Jag hoppas det är det som går vidare till hans söner för det är precis sådana här tuppar jag vill ha.
 
Jag slaktade ut fyra tuppar imorse och tar en till imorgon, här funkar det inte med för många tuppar. Flocken blir så mycket mera harmonisk utan tuppöverskott och det känns inte rätt mot hönorna att låta dem gå kvar alldeles för länge.
 
För närvarande har jag fyra tuppar varav det är minst en för mycket, men kan det funka med tre tuppar på 12 hönor? Jag tänkte att de hjälper till att hålla vakt och det är två att hålla koll på istället för en att sikta på. :cautious:
 
För närvarande har jag fyra tuppar varav det är minst en för mycket, men kan det funka med tre tuppar på 12 hönor? Jag tänkte att de hjälper till att hålla vakt och det är två att hålla koll på istället för en att sikta på. :cautious:
jag tror det kan funka men man vet nog inte förrän man testat. Vi har också tolv hönor nu men jag nöjer mig med två tuppar, de två har redan delat upp flocken så att var tupp har sina sex hönor och den tredje tuppen skall som sagt slaktas imorgon.
 
Vi hade max 2 tuppar även då vi hade ett hundra tal hönor :o.

Men låter som att folk här spar flera ungtuppar ur varje kull och byter ut de äldre ofta?
 
Jag tror de kommer sprätta ut komposten över hela hönshuset på mindre än en dag :)

Vi har våra i en hästbox med gammal djupströbädd (som aldrig blev utgödslad :angel:) och de gör större åverkan på bädden än vad två stora hästar gjorde. Och då har de ändå så de kan gå fritt ute, hela parkträdgården som är på nästan ett hektar är också genomsprättad.

Hm... ja, det kanske de gör... Fast en varmkompost brukar ju ha ganska höga kanter... Jag har mer funderat över hur de ska ta sig ner i den och upp igen - om jag skulle behöva ha en stege på utsidan och en på insidan. En fördel är ju att det är en värmekälla som fungerar även om det skulle råka bli strömavbrott mitt i vintern! Skulle ju i o f s kunna ha en varmkompost i hönshuset men behålla locket på - bara för värmens skull alltså. Och för att det blir enkelt att tillsätta gödsel i den när jag tömmer gödselbordet under sittpinnarna.
 
Igår kväll färdigställde jag ritningarna på ombyggnaden av vår lekstuga till hönshus och idag skickade jag in alla ansökningshandlingar till Miljökontoret. Håll nu tummarna för att jag får mitt tillstånd! (Har sökt för max 20 hönor inkl tupp.) Går det igenom ska jag ansöka om att bli genbank för Bjurholmshönan!
 
Vi hade max 2 tuppar även då vi hade ett hundra tal hönor :o.

Men låter som att folk här spar flera ungtuppar ur varje kull och byter ut de äldre ofta?
Min gamla togs av en räv eller rovfågel, delvis därför jag vill ha två så om en stryker med har jag åtminstone en kvar.
 
Igår kväll färdigställde jag ritningarna på ombyggnaden av vår lekstuga till hönshus och idag skickade jag in alla ansökningshandlingar till Miljökontoret. Håll nu tummarna för att jag får mitt tillstånd! (Har sökt för max 20 hönor inkl tupp.) Går det igenom ska jag ansöka om att bli genbank för Bjurholmshönan!

:up:
 
Jag och min man är sugna på att bygga hönshus och köpa ett par höns till sommaren. Om ni fick välja fritt, skulle ni bygga ett hönshus i en befintlig lada/maskinhall (finns inga andra djur i samma byggnad) eller bygga ett fristående hönshus? För vår del handlar det om 4-5 hönor och en tupp. Jag tänker på enkelheten att hålla rent, tillgängligheten, värme och vatten...
 
Jag och min man är sugna på att bygga hönshus och köpa ett par höns till sommaren. Om ni fick välja fritt, skulle ni bygga ett hönshus i en befintlig lada/maskinhall (finns inga andra djur i samma byggnad) eller bygga ett fristående hönshus? För vår del handlar det om 4-5 hönor och en tupp. Jag tänker på enkelheten att hålla rent, tillgängligheten, värme och vatten...
Jag hade gått på enklast möjliga och byggt i ladan/hallen. Jag har nu byggt om ett gammalt bykhus som jag tidigare hade planer på att bygga bastu av, men enklast är helt enkelt hönshus och strunta i bastun som blev för stort projekt. Som om jag skulle sitta och basta själv 50 m från huset när jag har över 120 kvm att bygga av inomhus. :meh:
 
Är det någon här i tråden som kläcker med en Fiem Inca 45 och vill dela med sig av sina bästa tips? :)
 
Det ser ut som att dom två inneboende kommer klara sig :up:
Har slutat med antibiotikan och ingen mer har insjuknat så nu återstår bara att slussa ut dom igen. Det verkar dessvärre dröja eftersom vi har minusgrader ute just nu så nu blir blir det till att vänta ....
 
Här är det lite halvmissär. Igår för första gången på länge räknade jag in dem lite halvslarvigt. Vad ser jag idag när jag släpper ut dem? Jo, en av tupparna saknas! :eek:

Jag har gått runt hela tomten men ser inga spåe av honom, hönsen har lämnat lite banan som ligger "för långt" bort, 6 m, från hönshuset sett och de är normalt helt galna i banan. Nu har hela gänget gått in igen och jag misstänker att de inte tänker komma ut mer idag.

Jag undrar vad som hänt? Både varulven och jag var hemma hela dan igår, de var som vanligt uppe och plundrade småfåglarna på nedfallna frön och idag vågar de knappt ut. :confused: Tanken var ju att minska flocken med ytterligare en tupp, men han skulle ju vara kvar! :arghh: Jaja, han som skulle bort är ju en trevlig liten sak, men den försvunne en stor och stilig gosse som jag hade ett elände att välja ut då de var tre med liknanade färgsättning. Nu är alla tre borta, men jag hoppas Elvis blir kvar och den som för generna vidare även om Gullet har sina kvalitéer men inte på långa vägar lika snygg och trevlig. Lille Grå får gå kvar så länge. :grin:
 
Kan hönor äta sylt/marmelad?

Kylskåpsrens och hittade en rätt stor burk hemgjord plommonmarmelad. Den är inte dålig, jag tycker bara inte att det är så gott. Kan jag ge den till hönorna, eller blir det för mycket socker för dem?
 
Kan hönor äta sylt/marmelad?

Kylskåpsrens och hittade en rätt stor burk hemgjord plommonmarmelad. Den är inte dålig, jag tycker bara inte att det är så gott. Kan jag ge den till hönorna, eller blir det för mycket socker för dem?
Spontant skulle jag inte ge marmelad till något djur, men hur skadligt det är eller om de skulle äta det kan jag inte svara på.
 
Kan hönor äta sylt/marmelad?

Kylskåpsrens och hittade en rätt stor burk hemgjord plommonmarmelad. Den är inte dålig, jag tycker bara inte att det är så gott. Kan jag ge den till hönorna, eller blir det för mycket socker för dem?
Plommonmarmelad som är så gott! Min är redan slut ;). Men nä spontant skulle inte jag heller ge hönsen det pga sockret..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 339
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 821
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp