Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

Den ena av våra ungmaraner har värpt sina tre första ägg, men bara första gången använde hon värpredet. De andra två har jag hittat på marken ute i hönsgården. Brukar "nybörjare" kunna sprida ut äggen, så att jag ändå kan hoppas att hon börjar värpa i redet när hon blir mer rutinerad?

Det var föresten lite lustigt hur jag upptäckte det senaste ägget på marken ute i hönsgården. Jag har två riktiga "vän av ordning-hönor" som brukar larma när något inte står rätt till. När jag hörde en av dem ge hals här om dagen och gick ut för att se vad det var som inte var som det skulle hittar jag henne (en isbarhöna) stående utanför hönshuset med maranägget vid sina fötter, medan övriga hönor höll till i andra änden av hönsgården. Jag vet inte om det var inbillning från min sida, men jag uppfattade det som att hon verkligen var upprörd över att det låg ett ägg där det inte borde ligga ett ägg!
 
Ja, jag tänker mig att det är som med tonårstjejer som får sin första mens. Om de inte fått någon undervisning i vad det är, vad som händer och hur man hanterar det. Så blir det som det blir. Så även med unga hönor. Fast vissa höns lär sig aldrig. Sen om det är av trots eller bekvämlighet är oklart.
 
Ihh, jag tror min ena svarthöna lagt sig att ruva :D Eller ja, det har hon, nu har hon legat ett dygn. Får se hur länge hon stannar :D
Sitter och funderar på vad jag ska köpa för ägg till henne (jag har ingen tupp), detta är roooligt :D :D :D
 
Om du gillar lantraser så kan du ju alltid skaffa ægg från Hedemorahøns. Gærna från en flock med många fina færger eftersom alla dina høns ær svarta.
 
Om du gillar lantraser så kan du ju alltid skaffa ægg från Hedemorahøns. Gærna från en flock med många fina færger eftersom alla dina høns ær svarta.
Detta jag har nu är bara lånehöns, en svarthöna, en blommehöna och en maran.
De som ev kläcks kommer bli starten på min blandflock. Så tror jag bestämt mig för att det ska bli någon ruvvänlig sort, så de kan få kläcka fram resten sen när det större hönshuset är byggt (förhoppningsvis mitten på nästa sommar).
Just nu lutar det åt dv kochin. Tycker de små bollarna är gudomligt söta!
 
Detta jag har nu är bara lånehöns, en svarthöna, en blommehöna och en maran.
De som ev kläcks kommer bli starten på min blandflock. Så tror jag bestämt mig för att det ska bli någon ruvvänlig sort, så de kan få kläcka fram resten sen när det större hönshuset är byggt (förhoppningsvis mitten på nästa sommar).
Just nu lutar det åt dv kochin. Tycker de små bollarna är gudomligt söta!
Räkna tre veckor från när du lägger äggen under hönan + sex veckor innan de är självständiga nog, kommer du ha dina lånehöns så länge? Jag får mina sista kycklingar nu, sen tycker jag det blir för sent på året för fler kullar för min del så jag kommer inte låta någon fler ruva nu.
 
Räkna tre veckor från när du lägger äggen under hönan + sex veckor innan de är självständiga nog, kommer du ha dina lånehöns så länge? Jag får mina sista kycklingar nu, sen tycker jag det blir för sent på året för fler kullar för min del så jag kommer inte låta någon fler ruva nu.
Jag får ha dem så länge jag vill, en kompis höns :) Så det blir inga problem :)
 
8 dunbollar har kläckts här hemma :love:
förlorade två (dom var 10 egentligen) till skatorna :( som gick in i hönshuset och tog dom men nu har dom fått ett eget skatsäkert boende tills dom vuxit till sig lite :)
 
Vill vara med lite lätt här också. Har läst ett tag men nu skriver jag för första gången. Har haft höns sen förra hösten. En tupp Playmount Rock och en värphöna (Greta) som vi fick när stallägaren inte ville ha dem mer. Fick också två andra av svärföräldrarna för att de inte skulle vara bara två. En av dem dog tyvärr i somras men de gav inga ägg ändå utan är bara sällskap. Försökte få Greta som lägger ägg att ruva men det ville hon inte så lånade en äggkläckningsmaskin och har nu fått 15 små dunbollar. Var 16 ägg i maskinen och trodde verkligen inte så många skulle kläckas! Tre av kycklingarna är dvärgkoccin som vi fick för att fylla maskinen när vi lånade den. De är nu 2 veckor gamla och så busiga. Vill inte bli upplockade längre och gör riktiga flygförsök. De sover i garaget i en låda med värmelampan men får gå ut lite på dagen när de är fint väder, i en lite större bur. De har även börjat sandbada i helgen som var, så gulligt!
Hoppas länken fungerade nu. Var så länge sedan så kommer knappt ihåg hur man gör
 
Detta jag har nu är bara lånehöns, en svarthöna, en blommehöna och en maran.
De som ev kläcks kommer bli starten på min blandflock. Så tror jag bestämt mig för att det ska bli någon ruvvänlig sort, så de kan få kläcka fram resten sen när det större hönshuset är byggt (förhoppningsvis mitten på nästa sommar).
Just nu lutar det åt dv kochin. Tycker de små bollarna är gudomligt söta!
Efter att ha insett att Skånes alla höns antingen ruvar eller ruggar just nu :cautious: så har jag i varje fall fått tag på lite ägg. Alla dock troligen blandras, men kan även vara renrasiga.
Blev:
2 blommeägg - renrasiga. tuppen har hätta så kan hoppas det ärvs :)
3 maranägg. Kan vara renrasiga. Kan även vara blommetupp. (de gick renrasigt fram till för 2 veckor sedan)
2 cl ägg - med blommetupp
2 antwerpen. Kanske renrasiga - kanske med en dv nakenhals som tupp :nailbiting:

Så får vi se vad det blir. Blir de trevliga så spara jag någon själv, annars kanske lånehönornas ägare vill ha dem :) Det viktiga här var trots allt att hönan skulle få ruva :)
 
Efter att ha insett att Skånes alla höns antingen ruvar eller ruggar just nu :cautious: så har jag i varje fall fått tag på lite ägg. Alla dock troligen blandras, men kan även vara renrasiga.
Blev:
2 blommeägg - renrasiga. tuppen har hätta så kan hoppas det ärvs :)
3 maranägg. Kan vara renrasiga. Kan även vara blommetupp. (de gick renrasigt fram till för 2 veckor sedan)
2 cl ägg - med blommetupp
2 antwerpen. Kanske renrasiga - kanske med en dv nakenhals som tupp :nailbiting:

Så får vi se vad det blir. Blir de trevliga så spara jag någon själv, annars kanske lånehönornas ägare vill ha dem :) Det viktiga här var trots allt att hönan skulle få ruva :)
Lös äggen idag. Kunde inte se något alls i någon av äggen :( (dag 4 idag). Ger det en eller två dagar till i varje fall, och lyser om dem sen...
Första gången jag lyser ägg - någon som har något tips?
Idag var vi ute (helmörkt), där jag satte äggen på telefonens ficklampa. tyckte de lyste upp bra och hon jag köpte äggen sa att det räckte mer än väl med den lampan. Vad säger ni?
 
Första gången jag lyser ägg - någon som har något tips?
Idag var vi ute (helmörkt), där jag satte äggen på telefonens ficklampa. tyckte de lyste upp bra och hon jag köpte äggen sa att det räckte mer än väl med den lampan. Vad säger ni?

*hoppar in i tråden*
Jag skaffade kläckmaskin för en månad sen och har min allra första omgång i med vita/beige och gröna ägg. Jag har lyst med mobilens ficklampa och i de ljusa äggen syns det jättetydligt, medan jag är osäker som attan på de gröna så de får ligga kvar ifall att. Jag lyste första gången på dag 7.
 
*hoppar in i tråden*
Jag skaffade kläckmaskin för en månad sen och har min allra första omgång i med vita/beige och gröna ägg. Jag har lyst med mobilens ficklampa och i de ljusa äggen syns det jättetydligt, medan jag är osäker som attan på de gröna så de får ligga kvar ifall att. Jag lyste första gången på dag 7.
dag 6 igår, och jag hittade 1 spindel! :D
de tre maranäggen lyser jag inte ens, för de är så mörka.
De andra 5 är jag tveksam på. Jag ser en mörk skugga i dem - men om det är äggulan eller början till en kyckling kan jag säga...

De får ligga kvar i varje fall. :) Kollar väl äggen igen dag 10 misstänker jag :) (jag är ändå där och stör genom att plocka de andra hönsen ägg, så då passar jag på att lysa när jag får upp "fel" ägg)
 
Någon här som använt Smite desinfektionsmedel?
Vad brukar ni använda när ni städar hönshuset?

Någon som har koll på hur varmt vattnet måste vara för att ohyran ska dö?
 
JAG HAR KYCKLINGAR! ::D :D

Två hittills, kläcka för bara någon timme sedan. Tror inte det blir fler, men det får tiden utvisa :)
 
Håll ut, det kan ta flera dar innan alla kläckts. :)
Har lyst äggen, och kunde bara se att ett blommeägg var befruktat. Vid dag 10 kände jag lite snabbt på alla äggen och då var två lite tyngre (blommeägget som var befruktat samt ett maranägg (som är för mörkt för att lysas)). Därav att jag inte tror där blir fler. :)
Men hoppas gör jag ju såklart ;)
 
Har lyst äggen, och kunde bara se att ett blommeägg var befruktat. Vid dag 10 kände jag lite snabbt på alla äggen och då var två lite tyngre (blommeägget som var befruktat samt ett maranägg (som är för mörkt för att lysas)). Därav att jag inte tror där blir fler. :)
Men hoppas gör jag ju såklart ;)
Där är tre stycken! :D :D Yey!
 
Har lyst äggen, och kunde bara se att ett blommeägg var befruktat. Vid dag 10 kände jag lite snabbt på alla äggen och då var två lite tyngre (blommeägget som var befruktat samt ett maranägg (som är för mörkt för att lysas)). Därav att jag inte tror där blir fler. :)
Men hoppas gör jag ju såklart ;)
Så länge hon ligger finns det chans till fler. :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 333
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 009
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 818
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp