Hönstråden 2016

Jag ställer vattnet i öppen skål under värmelampan. Med lagom avstånd så är det ingen fara. Och hönorna springer inte lika lätt i skålen med lampan över.
 
Jag ställer vattnet i öppen skål under värmelampan. Med lagom avstånd så är det ingen fara. Och hönorna springer inte lika lätt i skålen med lampan över.
Det var ju rätt smart, men då måste man ha urttag i huset. Vi har lampa i taket men inget urttag.
Går försvisso att dra en förlängningsladd ut och grislampa har jag.
 
Vi har fått fyra kycklingar, så himla mysigt!
Vi var ju lite otåliga så lånade en kläckare, men så lade sig vår Pia för att ruva så hon fick ta över äggen.

Och det bidde 4 små dunbollar, helt bedårande!

460FE08E-7E56-48B7-B9A6-1B7FC0BE0754.jpg

375AB6BF-9B49-4DC4-BE86-5854A6A6DD29_1.jpg
 
Precis det är grislampa jag menar. Om man bara har vuxna hönor kan man ställa det på en stadig låda där dom kan hoppa upp och sen har man grisalampan över så kommer den högt och sprider värmen. se bara till att ha rätt IPklass på förlängningssladden.
 
Precis det är grislampa jag menar. Om man bara har vuxna hönor kan man ställa det på en stadig låda där dom kan hoppa upp och sen har man grisalampan över så kommer den högt och sprider värmen. se bara till att ha rätt IPklass på förlängningssladden.

Det var smart! Efter att bara ha haft "sommarhönor" tidigare går jag nu mot min första vinter som hönsmamma och samlar på mig alla tips jag kan hitta - bl a om hur man löser det med vattnet. När vårt vinterhönshus är färdigbyggt (inom kort hoppas jag) ska jag ha en varmkompost där inne som värmekälla - och jag tänkte sätta vattnet i anslutning till den få se om det räcker för att hålla det frostfritt. Funderade först på om den skulle få stå under sittpinnar och "bajsbräda" för att den skulle ge maximal värme upp till hönorna. Men då blir det ju lite besvärligt när man ska fylla på komposten... så den får nog stå fritt ändå. Men med vattnet nära intill. Men jag har också en värmelampa som jag kan ta till om det behövs.
 
Jag tänker mig att man gör ett kar som man får isolera, fördelen är att vi har få höns, 10 st. Vilket gör att den kan vara relativt liten. Nackdelen är att hönshuset inte blir så varmt efter som det är plats för det tredubbla antalet höns.
Testa och sen ger du mig ritningen ;)
Jag har haft massor av idéer men alla faller på att jag inte vet hur jag ska fåt ill enisolering som hönsen inte sabbar. Frigolit är kört och vanlig stenull drar de också gärna i och så funkar den inte så bra om det blir vatten i den. Det går ju att bygga in isoleringen men då får man en köldbärande "regel" in till vattnet och då förlorar man stor del av vinsten med isoleringen.
 
Det verkar lösa sig, äggen togs bort och två av de tre hönorna gav upp efter en dag och sitter nu ikväll på sina pinnar.
 
14606476_684469661717878_2066978138080283631_n.jpg

Igår blev vi ÄNTLIGEN tillräckligt färdiga med vårt året runt-hönshus för att Chicksen skulle kunna få flytta in. Det var dock under STOR protest initialt... De brukar alltid komma när jag ropar och följa mig i hälarna så jag hade räknat med att det skulle bli lätt att locka dem med mig över gården och in i ladan där vi inrett hönshuset längst in. Men när vi kommit tillräckligt långt för att kunna låta dem flytta in hade klockan hunnit passera 17.15 vilket med nuvarande ljusförhållanden utomhus betyder sovdags för damerna... De mest karaktärsfasta av dem kom inte när jag ropade utan jag fick tillslut sjasa ut dem ur sommarhönshuset. Och när hela gänget följt mig ungefär halva vägen bort mot nya huset vände de karaktärsfasta tillbaka igen - och fick dessutom ett par av de andra med sig... Det blev till att bära dem en och en till nya huset - i vissa fall under högljudda protester... Tala om otacksamma fjäderfän!


14570362_684469695051208_8943625210593271013_n.jpg

Här jobbar jag på att återskapa förtroendet - praktiskt nog funkar ju alltid mutor i form av godsaker, vare sig det gäller människor eller djur!
14708224_684469638384547_4359107217409658936_n.jpg

Det kan väl i alla fall inte ha varit utsikten från nya hönshuset de protesterade emot?!

Något som inte syns på bilderna är att jag har en varmkompost inne hos dem - med tanken att den ska hjälpa dem att hålla värmen under vintern så att inte höns och vatten fryser. Jag är nybörjare på varmkompost så det blir spännande att se hur det fungerar! (Min mamma är dock kompostexpert som tur är, eller "compost digger" som hennes vänner brukar säga!)
 
14708224_684469638384547_4359107217409658936_n.jpg

Det kan väl i alla fall inte ha varit utsikten från nya hönshuset de protesterade emot?!

Något som inte syns på bilderna är att jag har en varmkompost inne hos dem - med tanken att den ska hjälpa dem att hålla värmen under vintern så att inte höns och vatten fryser. Jag är nybörjare på varmkompost så det blir spännande att se hur det fungerar! (Min mamma är dock kompostexpert som tur är, eller "compost digger" som hennes vänner brukar säga!)

Fin utsikt i kyrkbyn. Har inte tänkt på att det finns hus för fast boende så nära kyrkan.

Nyfiken på detta med varmkompost i hönshuset. Är det någon speciell typ av varmkompost? Blir det inte kvalmigt och fuktigt?
 
Fin utsikt i kyrkbyn. Har inte tänkt på att det finns hus för fast boende så nära kyrkan.

Nyfiken på detta med varmkompost i hönshuset. Är det någon speciell typ av varmkompost? Blir det inte kvalmigt och fuktigt?

Det är en kompost från Biokub - såg tipset om varmkompost inne hos hönsen i en bok av Karin Neuschutz men detta blir första vintern så jag vet ännu inte hur det kommer att fungera. Men en kompost ska ju inte vara för blöt i alla fall om den ska fungera bra. Fukt måste man ju alltid hantera i ett hönshus och till att börja med har vi satt in ventilation och dessutom använder vi halmpellets som suger åt sig mycket fukt. Räcker inte det får vi utöka ventilationen.
 
Nu har jag fått första ägget från unghönsen, det blev en isbarhöna som klämde ut det första. Det var ca 3 veckor sedan, den andra isbarhönan är lika gammal, hur mycket kan det skilja innan hon kommer igång också?

Undrar även vad ni kör med för foder till era höns, jag ger krossad havre, vete, korn, blandat med lite bas och värpfoder, vill gärna veta vad ni tycker funkar bäst.
 
Undrar även vad ni kör med för foder till era höns, jag ger krossad havre, vete, korn, blandat med lite bas och värpfoder, vill gärna veta vad ni tycker funkar bäst.
Jag fodrar med hel säd blandat med foderärt och Svenskafoders värp kombi. För mig känns det lite konstigt att ge dem krossad säd då de har en effektiv kvarn i magen.
 
Köper värpfoder på Granngården och så ett par säckar med olika sorters säd, ärtor m.m. hos hönsgubben och blandar ut med. :)

Så fina kycklingarna jag köpte nu i sensomras har blivit!
Har nu ett par fina sussex hönor + tupp, samt wyandotte- blandning.

Håller ögon och öron öppna efter isbarhönor, men de är rätt poppis av förklarliga skäl.
 
@Minett Vad har ni haft till att måla hönshuset invändigt?

Vi grundmålade först med gamla "slattar" av takfärg och sedan har vi målat med våtrumsfärg - efter tips från en målare som är aktiv i en "höns-grupp" på Fb. Vi har inte avlopp där inne så det kommer aldrig att vara aktuellt att spola av med högtryckstvätt utan bara mer "försiktig" städning och då ska visst våtrumsfärg fungera bra.
 
Jag fodrar med hel säd blandat med foderärt och Svenskafoders värp kombi. För mig känns det lite konstigt att ge dem krossad säd då de har en effektiv kvarn i magen.

Ok! Varför jag ger krossad säd är att det är mycket mer lättåtkomligt för min del och jag vet inte om det spelar så stor roll om den är krossad eller ej?
 
Köper värpfoder på Granngården och så ett par säckar med olika sorters säd, ärtor m.m. hos hönsgubben och blandar ut med. :)

Så fina kycklingarna jag köpte nu i sensomras har blivit!
Har nu ett par fina sussex hönor + tupp, samt wyandotte- blandning.

Håller ögon och öron öppna efter isbarhönor, men de är rätt poppis av förklarliga skäl.

Jag kör också med granngårdens värpfoder, tycker dock att de inte är så förtjusta i det, men antar att det blir för dåligt för dom att leva på enbart säd och och gräs :p
Var i landet finns du? Tycker jag sett många isbar höns på annons i somras/höst. (Småland).
 
Under mina somrar med hyrhönor köpte jag alltid värpfoder eftersom jag tog för givet att det var anpassat för värpande hönor. Men i våras fick jag höra från flera håll att dessa i själva verket mer är framtagna utifrån industrins intressen än för hönornas bästa. Att hönsens kroppar stressas för att värpa maximalt och det därmed kan förkorta deras liv... :-O Därför har jag övergått till Granngårdens basfoder för höns, kompletterat med mycket grönt i olika former samt matrester och laktosfria mejerier. Men ser nu att flera här ändå ger sina värpfoder och det vore intressant att höra om någon här vet mer om detta?!
 
Ok! Varför jag ger krossad säd är att det är mycket mer lättåtkomligt för min del och jag vet inte om det spelar så stor roll om den är krossad eller ej?
Förlåt, insåg nu att det kunde se dömande ut. Det var inte meningen. Tanken var bara att eftersom det finns endel som inte kan så mycket om höns än så är det bra att nämna att hel säd är ett utnärkt hönsfoder.
 
Jag kör också med granngårdens värpfoder, tycker dock att de inte är så förtjusta i det, men antar att det blir för dåligt för dom att leva på enbart säd och och gräs :p
Var i landet finns du? Tycker jag sett många isbar höns på annons i somras/höst. (Småland).
Skåne. Tycker bara det dräller om dv. kockins. :cautious:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 632
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 908
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 538
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp