Hönstråden 2016

Vi har nu fått våra kära höns, köpte två hönor och en tupp av rasen dvärgkochin från en bekant. De är helt ljuvliga! Som små fluffbollar som springer runt.

De förknippar mig med godsaker så de kommer springande, och ibland galopperande, när de ser mig, eller när jag ropar. Så himla söta!

De går i sin hönsgård när vi är och jobbar men annars får de gå fritt på tomten. De älskar komposten som blivit jord, där badar de långa stunder, även i hästhagen är det trevligt att krafsa runt, men de aktar sig väl för hästarna när de blir för nyfikna.

De lade ägg redan från dag 1 (de själva är kläckta i april/maj) men vill inte ruva än. Första natten värpte de när de satt på sittpinnen, så de äggen blev lite mos, men nu har de skärpt till sig, och värper antingen i kattburen jag gjort till rede eller i ett egenfixat rede på golvet. De färdiga reden i huset gillar de inte så värst.

Jag skulle kunna iaktta dem hela dagarna, det är otroligt intressant och roligt! Tuppen blir så stolt när han hittar mat, och upprörd när hönorna går sin egen väg.

7675ED88-EB47-4ABC-AFB8-2C268DAF5131.jpg

Måste ju kolla vad husse håller på med

090AFACC-6525-4793-85E5-B7839C4F8AD0.jpg

680A8D53-B53C-4FB5-894F-CD132F29FE2B.jpg


Bosse Bettan(bruna) och Pia :love:
 
På något underligt vis verkar jag plötsligt höra hemma i den här tråden... eller nåt.

Jag har precis köpt en gård och på köpet fick jag tre hönor, en tupp och två myskankor, så mitt under flytten försöker jag läsa på så mycket jag hinner om dessa djur som jag har ytterst begränsad erfarenhet av! Jag är väl inte helt imponerad av djurhållningen de levt under hittills... men det ska väl kunna bli förbättringar efterhand!

Men jag har två saker jag undrar över och hoppas någon har tid att svara! Ena hönan samt tuppen har väldigt långa sporrar. Gör man något åt sporrar på höns? Ska de vara sådana...? :cautious: De båda andra ser mer normala ut.

Och så är det ju roligt att skämma bort mina nya djur. :D Vad är absolut förbjudet att stoppa i dem? Hittills har de fått smaka lite bröd, men det vore ju bra att veta om något är helt olämpligt innan jag gör bort mig på den punkten, alltså typ som choklad till hundar. Jag läser allt vad jag hinner, men har varit gårds- och hönsägare i två dygn så jag känner att jag jobbar lite i uppförsbacke! :p Men vill gärna bättra mig!
 
Om de inte får problem med sporrarna brukar man låta dem vara. Vissa individer har sporrar som börjar växa i 'cirkel' och därmed växer in i benet eller så växer de i en riktning som gör att de får svårt att gå. Jag hade en höna vars sporrar, 2 cm långa, växte i en båge uppåt. Längden var i hennes fall inget problem men riktningen ställde till det. Jag fick plocka loss henne från kompostgallret som ligger över bajsbrädan ett par gånger. Eftersom de böjdes av så nära benet vågade jag inte göra något åt det. Tyvärr bröt hon senare benet (dock inte pga sporrarna) så jag vet inte hur det utvecklat sig om hon fått fortsätta leva.
Det enda big no no jag hört om mat är avokado.
Har du haft andra djur ska du se att det går enkelt med hönsen. De är enligt mig enkla, tåliga djur med massor av personlighet. Det man framförallt ska tänka på är smittrisker om man köper fler djur. Även till synes friska höns kan dra med sig allehanda mindre roliga åkommor.
 
Om de inte får problem med sporrarna brukar man låta dem vara. Vissa individer har sporrar som börjar växa i 'cirkel' och därmed växer in i benet eller så växer de i en riktning som gör att de får svårt att gå. Jag hade en höna vars sporrar, 2 cm långa, växte i en båge uppåt. Längden var i hennes fall inget problem men riktningen ställde till det. Jag fick plocka loss henne från kompostgallret som ligger över bajsbrädan ett par gånger. Eftersom de böjdes av så nära benet vågade jag inte göra något åt det. Tyvärr bröt hon senare benet (dock inte pga sporrarna) så jag vet inte hur det utvecklat sig om hon fått fortsätta leva.
Det enda big no no jag hört om mat är avokado.
Har du haft andra djur ska du se att det går enkelt med hönsen. De är enligt mig enkla, tåliga djur med massor av personlighet. Det man framförallt ska tänka på är smittrisker om man köper fler djur. Även till synes friska höns kan dra med sig allehanda mindre roliga åkommor.
 
Tack för svar! Då håller jag bara koll på dem än så länge i alla fall. Sporrarna växer uppåt precis som du beskriver, och är nog minst två - tre cm långa, men det är ju inte säkert att det besvärar dem. Då håller vi avokadon ifrån dem så får de äta annat! :) Ja, jag är redan ganska förtjust i dem, om än i mild chock över att vara hönsägare! :D
 
Tack för svar! Då håller jag bara koll på dem än så länge i alla fall. Sporrarna växer uppåt precis som du beskriver, och är nog minst två - tre cm långa, men det är ju inte säkert att det besvärar dem. Då håller vi avokadon ifrån dem så får de äta annat! :) Ja, jag är redan ganska förtjust i dem, om än i mild chock över att vara hönsägare! :D

"Välkommen in i spelet!" Såg en rolig kommentar i en FB-grupp om höns där jag är med. En kvinna berättade hur hon på hemväg efter att ha cyklat med barnen till skolan brukade stanna till och fylla påsar med brännässlor för att torka till hönorna, innan hon med fullastad cykel fortsatte hemåt... "Som en baglady - undrar vad de som ser mig tänker...?!!" Då hade någon svarat "Det är de som INTE har höns som är galna!" :D
 
Vi är SÅ tacksamma över den milda och f f a torra höst vi haft hittills då bygget av vårt "vinterhönshus" blivit försenat av olika anledningar... Vi avgränsar och isolerar ungefär halva ytan i en timrad lada vi har på tomten. En liten hönsgård för vinterbruk är redan på plats utanför - arbetet utomhus har prioriterats när det varit så bra väder. Inomhus är golvet och två innerväggar på plats. En tredje innervägg påbörjad och ett nytt fönster monterades där i går kväll. Ett långsmalt, liggande fönster på den sida där luckan ut också ska vara. Har köpt en lucka med mekanism som automatiskt ska öppnas och stängas (man kan välja om den ska gå tid eller om man vill ha den ljusstyrd.)

Har fått tips om att göra sittpinnar av pinnar från naturen - för att det är bra för hönornas fötter om de är lite ojämnt tjocka. I sommarhönshuset har vi sittpinnar av piassavakvastskaft men har förstått det som att man gärna ska ha grövre pinnar än så. Vilken grovlek har ni? (Vi har Hedemora, Maraner och Silverudds Blå-hönor - alltså inga dvärgraser.)

Tidigare år har vi bara haft höns under sommaren och det är verkligen en lättnad att inte behöva skiljas ifrån dem nu när det är höst utan veta att de ska vara kvar hos oss - förhoppningsvis MÅNGA år framöver!
 
"Välkommen in i spelet!" Såg en rolig kommentar i en FB-grupp om höns där jag är med. En kvinna berättade hur hon på hemväg efter att ha cyklat med barnen till skolan brukade stanna till och fylla påsar med brännässlor för att torka till hönorna, innan hon med fullastad cykel fortsatte hemåt... "Som en baglady - undrar vad de som ser mig tänker...?!!" Då hade någon svarat "Det är de som INTE har höns som är galna!" :D

Tack. :D
 
Sittpinnarna ska vara grova. Mina dvärghönor har klena stammar från björk. Ca 5 cm i diameter. Bröstbenet kan blir deformerat av tunna pinnar
 
Hur brukar ni göra med hönor som lägger sig att ruva vid denna årstiden? Det är unghönor så orsaken är förklarlig men nya kycklingar vid den här årstiden är inte så lyckat med utehöns.
 
Hur brukar ni göra med hönor som lägger sig att ruva vid denna årstiden? Det är unghönor så orsaken är förklarlig men nya kycklingar vid den här årstiden är inte så lyckat med utehöns.
Eftersom jag inte vill ha kycklingar kläkta senare än helst juli (möjligen början av augusti) så plockar jag äggen från dem.
De flesta av mina djur som vill ruva får avstå även övrig tid. I år har jag haft 11 ruvdjur tror jag, vissa av dem har försökt flera gånger. Den mängden med kycklingar är inget jag vare sig vill ha eller har plats för.
 
Jag har alltid en speciell "kycklingkammare" så det går bra. Men så har jag inte ruvtokiga hönor så jag är glad för dom kycklingar som blir. Brukar av någon anledning få minst en sen kull. Jag har en höna nu som jag tror det kan bli något under.
 
Hur brukar ni göra med hönor som lägger sig att ruva vid denna årstiden? Det är unghönor så orsaken är förklarlig men nya kycklingar vid den här årstiden är inte så lyckat med utehöns.
Jag anser att höns som vill ruva, ska få ruva :) Annars ligger de ändå där, även om man tar bort äggen....
Man behöver ju inte ge dem så många ägg, räcker ju att det kläcks 2 kycklingar :)
Värmen sköter mammahöna om, så det bekymrar mig inte :) (eller jo, det gör det, men jag borde inte bekymra mig :D )
Jag får ett gäng kycklingar nu till helgen :)
 
Värmen sköter mammahöna men sedan när kycklingarna slutar vara kycklingar så uppstår problem. Alla mina sent kläckta kycklingar har blivit små. I det trånga hönshuset blir konkurrensen om maten större när möjligheten att hitta mat ute minskar/försvinner. Det går att mata på mer men då blir de vuxna djuren smällfeta. Sommartid lättar som sagt trycket av att det är roligare att leta mat ute men det finns ytterligare en aspekt. Näringsbehovet för en värpande vuxen höna är mer likt behovet för ett växande ungdjur än behovet för en höna i värpvila jämfört med samma ungdjur.
Om problemet är att de ruvar tomt så brukar de ge sig efter ett tag och gör de inte det så är det lätt att få dem att sluta genom att sätta dem i en kal ljus bur några dagar så att hormonbalansen ställs om den vägen.
Hade jag följt rådet om att låta dem kläcka minst 2 kycklingar var så hade jag haft runt 50 kycklingar nu. Eftersom man inte vet kläckningsprocenten innan ruvning så måste man ge dem 3-4 ägg för att vara någorlunda säker på att få 2 kycklingar. Mina ruvar dessutom inte en gång/säsong utan gärna flera. Värst har den höna som efter lång tids ruvning adopterade en halvvuxen kull varit. Hon har ruvat 3 ggr denna sommar och altså även haft en kull i 6-8 veckor.
 
Jag har nästan aldrig låtit mina ruva fram kycklingar. Plockar äggen och petar ut hönan ur boet.
Finns en massa bra anledningar till detta och har aldrig varit några problem. :)
 
Undrar inför kommande vinter om någon har en genial idé för vattnet till hönsen som inte innebär att man måste ha sladd.
Funderar på om man kan göra en isolerad vattenlåda, har gjort sådan till hästarna men det är ju avgjort större. Någon idé på bra material till höns?
 
Det där är svårt. Att värma "blåsan" är rätt meningslöst eftersom det är den lilla volymen som är åtkomlig för hönsen som fryser först. Det jag uppnått bäst resultat med är att ställa automaten på halm och fylla den med ljummet vatten. Det funkar tyvärr inte när det är riktigt kallt.
 
Det där är svårt. Att värma "blåsan" är rätt meningslöst eftersom det är den lilla volymen som är åtkomlig för hönsen som fryser först. Det jag uppnått bäst resultat med är att ställa automaten på halm och fylla den med ljummet vatten. Det funkar tyvärr inte när det är riktigt kallt.
Jag tänker mig att man gör ett kar som man får isolera, fördelen är att vi har få höns, 10 st. Vilket gör att den kan vara relativt liten. Nackdelen är att hönshuset inte blir så varmt efter som det är plats för det tredubbla antalet höns.
Sedan så är det sällan det är kallare än -5. Så det borde inte vara omöjligt.

Det enda är att det hade varit skönt att slippa fylla på ljummet vatten innan jobb. Om det hade kunnat hålla sig någorlunda så att man kan fylla på kvällstid istället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 632
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 908
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 538
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp