Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

t
Det är svårt. Jag har lyst igen och plockat bort alla utom tre. Alla bortplockade utom ett var obefruktat :( . Jag visste ju redan innan att äggen var kanske lite väl gamla att lägga i kläckaren men det hade ju varit kul om det blev några i alla fall.
Jag har haft mina bästa resultat på just vaktelägg. Är dom bara befruktade så upplever jag att dom är mycket starkare och har bättre kläckning än vanliga hönsägg. Glömmer aldrig en morgon när jag kom ner och tittade i kläckaren. Då hade 24 (!!!) kommit under natten......... Det såg inte klokt ut, det bara kryllade däri, och jag började skratta hysteriskt........ :o
Nu har jag däremot bestämt att inte ta fram fler vaktlar. Jämfört med hönsen tycker jag dom skitar ner alldeles oerhört, dom är ofta elaka mot varandra så man får vara uppmärksam och ställa om i flockarna ibland, och det går dessutom åt ca trettio ägg till en sockerkaka och dom är svåra att knäcka... Gnäll gnäll, men när mina som jag har nu dör ut så blir det inga fler.

Här har vi haft glädje och sorg idag. Glädje: jag la in ägg i kläckaren för första gången denna säsongen, alltid lika kul!! Sorg: vår äldsta höna Tuttan har blivit ganska knackig och jag bedömde att hon inte har så långt kvar, så när veterinären var här fick hon (hönan) en spruta och somnade in för gott i min famn. Tack Tuttan, för underbara år ihop och alla ägg och kycklingar du gett oss! Vi glömmer dig inte!!! :heart :heart :heart

Det är konstigt att man aldrig vänjer sig :(
 
Dag 22 i kläckaren och inte en enda har kommit än, men när jag lyser ser jag att dom finns levande i äggen och så har jag hört dom picka lite så jag försöker ha is i magen. Hoppas på överraskning när jag kommer hem från jobbet sen :idea:
 
Jag hoppas det går bra. Enda gången jag försökt kläcka med kläckare så gick det åt skogen bara för att det hade blivit för låg luftfuktighet. Färdiga kycklingar som inte klarade av att hacka sig ut. En del hade gjort ett litet hål, men kom inte längre och jag hade hört att det var farligt att hjälpa till.
 
Dag 22 i kläckaren och inte en enda har kommit än, men när jag lyser ser jag att dom finns levande i äggen och så har jag hört dom picka lite så jag försöker ha is i magen. Hoppas på överraskning när jag kommer hem från jobbet sen :idea:
Hoppas på tur!

Jag hade nog kanske inte blandat olika sorters ägg, tycker att de är så fruktansvärt känsliga för tiondels grader och fuktigheter hit och dit.

Fast ibland lyckas det ändå; mina första kycklingar togs fram i en silduk spänd över en rostfri bunke med vatten i, ståendes på varmvattenberedaren... :laugh:
 
*CENSUR* också, nu har de börjat. Fick lyfta ut en höna ur redet i kväll. Om någon vecka är det väl tre eller fyra arga pälsmössor som ligger där och trycker. Jag vill inte ha kycklingar än, fatta det.
 
Har en pälsmössa bara som tur är, och endast två som brukar vilja ruva! Så hoppas på att det räcker med en! Hon ska få ligga på nästa omgång ägg jag köper..
Mina slutar inte förrän de fått kycklingar, hon ruvar på ingenting just nu! Förra året sålde jag en som vägrade sluta ruva. Då slutade hon minsann helt att ruva i sitt nya hem.

För det blev inget av mina Svensk dvärghöns, de dog i äggen :/ Skit också. Så ska köpa 8 ägg på annat håll och prova igen.
Meeeen 5 pigga frisk Hedemora fick vi :banana::love:
En har sambon döpt till Sumo för hen (passande till ej könsbestämda hönskycklingar, tycker jag!) är mycket större och rundare än de andra :D:laugh:
Hen har mycket tidigt fått fjädrar på vingarna så hoppas på höna!


10392128_10154022359929648_1294375050744964979_n.jpg

Sumo..
10363924_10154022359964648_3478594525123961849_n.jpg

942269_10154022359984648_2781276054085792582_n.jpg
 
Har en pälsmössa bara som tur är, och endast två som brukar vilja ruva! Så hoppas på att det räcker med en! Hon ska få ligga på nästa omgång ägg jag köper..
Mina slutar inte förrän de fått kycklingar, hon ruvar på ingenting just nu! Förra året sålde jag en som vägrade sluta ruva. Då slutade hon minsann helt att ruva i sitt nya hem.

För det blev inget av mina Svensk dvärghöns, de dog i äggen :/ Skit också. Så ska köpa 8 ägg på annat håll och prova igen.
Meeeen 5 pigga frisk Hedemora fick vi :banana::love:
En har sambon döpt till Sumo för hen (passande till ej könsbestämda hönskycklingar, tycker jag!) är mycket större och rundare än de andra :D:laugh:
Hen har mycket tidigt fått fjädrar på vingarna så hoppas på höna!


10392128_10154022359929648_1294375050744964979_n.jpg

Sumo..
10363924_10154022359964648_3478594525123961849_n.jpg

942269_10154022359984648_2781276054085792582_n.jpg
Grattis, vad fina dom är!!! :love::love::love:

Ordet "hen" har väl aldrig passat bättre........... ;)
 
Så söt!! :love::love::love:
Om det blir en tupp får det väl bli en Elvis istället... ;)
Blev det bara en?

Jag vet! Elvira eller Elvis :P
Hittills bara en. Jag har två vaktelägg i kläckaren kvar och så dv kochin äggen. Det pickar fortfarande i äggen så jag hoppas på fler!
 
Jag vet! Elvira eller Elvis :P
Hittills bara en. Jag har två vaktelägg i kläckaren kvar och så dv kochin äggen. Det pickar fortfarande i äggen så jag hoppas på fler!
Ok, jag håller tummarna!! Det är inte alls bra att det bara blir en kyckling, man håller på med dom jämt så dom blir jättetama och alldeles förmänskligade och får bo inomhus och ha sig.... Och blir det sen en tupp så får man världens ångest med hur man ska göra med den när den blir stor............. :o:o:o
 
Ok, jag håller tummarna!! Det är inte alls bra att det bara blir en kyckling, man håller på med dom jämt så dom blir jättetama och alldeles förmänskligade och får bo inomhus och ha sig.... Och blir det sen en tupp så får man världens ångest med hur man ska göra med den när den blir stor............. :o:o:o
Jag vet!!! :eek: :o :angel:
 
En sjuk kyckling :( En fick torrt bajs i rumpan i går och kunde inte bajsa. Tvättade och i dag frisk och kry :) Men så hittade jag en med samma problem, bara det att denna lilla var mycket mer illa däran :( Hängig, trött och står och vinglar, krystar i bland men bajsar inte, tvättat och försökt torka rent försiktigt med tops och ljummet vatten.
Har haft hen inne, tvättat, matat med fil, lite vatten på en tops och lite honung och gett den värme. Den får ett tag till sen blir det nog himlen för den lilla om den inte blir bra :(

Suck. 4 av 16 kycklingar. Men men, de fyra som är friska är FRISKA :) De far runt som GALningar ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
133 348
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 102
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
69 158
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp