Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

På torsdag kläcks här förhoppningsvis 7 Hedemora och 6 Svensk dvärg här :D
Sååå spännande med årets första kycklingar!!
Nästa kläckomgång ska jag försöka hitta jaktfasanägg.

För övrigt funderar jag på hur jag kan fixa till en mindre rastgård för hönsgrupp nr 2.. Återkommer med bilder så får ni hjälpa mig att komma på något bra ;) Måste ha gård då det bor en stor räv(jäkel.. :devil:) här på andra sidan ån som åt min kära tupp och tre hönor i höstas..:rage::nailbiting:
Vad spännande!! Du måste uppdatera oss så fort de kommer!!
 
Skit också har räknat fel på en dag. Får vänta äääända till i morgon :devil::cautious: Om de inte kommer tidigare dvs i dag :D
 
1005513_10153841009849648_4848862387037297023_n.jpg


Den ena av mina två grupper :) 4 Åsbo varav tuppen heter Kurt-Sune, en Blomme som heter Berit (den vita) och så har vi Hönan Hanna II av Håknaböke till höger.
Nu mer går även Lohmanhönan Åsa i denna gruppen.

Hanna är en eminent korsning Blomme och Dvärgkochin ;) Egen uppfödning o framruvad av fostermor, döpt till äran av närmsta grannen vilket även Kurt-Sune och Berit är (Kurt-Sune med Berit är ett punkband).
 
I veckan har två saker hänt. Först blev min älskade gosehöna tagen av höken. Min tama, keliga älsklingshöna som man kunde lyfta upp och bära runt på. Jag pratade med henne när hon låg inne och värpte, hon hade lilltuppen som sällskap, han brukar vakta damerna i hönshuset medan stortuppen tar hand om dom som är ute. En kvart senare hittades hon död utanför hönshuset och lilltuppen satt längst in i stallet och tröck stackarn.

Det var en dag av sorg, men jag hittade övriga bakom stallet, dom hade gömt sig i bråten där och klarat sig allihop. Är väldigt tacksam för det. Nu har jag stängt hönsgården, dom får inte vara i den mer. Hade hon varit frigående så hade hon antagligen hittat ett gömställe men därinne var hon ett lätt byte för höken. Så nu får dom gå ut via stallet.

Det andra som hänt denna vecka är att en av hönorna lagt sig på ägg så nu blir det förhoppningsvis kycklingar om 21 dagar. :) Det känns bra efter förlusten. Förhoppningsvis är flocken större till hösten.

20160316_122151.jpg
 
Det verkar inte bli några vaktlar här :( inget har hänt än men dom får ligga kvar några dagar till innan jag tar bort äggen. Fy så tråkigt! Jag ville verkligen ha nya till flocken.
 
Kan man lysa vaktelägg?
Det är svårt. Jag har lyst igen och plockat bort alla utom tre. Alla bortplockade utom ett var obefruktat :( . Jag visste ju redan innan att äggen var kanske lite väl gamla att lägga i kläckaren men det hade ju varit kul om det blev några i alla fall.
 
Det är svårt. Jag har lyst igen och plockat bort alla utom tre. Alla bortplockade utom ett var obefruktat :( . Jag visste ju redan innan att äggen var kanske lite väl gamla att lägga i kläckaren men det hade ju varit kul om det blev några i alla fall.

Attans, tråkigt :( Man blir så besviken ändå.
 
Jag har tidigare i vinter skickat in ansökan till Miljökontoret om att få ha året runt-höns (har bara haft på somrarna hittills) inkl tupp. I eftermiddag ringde handläggaren där och berättade att de nu fått svar från alla tillfrågade grannar och att inga sa nej till höns men däremot var många negativa till tupp. Nu blir det därför upp till mig att antingen försöka övertyga grannarna om att man kan ha tupp utan att det blir störande för dem som bor runt omkring eller också avstå från tupp och bara ha hönor.

Att behöva avstå från tupp känns tråkigt av två anledningar. Dels för att tuppen ju har sin roll att fylla i flocken. Och dessutom är tupp ett krav om jag - som jag hoppats på - ska kunna bli genbank för Bjurholmshönan...

Därför behöver jag nu alla era bästa tips på hur man kan "organisera hönseriet" för att undvika att tuppen stör grannarna!!!
 
Till att börja med får du se till att bara ha en tupp. De låter mycket mindre om de inte behöver tävla med andra om herraväldet. I övrigt så tror jag det handlar mycket om att se till så han inte hörs så mycket tidigt på morgonen och på nätterna. Troligen mörkläggning av hönshuset nattetid och försöka ljudisolera så gott det går.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
133 013
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 078
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
69 058
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp