Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

Kan hönor äta sylt/marmelad?

Kylskåpsrens och hittade en rätt stor burk hemgjord plommonmarmelad. Den är inte dålig, jag tycker bara inte att det är så gott. Kan jag ge den till hönorna, eller blir det för mycket socker för dem?
Våra äter övermogna plommon i alla fall :), de kastar sig inte över det men de pickar i sig en del och sprätter runt resten i komposten :).
 
Det är just sockret som får mig att tveka. Visst, det är inte lika mycket socker som i köpesylt, men det känns ändå mycket. Jag får leva på marmelad ett tag till :p
 
Våra äter övermogna plommon i alla fall :), de kastar sig inte över det men de pickar i sig en del och sprätter runt resten i komposten :).
Jag plockar med mig massor med frukt från jobbet som annars slängs, övermogna bananer och päron är favoriter men även äpplen går bra. Jag ser dock övermogen frukt som ett helt annat kapitel än kokt sylt och marmelad, jag är inte så säkert att det är lämpligt att ge, det är ju inte ens nyttigt för människor! :laugh:
 
Räven är mättare än den borde.

Massa favoriter är borta. Ägarna var på semester över sportlovet, hönsen hade en annan vakt än mig som råpluggade hela veckan. Räven har käkat upp 7 stycken. Min favorit tupp, pärltuppen, nästan alla djungelhöns, mintchoklad är också borta :(. Blir till att säkra hönshuset ytterligare.
 
Usch så tråkigt att höra @Modig_Korn :(

Räven fortsätter springa här, nu vandrade den runt här på gården mitt på dagen ifredags innan den gav sig av. Den borde vara fullt medveten om hönsen och jag hoppas mitt "fort nox" ska hålla stånd. Vi vet att det är samma för den är gigantiskt nämligen i storleken. Hv planerar att skjuta den om möjligt. Sorgligt på ett sätt men vad ska man göra?
 
Usch så tråkigt att höra @Modig_Korn :(

Räven fortsätter springa här, nu vandrade den runt här på gården mitt på dagen ifredags innan den gav sig av. Den borde vara fullt medveten om hönsen och jag hoppas mitt "fort nox" ska hålla stånd. Vi vet att det är samma för den är gigantiskt nämligen i storleken. Hv planerar att skjuta den om möjligt. Sorgligt på ett sätt men vad ska man göra?
Rovdjur som går på tamdjur är väl fair game? Det gör man väl till och med på vargsidan? Det jag kan tänka mig är om man fällfångar räven och flyttar på den. Men det får man nog för det första inte göra. Sen skulle jag tro att räven flyttar tillbaka oavsett hur lång tid det tar för den att gå hem igen.
 
Rovdjur som går på tamdjur är väl fair game? Det gör man väl till och med på vargsidan? Det jag kan tänka mig är om man fällfångar räven och flyttar på den. Men det får man nog för det första inte göra. Sen skulle jag tro att räven flyttar tillbaka oavsett hur lång tid det tar för den att gå hem igen.
Ja när man ser det så....den har ju dock inte gått på nåt än om man ska vara petig, men å andra sidan så har jag aldrig haft en rävattack på mina höns heller. Jag har varit väldigt förskonad så jag kanske värnar lite väl mycket om räven ...än.... jag skulle nog se annorlunda på det hela om jag var i din sits. Åter igen beklagar det som hänt :(
 
Idag blev jag påhoppad av en av ungtupparna! Alltså, han attackerade mig!:eek: Hade ju bestämt att han skulle få hänga med men nej, nu tog jag bort honom + 3 till som jag inte lyckats ge bort. Den trista delen av hönsägandet...:cautious: Har 2 tuppar nu och 12 höns.
 
Idag blev jag påhoppad av en av ungtupparna! Alltså, han attackerade mig!:eek: Hade ju bestämt att han skulle få hänga med men nej, nu tog jag bort honom + 3 till som jag inte lyckats ge bort. Den trista delen av hönsägandet...:cautious: Har 2 tuppar nu och 12 höns.
För de vi har gäller nästan det omvända, att de är för snälla tycker jag. En brukar följa efter mig och tigga godsaker han får direkt ur handen. Idag hade säden tagit slut när vi var borta över dagen och så fort de fick syn på mig kom alla fjorton tokrusande från trädgården och ville ha mat, så de fattar var maten kommer ifrån det är helt klart :)
 
För de vi har gäller nästan det omvända, att de är för snälla tycker jag. En brukar följa efter mig och tigga godsaker han får direkt ur handen. Idag hade säden tagit slut när vi var borta över dagen och så fort de fick syn på mig kom alla fjorton tokrusande från trädgården och ville ha mat, så de fattar var maten kommer ifrån det är helt klart :)
 
Jag har en genbanksreggad flock med hedemorahøns. Næstan alla har blivit skyggare i vinter før att jag varit ute hos dom før lite. Nu nær det blir lite varmare hos dom ska jag sitta dær och mata dom en stund då och då så blir det bættre. Dom bara ær så, håller jag inte på med dom så glømmer dom bort att vara tama. Dom har vældigt stark skyddsinstinkt, jag tror det ær dærfør. Tuppen var en av mina allra førsta kycklingar - hett efterlængtad eftersom jag tidigare gång på gång råkat køpa ruv-ovilliga høns. Jag var hemskt hønsig då dom væxte upp - rædd om dom och matade dom med godsaker titt som tætt. Men jag gullade inte med tuppkycklingarna pga att jag hørt att dom kunde bli "felpræglade" då och tro att jag var en rival, eller en jættehøna att para sig med...
 
Igår kväll fick jag akut nacka en tupp. Har varit bortrest och under tiden måste kraken ha varit i slagsmål och tappat självförtroendet totalt. Han kan inte ätit mycket på någon vecka då han hade tappat ungefär halva vikten och var kraftigt uttorkad. Nu är min fine snälle tupp i hönshimmlen :cry:.
 
Tråkigt @Shaggy :(


Hönsen har repat sig här hemma :up: däremot har jag har problem med att min favorithöna har fått dille på att äta ägg :wtf: hon rör inte dom i redet men trillar något ur så är hon helt galen på det och jag får inte några vaktelägg alls längre eftersom hon äter upp alla äggen för mig :cool:
Jag har precis räddat livet på henne och så ska jag behöva nacka henne? Känns inte rättvist alls :(

Har ägg i kläckaren. 14 med spindlar som kläcks om ca 10 dagar och på onsdag kläcks förhoppningsvis vaktlarna... Men där har jag ingen aning för äggen går inte att lysa alls :cautious:
 
Men vad trist. Om hönsen värper i redena går det då inte att skilja av vaktlarna så du kan behålla henne? Mina äggätare har som sagt slutat (peppar peppar) så de kan ge sig. Jag fick inga ägg alls när de höll på som värst om jag inte snodde det precis då hönan lämnade redet. Gamarna satt på rad och spanade när värpningen skedde. Numera tror jag bara att de äter de ägg som går sönder vid värpningen och sedan låter resten vara. Ibland hittar jag ägg med gula på skalet men antalet tyder på att max ett ägg försvunnit så det ser inte ens ut som om de återfaller i gamla mönster av att smaska i sig delikatessen någon enstaka gång.
 
På torsdag kläcks här förhoppningsvis 7 Hedemora och 6 Svensk dvärg här :D
Sååå spännande med årets första kycklingar!!
Nästa kläckomgång ska jag försöka hitta jaktfasanägg.

För övrigt funderar jag på hur jag kan fixa till en mindre rastgård för hönsgrupp nr 2.. Återkommer med bilder så får ni hjälpa mig att komma på något bra ;) Måste ha gård då det bor en stor räv(jäkel.. :devil:) här på andra sidan ån som åt min kära tupp och tre hönor i höstas..:rage::nailbiting:
 
Tips mot räv är eltråd - kommer själv sätta upp tre rader minst på utsidan av min hönsgård nu i vår innan hönsen får gå ut! Tur de har stort inne så jag har kunnat ha dem säkrade i vinter.
 
Rävar är otroliga, vi har på ett år skjutit 16 st i princip utanför dörren och igår kväll när jag kom hem från jobbet såg jag en till! Den sprang iväg när jag kom med bilen så jag sprang in och hämtade bössa, lampa och lockpipan och när jag visslade i den fick jag svar från en andra räv på andra sidan skogen!

Bara haft dem i hönshuset en gång i alla fall. Men de e tydligt att hönsen lockar till sig dem.
 
Tips mot räv är eltråd - kommer själv sätta upp tre rader minst på utsidan av min hönsgård nu i vår innan hönsen får gå ut! Tur de har stort inne så jag har kunnat ha dem säkrade i vinter.

Eltråd runt hönsgården hjälper. Jag har tjatat om det flera gånger förr, men jag har en elnätshage till mina höns. Det funkar, fast inte om vintern då det är tjäle i backen för då blir det ingen jordning. Jag har haft höns i tio år och inte förlorat en enda till rovdjuren. (En råkade bli tagen av höken bara.) Sommaren -14 så fanns det en hungrig rävfamilj som smög omkring, men elen skrämde bort dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 339
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 821
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp