Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2013 del 2

1743596_566520176784539_7484205382390561088_n.jpg
Wämöparken! Där hänger vi mycket på somrarna. :)
 
Nu har vi fått plats i "pedagogisk verksamhet", som det så fint heter :D Det som förr hette dagmamma. Allt kändes superbra! Lilleman börjar sin inskolning den 10:e augusti så vi har dessutom tid med en låååång och lugn inskolning

Nu kommer min fråga till er: vad har era barn behövt ha med sig till förskola? Blöjor, ombyte och regnkläder är väl ungefär det jag kan tänka ut på rak arm, men jag antar att det borde vara mer komplicerat än så :)
 
Kul att några av er lyckas hålla lite liv i tråden! :D Jag kanske blir bättre på det om drygt en vecka för då ska jag ÄNTLIGEN VARA FÖRÄLDRALEDIG! :bump: :banana: :love: Det ska bli så otroligt skönt efter 20 månader plugg, jobb och därtillhörande pendling.

Med andra ord är I alltså snart 20 månader, närmare bestämt om 2 veckor. Hon är en snacksalig liten skämtare, har ständigt nya upptåg för sig, är jäkligt bestämd och envis, rymningsbenägen, omtänksam och bara alldeles underbar. För det mesta då. :D Hon är oerhört tålampdsprövande ibland, och tisdagkvällar när jag är ensam med henne känner jag hu tålamodet tyvärr tryter ibland och jag blir (orimligt?) irriterad på henne. Nå, jag hoppas det blir bättre när jag får styra min tid själv mer och inte har konstant sömnbrist längre.

Förhoppningsvis kan jag vara hemma så länge att I börjar fsk i augusti nästa år. Annars får hon troligtvis börja i maj.

@Andromedae Härligt att allt känns bra med dagmamman! Var dagmamma ert förstahandsalternativ? Vi har både kommunal fsk, friskole-fsk och dagmamma att välja på men det lutar nog åt den kommunala, mycket pga läget.
 
Nu har vi fått plats i "pedagogisk verksamhet", som det så fint heter :D Det som förr hette dagmamma. Allt kändes superbra! Lilleman börjar sin inskolning den 10:e augusti så vi har dessutom tid med en låååång och lugn inskolning

Nu kommer min fråga till er: vad har era barn behövt ha med sig till förskola? Blöjor, ombyte och regnkläder är väl ungefär det jag kan tänka ut på rak arm, men jag antar att det borde vara mer komplicerat än så :)
Man brukar få en lista på kläder. Allt behöver man ju inte ha alltid utan det beror ju på säsong. På sommaren behöver man också solkräm och hatt. Blöjor ingår, hos oss iaf.
 
@Diskurs Då hoppas jag att det kommer en lista i posten! :D Annars får jag väl googla ;)

@Jozze Vad roligt! Hur länge ska du vara hemma? Du har tagit din examen nu eller? Jag går på språkkonsultprogrammets t3 den 31:e augusti :D

Ja, dagmamma var vårt förstahandsval :) Vi kände väl lite som sådant att det var skönt med en lite lugnare vardag (just i och med att lilleman inte är så stor när han börjar). I vårt område samarbetar dessutom dagmammorna med varandra så att de dels täcker upp för varandra vid sjukdom, dels har verksamhet för barnen i storgrupp ett par gånger i veckan. Så då får man ju både den lilla gruppen (varje dagmamma får ha max 6 barn varav max 2 under 2,5) och den större. Sedan hade vi tur ifråga om var dagmamman bor. Hon bor praktiskt taget granne med vår spårvagnshållplats, så det blir inte ens omväg att lämna :D

Här i Göteborg får man dock göra så att man står kvar i kö till sitt förstahandsval även när man får en plats, något som vi valde att tänka på när vi satte våra val. Vi bor nämligen grannar med en extreeemt populär förskola (3-4 års kötid typ), så vi har sagt som sådant att vi står i kö där så får vi eventuellt byta till förskola när S är 4-5 år ;)
 
Vi börjar skola in på förskola 17/8. Det känns så otroligt overkligt att lilleman har blivit så stor! Var är den lille bebisen? Var kom den här äventyrliga babbelpellen ifrån?
 
Björn har gått på förskola sen december då han var 14 månader. Förskolan är fantastisk och han trivs jättebra.
 
Nu kommer min fråga till er: vad har era barn behövt ha med sig till förskola? Blöjor, ombyte och regnkläder är väl ungefär det jag kan tänka ut på rak arm, men jag antar att det borde vara mer komplicerat än så :)

Nej, mer komplicerat än så är det inte. :) På vintern kan dom behöva hjälm, t ex när dom ska åka pulka eller leka på en isig skolgård. Hos oss ingår inte blöjor. Några nappar och t ex en snuttefilt (om barnet använder sånt) kan också vara bra att ha på dagis, vår son vill ha snuttisen när han sover middag.
 
Saker vi har/haft på förskolan: Blöjor, våtservetter, solkräm, solhatt, jacka, overall, gummistövlar, skor, filt,regnställ, ett par varma tröjor, några ombyten av innekläder. Ombytet byts ju ut, så det tar vi dit då och då efter behov, men de andra grejerna får vara där de är, så har vi en annan uppsättning hemma och slipper fundera på vad som finns var.

Även Bob har utvecklats mycket nu, det är häftigt. Springer och försöker hoppa, har stenkoll på en massa rutiner och är ofta mer ordningssam än sina föräldrar (ber oss t.ex. hänga upp plagg som ligger på golvet, och går och slänger andras kvarglömda skräp i sopkorgarna när vi är på lekplatsen). Han pratar inte så mycket än men har börjat gilla att sätta ord på sin omgivning även om det kanske är lite egna kategorier han hittar på (Alla stora djur heter t.ex. Bä och både fåglar och krokodiler och annat heter Ka-ka) Och så har vi uppenbarligen fostrat ett badmonster. Det raseriutbrottet han fick ikväll när vi kom hem och han insåg att det var färdigbadat för idag var inte av denna värld. Han slängde sig mellan väggarna vrålande "Pfla Pfla" (plask plask=bad/vatten) och försökte sen hysteriskt gråtande få på sig badrocken och sandalerna igen. Där dög inte ens kvällsfikat som avledning. Så det blir väl till att bosätta sig på badplatsen nu när sommaren till sist kommit, tur vi har nära dit.
 
@Andromedae okej, ungefär såhär då.

Allmänt: kudde och filt till vilan, ev nappar/gose. Ombyte. Blöjor ingår hos oss.

Mockasiner hade vi köpt men dels var det tillräckligt varmt inne och sen verkade det onödigt att personalen skulle behöva hålla på att ta av och på så vi skippade det.

Kläder då.

Vår och höst:

Skalkläder
Fleece/varm tröja/helt underställ
Galonkläder
Vantar (ev också galonvantar) (vi har flera par)
Gummistövlar
Uteskor/vårskor/höstskor
Mössa

Sommar:

Skaljacka/tunnare jacka
Fleece/varm tröja
Galonkläder
Gummistövlar
Vårskor (gärna också sandaler)
Solhatt
Solkräm

Vinter:

Vinteroverall/tvådelat
Fodrade galonkläder
Fodrade gummistövlar
Vinterskor
Varm tröja/Fleece/helt underställ
Vintervantar (gärna flera par)

En del har två uppsättningar och slipper kånka och hålla koll på vad som finns var.
 
Saker vi har/haft på förskolan: Blöjor, våtservetter, solkräm, solhatt, jacka, overall, gummistövlar, skor, filt,regnställ, ett par varma tröjor, några ombyten av innekläder. Ombytet byts ju ut, så det tar vi dit då och då efter behov, men de andra grejerna får vara där de är, så har vi en annan uppsättning hemma och slipper fundera på vad som finns var.

Även Bob har utvecklats mycket nu, det är häftigt. Springer och försöker hoppa, har stenkoll på en massa rutiner och är ofta mer ordningssam än sina föräldrar (ber oss t.ex. hänga upp plagg som ligger på golvet, och går och slänger andras kvarglömda skräp i sopkorgarna när vi är på lekplatsen). Han pratar inte så mycket än men har börjat gilla att sätta ord på sin omgivning även om det kanske är lite egna kategorier han hittar på (Alla stora djur heter t.ex. Bä och både fåglar och krokodiler och annat heter Ka-ka) Och så har vi uppenbarligen fostrat ett badmonster. Det raseriutbrottet han fick ikväll när vi kom hem och han insåg att det var färdigbadat för idag var inte av denna värld. Han slängde sig mellan väggarna vrålande "Pfla Pfla" (plask plask=bad/vatten) och försökte sen hysteriskt gråtande få på sig badrocken och sandalerna igen. Där dög inte ens kvällsfikat som avledning. Så det blir väl till att bosätta sig på badplatsen nu när sommaren till sist kommit, tur vi har nära dit.

Vad gulligt det låter! Även det var ett vansinnesutbrott.
 
;)

@Jozze Vad roligt! Hur länge ska du vara hemma? Du har tagit din examen nu eller? Jag går på språkkonsultprogrammets t3 den 31:e augusti :D

Njä, jag skrev uppsats för ett år sedan, men jag har tyvärr tre kurser kvar innan jag kan plocka ut examen. En tar jag förhoppningsvis nu i sommar, en eventuellt i höst. Sedan är det en i vår. Men vi får se hur det går.

Ja, dagmamma var vårt förstahandsval :) Vi kände väl lite som sådant att det var skönt med en lite lugnare vardag (just i och med att lilleman inte är så stor när han börjar). I vårt område samarbetar dessutom dagmammorna med varandra så att de dels täcker upp för varandra vid sjukdom, dels har verksamhet för barnen i storgrupp ett par gånger i veckan. Så då får man ju både den lilla gruppen (varje dagmamma får ha max 6 barn varav max 2 under 2,5) och den större. Sedan hade vi tur ifråga om var dagmamman bor. Hon bor praktiskt taget granne med vår spårvagnshållplats, så det blir inte ens omväg att lämna :D

Här i Göteborg får man dock göra så att man står kvar i kö till sitt förstahandsval även när man får en plats, något som vi valde att tänka på när vi satte våra val. Vi bor nämligen grannar med en extreeemt populär förskola (3-4 års kötid typ), så vi har sagt som sådant att vi står i kö där så får vi eventuellt byta till förskola när S är 4-5 år ;)
*svarade i fet stil inne i citatet också*

Smidigt det lät att ha dagmamman vid spårvagnsstationen! :D För oss blir det 1 mil bilväg oavsett vad vi väljer. Vi har 2 fsk inne i orten, 1 mer ute på landsbygden och så 1 dagbarnvårdare inne i orten. Som det ser ut nu vill jag helst ha en av de inne i orten pga läget (kanske ändrar mig när vi besökt de olika), men dennoch den andra ska kanske slås ihop och då vet jag inte hur vi ska göra.

*kl* I morgon börjar officiellt min föräldraleeighet. Och jag är helt slut :D Har nog mycket sömn att ta igen. Dags att sova med andra ord ;)
 
Hej igen, höstföräldrar, hur går det för er? :)

Det går bra! Björn är en liten solstråle som för det mesta är på bra humör. Han är framåt och social och utåtriktad. Han pratar jättemycket och det är ju hur gulligt som helst. Det går jättebra på förskolan, han trivs väldigt bra och tycker mycket om sina pedagoger och kompisar.

Hemma råder star wars-feber. Igår dansade Yoda (Björn) runt där hemma med badrock med Pippi Långstrump på, pannlampa om halsen och en bit brio järnväg som ljussvärd.

Vi har fått en förklaring till att vi har haft det jobbigt med storebror; han fick en adhd-diagnos i november. Det känns dock till största delen bra, vi har fått en förklaring till svårigheterna och kan nu hantera honom och oss själva utifrån det.

Dock var jag rätt under isen där ett tag under våren och sommaren, situationen var himla tuff hemma med stora pojken, särskilt under sommarsemestern då vi åkte iväg och han inte klarade av miljöombytet och allt blev helt kaos. Jag grät nästan varje dag och kände mig värdelös och undrade hur jag skulle orka med mitt liv. Jag fick antidepressiva och i kombination med att han fick sin diagnos så mår jag mycket bättre.

Hur går det själv @Andromedae ? Blev det bra med kläderna till förskolan?
 
Vi har det också bra! Bob är härligt nyfiken och glad, och självklart också lite arg ibland men det brukar fort gå över. Lite mammig period just nu vilket kan bli frustrerande för båda oss föräldrar när han bara klänger på mig och pappa inte duger att leka med, men är jag inte i närheten så är det inga problem. Han är i alla fall underbart gosig och kramig, och jag försöker njuta av varje sekund och tänka att det här inte varar för evigt... Är frikostig med kramar även till släktingar, vänner och grannar, till och med tanten i kassan på leklandet brukar han rusa fram till. Känns som att han är väldigt trygg socialt och det är ju jätteskönt. Händer någon enstaka gång på dagis att han gråter vid lämning, men oftast knuffar han ut oss genom dörren med ett "hejhej, ses i sen".

Pratet är han ju inte så tidig med, men nu kommer det en del treordsmeningar i alla fall, och han gillar verkligen att snacka, sitter ofta och småpratar när han leker. Han är effektiv med att använda det lilla språk han har, återberättar gärna filmklipp och böcker och saker som hänt t.ex. " au au, tututut, ojoj au, ajaj, näääe tututut, ajaj mim hahaha" (ett skojigt Simon´s cat klipp) eller "Boy sitta där, oj plopp Boy, ajaj, nej plopp Boy"=En gång höll jag på ramla ner i toaletten, det vill jag inte göra nu. Så det märks att det rör sig mycket i det lilla huvudet.

Igår var vi på badhuset, har ju inte badat sen i somras, men upptäckte till vår förtjusning att han precis bottnar i lilla barnbassängen nu så det blev en riktig lyckostund och runt 30 åk i rutschkanan. Men det är märkligt att trots att han är helt orädd att få vatten över huvudet vid bad så HATAR han att duscha. Jag tänker att han kanske blivit rädd nån gång, att vattnet varit lite för hett eller om det är ljudet han blivit rädd för, för han duschade gärna som bäbis. Det är en liten pärs nu varje gång han behöver tvätta håret så blir mycket torrbalsam i stället.

Så har vi väl lite dåligt samvete för att det blir en del youtube och padda. Men det är svårt tycker jag att inte ta till det när man behöver få undan nåt hushållsjobb i lite lugn och ro, eller när han är trött och gnällig och inte har så mycket energi till annan lek. Han gillar mest engelska barnsångsfilmer, så snart snackar han nog engelska. Häromdan upprepade han bokstav för bokstav med nästan korrekt uttal i en engelsk alfabetssång...

Vad skönt Diskurs att det börjat vända åt rätt håll, låter som det varit riktigt kämpigt!
 
@hljomalind Våra sitter också en del med platta och framför tv:n. Försöker att inte ha dåligt samvete för det; man måste ju rodda runt vardagen också med matlagning och så. Och jag tycker det känns helt ok att de sitter en stund när de är trötta eller behöver varva ner. När jag själv är trött sitter jag ju hellre en stund framför tv:n än börjar lägga tusenbitarspussel.
 
Vi mår helt okej. I har sagt i två veckors tid ca att hon är trött väldigt ofta: "jättetrött, sova mammas knä lite". Hon kan säga det bara en liten stund efter att hon har vaknat så hon BÖR verkligen inte vara trött. Vi ska till VC i morgon med ett urinprov för att se om det kan vara uvi.

I övrigt är hon en mestadels glad och nöjd unge. Jag är hemma med henne fortarande (vi firar ett halvår hemma i dag inser jag nu!) och vi går till öppna förskolan ganska ofta, hänger lite i lekparken, åker pulka nu när snön äntligen kommit och ibland pysslar vi hemma med att rita och måla. Jag är lite dålig på att plocka fram sådana saker men försöker att komma ihåg att fråga henne om hon vill. Läsa har jag också blivit dålig på: det gjorde vi väldigt mycket förut men mindre nu. Vi sjunger ofta tillsammans men annars är hon väldigt bra på att leka för sig själv. Och även här kan det bli mycket platta- och telefontittande. Det där med att lära sig enegelska känner jag igen @hljomalind - I lärde sig färgerna på engelska först men nu är det bara rosa som fortfarande får heta "pepp" (pink) ibland. :D

Hon snackar väldigt mycket och säger ganska långa meningar. Det är helt fantastiskt vad hon kan återberätta filmer, böcker och verkliga händelser. Nyligen har hon även börjat sjunga. I bilen på vägen hem i dag överraskade hon mig med att sjunga Hjulen på bussen nästan prickfritt om än med lite mer pratig melodi än jag själv kanske sjunger. ;) Minne som en elefant har hon också, men det har tydligen många tvååringar har jag förstått. ;)
 
Det låter som att ni har väldigt mysigt men personligen hade jag blivit bananas av att vara föräldraledig med en tvååring! Särskilt nu på vintern. Vår förskola är verkligen fantastiska (mycket bättre än jag) på att skapa en meningsfull vardag och är otroligt kreativa och pedagogiska på alla sätt. Och Björn tycker så mycket om sina pedagoger och kompisar.

Han tycker mycket om att läsa vilket jag är himla glad för eftersom jag själv alltid älskat att läsa och dessutom tycker att det är viktigt. Han har en himla förmåga att hålla koncentrationen uppe. Igår läste vi nog 7 böcker innan läggdags. (Var är Pom?, Svea tvättar, Hej Dino, En liten stund, Det var en gång en räv som sprang i mörkret, Kom!, och Kolla! ) Sen när han lagt sig skulle jag berätta sagan om bockarna Bruse (obligatoriskt).

Hoppas att din dotter är frisk och kry @Jozze !
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 621
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 753
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 013
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 332
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp